Beantwoord

[Mac OS X] Hoe verwijder ik een DAS uit mijn selectie voor Back-up Online?

  • 28 januari 2018
  • 17 reacties
  • 612 keer bekeken

Reputatie 7
Hallo KPN!

Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem. Mijn DAS genaamd "SATA_RAID0" is een externe - eSATA verbonden - HDD RAID0 die ik gebruik voor het wegschrijven van render-files vanuit mijn Final Cut Pro.

Een tijd terug heb ik deze schijf - bij wijze van test - met de Herstelmodus teruggezet op mijn NAS. Zoals je kunt zien in onderstaande printscreen ziet Back-up Online deze herstelde schijf nog steeds als een "Volume" terwijl ik deze herstelde map in /fsroot natuurlijk allang weer heb verwijderd.


Note: Mac OS X 10.10.5

Issue: SATA_RAID0 is in Back-up Online - na de Herstelmodus - hernoemd naar SATA_RAID0 1 (mijn orgininele DAS-naam nog steeds SATA_RAID0), maar deze schijf bestaat niet (meer) en dus wil ik deze dan ook verwijderd hebben in mijn Back-up Online selectie overzicht.

Zouden jullie even met mij mee willen denken over een mogelijke oplossing?

Maak van aankomende - werk en/of vakantie - week vooral maar weer een hele mooie! 😎
icon

Beste antwoord door BerendDeMeyer 15 februari 2018, 21:15

Goedemorgen,

Ik heb helaas niks meer van je mogen vernemen @BerendDeMeyer. Daar de oorzaak buiten de software van Back-up Online ligt, zal ik hierbij ook het ticket sluiten.

Graag verneem ik wel of bovenstaande de oplossing is voor jouw probleem, zeker daar dit interessante informatie is voor alle gebruikers van dit forum, welke misschien zelfs via een andere weg met zogeheten phantom volumes aan het worstelen zijn.

Goedemiddag Dennis - @Dennis Hoogstad!

Bedankt voor je reminder, helaas ben ik nog aan het worstelen om van de links in je reactie chocolade te maken. Ik heb dan ook nog iets meer tijd nodig hiervoor! Zodra ik mijn issue - phantom volumes - heb getackeld zal ik er even een post over plaatsen!

Heb een fijne avond! 😎

Goedenavond Dennis - @Dennis Hoogstad!

Helaas waren jouw aanwijzingen en links niet de weg naar de oplossing, maar wel bedankt voor jouw moeite in deze.

Onderstaand wel de juiste manier om een Phantom HDD/SSD definitief te verwijderen, zodat Back-up Online geen verkeerde mount-gegevens meer registreert vanuit Mac OS X en dan ook geen foutmeldingen meer genereert, na het maken van een back-up waarin deze Phantom HDD/SSD ook werd/is geselecteerd.

1. Opzoeken Phantom HDD/SSD's

code:
ls -la /Volumes

2. Output

MACPRO51:~ berenddemeyer$ ls -la /Volumes
total 24
drwxrwxrwt@ 9 root admin 306 Feb 15 13:02 .
drwxrwxr-x@ 46 root admin 1632 Feb 14 09:28 ..
-rw-r--r--@ 1 berenddemeyer admin 6148 Feb 15 09:18 .DS_Store
lrwxr-xr-x 1 root admin 1 Feb 15 10:02 DUOX2_OSXYOS_5 -> /
drwxrwxr-x@ 17 berenddemeyer staff 646 Feb 2 14:09 MAC_MEDIA
drwxrwxr-x@ 60 root wheel 2108 Feb 14 13:50 MAC_RAID0
drwxr-xr-x+ 3 root admin 102 Dec 23 12:54 SATA_RAID0
drwxrwxr-x@ 12 berenddemeyer staff 476 Feb 14 11:52 SATA_RAID0 1
drwxr-xr-x@ 1 berenddemeyer staff 65536 Aug 5 2017 WIN10PROX64

