Beantwoord

[macOS > Windows] Backup online, terugzetten bestanden

  • 2 May 2017
  • 32 reacties
  • 862 keer bekeken

Reputatie 4
Badge
Mijn iMac is gecrasht en is voorlopig onder reparatie.
Ik heb Backup Online opnieuw geïnstalleerd op een Windows laptop en wil alle bestanden terugzetten maar laptopgeheugen is te klein, vandaar dat ik een externe schijf heb aangesloten. Na herinstallatie van Backup Online antwoord ik "ja" op de vraag of herinstallatie plaatsvindt omdat ik een nieuwe PC of gecrashte PC heb. Ik kom dan in het Manager scherm terecht waar ik alleen de laatste back-ups kan terugzetten, ergo dus alleen de gewijzigde bestanden. Volgens de instructievideo over herinstallatie zou er bij installatie een keuze "herstel direct" moeten worden getoond waardoor alle bestanden worden teruggezet, echter wordt niet getoond. Wat moet ik doen?
icon

Beste antwoord door BerendDeMeyer 4 May 2017, 12:45

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Hallo @Job Spekman,

Hartelijk welkom op het Zakelijk KPN Forum!

Nou, dat is zeker helemaal geen leuke aanleiding om ons forum te bezoeken, ik hoop dat je de iMac weer snel terug krijgt na de reparatie!

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, dat in je laatste back-up - welke datum en tijd? - alleen gewijzigde bestanden zouden zitten. Zou je me daar iets meer info over willen geven of eventueel een beeldscherm afbeelding hier willen plaatsen?

De normale werking van Back-up Online is, dat je met de laatste back-up die verschijnt in de tab Herstellen je alle mappen en bestanden kunt herstellen die je in je back-up data-set hebt geselecteerd. Het is namelijk een cumulatieve back-up.

Dus selecteer je uiteindelijk om ALLES - vanaf de root map zeg maar - dan zul je een locatie moeten kiezen voor het wegschrijven van al je data, de herstelfunctie maakt dan een map "fs-root" aan op deze locatie. In deze map zullen vervolgens alle onderliggende mappen en bestanden worden hersteld.

LET OP! Wel is belangrijk dat je vanaf de eerste installatie van Back-up Online geen mappen en/of bestanden hebt verwijderd uit je selectie. Deze zullen dan niet meer in je laatste back-up aanwezig zijn. Heb je recentelijk nog mappen en bestanden verwijderd uit je back-up selectie? Of heb je altijd een selectie van ALLES gedaan?

Heb je nog (aanvullende) vragen, stel ze dan gerust. Ik help je natuurlijk graag om het herstellen van je data op een juiste manier te doen.

Succes!
Reputatie 4
Badge
Hi Berend,
Bedankt voor je reactie. Ook KPN adviseerde mij deze route te volgen (back-up 30 april j.l. herstellen, alles aanvinken) maar helaas heb ik slechts een gedeelte van mijn bestanden terug, vandaar mijn vermoeden dat alleen de gewijzigde bestanden t.o.v. de voorgaande backup van 29 april zijn teruggezet. Het backup verslag van 30 april geeft aan dat de grootte van de backup 364 GB was. Met de herstelactie blijkt slechts zo'n 35 GB te zijn verwerkt met liefst 2137 foutmeldingen. Wat ik bij de eerste installatie 3 jaar geleden voor back up heb aangevinkt kan ik a.g.v. de crash niet meer achterhalen, weet wel dat ik dit nadien volgens mij niet meer heb gewijzigd. Het voor mij belangrijkste onderdeel, namelijk het merendeel onder de directory "Documenten", mis ik na de herstelactie nog steeds. Mag ik aannemen, o.g.v. het GB verschil tussen de backup van 30 april van 364 GB en de herstelactie van 35 GB, dat dit nog wel op de servers van KPN staat?
Reputatie 4
Badge
Nog even ter aanvulling: als ik bij herstellen de backup van 30 april kies zie ik bij uitvouwen van documents dat een aantal directories ontbreekt. Betekent dit dat ik die bij de oorspronkelijke installatie van Backup Online al niet heb opgegeven, ergo dat van de ontbrekende directories nimmer back ups werden gemaakt?
Reputatie 7
Goedemiddag Job,

Ik ben momenteel bezig met een nieuwe installatie van Back-up Online te installeren in Windows 10 Creators Update (Build 1703-16063) om jouw situatie 1:1 na te bootsen. Ik maak ook voor mijn Mac Pro 5.1 - OS X 10.10.5 ook gebruik van Back-up Online, dus ga nu precies dezelfde herstelprocedure [macOS back-up data -> Windows nieuwe PC] doen.


Advies! Voordat je zelf nog iets probeert, wacht eerst even mijn terugkoppeling af in dit topic. Ik zal van de gehele procedure screencaps maken, dan kun je precies volgen wat ik heb gedaan en welke (fout-) meldingen ik ben tegen gekomen.


