Back-up Online for workstation: wijziging in Fair Use Policy

  • 11 mei 2017
  • 50 reacties
  • 2834 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +11
  • KPN Medewerker
  • 3493 reacties
⚠️ Vanaf mei 2017 worden er wijzigingen doorgevoerd in Back-up Online for workstation. ⚠️

De voorwaarden van het gebruik van Back-up Online worden gewijzigd. Daarnaast zijn er een aantal functionaliteiten toegevoegd. Alle klanten worden op de hoogte gebracht. Ik neem u graag in deze blog mee in de belangrijkste vernieuwingen.

Wijzigingen: Fair Use Policy vervalt

Op dit moment kost een abonnement € 6,00 per maand met onbeperkte opslagcapaciteit op Back-up Online. Hiervoor hanteren wij een Fair Use Policy. Vanaf mei 2017 betaalt u € 6,00 per maand per 100 GB opslag. Als klant kunt u zelf per 100 GB bepalen hoeveel opslag u nodig hebt.

De wijziging kan gevolgen hebben voor de maandelijkse kosten. Wij lichten alle klanten in wat dit voor gevolgen heeft. Naast het wijzigen van de kosten van de opslagcapaciteit bieden we ook nieuwe functionaliteiten.

Nieuwe functionaliteiten

Voortaan kunt u gebruik maken van extra functionaliteiten:
⇨ Back-up uw gedeelde bestanden: Met deze nieuwe functionaliteit kunt u vanuit uw huidige Back-up Online andere gedeelde mappen in uw netwerk, zoals bijvoorbeeld een NAS, in de back-up selectie meenemen.
⇨ Virtual Drive: Met virtual drive krijgt u een ‘virtuele’ schijf waarmee u direct vanuit alle back-up sessies uw bestanden kunt downloaden. Stappen om VirtualDrive te installeren.
⇨ Archiving: Met archivering wordt een extra sessie gemaakt die bewaard blijft zolang u dat wenst. Zo kunt u bijvoorbeeld oude foto's op langere termijn veilig bewaren, zonder dat deze ruimte opnemen op uw computer.

Volg onderstaand stappenplan om 'Archivering' in te stellen op uw Back-up Online:
Show content

Tips voor beheren van uw opslagruimte

Mochten de nieuwe functionaliteiten voor u minder relevant zijn, dan heb ik een tip om uw opslagruimte te beperken, of een alternatief voor Back-up Online:
⇨ Verklein uw huidige back-up selectie en verwijder onnodige archieven. U maakt dan alleen een back-up van de bestanden die u daadwerkelijk gebruikt. Hierdoor hebt u minder opslagruimte nodig. In de handleiding leest u hoe u dit eenvoudig zelf doet.
⇨ OneDrive: hiermee hebt u tot 1 TB opslagruimte ter beschikking voor € 4,20 per maand. Met OneDrive moet u wel zelf uw data beheren.

Meer informatie

U vindt meer uitleg en handleidingen van de nieuwe functies op kpn.com/functiesbackuponline.
Of plaats een bericht op het forum. We zijn u graag van dienst! :)

Interessant voor u:
- Back-up Online TIP: Bewaren WACHTWOORD voor Back-up Online!
- Back-up Online Tip: Kleurschema's in de e-mail notificatie voor Back-up Online
- Back-up Online Tip: Tijdelijk geen vast internet? Maak een back-up met een 4G Mo-Fi*
- Forum: Over het Zakelijk KPN Forum
- Forum: Cloud-diensten

50 reacties

Reputatie 1
Badge
Prima dat er nieuwe functies worden toegevoegd. Het kan toch echter niet zo zijn dat ik van 6 Euro per maand naar 240 Euro per maand ga? Helemaal buiten proportie. Ik heb veel content maar nooit enige opmerking van KPN hier over gehad. Vanwaar deze enorme prijsstijging? Dan liever geen extra functionaliteit...
Inderdaad, nogal buiten proporties.
Ik denk een veilige, voordelige backup te hebben, die redelijk werkt.
Wordt de prijs voor mij ineens verdertigvoudigd!

Ik vermoed dat KPN de klanten die veel data gebruiken, liever ziet vertrekken. Anders zouden ze zoiets nooit doen.
Hallo @Tim, kan jij hier iets van zeggen?
Ik denk trouwens, dat KPN het verlies van de buitenlandpakketten wil compenseren door deze prijzen te verhogen, of de dienst uiteindelijk wil gaan stoppen.
Reputatie 7
Badge +11
Beste @tredelijkheid & @koelkast
Ik geef graag informatie en antwoord op uw vragen.

