Beantwoord

[macOS] Mac komt niet meer uit sluimerstand voor het maken van een back-up

  • 27 May 2017
  • 44 reacties
  • 1759 keer bekeken

Reputatie 4
Badge
..... nog even ter aanvulling:
- nu ik BUO open wordt vanzelf een backup opgestart;
- heb gemerkt dat als de Mac in sluimerstand gaat ook de wifiverbinding wegvalt, dat was voor BUO echter nooit een probleem om toch een backup op het aangegeven tijdstip op te starten;
- om vast te stellen of wellicht hierin het probleem zit zal ik vanavond de MAC met een kabel op het modem aansluiten.
Ik meld me dan maandag weer met een update.
Met vriendelijke groet,
Job Spekman
icon

Beste antwoord door BerendDeMeyer 25 June 2017, 14:31

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Bekabelde netwerkverbinding heeft helaas geen beter resultaat opgeleverd: wederom werd op het opgegeven tijdstip geen automatische backup uitgevoerd. En ook nu, zodra ik BUO open, wordt er een backup opgestart.
Met vriendelijke groet,
Job Spekman
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Vergeet mijn vorige bericht want ik heb gemerkt dat het anders blijkt te zitten. Mijn dagelijkse automatische backup staat op 23.30 uur. Toen ik vanochtend BUO opende was ik in de veronderstelling dat er een backup werd opgestart. Maar nu de backup is afgerond is het verslag als volgt:


Het lijkt er dus op dat de autom.backup wel werd opgestart, de MAC in sluimerstand ging, vanochtend door mij uit de sluimerstand werd gehaald, en de backup toen pas werd afgerond.
Ik zal vannacht de sluimerstand uitzetten, zien wat er dan gebeurt.
Met vriendelijke groet,
Job Spekman
Reputatie 4
Badge
[*gemodereerd*] Hallo Job, ik heb zelf snel even jouw serienummer verwijderd!

Beste Berend,
1. Voor de 1e crash had ik Sierra, toen heeft de Mac Shop er een ouder OS op gezet welke ik vervolgens heb geupgrade naar Sierra , na de 2e crash heb ik OS Sierra er zelf opgezet. Huidige status:


2. Bij Energiebeheer tref ik geen keuze "wakker worden bij detectie maken netwerkverbinding" aan. Huidige status:


Uiteraard geen enkel probleem dat dit verder morgen wordt opgevolgd.
Met vriendelijke groet,
Job Spekman
Reputatie 4
Badge
Goedemorgen Berend,
Ik heb gisteravond de energiestand als volgt ingesteld:


En vannacht werd de backup keurig conform het onder Voorkeur opgegeven tijdstip uitgevoerd:


Met een draadloze netwerkverbinding, dus het lijkt erop dat het probleem idd met de sluimerstand heeft te maken.
Met vriendelijke groet,
Job Spekman
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Bedankt hiervoor.
Gisteravond: bij stap 1 zag ik idd de melding ‘Activeer bij draadloze verbinding: ondersteund’; bij stap 2 stond het het juiste voorkeursnetwerk reeds bovenaan. De sluimerstanden heb ik teruggezet naar de oorspronkelijke instellingen muv "Plaats harde schijven in sluimertijd indien mogelijk". Het resultaat van dit alles was dat er helaas wederom geen autom.backup werd gemaakt.
Voor de crash had ik dit probleem niet. Is het misschien zinvol BUO te deinstalleren en opnieuw te installeren? Of heeft dit tot gevolg dat er een compleet nieuwe (en tijdrovende) backup wordt gemaakt?
Met vriendelijke groet,
Job Spekman
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Bedankt, ik wacht het even af.
Jouw Pro beschikt waarschijnlijk over Power Nap, mijn Mac (modeljaar 2011) helaas niet.
Met vriendelijke groet,
Job Spekman
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Bedankt voor je bericht. Ik heb wel een update maar helaas niet zo positief. Vanochtend is de videokaart in mijn iMac ermee gestopt. Reparatie kan wel even duren, stel voor dat ik me daarna weer meld.
Met vriendelijke groet,
Job Spekman
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,

Er is gisteren idd wederom geen automatische backup gestart. Geheugensteuntje: als ik de sluimerstand helemaal uitzet (zie mijn bericht van 29 mei) wordt BUO wel uitgevoerd. Hierbij wat printscreens van de huidige status/instellingen:



[*gemodereerd*] Hallo Job, ik heb zelf snel even jouw e-mailadres verwijderd!