Het is een aanzienlijke data-set, dus het kan even duren... :8

Wordt vervolgd....!
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Bedankt voor je hulp, inmiddels is m'n iMac terug van reparatie. Volgens Apple lag de oorzaak van de crash in de software, de harde schijf was verder ok, en ze hebben daarom OS X El Capitan 10.11.6 opnieuw geïnstalleerd. Alle overige programma's en bestanden zijn nu weg natuurlijk. Heeft het in dit stadium zin denk je dat ik alvast op de IMac Backup Online installeer en de herstelprocedure met back up van 30 april uitvoer?
Reputatie 7
Hallo Berend,
Bedankt voor je hulp, inmiddels is m'n iMac terug van reparatie. Volgens Apple lag de oorzaak van de crash in de software, de harde schijf was verder ok, en ze hebben daarom OS X El Capitan 10.11.6 opnieuw geïnstalleerd. Alle overige programma's en bestanden zijn nu weg natuurlijk.

Hallo Job, graag gedaan natuurlijk! Kijk, daar doen we het natuurlijk allemaal voor! 🆒

Bedankt voor je snelle terugkoppeling, fijn dat je de iMac al weer terug hebt! Maar wat een ontzettend raar verhaal dat ze je iMac 'zomaar' hebben geformatteerd en macOS 10.11.6 erop hebben gezet. Hebben ze je vooraf überhaupt wel eerst gevraagd of je een lokale/online back-up hebt gemaakt van je gebruikersbestanden, zoals de map Documenten etc? Nou ja, daar kunnen we later nog wel even op terugkomen.

Heeft het in dit stadium zin denk je dat ik alvast op de IMac Backup Online installeer en de herstelprocedure met back up van 30 april uitvoer?

Natuurlijk kun je nu een herstelprocedure gaan starten op je iMac. Heb je na de nieuwe installatie van Back-up Online op je PC wel of geen nieuwe(re) back-ups gemaakt? Ik hoop eerlijk gezegd van niet... Zo ja, dan zul je de laatst voltooide back-up die je met je iMac hebt gemaakt weer kunnen herstellen, check dat even goed aub.

LET OP! dat je ook bij deze nieuwe installatie van Back-up Online op je iMac weer voor optie 1 kiest. Laat me maar - tussentijds - even weten hoe e.e.a. verloopt met de installatie en herstel.

Succes!

EDIT: ik zal zowiezo deze installatie en herstelprocedure [macOS data-set back-up -> nieuwe installatie BUO op PC] voltooien, dan hebben we er ook weer een mooie tutorial bij voor onze Wiki's! 🙂
Reputatie 7
Even geduld AUB!


Het Back-up Online (BWA) proces is nog steeds hard aan het werk.
- Processor
- Geheugen
- Schijf


Ik laat mijn Mac vannacht gewoon even aanstaan, want er is nog genoeg werk te verzetten:


Wordt vervolgd...!
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
De herstelprocedure op de iMac werd niet volledig verwerkt (7 GB van de 363 GB in 8 uur!) en ik start nu het hele circus wederom op incl. herinstallatie. Wel zag ik al dat de directories die na de herstelprocedure op de Windows laptop nog ontbraken nu wel op de iMac terugkeren, een hoopvolle indicatie dat de backup zelf bij KPN wel op orde lijkt te zijn.
Bij nadere beschouwing van de bestanden na de herstelprocedure op de Windows laptop viel me het grote aantal .DS_Store bestanden op, elk niet groter dan 7kb. Appletips:
.DS_Store bestanden worden door Mac OS X gebruikt om de metadata van een map in te bewaren. Dit wordt vaak als vervuiling ervaren door Windows gebruikers (en IT beheerders) omdat het in tegenstelling tot OS X geen verborgen bestanden zijn.
Dit verklaart wellicht waarom gemaakte backups vanuit OS X niet volledig worden hersteld naar een Windows omgeving.
Groet, Job
Reputatie 4
Badge
Hi Berend,
Ook nu weer lijkt de herstelprocedure te blijven hangen. Voortvarend begonnen met ca. 100 Mbit/s en verwachte verwerkingstijd van ca. 6 uur is dat inmiddels 14 Mbit/s resp. 2 dagen, verwerkte 6,93 HB wijzigt al een tijdje niet meer, screenshot:


Dacht dat misschien wifi een rol speelde maar ook na bekabeling blijft de verwerkingssnelheid afnemen.
Heb je nog tips?
Groet, Job
Reputatie 7
Hallo Berend,
De herstelprocedure op de iMac werd niet volledig verwerkt (7 GB van de 363 GB in 8 uur!) en ik start nu het hele circus wederom op incl. herinstallatie.

