Vraag

KPN Backup Online V18.11

  • 28 februari 2019
  • 5 reacties
  • 111 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Hallo,
Tot medio februari 2019 draaide ik onder versie 16.8.0.17235 van het KPN Backup Online programma (W10-Pro). Dat waren niet echt vlotte backups, maar het werkte wel.
Ergens halverwege februari had ik een backup gestart, die na een tijdje verdwenen was. Progr opnieuw gestart, maar ik kon geen backup-overzicht van de betreffende run terugvinden. Ik merkte wel, dat het versie-nummer veranderd was naar 18.11.0.18324; het lijkt er dus op, dat er een automatische progr-update is uitgevoerd, terwijl er een gebruikers-backup actief was. Dat heb ik in het verleden al wel vaker gemerkt, maar dat lijkt me toch niet de juiste weg van het updaten/upgraden van het programma: op z'n minst zou het backup-prog eerst netjes afgesloten moeten worden, maar beter nog: de update/upgrade pas uitvoeren, nadat de actieve backup helemaal klaar is.
Heb het (nieuwe) progr gestart, er leek echter niets te gebeuren, paar uur gewacht, toen het progr afgebroken.
M'n laatste system image backup teruggezet en had dus weer KPN-BO v16.8 terug. Echter, deze vindt als laatst gemaakte backup de backup van 30 januari, ben dus een halve maand aan backups kwijt.
Een mens moet toch wat, dus v16.8 maar gestart; die begint dan met een consistency-check en vindt daarna 60GB om te backuppen. Heb deze backup helemaal uit laten lopen, kostte een paar dagen en nachten, maar leek z'n taak gedaan te hebben, zelfs zonder auto update/upgrade.
Op 25-2 een nieuwe backup gestart (nog steeds met v16.8); ook deze lijkt onderweg afgebroken, en ik zit weer op v18.11. Deze versie opnieuw gestart, er wordt dan 2.44GB aan te backuppen data gevonden. Het prog heeft hier ruim 15 uur voor nodig gehad. Ik weet niet wat ie allemaal uitspookt, maar het lijkt me rijkelijk lang.
Op 28-02 een nieuwe backup gestart: data 398MB, start tijd 17:30. Zo'n 12 minuten later zit de backup op 50%.
Dacht dus 'ziet er goed uit' en ben niet verder bij de backup blijven zitten. Een half uur later gaan kijken in de verwachting, dat ie klaar zou zijn. Niet dus: 85 %. Voor die 398MB data heeft ie uiteindelijk ruim 2 uur nodig gehad. Het lijkt er op alsof de backup trager wordt naarmate hij verder in z'n backup komt. Lijkt me eigenlijk niet kunnen, maar ik weet zo gauw niets anders te verzinnen.
Zijn er meer gebruikers, die iets dergelijks of iets wat er op lijkt, hebben ervaren? En zo ja, is dat dan ook ná de (al dan niet automatische) prog-update?

Marcel

5 reacties

Reputatie 2
Badge +1
@Marcel-E Graag wil ik hiervoor intern kijken of ik deze vraag voor u kan beantwoorden. Zou u mij uw emailadres, of Backup-online account ID willen sturen?
Reputatie 1
Badge
Leroy,

Heb je een privé bericht met m'n mail-adres gestuurd, hoop dat je wat kan vinden.
Marcel
Reputatie 1
Badge
Hoi Leroy,

Heb contact gehad met iemand van de afdeling Cloud (800 0403). Nadat ik mijn verhaal zoals hierboven vermeld had omschreven, kreeg ik te horen, dat als ík een oude versie ging installeren, ik moeilijkheden kan verwachten. "Maar ik heb helemaal geen oude versie geïnstalleerd, ik heb alleen m'n laatste image-backup van de systeemschijf teruggezet, waardoor ik dus weer op versie 16.8 zat". Met deze versie heb ik dus de 60 GB kunnen backuppen (in een paar dagen en nachten). De eerste backup hierna werd deze backup dus weer afgebroken en de automatische programma-update voor de tweede keer uitgevoerd".
Op dit relaas kreeg ik weer te horen dat ik niet zelf een oude versie moest gaan installeren, dat is vragen om moeilijkheden.
"Maar ík heb helemaal geen oude versie geïnstalleerd, júllie voeren een automatische upgrade uit, terwijl er een gebruikers-backup actief is. Deze wordt dan rücksichtloss afgebroken om de upgrade uit te kunnen voeren; volgens mij klopt dat niet".
Ik kreeg niet de indruk, dat mijn relaas goed doorgekomen is, het advies dat ik kreeg was om de huidige versie te verwijderen en handmatig, volgens de instructies van herinstalleren, versie 18.11 te installeren; of te wel: v18.11 verwijderen en weer installeren. Dan zou het probleem zeker opgelost zijn.
Dat heb ik dus maar gedaan en vervolgens een backup gestart:
17:12 uur: start backup
17:14 76%, 143MB van 180MB
17:36 91%, 174MB van 180MB
17:51 nog steeds 91%
17:52 backup klaar, 39 minuten over 79 verwerkte bestanden.
Dat lijkt me rijkelijk lang, en dat is sinds versie 18.11.
Bij het starten van de backup lijkt ie als een HSL te gaan, maar naarmate ie dichter bij het eindstation komt, lijkt de HSL in een boemeltje te veranderen.
Zoals in het topic al vermeld vindt ie op enig moment 2.44GB (waar vandaan, geen idee????), en heeft daar 15 uur voor nodig.
Daar wordt een mens toch niet echt vrolijk van.
Ik begrijp absoluut niet wat ie aan het doen is, soms staat ie een paar uur op bv 80 of 85%, en ook staat de uploadsnelheid dan regelmatig op 0 kbit/s.
Het lijkt er op, dat hoe groter de backup is, hoe langer ie over het laatste stuk doet.

Om dit allemaal een beetje goed te kunnen omschrijven, heb ik vandaag 4 of 5 backups gedraaid, zo ben ik wel gauw door m'n max van 28 bewaarde backups heen.

Zou bijna hopen, dat meer gebruikers hier last van hebben, als ik onverhoopt de enige zou zijn, is de oplossind waarschijnlijk ver weg.
Leroy, ik hoop, dat je een oplossing kan (laten) bedenken.

Groetjes, Marcel
Reputatie 1
Badge
Hoi,

Heeft nog steeds niemand last gehad van de in dit rariteiten-festival gemelde merkwaardige verschijnselen?
Ik kan er nog twee aan toe voegen:
Af en toe, als ik een backup start, begint ie eerst aan een consistentie-controle. Dat is op zich een loffelijk streven, ware het niet, dat ie schijnbaar geen consistentie vindt, want de optie lijkt niet aan z'n end te komen. Afgelopen nacht heb ik de PC rond 03:00 uur maar afgesloten. Bij het opstarten vandaag ging ie na het starten van een backup vrolijk verder; echter niet met een backup, ook niet met consistentie-controle, maar met opschonen. En ook dat scheen niet te lukken, hij bleef poetsen. Ik heb beide opties al vaker gehad en de enige manier om daar (tijdelijk) van af te komen, is het BUO-programma opnieuw te installeren, uiteraard volkomen volgens de KPN-instructies. Ik denk, dat ik de afgelopen dagen zeker een keer of vijf een her-installatie heb gedaan. Daar wordt een mens echt niet vrolijk van.
Is er iemand in deze wijze wereld, die mij evt verder kan helpen?

Marcel
Reputatie 2
Badge +1
@Marcel-E Zie privé inbox. 🙂

Reageer