Ik heb Backup Online opnieuw geïnstalleerd op een Windows laptop en wil alle bestanden terugzetten maar laptopgeheugen is te klein, vandaar dat ik een externe schijf heb aangesloten. Na herinstallatie van Backup Online antwoord ik "ja" op de vraag of herinstallatie plaatsvindt omdat ik een nieuwe PC of gecrashte PC heb. Ik kom dan in het Manager scherm terecht waar ik alleen de laatste back-ups kan terugzetten, ergo dus alleen de gewijzigde bestanden. Volgens de instructievideo over herinstallatie zou er bij installatie een keuze "herstel direct" moeten worden getoond waardoor alle bestanden worden teruggezet, echter wordt niet getoond. Wat moet ik doen?
Beste antwoord door BerendDeMeyer
De herstelprocedure op de iMac werd niet volledig verwerkt (7 GB van de 363 GB in 8 uur!) en ik start nu het hele circus wederom op incl. herinstallatie.
Hallo Job,
Dank voor je snelle terugkoppeling!
Ten aanzien van de snelheden in het Dashboard van Back-up Online zijn er twee verschillende metingen:
1. Verwerkingssnelheid = de snelheid waarmee Back-up Online een scan uitvoert op jouw PC/Mac
2. Uploadsnelheid = dat is de daadwerkelijke snelheid van het controleren van de consistentie van de mappen/bestanden en het uploaden naar de server(s) van KPN. Welke DL/UL snelheden heb jij in je abonnement zitten?
Advies! Laat Back-up Online gewoon draaien totdat het alle controles heeft uitgevoerd en alle bestanden netjes heeft hersteld op je iMac. Het stoppen en telkens weer herinstalleren van Back-up Online heeft geen enkele zin en kost je onnodig veel extra tijd. Zie ook hiervoor mijn TIP! onderaan deze post.
Wel zag ik al dat de directories die na de herstelprocedure op de Windows laptop nog ontbraken nu wel op de iMac terugkeren, een hoopvolle indicatie dat de backup zelf bij KPN wel op orde lijkt te zijn.
Kun je een - gedeeltelijk - overzicht geven van de mappen/bestanden die NIET op je PC waren teruggezet maar WEL op je iMac?
Bij nadere beschouwing van de bestanden na de herstelprocedure op de Windows laptop viel me het grote aantal .DS_Store bestanden op, elk niet groter dan 7kb. Appletips:
.DS_Store bestanden worden door Mac OS X gebruikt om de metadata van een map in te bewaren. Dit wordt vaak als vervuiling ervaren door Windows gebruikers (en IT beheerders) omdat het in tegenstelling tot OS X geen verborgen bestanden zijn.
Dit verklaart wellicht waarom gemaakte backups vanuit OS X niet volledig worden hersteld naar een Windows omgeving.
Groet, Job
Je uitleg klopt Job, alleen al om die reden is het a) zeer ongebruikelijk om Windows en/of macOS OS- en overige systeembestanden te backuppen, maar nog belangrijker is b) het verschil tussen de schijfindelingen van de twee systemen:
1. macOS heeft een HFS+ schijfindeling
2. Windows heeft NTFS schijfindeling
Daarom is het dan ook zeer ongebruikelijk om systeembestanden weer terug te zetten op een ander en dus verschillend OS, in jouw geval macOS -> Windows. Een Mac gebruiker zal niet snel een gehele back-up herstellen op een PC en visa-versa.
TIP! Om dit soort calamiteiten - zoals een crash van een HDD/SSD - goed en makkelijk op te kunnen vangen is het maken van een lokale back-up en/of (opstartbare) kloon essentieel. Mocht je interesse hebben, dan kan ik je daar later meer informatie over geven.
Succes!