Hallo Job,

Dank voor je snelle terugkoppeling!

Ten aanzien van de snelheden in het Dashboard van Back-up Online zijn er twee verschillende metingen:
1. Verwerkingssnelheid = de snelheid waarmee Back-up Online een scan uitvoert op jouw PC/Mac
2. Uploadsnelheid = dat is de daadwerkelijke snelheid van het controleren van de consistentie van de mappen/bestanden en het uploaden naar de server(s) van KPN. Welke DL/UL snelheden heb jij in je abonnement zitten?

Advies! Laat Back-up Online gewoon draaien totdat het alle controles heeft uitgevoerd en alle bestanden netjes heeft hersteld op je iMac. Het stoppen en telkens weer herinstalleren van Back-up Online heeft geen enkele zin en kost je onnodig veel extra tijd. Zie ook hiervoor mijn TIP! onderaan deze post.

Wel zag ik al dat de directories die na de herstelprocedure op de Windows laptop nog ontbraken nu wel op de iMac terugkeren, een hoopvolle indicatie dat de backup zelf bij KPN wel op orde lijkt te zijn.

Kun je een - gedeeltelijk - overzicht geven van de mappen/bestanden die NIET op je PC waren teruggezet maar WEL op je iMac?

Bij nadere beschouwing van de bestanden na de herstelprocedure op de Windows laptop viel me het grote aantal .DS_Store bestanden op, elk niet groter dan 7kb. Appletips:
.DS_Store bestanden worden door Mac OS X gebruikt om de metadata van een map in te bewaren. Dit wordt vaak als vervuiling ervaren door Windows gebruikers (en IT beheerders) omdat het in tegenstelling tot OS X geen verborgen bestanden zijn.
Dit verklaart wellicht waarom gemaakte backups vanuit OS X niet volledig worden hersteld naar een Windows omgeving.
Groet, Job

Je uitleg klopt Job, alleen al om die reden is het a) zeer ongebruikelijk om Windows en/of macOS OS- en overige systeembestanden te backuppen, maar nog belangrijker is b) het verschil tussen de schijfindelingen van de twee systemen:
1. macOS heeft een HFS+ schijfindeling
2. Windows heeft NTFS schijfindeling
Daarom is het dan ook zeer ongebruikelijk om systeembestanden weer terug te zetten op een ander en dus verschillend OS, in jouw geval macOS -> Windows. Een Mac gebruiker zal niet snel een gehele back-up herstellen op een PC en visa-versa.

TIP! Om dit soort calamiteiten - zoals een crash van een HDD/SSD - goed en makkelijk op te kunnen vangen is het maken van een lokale back-up en/of (opstartbare) kloon essentieel. Mocht je interesse hebben, dan kan ik je daar later meer informatie over geven.

Succes!
Reputatie 7
Hi Berend,
Ook nu weer lijkt de herstelprocedure te blijven hangen. Voortvarend begonnen met ca. 100 Mbit/s en verwachte verwerkingstijd van ca. 6 uur is dat inmiddels 14 Mbit/s resp. 2 dagen, verwerkte 6,93 HB wijzigt al een tijdje niet meer, screenshot:


Geduld hebben is helaas het enige advies dat ik je nu kan geven! 🆒

Dacht dat misschien wifi een rol speelde maar ook na bekabeling blijft de verwerkingssnelheid afnemen.
Heb je nog tips?
Groet, Job

Maak je back-ups altijd met een bekabelde verbinding! Dan weet je zeker dat je altijd de meest betrouwbare verbinding hebt. Voor je opmerking over de verwerkingssnelheid, zie mijn voorgaande post.

Succes!
Reputatie 4
Badge
Hi Berend,
De trage verwerking, indicatietijd was inmiddels opgelopen to 28 dagen, werd me echt een beetje te gortig. Heb me daarom ook gericht op mijn abonnement bij XS4all (download 6 mb/s), daar valt wel iets aan te doen (download 40 mb/s) maar niet op korte termijn natuurlijk. Helaas geen glasvezel hier in BoZ. Toevallig heb ik in huis privé nog een Ziggo-aansluiting, ff een bekabelde speedtest gedaan en ja hoor: 200 mb/s. Herstel van BUO loopt nu via deze verbinding, veel voorspoediger, en ik hoop morgen wakker te worden met een volledig teruggezette backup. Na al deze rampspoed en jouw tip ga in het vervolg zeker ook Time Machine gebruiken.
Ik zal je morgen nog wat screenshots sturen met herstelde directories/bestanden naar OS X versus naar Windows.
Tot zover heel erg bedankt voor je ondersteuning.
Groet, Job
Reputatie 7
Hallo Job,

Wederom graag gedaan!

