Beantwoord

[macOS > Windows] Backup online, terugzetten bestanden

  • 2 mei 2017
  • 32 reacties
  • 776 keer bekeken

Reputatie 4
Badge
Mijn iMac is gecrasht en is voorlopig onder reparatie.
Ik heb Backup Online opnieuw geïnstalleerd op een Windows laptop en wil alle bestanden terugzetten maar laptopgeheugen is te klein, vandaar dat ik een externe schijf heb aangesloten. Na herinstallatie van Backup Online antwoord ik "ja" op de vraag of herinstallatie plaatsvindt omdat ik een nieuwe PC of gecrashte PC heb. Ik kom dan in het Manager scherm terecht waar ik alleen de laatste back-ups kan terugzetten, ergo dus alleen de gewijzigde bestanden. Volgens de instructievideo over herinstallatie zou er bij installatie een keuze "herstel direct" moeten worden getoond waardoor alle bestanden worden teruggezet, echter wordt niet getoond. Wat moet ik doen?
icon

Beste antwoord door BerendDeMeyer 4 mei 2017, 12:45

Hallo Berend,
De herstelprocedure op de iMac werd niet volledig verwerkt (7 GB van de 363 GB in 8 uur!) en ik start nu het hele circus wederom op incl. herinstallatie.

Hallo Job,

Dank voor je snelle terugkoppeling!

Ten aanzien van de snelheden in het Dashboard van Back-up Online zijn er twee verschillende metingen:
1. Verwerkingssnelheid = de snelheid waarmee Back-up Online een scan uitvoert op jouw PC/Mac
2. Uploadsnelheid = dat is de daadwerkelijke snelheid van het controleren van de consistentie van de mappen/bestanden en het uploaden naar de server(s) van KPN. Welke DL/UL snelheden heb jij in je abonnement zitten?

Advies! Laat Back-up Online gewoon draaien totdat het alle controles heeft uitgevoerd en alle bestanden netjes heeft hersteld op je iMac. Het stoppen en telkens weer herinstalleren van Back-up Online heeft geen enkele zin en kost je onnodig veel extra tijd. Zie ook hiervoor mijn TIP! onderaan deze post.

Wel zag ik al dat de directories die na de herstelprocedure op de Windows laptop nog ontbraken nu wel op de iMac terugkeren, een hoopvolle indicatie dat de backup zelf bij KPN wel op orde lijkt te zijn.

Kun je een - gedeeltelijk - overzicht geven van de mappen/bestanden die NIET op je PC waren teruggezet maar WEL op je iMac?

Bij nadere beschouwing van de bestanden na de herstelprocedure op de Windows laptop viel me het grote aantal .DS_Store bestanden op, elk niet groter dan 7kb. Appletips:
.DS_Store bestanden worden door Mac OS X gebruikt om de metadata van een map in te bewaren. Dit wordt vaak als vervuiling ervaren door Windows gebruikers (en IT beheerders) omdat het in tegenstelling tot OS X geen verborgen bestanden zijn.
Dit verklaart wellicht waarom gemaakte backups vanuit OS X niet volledig worden hersteld naar een Windows omgeving.
Groet, Job

Je uitleg klopt Job, alleen al om die reden is het a) zeer ongebruikelijk om Windows en/of macOS OS- en overige systeembestanden te backuppen, maar nog belangrijker is b) het verschil tussen de schijfindelingen van de twee systemen:
1. macOS heeft een HFS+ schijfindeling
2. Windows heeft NTFS schijfindeling
Daarom is het dan ook zeer ongebruikelijk om systeembestanden weer terug te zetten op een ander en dus verschillend OS, in jouw geval macOS -> Windows. Een Mac gebruiker zal niet snel een gehele back-up herstellen op een PC en visa-versa.

TIP! Om dit soort calamiteiten - zoals een crash van een HDD/SSD - goed en makkelijk op te kunnen vangen is het maken van een lokale back-up en/of (opstartbare) kloon essentieel. Mocht je interesse hebben, dan kan ik je daar later meer informatie over geven.

Succes!
Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Ik zie nu dat er in mijn documentdirectories langzaam aan bestanden worden toegevoegd en ook het aantal gebruikte GB's op mijn harde schijf toeneemt, evenredig met het aantal verwerkte GB's vermeld bij de "back up" die nu wordt uitgevoerd. Het lijkt er dus op dat de "back up" in uitvoering onderdeel is van de herstelprocedure hoewel de term "back up" in dit verband enigszins verwarrend werkt. Keep you posted.
Groet, Job
Reputatie 7
Hallo Job,

In jouw geval:
1. Start herstellen data
2. Start automatische back-up -> opnieuw controleren van consistentie. In deze fase worden de reeds herstelde bestanden wederom gecontroleerd met de bestanden op de back-up server. Er onstaat een hetstel vs back-up loop zolang je nog bezig bent met herstellen de komende tijd.

TIP! Zet het maken van automatische back-ups voor nu maar uit, door het vinkje weg te halen. Back-ups kunnen dan alleen nog handmatig worden gestart,

Succes!
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Mis ik iets? Had het idee dat met de lopende "back up" de bestanden bij KPN juist op mijn harde schijf worden teruggezet. Of adviseer je me na deze sessie nogmaals een herstelsessie op te starten en vervolgens een back up sessie?
Groet, Job
Reputatie 7
Hallo Job,

Het kan soms wat verwarrend zijn!
1. Back-up = iMac naar KPN
2. Herstel = KPN naar iMac

Stop deze back-up maar voor nu even en herstart je iMac. Start een nieuwe herstelsessie, let er wel even op dat je het maken van automatische back-ups - zolang als voor het herstellen nodig is - stopzet.

Succes!
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Ik wil dit wel doen maar:
- ik begrijp niet waarom deze backup werd opgestart terwijl dagelijkse backup niet stond aangevinkt;
- op dit moment, gedurende deze backup, zie ik enerzijds de bestanden die ik onder Documenten kwijt was weer terugkeren (herstellen) en anderzijds zie ik de beschikbare ruimte op mijn harde schijf afnemen;
- toename op mijn harde schijf loopt met vrijwel hetzelfde aantal GB op als de verwerkte GB's in het backup scherm.
Weet niet of een of ander met elkaar te maken heeft, vandaar mijn aarzeling de huidige back up af te breken.
Groet, Job
Reputatie 7
Hallo Job,

Als je overtuigd bent van een goede werking, dan zou ik inderdaad Back-up Online gewoon lekker laten draaien zo! Je back-ups op de sever staan veilig, dus in het ergste geval zou je de procedure nog een keer moeten opstarten.

Succes!
Reputatie 7
Badge +11
Tussendoor complimenteer ik graag @BerendDeMeyer voor de geboden ondersteuning. Met trots heb ik het topic doorgenomen en heb ik alle vertrouwen in een goede uitkomst! :D

Dit topic kan in de toekomst vele andere gebruikers helpen.

Veel succes met deze uitdaging @Job Spekman
Berend weet ons te vinden als er hulpvragen zijn 😳

Reageer