Back-up Online for workstation: wijziging in Fair Use Policy

  • 11 mei 2017
  • 50 reacties
  • 2686 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +11
  • KPN Medewerker
  • 3505 reacties
Vanaf mei 2017 worden er wijzigingen doorgevoerd in Back-up Online for workstation.

De voorwaarden van het gebruik van Back-up Online worden gewijzigd. Daarnaast zijn er een aantal functionaliteiten toegevoegd. Alle klanten worden op de hoogte gebracht. Ik neem u graag in deze blog mee in de belangrijkste vernieuwingen.

Wijzigingen: Fair Use Policy vervalt

Op dit moment kost een abonnement € 6,00 per maand met onbeperkte opslagcapaciteit op Back-up Online. Hiervoor hanteren wij een Fair Use Policy. Vanaf mei 2017 betaalt u € 6,00 per maand per 100 GB opslag. Als klant kunt u zelf per 100 GB bepalen hoeveel opslag u nodig hebt.

De wijziging kan gevolgen hebben voor de maandelijkse kosten. Wij lichten alle klanten in wat dit voor gevolgen heeft. Naast het wijzigen van de kosten van de opslagcapaciteit bieden we ook nieuwe functionaliteiten.

Nieuwe functionaliteiten

Voortaan kunt u gebruik maken van extra functionaliteiten:
Back-up uw gedeelde bestanden: Met deze nieuwe functionaliteit kunt u vanuit uw huidige Back-up Online andere gedeelde mappen in uw netwerk, zoals bijvoorbeeld een NAS, in de back-up selectie meenemen.
Virtual Drive: Met virtual drive krijgt u een ‘virtuele’ schijf waarmee u direct vanuit alle back-up sessies uw bestanden kunt downloaden. Stappen om VirtualDrive te installeren.
Archiving: Met archivering wordt een extra sessie gemaakt die bewaard blijft zolang u dat wenst. Zo kunt u bijvoorbeeld oude foto's op langere termijn veilig bewaren, zonder dat deze ruimte opnemen op uw computer.

Volg onderstaand stappenplan om 'Archivering' in te stellen op uw Back-up Online:

1. Start uw Back-up Online via het 'Start-menu' of via uw bureaublad-icoon start-button-back-up-online-client
2. Selecteer de optie ‘Voorkeuren’
3. Kies aan de linker zijde ‘Archivering’
4. Klik op ‘Archivering Instellen’
5. Kies een duidelijke naam voor de terugkerende archiefsessie
6. Voer het gewenste tijdstip in
7. Selecteer van welke ‘Backup bronnen’ u een archief wilt maken
8. Selecteer vervolgens alle of specifieke maanden
9. Selecteer op welke dag van de maand of week de archivering van de bestanden moet zal plaatsvinden

Tip: de computer hoeft op het gekozen moment niet aan te staan om de archivering uit te voeren.

Tips voor beheren van uw opslagruimte

Mochten de nieuwe functionaliteiten voor u minder relevant zijn, dan heb ik een tip om uw opslagruimte te beperken, of een alternatief voor Back-up Online:
Verklein uw huidige back-up selectie en verwijder onnodige archieven. U maakt dan alleen een back-up van de bestanden die u daadwerkelijk gebruikt. Hierdoor hebt u minder opslagruimte nodig. In de handleiding leest u hoe u dit eenvoudig zelf doet.
OneDrive: hiermee hebt u tot 1 TB opslagruimte ter beschikking voor € 4,20 per maand. Met OneDrive moet u wel zelf uw data beheren.

Meer informatie

U vindt meer uitleg en handleidingen van de nieuwe functies op kpn.com/functiesbackuponline.
Of plaats een bericht op het forum. We zijn u graag van dienst! :)

Handige links

- Back-up Online Bewaren WACHTWOORD voor Back-up Online!
- Back-up Online Kleurschema's in de e-mail notificatie voor Back-up Online
- Back-up Online Tijdelijk geen vast internet? Maak een back-up met een 4G Mo-Fi*
- Forum: Over het Zakelijk KPN Forum
- Forum: Indexpagina Blogs & Artikelen