Vanwaar deze enorme prijsstijging?
Ik vermoed dat KPN de klanten die veel data gebruiken, liever ziet vertrekken. Anders zouden ze zoiets nooit doen.
De wijziging van de fair use policy is inderdaad goed overwogen door KPN en heeft verder niets te maken met de buitenlandpakketten of andere diensten.
Het grotendeel van de Back-up Online klanten vallen onder het gemiddelde gebruik van 100GB (99% van de klanten). De overige 1%, de echte grootgebruikers (zoals u :)), verbruiken dusdanig meer opslagruimte dat dit niet meer binnen de fair use policy past. Daarnaast wilden we ook graag de (voorheen duurdere) Back-up Online voor Servers abonnementen en de reguliere versie samenbrengen.

Voor de 'grootgebruikers' binnen de reguliere versie van Back-up Online is de tarief wijziging inderdaad fors. Ik kan alleen maar op begrip hopen voor wat er tegenover staat in het grote geheel 🙂
Reputatie 7
Badge +6
De prijsstijging lijkt mij redelijk, opslag kost namelijk aardig wat geld (zeker als het gegarandeerd veilig moet zijn).

Nieuwe functionaliteiten zijn ook zeer welkom.
Reputatie 1
Badge
Ik ga echter niet mee in deze belachelijke stijging en zeg bij deze op.
Tim, is dit bericht voldoende?
Ik heb meteen opgezegd nadat ik het mailtje binnen had gekregen waarin "Wijzigingen: Fair Use Policy" werd vermeld.
Ineens maandbedrag van 180 euro................
SjorsK (Expert) vind deze prijsstijging redelijk......nou Sjors ik dus zeker niet.:@:@
Reputatie 7
Badge +11
Ik ga echter niet mee in deze belachelijke stijging en zeg bij deze op.
Tim, is dit bericht voldoende?

Dat is jammer om te horen natuurlijk, maar begrijpelijk gezien de stijging voor u erg fors is. Hopelijk vindt u snel een dienst dat beter voor u past.

Ik ontvang graag van u een privébericht met uw e-mailadres waar ik uw account op kan vinden. Ter controle ontvang ik tevens graag de laatste 4 cijfers van uw rekeningnummer. Dan maak ik uw opzegging in orde.
Als gebruiker van het eerste uur heb ik al 10 jaar twee accounts BOL. Voor een gewone PC en een Mac heb ik de belangrijkste documenten in de backup geplaatst. De windows PC bevat 150Gb en de Mac 550Gb. Waarvan alleen al de familie foto bibliotheek 150Gb is. Ik ben echt geen power user en ik geloof er dan ook niets van dat er maar 1% van de gebruikers is die over deze grens gaat, laat staan actieve gebruikers. En als het maar 1% is die meer dan 100Gb laat backuppen, wat is dan eigenlijk het probleem... Ja, ik lees her en der dat er gebruikers zijn die 4000Gb en er zelf iemand met 9000Gb bestaat en dat is echt wel disproportioneel en dan is een limiet inderdaad verstandig om deze uitwassen tegen te gaan. Toch heb ik sterke twijfels over de grens van 100Gb. Als ik als gewone gebruiker al 50,- per maand moet gaan betalen voor de belangrijkste privé bestanden op twee pc' tjes dan is er maar een oplossing, opzeggen. En daar ben ik helemaal niet blij mee, ik wil helemaal niet opzeggen en ik hoop toch echt dat KPN zich bedenkt, in het bijzonder over de gekozen limiet. De storage kosten zijn sinds 2005 gedecimeerd, en al die jaren heb ik het zelfde betaald en in totaal is dat nu 1400,- EURO ex btw betaald voor de storage bij KPN. 1400,- EUR voor 700Gb nagenoeg statische data klinkt niet bepaald als een slechte deal voor KPN...

