Beantwoord

[macOS] BUO start dubbele taken en een taak die niet meer van toepassing is.

  • 1 februari 2017
  • 28 reacties
  • 568 keer bekeken

Reputatie 7
Sinds enige tijd maakt BUO dubbele taken aan en een taak die ik wellicht zelf heb aangemaakt in het verleden, maar nu zeker niet meer van toepassing is.

Volgens mijn logboeken is dit vanaf 09-01-2017 het geval:

code:
[2017-01-09 14:19:00.051518] [l] [0x101803b10] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.
[2017-01-09 14:46:50.572693] [l] [0x101803b10] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.
[2017-01-09 [b]18:00[/b]:00.143293] [l] [0x101803b10] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.
[2017-01-09 18:00:00.319746] [l] [0x101803b10] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.


code:
[2017-01-30 14:19:00.158501] [l] [0x101a02440] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.
[2017-01-30 14:19:00.327446] [l] [0x101a02440] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.
[2017-01-30 18:00:00.060063] [l] [0x101a02440] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.
[2017-01-30 18:00:00.225923] [l] [0x101a02440] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.


In de gebruikersinterface onder tab Voorkeuren:


In de gebruikersinterface onder Herstellen:



Probleem is, dat dit ten koste gaat van mij 28 (dagen/back-ups) retentie.
icon

Beste antwoord door BerendDeMeyer 20 juli 2017, 13:42

Het "Beste antwoord" van dit topic is gewijzigd! Omdat de genoemde issue achteraf helemaal niets met de taalinstelling van de grafische interface - GUI - te maken heeft. 😊

Naar aanleiding van een nieuwe vraag van @Job Spekman over het maken van teveel back-ups door Back-up Online, hebben we samen deze issue weten op te lossen.

> Bekijk het topic [macOS] Back-up Online maakt dagelijks 4 automatische back-ups teveel!?

> Ga direct naar de handleiding [macOS] Herstellen van je dagelijkse back-up schema voor Back-up Online v16.8.0.16235.
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Hi Berend,

Dat gaat inderdaad niet goed. Geen idee waarom er nog altijd een extra back-up taak op je account staat. Dennis gaat dit verder bekijken en neemt contact met je op!
Reputatie 7
Badge +11
Aaaarg, de back-up taak van 14:51 uur blijft een doorn in het oog! :S
Hopelijk komen mijn collega's met de oplossing hiervoor. Ik vertrouw erop dat je niet lang meer hoeft te wachten.
Reputatie 7
Badge +11
Hi Berend,

Dat is jammer, ik had goede hoop. Is het nog voor enkele dagen goed gegaan of helemaal niet?
Ik geef je bericht door aan Patrick, of had je hem al op de hoogte gebracht?
Reputatie 7
Badge +11
Patrick gaat in overleg met IASO en komt erop terug.
Reputatie 7
Badge +11
Hi @BerendDeMeyer, dat is een opmerkelijke bevinding! Wat goed dat je dit hebt gevonden, dit is vast en zeker waardevolle informatie. Patrick neemt het mee en gaat verder in overleg met IASO. 😃
Reputatie 7
Badge +11
Hi Berend, duidelijk, we weten nu goed waar verder te zoeken naar de oorzaak. :)
Het lijkt er dus op dat de back-up vanuit de GUI wordt geïnitieerd. Raar dat een volledige herinstallatie van Back-up Online niet werkt. Deze configuratie staat los van de gegevens op de server voor zover ik weet.

Bij de herinstallatie van Back-up Online, heb je toen onderstaande stappen ook gevolgt?

Verwijder de volgende resources (via Finder ->Programma ->)
• KPN Back Online
• KPN (HD->Bibliotheek->Appication Support)
• LaunchDaemons (Alles wat met KPN of Back-up Online te maken heeft)
• KPN (Bibliotheek->Logs)
Reputatie 7
Badge +11
Beste Berend,

Ik zie een geweldige herinstallatie tutorial voor de Mac in je post! :D:D
Kun je de broncode kopiëren naar een nieuw topic voor de herinstallatie procedure? Je hebt de screenshots, alles, fantastisch! 2 vliegen 1 klap 🆒