50 reacties

Als gebruiker van het eerste uur heb ik al 10 jaar twee accounts BOL. Voor een gewone PC en een Mac heb ik de belangrijkste documenten in de backup geplaatst. De windows PC bevat 150Gb en de Mac 550Gb. Waarvan alleen al de familie foto bibliotheek 150Gb is. Ik ben echt geen power user en ik geloof er dan ook niets van dat er maar 1% van de gebruikers is die over deze grens gaat, laat staan actieve gebruikers. En als het maar 1% is die meer dan 100Gb laat backuppen, wat is dan eigenlijk het probleem... Ja, ik lees her en der dat er gebruikers zijn die 4000Gb en er zelf iemand met 9000Gb bestaat en dat is echt wel disproportioneel en dan is een limiet inderdaad verstandig om deze uitwassen tegen te gaan. Toch heb ik sterke twijfels over de grens van 100Gb. Als ik als gewone gebruiker al 50,- per maand moet gaan betalen voor de belangrijkste privé bestanden op twee pc' tjes dan is er maar een oplossing, opzeggen. En daar ben ik helemaal niet blij mee, ik wil helemaal niet opzeggen en ik hoop toch echt dat KPN zich bedenkt, in het bijzonder over de gekozen limiet. De storage kosten zijn sinds 2005 gedecimeerd, en al die jaren heb ik het zelfde betaald en in totaal is dat nu 1400,- EURO ex btw betaald voor de storage bij KPN. 1400,- EUR voor 700Gb nagenoeg statische data klinkt niet bepaald als een slechte deal voor KPN...

Verder een vraag, ik heb nog helemaal geen bericht van KPN ontvangen over de prijsverhoging, komt die nog?
Reputatie 3
Badge
Ik kan natuurlijk eigenlijk niet zonder backup, maar naar aanleiding van deze wijziging in de voorwaarden van Backup Online ga ik het toch proberen. Betalen voor blokken van 100GB is niet meer van deze tijd, dat zijn veel te kleine blokken; ik ga niet eens proberen om mijn backup set tot dat soort proporties terug te brengen. Ik wil jullie dan ook bedanken voor de geboden diensten maar ik haak af.
Reputatie 7
Badge +6
De prijsstijging lijkt mij redelijk, opslag kost namelijk aardig wat geld (zeker als het gegarandeerd veilig moet zijn).

Nieuwe functionaliteiten zijn ook zeer welkom.
Reputatie 1
Badge
Prima dat er nieuwe functies worden toegevoegd. Het kan toch echter niet zo zijn dat ik van 6 Euro per maand naar 240 Euro per maand ga? Helemaal buiten proportie. Ik heb veel content maar nooit enige opmerking van KPN hier over gehad. Vanwaar deze enorme prijsstijging? Dan liever geen extra functionaliteit...
Reputatie 1
Badge
Ik ga echter niet mee in deze belachelijke stijging en zeg bij deze op.
Tim, is dit bericht voldoende?
Inderdaad, nogal buiten proporties.
Ik denk een veilige, voordelige backup te hebben, die redelijk werkt.
Wordt de prijs voor mij ineens verdertigvoudigd!

Ik vermoed dat KPN de klanten die veel data gebruiken, liever ziet vertrekken. Anders zouden ze zoiets nooit doen.
Hallo @Tim, kan jij hier iets van zeggen?
Reputatie 7
Hallo Rick,
Overigens ben ik erg blij met uw citaat. Ik ga dit intern uitzetten, zodat we kunnen kijken naar een betere formulering. Ik ben met u eens, dat deze regel vragen opwekt.
Prima om deze vraag even intern uit te zetten, omdat deze regel inderdaad voor meerdere interpretaties vatbaar is.
Badge
Hoi @Ranger,

De status van het abonnement was 'Vervallen', maar hij was nog niet helemaal gestopt. Ik heb daarom de ophef een extra schop gegeven. Er wordt nu een credit getriggerd om het teveel betaalde bedrag (van augustus) terug te storten.😄

Sorry dat het wat langer heeft geduurd!