De backups van 19 en 20 juni werden handmatig opgestart.
Verder: het probleem is ontstaan nadat ik OS en BUO opnieuw had geïnstalleerd; ik werk met een draadloze verbinding die wegvalt in sluimerstand; echter, met een bekabelde verbinding wordt de backup om 23:30 uur eveneens niet automatisch opgestart.
Groet, Job
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Bedankt voor je bericht, ik wacht even af. Jouw Pro beschikt waarschijnlijk over Power Nap, mijn Mac (modeljaar 2011) helaas niet. Mijn iMac heeft de afgelopen 2 maanden nogal wat software en hardware wijzigingen ondergaan en voor die tijd had ik het sluimerstand probleem met BUO niet. Nu de iMac-failures achter de rug zijn vroeg ik me af: heeft het zin dat ik BUO gewoon eens opnieuw installeer om te zien of hiermee het probleem wellicht is verholpen? En, ivm tijdbeslag, zou dit betekenen dat er vervolgens een volledige backup wordt gemaakt of, zoals gebruikelijk, alleen van de gewijzigde bestanden?
Groet, Job
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Ik laat herinstallatie dan maar even achterwege. T.a.v. dit probleem nog 3 opmerkingen:
1. Voor mijn iMac-problemen had ik ook wifi-uitval in de sluimerstand, bij ontwaking uit de sluimerstand werd de wifiverbinding dan automatisch weer hersteld, die situatie is nu hetzelfde. Toendertijd echter werd BUO, ondanks de sluimerstand, wel gewoon op het opgegeven tijdstip uitgevoerd. Kennelijk deactiveerde BUO destijds de sluimerstand wel;
2. Het is niet ondenkbaar dat ik voor de iMac problemen een oudere release van BUO in gebruik had dan ik nadien heb geïnstalleerd, heb althans bij mijn weten nooit een upgrade uitgevoerd;
3. Als nu 's-ochtends de iMac activeer ontwaakt hij de sluimerstand, herstelt de wifiverbinding en start BUO automatisch op. Het lijkt erop dat BUO de backup instructie van 23:30 uur dan alsnog uitvoert.
Succes!
Groet, Job
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Sorry voor mijn late reactie op jouw oplossing van 2 weken geleden, ziet ernaar uit dat je berichten me zijn ontgaan, shame on me! Ik ga ermee aan slag en zal je resultaat terugmelden. Bedankt!
Groet, Job
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Na kopiering in de Terminal krijg ik het volgende:


Weet niet of en hoe ik een password moet opgeven? Als ik het venster sluit krijg ik het volgende:


Groet, Job
Reputatie 4
Badge
Ok, heb ik gedaan, na sluiting van het venster krijg ik weer:


Dat is verder ok?
Reputatie 4
Badge

Reputatie 4
Badge
Hi Berend,
Ter herinnering: als mijn iMac in de sluimerstand gaat wordt ook de wifiverbinding verbroken.
De ingevoerde regel in Terminal heeft ertoe geleid dat gisteravond BUO idd op het juiste tijdstip is begonnen, 23:30 uur. Vanochtend bij opstart geen Wifiverbinding (zou kunnen, BUO duurt max. 1 uur, iMac kan daarna in de sluimerstand) maar BUO bleek niet te zijn afgerond. Het lijkt erop dat de iMac, ondanks dat BUO draait, in de sluimerstand gaat.
Groet, Job
Reputatie 4
Badge
Beste Berend,
Hierbij het overzicht van de backup van gisteravond


De Console heb ik gevonden maar geen idee hoe ik de logs van BackupFP eruit vis.
Groet,
Job
Reputatie 4
Badge
Hi Berend,
Nadat ik op jouw suggestie in de Terminal een wakeup commando had ingevoerd met een tijdstip van 23:30 uur, hetzelfde voorkeurs tijdstip waarop BUO de backup automatisch start, bleek dat de iMac 15 minuten na opstart van de backup weer in de sluimerstand ging (en de wifi-verbinding werd verbroken), ondanks dat de backup nog niet was afgerond, bij opstart 's-ochtend van de iMac werd de backup dan weer vervolgd. De oplossing heb ik nu gevonden door bij de Energiestand onder Instellingen de Sluimerstand Computer te wijzigen van 15 minuten naar 1 uur, ruim voldoende tijd om de dagelijkse backup af te ronden.
Bedankt voor alle hulp de afgelopen tijd, je wakeup commando was essentieel voor de oplossing van dit probleem.
Met vriendelijke groet,
Job Spekman
Reputatie 7
Hallo Job,

Dat je back-up niet meer werkt via wi-fi, zou diverse oorzaken kunnen hebben. Ik zie graag eerst even je update van maandag as. tegemoet. Een back-up maken via een netwerkverbinding die bedraad is, is zo-wie-zo aan te bevelen en dus de beste keuze.

Ook hier gaan we natuurlijk samen weer een oplossing voor vinden. Nog een fijn weekend gewenst.

Succes!
Reputatie 7
Hallo Job,

Bedankt voor je terugkoppeling. Morgen heb ik wat meer tijd om hier in te duiken en je ermee te helpen. Wellicht kun je me wel alvast wat meer info geven over:
1. Welke OS versie had je voorheen en welke versie heeft de Mac Shop er opnieuw opgezet?
2. Hoe stond/staat jouw Energie Beheer (Voorkeuren) ingesteld voor "wakker worden bij detectie maken netwerkverbinding" - WakeOnLan?