Verder een vraag, ik heb nog helemaal geen bericht van KPN ontvangen over de prijsverhoging, komt die nog?
Eens met Janno, beetje iPhone is al 128Gb, dus als je je geschoten filmpjes wilt backuppen naar je desktop sta je raar te kijken. pre-historie KPN Beetje realistisch worden alstublieft !
Reputatie 3
Badge
Ik kan natuurlijk eigenlijk niet zonder backup, maar naar aanleiding van deze wijziging in de voorwaarden van Backup Online ga ik het toch proberen. Betalen voor blokken van 100GB is niet meer van deze tijd, dat zijn veel te kleine blokken; ik ga niet eens proberen om mijn backup set tot dat soort proporties terug te brengen. Ik wil jullie dan ook bedanken voor de geboden diensten maar ik haak af.
Hoewel ik nog geen persoonlijk bericht heb ontvangen in de vorm van een brief of mail, wil ik bij deze graag mijn abonnement voor Backup Online opzeggen wegens het eenzijdig wijzigen van de voorwaarden door KPN. Graag hoor ik hoe ik dit kan regelen.
Reputatie 7
Badge +11
Verder een vraag, ik heb nog helemaal geen bericht van KPN ontvangen over de prijsverhoging, komt die nog?Beste Janno, erg jammer om te zien dat een trouwe gebruiker de diesnt opgezegd. Uiteraard begrijpen wij het. Als het geen optie is om de back-up selectie te verkleinen dan snap ik dat u naar alternatieven gaat kijken. Ik begrijp dat u 2 abonnementen hebt die boven 100GB zitten, u zou hier dan ook zeker bericht over moeten ontvangen. Dat zoek ik graag voor u uit. Ook kan ik u evenuteel helpen met het opzeggen van de dienst. Graag ontvang ik van u een privébericht met uw accountgegevens.

Hoewel ik nog geen persoonlijk bericht heb ontvangen in de vorm van een brief of mail, wil ik bij deze graag mijn abonnement voor Backup Online opzeggen wegens het eenzijdig wijzigen van de voorwaarden door KPN. Graag hoor ik hoe ik dit kan regelen.Dag Remco, jammer om te lezen dat u de dienst wilt opzeggen. Gebruikt u meer dan 100GB op uw account? U kunt mij een privébericht sturen met uw accountgegeven om de opzegging in gang te zetten.
Nu probeer ik mijn abonnement op te zeggen door via de Selfservice Cloud portal. Ik weet echter mijn wachtwoord niet meer en probeer deze te resetten, maar ik ontvang daarna niet de mail. Kan het zijn dat het systeem om wachtwoord resets te doen overbelast is door het grote aantal opzeggingen dat KPN nu waarschijnlijk krijgt?!
Reputatie 6
Badge +5
Hoi @remcob69,

Het systeem is niet overbelast 🙂 We ervaren al even problemen met de wachtwoord reset, zijn onze technische bollebozen mee aan het klussen!

Ik kan u helpen om het wachtwoord te resetten of om het abonnement direct op te heffen. Zou u mij een privé bericht willen sturen met uw gebruikersnaam en de wens (alleen een nieuw wachtwoord of direct opheffen)? Dan gaan we dat regelen 🙂
Bedankt KPN!

Dit is ronduit belachelijk, zomaar een prijsverhoging van 100 keer doorvoeren. In mijn geval klopt de berekening niet eens dus ik denk dat KPN gewoon er op uit is om klanten die meer dan een beetje ruimte gebruiken af te stoten. Ik ben zelf een klant die zowat ALLES bij KPN heeft lopen, glasvezel, TV, 2 mobiele abonnementen en vaste telefoon. Ik denk dat ik echter ook eens op zoek ga naar een alternatief voor alle andere diensten die ik afneem. Dit valt echt koud op mijn dak en in een drukke tijd op zoek gaan naar een andere backup leverancier kost weer vele uren aan research.

Nogmaals bedankt, dit is echt je vaste klanten enorm belazeren!

PS: Ik raad iedereen aan die hierdoor onevenredig getroffen is om dit ook aan te melden bij Tros Radar, dan is de kans des te groter dat ze er aandacht aan gaan besteden in de uitzending!

PS2: Soms hebben nadelen een voordeel, door deze blunder van KPN ben ik eens gaan rondkijken en zie gelijk al dat T-mobile veel voordeliger is met glasvezel internet, tijd om over te stappen!
Reputatie 5
Badge +5
Goedenavond Marcel,

Wat jammer dat dit zo veel frustratie bij u opwekt. Het is zeker niet zo dat wij u als klant willen afstoten, zeker niet als trouwe klant met zo veel diensten bij KPN. Echter is het wel voor ons van belang om ergens een grens te trekken. Aangezien 99% van de klanten gemiddeld rond de 100 GB zitten, hebben wij besloten om hier de grens te trekken.