Danki 😎
Reputatie 6
Badge +6
Goedemiddag Ranger,

Ik kan me deze vraag goed voorstellen.
Op dit moment is het zo dat de nieuwe line up met de nieuwe functionaliteiten nog niet op alle Back-up Online gebruikers van toepassing is. Als u nog geen mail hebt ontvangen, dan blijft u nog onder de Fair Use Policy vallen. Het is dus niet zo dat alle Back-up Online gebruikers, die de dienst voor 4 mei besteld hebben automatisch onder de Fair Use Policy blijven vallen.

Overigens ben ik erg blij met uw citaat. Ik ga dit intern uitzetten, zodat we kunnen kijken naar een betere formulering. Ik ben met u eens, dat deze regel vragen opwekt.
Ik heb meteen opgezegd nadat ik het mailtje binnen had gekregen waarin "Wijzigingen: Fair Use Policy" werd vermeld.
Ineens maandbedrag van 180 euro................
SjorsK (Expert) vind deze prijsstijging redelijk......nou Sjors ik dus zeker niet.:@:@
Eens met Janno, beetje iPhone is al 128Gb, dus als je je geschoten filmpjes wilt backuppen naar je desktop sta je raar te kijken. pre-historie KPN Beetje realistisch worden alstublieft !
Als u nog geen mail hebt ontvangen, dan blijft u nog onder de Fair Use Policy vallen. Het is dus niet zo dat alle Back-up Online gebruikers, die de dienst voor 4 mei besteld hebben automatisch onder de Fair Use Policy blijven vallen.
Overigens ben ik erg blij met uw citaat. Ik ga dit intern uitzetten, zodat we kunnen kijken naar een betere formulering. Ik ben met u eens, dat deze regel vragen opwekt.


Hoi Rick S, ik vaarde blind op jouw woorden, indien geenbericht, dan hoef je niets te doen. Vandaag een E-mail met ""
Wij hebben uw verzoek ontvangen voor het wijzigen van uw Cloud-dienst. De volgende wijziging(en) zijn op 21-Jun-2017 voor u uitgevoerd: Bedrag per wijziging
Wijzigingen Aantal Maandbedrag (per eenheid)
Back-up Online 10TB Recurring 1 600.00
Refund for Plan 'Backup Online' -1 6.00
Bovengenoemde bedragen zijn excl. btw.
"

Ik heb op ditzelfde E-mail adres nooit een wijizging toegestuurd gekregen, dat klopt zij de dame aan de telefoon van 0800-0410 ... Dit hebben we namelijk per post ???? verstuurd... Echt waar... Elke factuur en elke cloud gerelateerde informatie kreeg ik keurig per E-mail vanaf 2010... En een ietsie pietsie belangrijker bericht, dat je van 6 > 600 moet gaan betalen doen we per post. Op mijn vraag of ze een ontvangst bevestiging heeft, ja nee, die zijn niet aangetekend verstuurd.. Waarom, ze heeft geen flauw idee, ik kon 'gelukkig' direct opzeggen. Ik ben dan wel direct de data kwijt ??? Ook zoiets ??? Waarom direct de data weggooien? En wat denk je.... op mijn vraag "laat mijraden, de opzegging krijg ik zometeen per E-mail binnen" zij ze zonder schroom "ja dat klopr" en voila, in enkele minuten heb ik deopzeging in mijn E-mail.. Alles per E-mail behalve een bericht wat je als particulier niet wilt missen.. tssss
Reputatie 7
Badge +11
Beste @tredelijkheid & @koelkast
Ik geef graag informatie en antwoord op uw vragen.

Vanwaar deze enorme prijsstijging?
Ik vermoed dat KPN de klanten die veel data gebruiken, liever ziet vertrekken. Anders zouden ze zoiets nooit doen.
De wijziging van de fair use policy is inderdaad goed overwogen door KPN en heeft verder niets te maken met de buitenlandpakketten of andere diensten.
Het grotendeel van de Back-up Online klanten vallen onder het gemiddelde gebruik van 100GB (99% van de klanten). De overige 1%, de echte grootgebruikers (zoals u :)), verbruiken dusdanig meer opslagruimte dat dit niet meer binnen de fair use policy past. Daarnaast wilden we ook graag de (voorheen duurdere) Back-up Online voor Servers abonnementen en de reguliere versie samenbrengen.