3. Verwijderen van mijn specifieke Phantom HDD/SSD "SATA_RAID0 1"

code:
sudo rm -rf /Volumes/SATA_RAID0 1

4. Controleren of de Phantom HDD/SSD ook echt is verwijderd

code:
ls -la /Volumes

5. Output

MACPRO51:~ berenddemeyer$ ls -la /Volumes
total 24
drwxrwxrwt@ 8 root admin 272 Feb 15 21:12 .
drwxrwxr-x@ 46 root admin 1632 Feb 14 09:28 ..
-rw-r--r--@ 1 berenddemeyer admin 6148 Feb 15 09:18 .DS_Store
lrwxr-xr-x 1 root admin 1 Feb 15 10:02 DUOX2_OSXYOS_5 -> /
drwxrwxr-x@ 17 berenddemeyer staff 646 Feb 2 14:09 MAC_MEDIA
drwxrwxr-x@ 60 root wheel 2108 Feb 14 13:50 MAC_RAID0
drwxrwxr-x@ 12 berenddemeyer staff 476 Feb 14 11:52 SATA_RAID0
drwxr-xr-x@ 1 berenddemeyer staff 65536 Aug 5 2017 WIN10PROX64

6. Nieuw overzicht - selectie back-up dataset - in Back-up Online


bron: superusers.com

Heb wel alvast een heel fijn weekend! 😎
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Hallo KPN!

Toch ook maar even een van de vele foutmeldingen die door deze DAS wordt veroorzaakt:


Heb een fijne dag allemaal! 😎
Reputatie 7
Hallo KPN!

Gezien het feit dat ik een Mastermind ben, wil nog niet zeggen dat ik geen recht heb op mijn eigen SLA als klant van KPN!

@Dennis Hoogstad kun je me misschien hierbij helpen alsjeblieft? TIA!

Heb een fijn weekend allemaal! 😎
Reputatie 3
Badge +2
Goedemorgen @BerendDeMeyer

Ik ben geen onderdeel van het webcare-team en wordt alleen aangestuurd op tickets. Mochten @Tim of @Lindsay hier niet uitkomen, dan zie ik vanzelf een ticket verschijnen.

Met vriendelijke groet,

Dennis Hoogstad
Reputatie 6
Badge +5
Hi @BerendDeMeyer,

Jouw topic is er inderdaad doorheen geglipt, sorry hiervoor! Mocht het ooit nog eens gebeuren, voel je vrij on mij of Tim te mentionen. Zoals we eerder hebben afgesproken is het niet de bedoeling dat je @Dennis Hoogstad mentioned. Hij is hier om een bijdrage/terugkoppeling te doen uit eigen beweging en kan niet worden "aangestuurd".

Ik ga even op onderzoek uit betreft jouw topic en kom hier vanmiddag op terug.
Reputatie 7
Goedenavond @Lindsay!

Zou je voor mijn issue met Back-up Online bij Dennis even een ticket aan willen maken? Bedankt alvast.

Heb een fijne dag morgen! 😎
Reputatie 6
Badge +5
Hi @BerendDeMeyer,

We hebben hier nog wat gezocht, maar krijgen geen duidelijke reden naar boven. Zou je mij een privé bericht willen sturen met om welk van de BUO abonnementen het precies gaat? Dan gaan we inderdaad een ticket aanmaken 🙂
Reputatie 7
Hi @BerendDeMeyer,

We hebben hier nog wat gezocht, maar krijgen geen duidelijke reden naar boven. Zou je mij een privé bericht willen sturen met om welk van de BUO abonnementen het precies gaat? Dan gaan we inderdaad een ticket aanmaken 🙂

Goedenavond @Lindsay!

Ik stuur je een PB! Bedankt alvast voor je moeite voor het uitzoeken.

Heb een fijne week! 😎
Reputatie 3
Badge +2
Hoi @BerendDeMeyer

Ik heb je een PM gestuurd. Kan je eens kijken of je daar uit komt?