Spijtig genoeg kunnen wij niet alle Back-up Online klanten tevreden stellen met deze oplossing. Waar we de grens ook trekken, of het nou bij 10 GB is of bij 1000 GB, zullen er klanten buiten het bootje vallen. We doen in ieder geval ons best om de beslissing zo inzichtelijk mogelijk voor u te maken.
Is dit voor iedereen zo is of alleen voor de mensen die een e-mail hebben ontvangen?
Ik heb zelf namelijk geen mail gehad en heb bij een klant geïnformeerd en die heeft de mail ook niet ontvangen. Beide zitten we boven de 100GB.
Reputatie 6
Badge +5
Hallo @G.Engelen,

Dit is voor iedereen zo 🙂 Om te voorkomen dat wij overlopen en we niet snel genoeg kunnen reageren, versturen we de mail in batches. We proberen ook te bellen voordat u de mail ontvangt.

Op hoeveel data zitten u en uw klant? Wellicht kan ik nog even bij u kijken of het mogelijk is om de data onder de 100GB te krijgen 🙂 Bijvoorbeeld door .exe bestanden of Windows programma bestanden uit de selectie te halen. Programma's moeten toch opnieuw geïnstalleerd worden, dus die hoeven niet mee in de back-up.
@Lindsay

Bedankt voor de reactie.
Bij mij gaan die paar exe files niet helpen als er al meer dan 250GB aan foto's in de backup zit.
Ik zal dus helaas ook iets anders moeten zoeken:(
Hetzelfde gaat op voor de klant omdat die ook veel foto's heeft in RAW formaat. Die zit al op 1.4TB met een workstation abonnement dus dat zou ook veel te duur worden.

Ik zal een alternatief gaan zoeken, als dat goed werkt kan ik de klanten met een server abo hopelijk ook omzetten om het eenduidig te houden.

Success met het programma.
Isn't it ironic Tim,

Onder deze discussie vind ik nog de interessante verkooppraatjes waarmee jullie ons deze dienst aangesmeerd hebben:

Hallo /t5/Cloud-productinformatie/Back-up-online-hoeveel-opslag/td-p/8155, welkom op het Zakelijk KPN Forum! :D

Leuk dat u deze vraag bij ons stelt, ik geef u graag meer informatie over Back-up Online.

Voor deze dienst bestaan er 2 varianten, namelijk de standaard versie van Back-up Online en Back-up Online voor Servers. De standaard versie van Back-up Online hanteert inderdaad een fair-use-policy, dat betekent dat er geen harde data opslag limiet is. Een aantal TB's aan opslag is dan ook geen enkel probleem. ;););););) Zodra er veel meer opslag gebruikt wordt, bijvoorbeeld 20x meer dan de gemiddelde gebruiker, valt dit uiteraard op en wordt hierover contact opgenomen met de betreffende gebruiker. De "normale" gebruiker zal vermoedelijk nooit de fair-use-policy overschrijden.

Met de dienst Back-up Online voor Servers kan rechtstreeks vanaf de server een back-up worden gemaakt. Daarnaast heeft de cliënt enkele extra functionaliteiten. Voor deze dienst is wel een opslag limiet van toepassing, vanaf 25GB per licentie.

Geeft dit antwoord op uw vraag, Flygo?

Arme Flygo is nu waarschijnlijk ook op zoek naar een betrouwbaar bedrijf voor zijn backups....
Reputatie 6
Badge +5
@Lindsay

Bedankt voor de reactie.
Bij mij gaan die paar exe files niet helpen als er al meer dan 250GB aan foto's in de backup zit.
Ik zal dus helaas ook iets anders moeten zoeken:(
Hetzelfde gaat op voor de klant omdat die ook veel foto's heeft in RAW formaat. Die zit al op 1.4TB met een workstation abonnement dus dat zou ook veel te duur worden.

Ik zal een alternatief gaan zoeken, als dat goed werkt kan ik de klanten met een server abo hopelijk ook omzetten om het eenduidig te houden.

Success met het programma.


Hoi @G.Engelen,

Jammer dat het geen optie is in jullie geval. Vooral die RAW foto's nemen inderdaad veel ruimte in beslag. Balen 😞

Hopelijk zien we u toch nog eens terug bij KPN onder leukere omstandigheden! Bedankt en u veel succes met de overstap! Als ik tegen die tijd daarin nog kan assisteren (opheffen van het abonnement bijvoorbeeld) zit ik voor u klaar. 🙂
Reputatie 7
Badge +11
Beste Marcel,

Een aantal TB's aan opslag is dan ook geen enkel probleem.
Dat topic hebt u goed gevonden! 🙂 Dit bericht is een jaar oud, maar ik sta nog steeds achter mijn reactie. In alle eerlijkheid geef ik op dat moment aan dat de fair use policy technisch geen harde limiet hanteert en het daarom mogelijk is om een grote hoeveelheid data te back-uppen.

