Beantwoord

Mail niet afgeleverd, maar teruggestuurd door kpnxchange.com

  • 23 February 2018
  • 28 reacties
  • 1611 keer bekeken


Toon eerste bericht

28 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Hans, wat zadelt u ons op met een flinke breinkraker! Wat dat betreft dus ook een echte Mastermind case ( cc: @SjorsK / @jaapjolman ) .. 😇

553 sorry, that domain isn't in my list of allowed rcpthosts (#5.7.1)
De melding komt vanuit uw SMTP server. Deze verwacht een authenticatie welke nu mogelijk niet staat ingesteld. Ik kan mij goed voorstellen dat bijvoorbeeld intern mailen nog werkt zonder deze authenticatie en extern mailen niet werkt. Echter begrijp ik dat het alleen bij KPN voorkomt en niet bij andere mailadressen? Het is belangrijk en goed om te weten of het een KPN specifiek probleem is zoals u suggereert.

We hebben geen zakelijke internet aansluiting via KPN. We hebben een eigen maildienst voor onderlinge communicatie en voor onze leden. Daartoe draaien we een Qmail mailserver aangevuld met Courier-IMAP als POP3/IMAP server. Deze werkten tot ongeveer een week geleden op een dedicated server bij Server4you.net en werden toen verhuisd naar een virtual private server, eveneens bij Server4you.net. De verhuizing is prima verlopen. Mail ontvangen van en verzenden naar externe adressen geeft geen probleem, behalve van en naar adressen die via de KPN Exchange servers lopen.

In mijn eerste bericht had ik het over mail van een KPN adres naar een adres bij ons. Later bleek dat ook het verzenden van mail naar een KPN adres (dat is inclusief kpnmail, telfort, planet, tiscali, worldonline etc.) niet gaat. Onze server geeft dan als foutmelding Connected_to_213.75.3.30_but_connection_died.. Het hierin genoemde IP nummer is van mailin.kpnxchange.com.

Een van onze mensen is het toch een keer gelukt om van een KPN adres mail te versturen naar een CompUsers adres. Gezien de mailheaders lijkt het alsof het lukken of mislukken van doorzending afhangt van de weg die de mail door het serverpark van KPN Exchange aflegt.

Voor zover relevant zijn dit de huidige DNS instellingen voor het domein compusers.nl bij Internedservices:

* MX mail.compusers.nl 10 7200
@ SOA ns01.is.nl domain-admin.is.nl 2018022503 10800 3600 604800 14400 300
@ MX mail.compusers.nl 10 7200
@ TXT "v=spf1 include:mail.compusers.nl -all" 12500000
_dmarc TXT "v=DMARC1; p=none" 12500000
euve2 A 62.75.189.81 86400
lijsten A 62.75.189.81 86400
mail A 62.75.189.81 86400
mail MX mail.compusers.nl 10 7200
mailing A 62.75.189.81 86400
webmail A 62.75.189.81 86400

Kunt u hier iets mee? Of hebt u meer informatie nodig?

Vriendelijke groet,
Hans Lunsing
Reputatie 7
Badge +11
Hi Hans ( @hlunsing ), welkom op het zakelijke forum van KPN! ☺️

Lastig probleem, wij denken graag met u mee. Wat voor verhuizing is er precies gedaan?

Hebt u een zakelijke internet aansluiting via KPN?

- Bij KPN Kleinzakelijk (Alles-in-1) faciliteren we WEL e-mail, u kunt gebruik maken van uw @kpnmail.nl account voor het versturen van e-mail via de mailserver van smtp.kpnmail.nl.
- Bij de overige zakelijke internet aansluitingen wordt GEEN e-mail voorziening geleverd. Als u wel e-mail bij KPN af neemt, bijvoorbeeld met een eigen domeinnaam en exchange, kunt u gebruik maken van de mailserver van Office 365.

Welke mailserver hebt u momenteel ingesteld?

De domeinnaam staat zo te zien geregistreerd bij KPN Internedservices, dit betreft een provider die we recent over hebben genomen. Voor vragen en ondersteuning over de domeinnaam, verwijs ik u graag door naar de helpdesk van KPN Internedservices. Ik kan bijvoorbeeld niet uw gegevens inzien en accountinstellingen bekijken. KPN Internedservices heeft wat dat betreft alleen een naamswijziging ondergaan met een nieuwe eigenaar maar opereert nog zelf.

Reageer