Super dat je nog een snelle Ziggo verbinding hebt thuis, dat is inderdaad een heel verschil. Ik verheug me op je positieve berichten tijdens het ochtendgloren morgen!. 🆒

Heel verstandig van je is inderdaad om per direct ook een lokale back-up te gaan organiseren.

TIP! Ikzelf gebruik ipv TimeMachine van Apple het programma Carbon Copy Cloner. Dit is een back-up (incrementeel) en kloonprogramma waarmee je de met Firewire 400/800, eSATA en Thunderbolt aangesloten externe schijven ook kunt opstarten, waardoor je downtime tot een minimum wordt gereduceerd. Na het installeren van een nieuwe HDD/SSD kun je opstarten vanaf deze back-up/kloonschijf - kiezen met opstarten + [alt] toets - waarmee je dan EN verder kunt gaan met je werk EN deze back-up tegelijkertijd weer kan terugzetten op je nieuwe schijf. Een absolute aanrader!!!

Succes!
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Na aanvankelijk een hoopvolle start vraag ik me af of de herstelprocedure wel goed gaat. Huidige status:


Dit is exact dezelfde status waarmee ik gisteravond 23:00 uur op stok ben gegaan. Verwerkte bestanden 8.808 sindsdien niet gewijzigd, 82,5 GB van 363 GB verwerkt is ongewijzigd evenals % van 25% en "bestanden en mappen --> 113592.emlx" sindsdien niet veranderd. Het enige dat verandert is de verwerkingssnelheid (neemt af) en de geschatte resterende tijd (neemt toe). Mijn harde schijf gaat na een kwartiertje in sluimerstand, vraag me daarom af of er überhaupt nog iets wordt verwerkt?
Groet, Job
Reputatie 7
Hallo Job,

Om eventuele problemen die kunnen worden veroorzaakt door de sluimerstand van a) je HDD en b) je netwerk, adviseer ik je deze - tijdelijk - voor beide uit te zetten. Energiebesparing lijkt me nu geen prio. En toch ook nog even tandjes bijten en geduld hebben met deze herstelprocedure.

Doe voor de zekerheid nogmaals even een verbindingstest vanuit de Back-up Online interface, om te zien of er verbindingsproblemen zijn.

Succes!
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Energiebesparing heb ik uitgezet. Wat bedoel je met verbindingstest vanuit de Back-up Online interface, hoe dit dat? Heb tot nu de verbindingstest gedaan met speedtest.net, zojuist nog, zit nog steeds op ca 200 mb/s.
Groet, Job
Reputatie 4
Badge
Hi Berend, hierbij nog even mijn activiteitenweergave, wellicht zie jij hierin iets vreemds?


Groet, Job
Reputatie 7
Hallo Berend,
Energiebesparing heb ik uitgezet. Wat bedoel je met verbindingstest vanuit de Back-up Online interface, hoe dit dat? Heb tot nu de verbindingstest gedaan met speedtest.net, zojuist nog, zit nog steeds op ca 200 mb/s.
Groet, Job

Hallo Job,

Klik in het bovenste menu in de interface op "KPN Back-up Online" en selecteer vervolgens "Verbingstest" en plaats even de afbeelding hier, zodat ik ook even kan meekijken.

Succes!
Reputatie 4
Badge
Komt ie:

Reputatie 7
Hallo Job,

Je verbindingstest ziet er goed uit! ik zie in je activiteitenoverzicht dat je AVGUARD gebruikt, een anti-virus programma kan ook een - kleine of grote (afhankelijk van de engine die wordt gebruikt)- vertragende factor zijn. Zou je deze - ZEER tijdelijk en alleen bij wijze van test - eens uit kunnen schakelen? Vergeet deze dan niet weer in te schakelen!

Succes!
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Hierbij een nieuwe schermprint, opvallend dat het aantal gewijzigde bestanden is gewijzigd van 834.954 naar 1.609.261 en te verwerken GB van 363 GB naar 407 GB. Verder is ie nu de consistentie aan het controleren. Enig idee wat hier gebeurt?


Groet, Job
Reputatie 4
Badge
Help! Nu is ie ineens een backup aan het uitvoeren....?

Reputatie 7
Hallo Job,

Hoe laat staan jouw dagelijkse back-ups gepland?
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Was dagelijks, ik dacht om 23.00 of 24:00 uur; in de geherinstalleerde versie stond aanvankelijk standaard dagelijks om 11:30 uur aangevinkt (als ik het me goed herinner), vinkje heb ik voor herstel al weggehaald, ervan uitgaande dat ie dan voorlopig ff geen back ups maakt.
Groet, Job
Reputatie 7
Hallo Job,

Oke, tijdens het herstellen is inderdaad het maken van een back-up gestart, vandaar de melding van het controleren van de consistentie!

Hou wel even in de gaten of na de back-up het herstel verder gaat, of dat je die opnieuw moet opstarten.

Succes!

Reageer