Het vorige topic heb ik een tijdje geleden sticky afgedaan gezien de informatie te oud werd en door de migratie naar het nieuwe forum er veel fouten in zitten. Voor Windows is het eenvoudig, je hoeft enkel te verwijzen naar http://kpn-klantzm.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/15042/ , deze informatie word up to date gehouden door kpn.com

Benieuwd naar je volgende bevindingen :$

Top man!
Reputatie 7
Badge +11
Als ik de GUI van de Back-up Manager naar de Engelse taal zet, dan blijft het maken van een back-up - ook al is de Back-up Manager GUI zelfs handmatig opgestart - beperkt tot het maken van 1 back-up om 6PM/18.00 uur.
Zeer interessant. Ik ben benieuwd hoe het gaat als de BUI in het Engels staat en automatisch wordt gestart, de mysterieuze back-up taak dan ook wordt uitgevoerd.

Benieuwd naar je bevindingen, lekker bezig! 🆒
Reputatie 7
Hi @Tim en Patrick,

Ik heb eindelijk :8 de bug gevonden. De extra - niet als zodanig geconfigureerde taken in de Voorkeuren tab - back-up taken worden alleen uitgevoerd op het moment dat de grafische interface (GUI) van Back-up Online is opgestart. Zo niet, dan wordt alleen de back-up taak voor de door mij ingestelde taak om 6PM/18:00 uur uitgevoerd.

1. - GUI aan:


2. - GUI uit:



@Patrick, zou je dit willen terugkoppelen naar IASO?
Reputatie 7
Bij de herinstallatie van Back-up Online, heb je toen onderstaande stappen ook gevolgt?

Verwijder de volgende resources (via Finder ->Programma ->)
• KPN Back Online
• KPN (HD->Bibliotheek->Appication Support)
• LaunchDaemons (Alles wat met KPN of Back-up Online te maken heeft)
• KPN (Bibliotheek->Logs)

Hi Tim, ik zal voor de zekerheid en ook als eventuele aanvulling op de workaround van Patrick, bovenstaande stappen nogmaals volgens. Kleine moeite, hopelijk veel plezier.

Aanvulling/correctie op jouw lijst, hoe - vetgedrukt - onderdelen van Back-up Online precies verwijderd/stopgezet dienen te worden:

Verwijderen / stopzetten van de volgende resources:
1. KPN Back Online - via de uninstaller in de Back-up Online resources van de applicatie




2. KPN (HD->Bibliotheek->Appication Support) - deze systeembestanden van Back-up Online - configuratie/register - worden ook tijdens de uninstall bij punt 1 allemaal automatisch verwijderd.

LET OP! Als deze bestanden niet eerst naar een andere locatie op de Mac worden verplaatst/gekopieerd, zal Back-up Online na de herinstallatie deze bestanden allemaal weer van de KPN servers af moeten halen. Dit kopiëren van deze bestanden van de servers en de consistentie controle kan erg lang duren, e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de snelheid van de Mac, gebruik van een HDD of SSD en de download- en uploadsnelheid.

3. LaunchDaemons (Alles wat met KPN of Back-up Online te maken heeft) - controleren op lopende back-up / KPn processen

"back*"


"kpn*"


In mijn voorbeeld zijn alle processen tijdens de uninstall automatisch stopgezet.

4. KPN (Bibliotheek->Logs) - deze worden tijdens de uninstall bij punt 1 allemaal automatisch verwijderd.

4a. Voor de uninstall


4b. Na de uninstall


5. Herinstallatie



6. Invoer licentie en wachtwoord



7. Tja, dan begint het wachten....



[EDIT 30/03-18:17] : onderstaand de laatste twee afbeeldingen van de herinstallatie procedure!


In mijn geval gekozen voor optie #3. LET OP! dat er in geen geval voor optie 1 wordt gekozen.



Zodra mijn Back-up Online systeem- en register bestanden weer up-to-date zijn op mijn Mac, zal ik nogmaals de workaround van Patrick volgen om het tijdschema te controleren. Hierna zal ik in Voorkeuren weer mijn back-up tijdschema - afhankelijk van wanneer de herinstallatie helemaal is voltooid - instellen, de GUI van Back-up Online afsluiten en wachten totdat de back-up is gemaakt.

