Vraag

E-mails belanden in de spambox

  • 7 June 2018
  • 20 reacties
  • 1538 keer bekeken

Badge
Hoi allemaal,

Ik heb al meerdere onderwerpen gelezen over de e-mails die belanden in de spambox en dat dit te maken heeft met de SPF-filter. We hebben een zakelijk abonnement bij KPN inclusief domein en e-mail.

Bij ons is het volgende aan de hand: Op onze website hebben we contactformulier waar klanten hun gegevens kunnen achterlaten, vervolgens wordt de inhoud van dit formulier naar onze e-mail gestuurd maar deze beland dus in de spambox waardoor we deze regelmatig over het hoofd zien.

Daarnaast krijgt de klant die het formulier in gevuld heeft, een reactie op de e-mail met informatie, maar deze e-mail beland dus ook in de spambox waardoor klanten niet kunnen zien dat wij hun gegevens goed hebben ontvangen.

Enig idee hoe we dit in ons geval kunnen oplossen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Stephanie

20 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Hi Stephanie ( @Bodel Academie ), welkom op het Zakelijk KPN Forum! 😃

Het klopt vermoedelijk dat de mails in de spambox komen vanwege een missende SPF record of door een fout daarin. Hebt u de domeinnaam via KPN?

Waarschijnlijk lost u het probleem op door het IP-adres van uw hosting toe te voegen aan uw SPF record. Als u uw domeinnaam in uw forum profiel wilt zetten, kijk ik graag met u mee!
Badge
Beste Tim,

Bedankt voor de reactie! Ik heb onze domeinnaam toegevoegd.

Met vriendelijke groet,

Stephanie
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Stephanie,

Ik kan gek genoeg uw account niet vinden. De domeinnaam zit bij een andere hoster (Flexwebhosting), hebt u de webruimte wel via KPN? In de control panel van KPN staat uw account nummer, kan u deze met mij delen?
Reputatie 7
Badge +11
Hi @Bodel Academie, u kan het proberen met onderstaande SPF record op de domeinnaam:

code:
v=spf1 ip4:213.75.21.21 mx a ptr a:spf.flexfilter.nl ~all
Badge
Beste Tim,

Onze developer heeft diverse dingen geprobeerd maar het probleem is nog niet opgelost. Heb jij nog tips of ideeën hoe we dit probleem kunnen verhelpen?

Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +11
Hoi Stephanie ( @Bodel Academie ),

Lastig probleem dus!

De TXT record ziet er naar mijn inziens goed uit en moet de server toestemming geven om uit te mailen met uw domeinnaam, waardoor de sender policy framework geen waarschuwing mag geven wegens spam. Ik begrijp dat dit alsnog wel gebeurt.

Graag wil ik vermelden dat ik inhoudelijk mogelijk geen volledige ondersteuning op het probleem kan bieden. Gezien de PHPmailer en instellingen niet binnen mijn beheer maar onder website "content" valt, ondanks dat ik er wel naar wil kijken.

De beste oplossing is om van een eigen SMTP server gebruik te maken, zoals die van Office 365 van KPN. Deze kan ingesteld worden in het bestand "class.phpmailer.php". De SMTP server van Office 365 zal mogelijk geen problemen geven.

Daarnaast valt het mij op dat als e-mailadres waar de mails naar worden verstuurd op het moment die van 'bodel.nl' en niet 'bodelacademie.nl' betreft, is dat ook het mailadres waarmee het contactformulier wordt verstuurd?

Ik vermoed dat het aanpassen van de instellingen in "mail.php" & "class.phpmailer.php" uiteindelijk de oplossing gaat zijn. Mocht het helpen, Lindsay heeft een topic geschreven over het maken van een contactformulier.
Badge
Hoi Tim,

We gebruiken inderdaad bodel.nl en niet bodelacademie.nl kan het hiermee iets te maken hebben?