Met vriendelijke groet,

Dennis
Reputatie 7
Hoi @BerendDeMeyer

Ik heb je een PM gestuurd. Kan je eens kijken of je daar uit komt?

Met vriendelijke groet,

Dennis

Goedemorgen Dennis - @Dennis Hoogstad!

Bedankt voor je reactie hier in het Forum en je PB! Ik ga er aanstaand weekend naar kijken. Keep you posted...

Heb alvast een fijn weekend! 😎
Reputatie 7
Goedenavond Dennis - @Dennis Hoogstad!

Bedankt voor je reactie in een PB!

Hoi Berend,

I.v.m. je DAS, zou je voor mij eens het volgende willen doen en de output met me willen delen?

Om ook deze informatie beschikbaar te maken voor de ander gebruikers van Back-up Online, heb ik jouw PB ook maar even hier in het subForum geplaatst.

A.

1. Start Terminal
2.
code:
cd Volumes

3.
code:
ls -la


Output

$ ls -la
total 72
drwxrwxrwt@ 26 root admin 884 Feb 11 17:07 .
drwxrwxr-x@ 46 root admin 1632 Feb 11 15:14 ..
drwx------@ 1 berenddemeyer staff 264 Feb 11 15:52 BackBlazeB2Cloud
lrwxr-xr-x 1 root admin 1 Feb 11 10:55 DUOX2_OSXYOS_5 -> /
drwxrwxrwx@ 1 berenddemeyer staff 32768 Feb 9 14:49 EOS_DIGITAL
drwx------@ 1 berenddemeyer staff 1282 Feb 11 17:07 HDD_OSXYOS_5
drwxrwxr-x@ 43 root wheel 1530 Feb 11 10:56 ICY_CCC_OSXYOS_5
drwxrwxr-x@ 17 berenddemeyer staff 646 Feb 2 14:09 MAC_MEDIA
drwxrwxr-x@ 60 root wheel 2108 Feb 11 15:45 MAC_RAID0
drwx------@ 1 berenddemeyer staff 264 Feb 11 15:52 Plex
drwxr-xr-x 9 root wheel 374 Aug 29 2016 Recovery HD
drwxr-xr-x+ 3 root admin 102 Dec 23 12:54 SATA_RAID0
drwxrwxr-x@ 12 berenddemeyer staff 476 Feb 11 14:11 SATA_RAID0 1

drwx------@ 1 berenddemeyer staff 1282 Feb 11 17:07 SSD_OSXYOS_5
drwx------@ 1 berenddemeyer staff 264 Feb 11 15:52 Test
drwxr-xr-x@ 1 berenddemeyer staff 65536 Aug 5 2017 WIN10PROX64
drwx------@ 1 root wheel 1622 Feb 11 18:57 backup
drwx------@ 1 berenddemeyer staff 1622 Feb 11 18:57 backup-1
drwx------@ 1 berenddemeyer staff 264 Feb 11 15:52 docker
drwx------@ 1 berenddemeyer staff 264 Feb 11 15:52 dockersconfig
drwx------@ 1 berenddemeyer staff 500 Feb 11 15:52 home
drwx------@ 1 berenddemeyer staff 704 Feb 11 15:51 homes
drwx------@ 1 berenddemeyer staff 264 Feb 11 15:52 music
drwx------@ 1 berenddemeyer staff 264 Feb 11 15:52 photo
drwx------@ 1 berenddemeyer staff 264 Feb 11 15:52 surveillance
drwx------@ 1 berenddemeyer staff 466 Feb 11 15:51 video

B.

1. Start Terminal
2.
code:
cd /

3.
code:
diskutil verifyVolume /Volumes/SATA_RAID0


Output

$ diskutil verifyVolume /Volumes/SATA_RAID0
Unable to find disk for /Volumes/SATA_RAID0

$ diskutil verifyVolume /Volumes/SATA_RAID0 1
Usage: diskutil verifyVolume MountPoint|DiskIdentifier|DeviceNode
Verify the file system data structures of a volume.
Ownership of the affected disk is required.