Wordt vervolgd! 🆒
Reputatie 7
Het "Beste antwoord" van dit topic is gewijzigd! Omdat de genoemde issue achteraf helemaal niets met de taalinstelling van de grafische interface - GUI - te maken heeft. 😊

Naar aanleiding van een nieuwe vraag van @Job Spekman over het maken van teveel back-ups door Back-up Online, hebben we samen deze issue weten op te lossen.

> Bekijk het topic [macOS] Back-up Online maakt dagelijks 4 automatische back-ups teveel!?

> Ga direct naar de handleiding [macOS] Herstellen van je dagelijkse back-up schema voor Back-up Online v16.8.0.16235.
Reputatie 7
Badge +11
Hi Berend,

1. Het ticket staat nog open! Er wordt een schriftelijke instructie voor je gemaakt, hier heb ik navraag over gedaan. In de loop van de week controleer ik wat de status hiervan is.
2. Gaat het om de "Connection to management node (cloud1.kpnbackup.com:443) failed" meldingen? Op zich kunnen deze genegeerd worden. Als een node niet beschikbaar is, wordt er verbinding met een andere node gemaakt.
Reputatie 7
Badge +11
Bedankt voor je update Berend. Vermoedelijk ben ik niet de enige die zich af vraagt hoe het gaat als je de taal weer op Nederlands zet.. we horen het dan wel van je! 😃
Reputatie 7
Badge +11
Top, ik ben benieuwd! 🙂
Reputatie 7
Badge +11
Er is voor zover wij weten niemand van ons mee bezig geweest!
Reputatie 7
Hallo Tim,

Bedankt! Dat lukt mij helaas voor vandaag niet meer, de rest van de week is ook goed hoor.
Reputatie 7
Hallo Ontwikkel Team Cloud (OTC), Tim,

Ondanks de recente volledige de-installatie (zelfs voor een paar dagen zo gelaten) en her-installatie - "uninstall" in de resources van de Back-up Online applicatie - blijft Back-up Online 'ongevraagd' en een niet als zodanig ingestelde back-up starten om 14:19 uur EN nu ook nog eens om 14:47 uur.

Ik heb in Back-up Online bij Voorkeuren dan ook geen tijd ingesteld voor het maken van een back-up. :?



code:

[2017-03-03 [b]14:19:00[/b].003111] [l] [0x101814cc0] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.
[2017-03-03 [b]14:44:47.[/b]715801] [l] [0x101814cc0] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.
[2017-03-03 14:44:47.861670] [l] [0x101814cc0] Backup started for data source FsBackupPlugin.
[2017-03-03 14:44:47.864655] [l] [0x101814cc0] Scanning started for data source FsBackupPlugin. Task is backup.
[2017-03-03 14:50:39.852061] [l] [0x101814cc0] [BackupQueueHandler] Backup register committed.
[2017-03-03 14:50:39.852717] [l] [0x101814cc0] Backup finished for data source FsBackupPlugin with session status Completed. Selected size: 2.62T; Selected count: 321970; Processed size: 10.6G; Processed count: 4; Sent size: 97.9M; Errors count: 0; Removed files count: 4721.
[2017-03-03 14:50:41.931154] [l] [0x101814cc0] [BackupQueueHandler] Session table committed.
[2017-03-03 15:23:56.980808] [l] [0x101814cc0] [Cleaning] Obsolete nodes detection started for data source FsBackupPlugin; retention time = 1486918799.
[2017-03-03 15:31:15.083834] [w] [0x10df44fa0] Connection to management node (cloud1.kpnbackup.com:443) failed, switching to next node. Error: Couldn't resolve host name
[2017-03-03 15:31:27.079235] [w] [0x10df44fa0] Connection to management node (cloud1.kpnbackup.com:443) failed, switching to next node. Error: Couldn't resolve host name
[2017-03-03 15:31:27.150693] [w] [0x10df44fa0] Connection to management node (cloud1.kpnbackup.com:443) failed, switching to next node. Error: Couldn't resolve host name
[2017-03-03 15:31:27.194579] [w] [0x10df44fa0] Connection to management node (cloud1.kpnbackup.com:443) failed, switching to next node. Error: Couldn't resolve host name
[2017-03-03 15:37:49.650294] [w] [0x101814cc0] Connection to management node (cloud1.kpnbackup.com:443) failed, switching to next node. Error: Couldn't resolve host name


1. Wanneer wordt er eindelijk eens serieus naar mijn issue gekeken door het OTC?
2. Nog steeds staan er teveel connection-errors in de logbestanden!