Voor de 'grootgebruikers' binnen de reguliere versie van Back-up Online is de tarief wijziging inderdaad fors. Ik kan alleen maar op begrip hopen voor wat er tegenover staat in het grote geheel 🙂
Reputatie 7
Badge +11
Ik ga echter niet mee in deze belachelijke stijging en zeg bij deze op.
Tim, is dit bericht voldoende?

Dat is jammer om te horen natuurlijk, maar begrijpelijk gezien de stijging voor u erg fors is. Hopelijk vindt u snel een dienst dat beter voor u past.

Ik ontvang graag van u een privébericht met uw e-mailadres waar ik uw account op kan vinden. Ter controle ontvang ik tevens graag de laatste 4 cijfers van uw rekeningnummer. Dan maak ik uw opzegging in orde.
Reputatie 7
Badge +11
Verder een vraag, ik heb nog helemaal geen bericht van KPN ontvangen over de prijsverhoging, komt die nog?Beste Janno, erg jammer om te zien dat een trouwe gebruiker de diesnt opgezegd. Uiteraard begrijpen wij het. Als het geen optie is om de back-up selectie te verkleinen dan snap ik dat u naar alternatieven gaat kijken. Ik begrijp dat u 2 abonnementen hebt die boven 100GB zitten, u zou hier dan ook zeker bericht over moeten ontvangen. Dat zoek ik graag voor u uit. Ook kan ik u evenuteel helpen met het opzeggen van de dienst. Graag ontvang ik van u een privébericht met uw accountgegevens.

Hoewel ik nog geen persoonlijk bericht heb ontvangen in de vorm van een brief of mail, wil ik bij deze graag mijn abonnement voor Backup Online opzeggen wegens het eenzijdig wijzigen van de voorwaarden door KPN. Graag hoor ik hoe ik dit kan regelen.Dag Remco, jammer om te lezen dat u de dienst wilt opzeggen. Gebruikt u meer dan 100GB op uw account? U kunt mij een privébericht sturen met uw accountgegeven om de opzegging in gang te zetten.
Reputatie 7
Badge +11
Beste Marcel,

Een aantal TB's aan opslag is dan ook geen enkel probleem.
Dat topic hebt u goed gevonden! 🙂 Dit bericht is een jaar oud, maar ik sta nog steeds achter mijn reactie. In alle eerlijkheid geef ik op dat moment aan dat de fair use policy technisch geen harde limiet hanteert en het daarom mogelijk is om een grote hoeveelheid data te back-uppen.

Zodra er veel meer opslag gebruikt wordt, bijvoorbeeld 20x meer dan de gemiddelde gebruiker, valt dit uiteraard op en wordt hierover contact opgenomen met de betreffende gebruiker. De "normale" gebruiker zal vermoedelijk nooit de fair-use-policy overschrijden.
In dit bericht en in uw quote te zien leg ik vervolgens meer uit over de fair use policy. Op dat moment was het nog niet bekend dat er een wijziging aan zat te komen in de voorwaarden.
Reputatie 7
Badge +11
maar het geeft wel aan dat jullie ook altijd tegen mij hebben gezegd dat een paar Tb 'geen enkel probleem' is en dat het dus onder NORMAAL GEBRUIK valt.
Zo bedoelde ik dit niet. Vorig jaar was veel opslag geen probleem, ik heb niet gezegd dat het onder "normaal" gebruik valt. Ik geef vervolgens aan dat bij veel gebruik de fair use policy kan worden gehanteerd.

Ik heb dat niet voor niets uitgebreid nagevraagd alvorens dagen/weken lang aan het uploaden te zijn gegaan. Om dan nu neergezet te worden als iemand die misbruik maakt van het systeem is dus onbeschoft.
Dat is niet de bedoeling en bied ik graag mijn excuses voor aan. We zien het zeker niet als misbruik van het systeem.

En om dan nu met een tarief te komen dat 100 keer hoger ligt is ABSURD!
... Zo ga je niet met klanten om.

Erg spijtig om te lezen dat we onze klanten hebben weggejaagd. :(
Desondanks ben ik zeer blij met uw feedback zodat we ervan kunnen leren.
Reputatie 6
Badge +5
Hoi @remcob69,

Het systeem is niet overbelast 🙂 We ervaren al even problemen met de wachtwoord reset, zijn onze technische bollebozen mee aan het klussen!