Succes!
Reputatie 7
Hallo Job,

Bedankt voor je snelle terugkoppeling!
1. Blindeer even - om misbruik te voorkomen - even het serienummer uit je afbeelding. Heb ik zelf snel even voor je gedaan!
2. Dat is inderdaad de instelling die ik bedoel!

Tot morgen, ik wens je een fijne en zonnige zondag toe! 🆒
Reputatie 7
Hallo Job,

Zoals beloofd zou ik je vandaag nog even helpen met de issue met betrekking tot de sluimerstand in macOS 10.12.5 op je iMac. Dat jouw nieuwe instellingen Back-up Online in staat stelt een back-up te maken is natuurlijk prima. Ik denk wel dat het - omwille van het besparen van energie en hardware - belangrijk is dat we de sluimerstand op je iMac eens nader onderzoeken.

Omdat ik momenteel niet over mijn Mac Pro 5.1 met wi-fi - voor reparatie en gelukkig nog onder Apple Care - niet kan beschikken, zou ik je willen vragen zelf onderstaande controle willen uitvoeren op je eigen iMac.

EDIT: [22:00 uur] Zou je de instellingen van je energiebeheer weer naar Standaard terug willen zetten, voordat je onderstaande workaround uitvoert?

Draadloos Sluimerstand uitschakelen op verzoek
U kunt controleren of de Mac draadloos Sluimerstand uitschakelen op verzoek ondersteunt door deze stappen te volgen:

1. Openen Systeeminformatie.
- Klik daarna op het menu Apple terwijl u de Option-toets ingedrukt houdt en selecteer Systeeminformatie
2. Klik op Wi-Fi in het onderdeel Netwerk.

Als u ‘Activeer bij draadloze verbinding: ondersteund’ ziet, ondersteunt uw Mac Sluimerstand uitschakelen op verzoek bij een verbinding met uw draadloos netwerk en wanneer de Mac is geregistreerd bij de Sleep Proxy Server. Als u ‘Activeer bij draadloze verbinding: ondersteund" niet ziet, kan uw Mac Sluimerstand uitschakelen op verzoek gebruiken wanneer uw computer is verbonden met uw netwerk via een Ethernet-kabel.

Het draadloze netwerk dat u gebruikt met Sluimerstand uitschakelen op verzoek moet het eerste draadloze netwerk zijn in uw lijst met Voorkeursnetwerken. De prioriteit van het draadloze netwerk kan in het paneel Netwerk van Systeemvoorkeuren worden geconfigureerd met de volgende stappen:
1. Kies in het menu Apple de optie Systeemvoorkeuren
2. Kies in het menu Weergave de optie Netwerk.
3. Selecteer Wi-Fi in de lijst met netwerkinterfaces.
4. Klik op het hangslot linksonder als het is vergrendeld. Voer de naam en het wachtwoord van een beheerder in wanneer u hierom wordt gevraagd.
5. Klik op de knop Geavanceerd….
6. Sleep in de lijst met Voorkeursnetwerken onder het tabblad Wi-Fi de naam van het netwerk dat Sluimerstand uitschakelen op verzoek gebruikt naar boven in de lijst.
7. Klik op ‘OK’ om de instellingen te bewaren.
8. Klik op ‘Pas toe’ en sluit vervolgens Systeemvoorkeuren.

bron: Apple https://support.apple.com/nl-nl/HT201960

Succes! met het volgen van deze workaround en ik ben erg benieuwd of dit ook op jouw systeem de oplossing is voor het maken van een back-up, zonder dat je de belangrijkste instellingen voor het besparen van energie - en hardware - dient uit te schakelen.
Reputatie 7
Hallo Job,

Bedankt voor je terugkoppeling! Ik zou even wachten met het opnieuw installeren van Back-up Online. Deze week krijg ik mijn Mac Pro - met wi-fi - weer terug van de Apple Care Repair. Ik kan dan ook e.e.a. samen met je testen. Is dat akkoord wat jou betreft?
Reputatie 7
Hallo Job,

Ik heb inmiddels mijn Mac Pro ook weer retour. Zodra deze weer helemaal in 'bedrijf' is - ik verwacht morgen - meld ik me weer even voor het samen met jou doen van een aantal testjes. Mocht jij zelf in die tussentijd nog een update hebben, dan hoor ik dat graag van je.
Reputatie 7
Goedemorgen Job,

Oh nee... dat is inderdaad super pech hebben! Als ik je - met permissie - een tip mag geven, neem even contact op met Amac (voorheen iCentre). Dat is een prima club weet ik uit ervaring!

Succes met de reparatie van je iMac, ik zal zowiezo die workaround van Apple zelf ook even testen op mijn Mac. Anders zal ik op mijn favoriete websites voor de Mac zoals MacRumors jouw issue (specifiek model iMac en macOS) ook even voorleggen. Zodra ik zelf een update heb, dan plaats ik deze direct weer hier in jouw topic.

In ieder geval toch een goed weekeinde gewenst! 🆒
Reputatie 7
Hallo Job,

Ik ben even benieuwd naar de status van jouw iMac, al iets meer bekend daarover?

Reageer