Zodra er veel meer opslag gebruikt wordt, bijvoorbeeld 20x meer dan de gemiddelde gebruiker, valt dit uiteraard op en wordt hierover contact opgenomen met de betreffende gebruiker. De "normale" gebruiker zal vermoedelijk nooit de fair-use-policy overschrijden.
In dit bericht en in uw quote te zien leg ik vervolgens meer uit over de fair use policy. Op dat moment was het nog niet bekend dat er een wijziging aan zat te komen in de voorwaarden.
Beste Marcel,

Een aantal TB's aan opslag is dan ook geen enkel probleem.
Dat topic hebt u goed gevonden! 🙂 Dit bericht is een jaar oud, maar ik sta nog steeds achter mijn reactie. In alle eerlijkheid geef ik op dat moment aan dat de fair use policy technisch geen harde limiet hanteert en het daarom mogelijk is om een grote hoeveelheid data te back-uppen.

Zodra er veel meer opslag gebruikt wordt, bijvoorbeeld 20x meer dan de gemiddelde gebruiker, valt dit uiteraard op en wordt hierover contact opgenomen met de betreffende gebruiker. De "normale" gebruiker zal vermoedelijk nooit de fair-use-policy overschrijden.
In dit bericht en in uw quote te zien leg ik vervolgens meer uit over de fair use policy. Op dat moment was het nog niet bekend dat er een wijziging aan zat te komen in de voorwaarden.


Dat begrijp ik dat je toen niet in de toekomst kon kijken, maar het geeft wel aan dat jullie ook altijd tegen mij hebben gezegd dat een paar Tb 'geen enkel probleem' is en dat het dus onder NORMAAL GEBRUIK valt. Ik heb dat niet voor niets uitgebreid nagevraagd alvorens dagen/weken lang aan het uploaden te zijn gegaan. Om dan nu neergezet te worden als iemand die misbruik maakt van het systeem is dus onbeschoft.

Dat 99% van de mensen onder de 100Gb zit lijkt me dus lariekoek aangezien je toen zei dat een paar Tb normaal gebruik is, en dat 20x die hoeveelheid pas veel is.

En om dan nu met een tarief te komen dat 100 keer hoger ligt is ABSURD!
Jullie hebben in ieder geval een klant die alles afneemt bij jullie nu voorgoed een tegenstander van KPN gemaakt, dat kan op termijn veel inkomsten schelen aangezien ik ernstig overweeg om ook mijn andere diensten gewoon ergens anders te gaan afnemen. Zo ga je niet met klanten om.

Bovendien denk ik dat het verstandig is voor iedereen om nu direct op te zeggen ook al zit je onder de 100Gb, er zijn veel goedkopere oplossingen om 100Gb te krijgen en het lijkt er op dat KPN hoe dan ook toch de stekker uit dit hele project gaat trekken zoals jullie ook al gedaan hebben met de Cloud diensten voor particulieren.

Ik ga in ieder geval zelf dit eens verder onderzoeken: https://www.porton.nl/
Reputatie 7
Badge +11
maar het geeft wel aan dat jullie ook altijd tegen mij hebben gezegd dat een paar Tb 'geen enkel probleem' is en dat het dus onder NORMAAL GEBRUIK valt.
Zo bedoelde ik dit niet. Vorig jaar was veel opslag geen probleem, ik heb niet gezegd dat het onder "normaal" gebruik valt. Ik geef vervolgens aan dat bij veel gebruik de fair use policy kan worden gehanteerd.

Ik heb dat niet voor niets uitgebreid nagevraagd alvorens dagen/weken lang aan het uploaden te zijn gegaan. Om dan nu neergezet te worden als iemand die misbruik maakt van het systeem is dus onbeschoft.
Dat is niet de bedoeling en bied ik graag mijn excuses voor aan. We zien het zeker niet als misbruik van het systeem.

En om dan nu met een tarief te komen dat 100 keer hoger ligt is ABSURD!
... Zo ga je niet met klanten om.

Erg spijtig om te lezen dat we onze klanten hebben weggejaagd. :(
Desondanks ben ik zeer blij met uw feedback zodat we ervan kunnen leren.

Reageer