Graag zsm even een onderzoekje hiernaar opstarten, of Tim wil je hiervoor even een officieel ticket inschieten bij het OTC? Thnx!
Reputatie 7
Hi Tim,

Er is inmiddels alweer een extra - ongevraagd - back-up taak toegevoegd aan mijn Back-up Online! Terwijl ik geen back-up schema heb ingesteld:


1. 14:19! :$
2. 16:51


Mijn back-up retentie - aantal dagen vs aantal back-ups - kachelt in dagen weer flink achteruit.
Reputatie 7
En nog even een check van de back-up taken van vandaag.

Reputatie 7
Aaaarg, de back-up taak van 14:51 uur blijft een doorn in het oog! :S


14 : 51 49!

😃
Reputatie 7
Hi @Tim en @Patrick,

Helaas moet ik melden, dat ondanks de eerste goede tekenen na het herstellen van de aangemaakte schema's in macOS Terminal, Back-up Online toch weer een eigen taken is gestart. Mijn tijdschema voor het maken van een back-up staat om 6PM/18:00 uur ingeschakeld, maar:

[2017-03-21 13:06:55.424085] [l] [0x101814b90] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.
[2017-03-21 13:39:11.114029] [l] [0x101814b90] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.
[2017-03-21 18:00:00.073314] [l] [0x101814b90] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.
[2017-03-21 18:00:00.199217] [l] [0x101814b90] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.
Reputatie 7
Hi Berend,

Dat is jammer, ik had goede hoop. Is het nog voor enkele dagen goed gegaan of helemaal niet?
Ik geef je bericht door aan Patrick, of had je hem al op de hoogte gebracht?

Hi Tim,

Volgens mijn dashboard, slechts 1 dag. Ik wacht even het bericht van Patrick af! 😳
Reputatie 7
Hi @BerendDeMeyer, dat is een opmerkelijke bevinding! Wat goed dat je dit hebt gevonden, dit is vast en zeker waardevolle informatie. Patrick neemt het mee en gaat verder in overleg met IASO. :D
En natuurlijk 3x=scheepsrecht. De laatste test zonder opgestart GUI.

Reputatie 7
Beste Berend,

Ik zie een geweldige herinstallatie tutorial voor de Mac in je post! :D:D
Kun je de broncode kopiëren naar een nieuw topic voor de herinstallatie procedure? Je hebt de screenshots, alles, fantastisch! 2 vliegen 1 klap 🆒

Ja, als ik klaar ben met mijn testjes, dan zal ik - omwille van het voorkomen van de vertaling van Engels naar Nederlands - op een aparte SSD macOS 10.12.4 NL installeren met KPN Back-up Online. Ik zal dan dit draadje kopiëren en alle afbeeldingen vervangen door die in het Nederlands. Wel zo makkelijk voor de andere forum gebruikers! 🆒

Het vorige topic heb ik een tijdje geleden sticky afgedaan gezien de informatie te oud werd en door de migratie naar het nieuwe forum er veel fouten in zitten. Voor Windows is het eenvoudig, je hoeft enkel te verwijzen naar http://kpn-klantzm.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/15042/ , deze informatie word up to date gehouden door kpn.com

Jammer dat er voor het up-to-date houden van de diverse handleidingen e.d. van Back-up Online onderscheid gemaakt is tussen de verschillende OS-en voor Mac en PC. Waarom eigenlijk?

Benieuwd naar je volgende bevindingen :$

Top man!

Helaas is de configuratie van de tab Voorkeuren veel hardnekkiger dan ik had gehoopt. Zodra de herinstallatie klaar was zag ik tot mijn grote verbazing, dat de meeste velden al weer netjes waren ingevuld met dezelfde gegevens uit mijn vorige installatie van Back-up Online.


Mmm, tenzij jij nog een heldere ingeving hebt? Anders maar even doorgeleiden naar het OTC? DankU! 🆒
Reputatie 7

Benieuwd naar je volgende bevindingen :$
Top man!