Mochten er SATA_RAID0 tussen staan, dan die graag verwijderen. Vervolgens kan je checken of deze alsnog terugkomt in de back-up tree.
Hoe verwijder ik die disk SATA_RAID0? Bedankt alvast weer voor je moeite!

Heb een fijne week! 😎
Reputatie 7
Goedenavond Dennis - @Dennis Hoogstad!

Nu blijkt dat er in de Interface - Selectie Volumes en Folders - van Back-up Online nog een extra Folder - backup-1 - te zijn aangemaakt:


Terwijl deze helemaal niet aanwezig is op mijn NAS:


Hoe kan dat?

Heb een fijne week! 😎
Reputatie 3
Badge +2
Goedemorgen Berend,

Als allereerste reactie op je bericht: Ik verwacht dat een PB een PB is. Daarnaast verwacht ik minimaal dat je toestemming aan mij had gevraagd dit te mogen delen. Ik had het anders ook hier in het forum kunnen plaatsen. Pas bij een definitieve oplossing hadden we een duidelijke oplossing kunnen formuleren.

Als antwoord op je overige vragen: Ik kwam vergelijkbare issues tegen via Google::

Graag hoor ik of je de SATA_RAID0 op deze manier hebt kunnen verwijderen. Wellicht dat je dit daadwerkelijk met je root admin user moet doen, daar staat deze Volume aan toegewezen.

Met vriendelijke groet,

Dennis
Reputatie 7
Goedemorgen Berend,

Als allereerste reactie op je bericht: Ik verwacht dat een PB een PB is. Daarnaast verwacht ik minimaal dat je toestemming aan mij had gevraagd dit te mogen delen. Ik had het anders ook hier in het forum kunnen plaatsen. Pas bij een definitieve oplossing hadden we een duidelijke oplossing kunnen formuleren.

Goedemorgen Dennis _ @Dennis Hoogstad!

Bedankt voor je snelle reactie en inhoudelijke feedback.

1. Met betrekking tot jouw toestemming ben ik er gemakshalve vanuit gegaan deze sowieso van je te ontvangen, omdat er inhoudelijk geen staatsgeheimen in staan - maar zeker wel interessante informatie voor alle overige gebruikers van Back-up Online en dus relevant voor dit subForum - en dus alle reden om deze ook hier te posten. Uiteraard no offense intended, dus ik ga er vanuit dat je daarvoor mijn excuses aanvaardt! 😊

2. Het delen van onze route van Probleem naar Oplossing is interessante informatie voor alle gebruikers van dit Forum, het geeft juist een goed beeld van de kwaliteit van de hulptroepen die hier op het Forum aanwezig zijn. Een PB zie ik dan ook niet anders dan een feature om PERSOONLIJKE zaken te bespreken of ook wel issues waar een mogelijk embargo op zou kunnen rusten, ivm de mogelijke KPN-bedrijfsgevoelige informatie dat eventueel gedeeld zou kunnen worden.

3. Dus, mijn vriendelijk verzoek aan jou is dan ook, om voortaan (mijn) vragen in het openbare gedeelte van het Forum dan ook openbaar te beantwoorden en dus niet verscholen in PB's! De reden hiervoor lijkt me evident; een forum is er om issues en de (mogelijke) oplossingen daarop met alle gebruikers van dit Forum te delen. Ik persoonlijk mijd zoveel als mogelijk het gebruiken van PB's omdat dit zeker geen meerwaarde heeft m.b.t. de functie van het Zakelijk KPN Forum. En nog belangrijker: WYSIWYG! 😉

Dat creëert m.i. in de meest absolute zin juist de meerwaarde van het überhaupt in de lucht houden van het Zakelijk KPN Forum. 🤔

Als antwoord op je overige vragen: Ik kwam vergelijkbare issues tegen via Google::

Graag hoor ik of je de SATA_RAID0 op deze manier hebt kunnen verwijderen. Wellicht dat je dit daadwerkelijk met je root admin user moet doen, daar staat deze Volume aan toegewezen.