Met vriendelijke groet,
Reputatie 7
Badge +11
Ik hoop dat dat het probleem is inderdaad. Op de domeinnaam bodel.nl is de volgende SPF record aanwezig: "v=spf1 include:spf.protection.outlook.com -all"

Alleen Office 365 staat momenteel toegevoegd in de SPF record. Gezien deze domeinnaam bij KPN staat. Heb ik even de vrijheid genomen om een SPF record te activeren op uw domeinnaam met onderstaande gegevens. Het IP-adres van onze webhosting heb ik voor u toegevoegd:

code:
v=spf1 a ip4:213.75.21.21 include:spf.protection.outlook.com -all


Misschien dat het nu wel goed gaat, in de loop van de middag moet de DNS record van kracht gaan.
Ik verneem het graag of het hierna beter gaat 🙂
Badge
Beste Tim,

Hier ben ik weer! Het probleem is helaas niet opgelost, we proberen ook mails te versturen met een andere externe website en de mails belanden nog steeds in de spam. We kregen dit bericht van hun helpdesk:
We are sending the emails using this IP 35.156.42.136. In order to make the emails be delivered directly into the Inbox, you can liaise with the Local IT and add this IP to the white list.
If this won't help, then you will need to add to the SPF record of "bodel.nl" this IP, as this would mean that we are allowed to send emails from LG with this bodel.nl domain.

Kunnen jullie hier iets mee?

Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +11
Hoi!
Ik heb het SPF record voor u aangepast naar:

"v=spf1 a ip4:35.156.42.136 include:spf.protection.outlook.com -all"

Als het goed is zal het nu gaan werken 🙂
Badge
Ja super het werkt! 😄 👏🏻

Is het ook nog mogelijk om de mails bij ons zelf in de inbox te laten komen? Als mensen nu ons contact formulier invullen krijgen wij daar een melding van op de mail, alleen deze beland nog wel in de spam.

Bedankt alvast!
Reputatie 7
Badge +11
Als dit formulier ook via hetzelfde IP-adres wordt verstuurd als dat je boven noemt, moet dat nu ook opgelost zijn. Indien het formulier op een andere webhost staat, moet hiervan het adres worden toegevoegd aan het SPF record.

Ik weet het even niet meer zo goed, staat de website waar dit formulier aanwezig is, bij ons op een server of ergens anders?
Badge
Ohja dat was het inderdaad! De website van bodelacademie.nl wordt ergens anders gehost! Excuses even vergeten.

Heb je wel tips nog om dit op te lossen?
Reputatie 7
Badge +11
Benodigd:
1. domeinnaam waaruit de mails worden verstuurd ( *@bodelacademie.nl of *@bodel.nl ?)
2. Het IP-adres van de webhost waar de website staat. Deze kan ik ook achterhalen op basis van het mailadres. Dus is vermoedelijk niet noodzakelijk.
Badge
Dit ga ik voor de zekerheid even nakijken en navragen! Kom ik op terug.
Badge
Ik heb het antwoord, de formulieren worden vanuit Bodel.nl verstuurd en het email dat standaard ingesteld is voor de configuratie is Bodelacademie.nl
Badge
Kun je hier nog iets mee Tim?
Badge
Hoi @Tim
Het probleem is nog steeds niet opgelost, zijn er nog andere mogelijkheden?

Badge
Beste meneer, mevrouw,

We hebben nog steeds het probleem niet opgelost. En we zijn er inmiddels achter dat er enkele verschillen zijn.
Zo is bodel.nl gehost bij KPN en bodelacademie.nl bij Flexwebhosting, dit zou voor problemen kunnen zorgen. Voor de website van bodelacademie.nl gebruiken we de e-mailadressen met de domeinnaam bodel.nl, heb je hier toevallig nog oplossingen voor om het probleem alsnog te kunnen verhelpen?

Alvast bedankt!
Reputatie 5
Badge +5
Goedemiddag @Bodel Academie !

Ik wil graag de issue voor u laten oppakken. Mijn collega Tim is niet meer werkzaam bij Webcare. Hebt u voor mij uw volledige naam, geboortedatum, mailadres en 06-nummer in een privébericht s.v.p.?

Reageer