Ik kan u helpen om het wachtwoord te resetten of om het abonnement direct op te heffen. Zou u mij een privé bericht willen sturen met uw gebruikersnaam en de wens (alleen een nieuw wachtwoord of direct opheffen)? Dan gaan we dat regelen 🙂
Reputatie 6
Badge +5
Hallo @G.Engelen,

Dit is voor iedereen zo 🙂 Om te voorkomen dat wij overlopen en we niet snel genoeg kunnen reageren, versturen we de mail in batches. We proberen ook te bellen voordat u de mail ontvangt.

Op hoeveel data zitten u en uw klant? Wellicht kan ik nog even bij u kijken of het mogelijk is om de data onder de 100GB te krijgen 🙂 Bijvoorbeeld door .exe bestanden of Windows programma bestanden uit de selectie te halen. Programma's moeten toch opnieuw geïnstalleerd worden, dus die hoeven niet mee in de back-up.
Reputatie 6
Badge +5
@Lindsay

Bedankt voor de reactie.
Bij mij gaan die paar exe files niet helpen als er al meer dan 250GB aan foto's in de backup zit.
Ik zal dus helaas ook iets anders moeten zoeken:(
Hetzelfde gaat op voor de klant omdat die ook veel foto's heeft in RAW formaat. Die zit al op 1.4TB met een workstation abonnement dus dat zou ook veel te duur worden.

Ik zal een alternatief gaan zoeken, als dat goed werkt kan ik de klanten met een server abo hopelijk ook omzetten om het eenduidig te houden.

Success met het programma.


Hoi @G.Engelen,

Jammer dat het geen optie is in jullie geval. Vooral die RAW foto's nemen inderdaad veel ruimte in beslag. Balen 😞

Hopelijk zien we u toch nog eens terug bij KPN onder leukere omstandigheden! Bedankt en u veel succes met de overstap! Als ik tegen die tijd daarin nog kan assisteren (opheffen van het abonnement bijvoorbeeld) zit ik voor u klaar. 🙂
Reputatie 6
Badge +5
Hoi @Ranger,

De status van het abonnement was 'Vervallen', maar hij was nog niet helemaal gestopt. Ik heb daarom de ophef een extra schop gegeven. Er wordt nu een credit getriggerd om het teveel betaalde bedrag (van augustus) terug te storten.😄

Sorry dat het wat langer heeft geduurd!
Reputatie 5
Badge +5
Goedenavond Marcel,

Wat jammer dat dit zo veel frustratie bij u opwekt. Het is zeker niet zo dat wij u als klant willen afstoten, zeker niet als trouwe klant met zo veel diensten bij KPN. Echter is het wel voor ons van belang om ergens een grens te trekken. Aangezien 99% van de klanten gemiddeld rond de 100 GB zitten, hebben wij besloten om hier de grens te trekken.

Spijtig genoeg kunnen wij niet alle Back-up Online klanten tevreden stellen met deze oplossing. Waar we de grens ook trekken, of het nou bij 10 GB is of bij 1000 GB, zullen er klanten buiten het bootje vallen. We doen in ieder geval ons best om de beslissing zo inzichtelijk mogelijk voor u te maken.
Badge
Nog steeds geen mail ontvangen maar mocht dit zo zijn zal ik inderdaad per direct opzeggen. Volstrekt ridicuul natuurlijk voor lopende contracten een dergelijke verhoging. Je vertrouwt op een dienst en verwacht niet plotseling een prijsverhoging van een paar 100%.
Badge
Is het niet zo dat dit alleen van toepassing is op backup online besteld na, en ik citeer:

Belangrijk: het gebruik van Fair Use Policy geldt niet voor de Back-up Online versies die u vanaf 04-05-2017 hebt besteld. Vanaf 4 mei stelt u zelf uw onbeperkte data-opslag naar eigen wens in (stappen van 100 GB).

Met andere woorden voor Backup Online besteld voor 4 meil jl blijven gewoon de oude fair use policies van kracht. Wat is nu de waarheid.
Badge
Hoe zit het hier nou eigenlijk mee?

Reageer