Bedankt voor de links naar een mogelijke oplossing, ik ga deze eens aandachtig bestuderen.

Heb een fijne week! 😎
Reputatie 6
Badge +5
@BerendDeMeyer,

1. Met betrekking tot jouw toestemming ben ik er gemakshalve vanuit gegaan deze sowieso van je te ontvangen,Ik moet je echt aanspreken op dit bericht. Transparantie is iets waar we altijd naar streven en je weet dat we zoveel mogelijk openbaar posten. Echter hebben we ook een privacy functie binnen het forum en respecteren we deze privacy en elkaar. De content van PB's openbaar plaatsen zonder toestemming te vragen is niet oké, ongeacht de content.

2. Het delen van onze route van Probleem naar Oplossing is interessante informatie voor alle gebruikers van dit Forum, het geeft juist een goed beeld van de kwaliteit van de hulptroepen die hier op het Forum aanwezig zijn. Absoluut eens, en dit doen we ook heel netjes. Echter hebben we een ticket ingeschoten: op dat moment geven we de regie aan ons Technisch Team. Als het probleem is opgelost, posten we een eenduidig antwoord, waarin analyse, uitleg en oplossing staan. Dit geeft zeker de kwaliteit weer en is ook nog overzichtelijker.

3. Dus, mijn vriendelijk verzoek aan jou is dan ook, om voortaan (mijn) vragen in het openbare gedeelte van het Forum dan ook openbaar te beantwoorden en dus niet verscholen in PB's.Verscholen is het zeker niet, er wordt immers een antwoord gepost waarin de uitleg en oplossing wordt gecommuniceerd. Leden van ons Technisch Team zijn doorgaans niet aanwezig op het Forum. Zij handelen hun tickets puur af over de technische as, informeren hun klanten en geven de regie terug aan ons. Ik wil je er nogmaals op wijzen dat @Dennis Hoogstad hier is om een bijdrage/terugkoppeling te doen uit eigen beweging en dat hij niet kan worden aangestuurd. Zijn berichten op het Forum (en die van andere '2e/3e lijns' collega's) zijn een extra service in hun missie om ervoor te zorgen dat de informatie betreft de oplossing wordt verspreid.

Laten we elkaar respecteren en iedereen in zijn/haar waarde laten. Zo optimaliseren we de samenwerking hier op het Zakelijk Forum!😉
Reputatie 3
Badge +2
Goedemorgen,

Ik heb helaas niks meer van je mogen vernemen @BerendDeMeyer. Daar de oorzaak buiten de software van Back-up Online ligt, zal ik hierbij ook het ticket sluiten.

Graag verneem ik wel of bovenstaande de oplossing is voor jouw probleem, zeker daar dit interessante informatie is voor alle gebruikers van dit forum, welke misschien zelfs via een andere weg met zogeheten phantom volumes aan het worstelen zijn.

Met vriendelijke groet,

Dennis
Reputatie 7
Goedemorgen,

Ik heb helaas niks meer van je mogen vernemen @BerendDeMeyer. Daar de oorzaak buiten de software van Back-up Online ligt, zal ik hierbij ook het ticket sluiten.

Graag verneem ik wel of bovenstaande de oplossing is voor jouw probleem, zeker daar dit interessante informatie is voor alle gebruikers van dit forum, welke misschien zelfs via een andere weg met zogeheten phantom volumes aan het worstelen zijn.

Goedemiddag Dennis - @Dennis Hoogstad!

Bedankt voor je reminder, helaas ben ik nog aan het worstelen om van de links in je reactie chocolade te maken. Ik heb dan ook nog iets meer tijd nodig hiervoor! Zodra ik mijn issue - phantom volumes - heb getackeld zal ik er even een post over plaatsen!