Hi @Tim,

Ik ben natuurlijk zelf ook verder gegaan met het zoeken naar DE oorzaak voor het starten van dubbele/meerdere taken door Back-up Online. Ik ben nog een merkwaardige issue tegengekomen.

Als ik de GUI van de Back-up Manager naar de Engelse taal zet, dan blijft het maken van een back-up - ook al is de Back-up Manager GUI zelfs handmatig opgestart - beperkt tot het maken van 1 back-up om 6PM/18.00 uur.



Vanmorgen nogmaals een check gedaan - tijdstip gewijzigd van 6PM/18.00 uur naar 10AM/10.00 uur en wat blijkt, nog steeds wordt er maar slechts 1 back-up gemaakt. 🆒

NOTE! de foutmelding in onderstaande rapportage van vandaag komt doordat ik mijn VM-WIN10-14393 (Windows 10 Virtuele Machine) had opgestart en dit is dan ook een logische foutmelding, omdat Back-up Online aangeeft dat deze VM zich niet laat back-uppen omdat deze in gebruik is door VMware Fusion.



[EDIT: 02/04 | 13:43] Onderstaand ook nog even de logfile van de laatste back-up:


[2017-04-02 10:00:00.127087] [l] [0x101e00180] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.
[2017-04-02 10:00:00.128092] [l] [0x101e00180] [Index consistency check] Start...
[2017-04-02 10:00:02.231498] [l] [0x101e00180] [Index consistency check] All indexes are consistent
[2017-04-02 10:00:02.231536] [l] [0x101e00180] [Index consistency check] Finish.
[2017-04-02 10:00:02.231557] [l] [0x101e00180] [Consistency check] Looking for missing cabinets...
[2017-04-02 10:04:12.152951] [w] [0x109113500] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
[2017-04-02 10:27:44.747925] [l] [0x101e00180] [Consistency check] No missing remotely cabinets found.
[2017-04-02 10:27:44.748180] [l] [0x101e00180] [Consistency check] No missing cabinets found.
[2017-04-02 10:27:44.748204] [l] [0x101e00180] [Consistency check] No mis-sized cabinets found.
[2017-04-02 10:27:44.748225] [l] [0x101e00180] [Consistency check] No misplaced cabinets found.
[2017-04-02 10:27:44.748264] [l] [0x101e00180] [Consistency check] No previously lost cabinets found.
[2017-04-02 10:27:44.748285] [l] [0x101e00180] [Consistency check] Looking for sessions with incorrect synchronization status...
[2017-04-02 10:27:44.748305] [l] [0x101e00180] [Consistency check] No non-synchronized cabinets found.
[2017-04-02 10:27:44.756777] [l] [0x101e00180] [Consistency check] No sessions with incorrect synchronization status found.
[2017-04-02 10:27:45.039276] [l] [0x101e00180] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.
[2017-04-02 10:27:45.107163] [l] [0x101e00180] Backup started for data source FsBackupPlugin.
[2017-04-02 10:27:45.188182] [l] [0x101e00180] Scanning started for data source FsBackupPlugin. Task is backup.
[2017-04-02 10:34:13.245655] [w] [0x109113500] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
[2017-04-02 10:45:18.171891] [w] [0x101e00180] Error "File size (13792903168 😎 differs from its content size obtained (13792968704 😎. Seems like file is being used by another program. Backup could be inconsistent." (101) occurred during backup/restore of node "/Volumes/MAC_RAID0/MAC_VMWARE/VM-WIN10PROX64_14393.vmwarevm/Virtual Disk-000002.vmdk" in session #1034
[2017-04-02 10:47:15.206838] [l] [0x101e00180] [BackupQueueHandler] Backup register committed.
[2017-04-02 10:47:15.207452] [l] [0x101e00180] Backup finished for data source FsBackupPlugin with session status CompletedWithErrors. Selected size: 2.88T; Selected count: 322992; Processed size: 29.7G; Processed count: 13; Sent size: 1.71G; Errors count: 1; Removed files count: 2.
[2017-04-02 10:47:17.987361] [l] [0x101e00180] [BackupQueueHandler] Session table committed.

Wordt vervolgd! 🙂

Reageer