Heb een fijne avond! 😎
Reputatie 7
Goedemorgen,

Ik heb helaas niks meer van je mogen vernemen @BerendDeMeyer. Daar de oorzaak buiten de software van Back-up Online ligt, zal ik hierbij ook het ticket sluiten.

Graag verneem ik wel of bovenstaande de oplossing is voor jouw probleem, zeker daar dit interessante informatie is voor alle gebruikers van dit forum, welke misschien zelfs via een andere weg met zogeheten phantom volumes aan het worstelen zijn.

Goedemiddag Dennis - @Dennis Hoogstad!

Bedankt voor je reminder, helaas ben ik nog aan het worstelen om van de links in je reactie chocolade te maken. Ik heb dan ook nog iets meer tijd nodig hiervoor! Zodra ik mijn issue - phantom volumes - heb getackeld zal ik er even een post over plaatsen!

Heb een fijne avond! 😎

Goedenavond Dennis - @Dennis Hoogstad!

Helaas waren jouw aanwijzingen en links niet de weg naar de oplossing, maar wel bedankt voor jouw moeite in deze.

Onderstaand wel de juiste manier om een Phantom HDD/SSD definitief te verwijderen, zodat Back-up Online geen verkeerde mount-gegevens meer registreert vanuit Mac OS X en dan ook geen foutmeldingen meer genereert, na het maken van een back-up waarin deze Phantom HDD/SSD ook werd/is geselecteerd.

1. Opzoeken Phantom HDD/SSD's

code:
ls -la /Volumes

2. Output

MACPRO51:~ berenddemeyer$ ls -la /Volumes
total 24
drwxrwxrwt@ 9 root admin 306 Feb 15 13:02 .
drwxrwxr-x@ 46 root admin 1632 Feb 14 09:28 ..
-rw-r--r--@ 1 berenddemeyer admin 6148 Feb 15 09:18 .DS_Store
lrwxr-xr-x 1 root admin 1 Feb 15 10:02 DUOX2_OSXYOS_5 -> /
drwxrwxr-x@ 17 berenddemeyer staff 646 Feb 2 14:09 MAC_MEDIA
drwxrwxr-x@ 60 root wheel 2108 Feb 14 13:50 MAC_RAID0
drwxr-xr-x+ 3 root admin 102 Dec 23 12:54 SATA_RAID0
drwxrwxr-x@ 12 berenddemeyer staff 476 Feb 14 11:52 SATA_RAID0 1
drwxr-xr-x@ 1 berenddemeyer staff 65536 Aug 5 2017 WIN10PROX64

3. Verwijderen van mijn specifieke Phantom HDD/SSD "SATA_RAID0 1"

code:
sudo rm -rf /Volumes/SATA_RAID0 1

4. Controleren of de Phantom HDD/SSD ook echt is verwijderd

code:
ls -la /Volumes

5. Output

MACPRO51:~ berenddemeyer$ ls -la /Volumes
total 24
drwxrwxrwt@ 8 root admin 272 Feb 15 21:12 .
drwxrwxr-x@ 46 root admin 1632 Feb 14 09:28 ..
-rw-r--r--@ 1 berenddemeyer admin 6148 Feb 15 09:18 .DS_Store
lrwxr-xr-x 1 root admin 1 Feb 15 10:02 DUOX2_OSXYOS_5 -> /
drwxrwxr-x@ 17 berenddemeyer staff 646 Feb 2 14:09 MAC_MEDIA
drwxrwxr-x@ 60 root wheel 2108 Feb 14 13:50 MAC_RAID0
drwxrwxr-x@ 12 berenddemeyer staff 476 Feb 14 11:52 SATA_RAID0
drwxr-xr-x@ 1 berenddemeyer staff 65536 Aug 5 2017 WIN10PROX64

6. Nieuw overzicht - selectie back-up dataset - in Back-up Online


bron: superusers.com

Heb wel alvast een heel fijn weekend! 😎

Reageer