Beantwoord

[macOS > Windows] Backup online, terugzetten bestanden

  • 2 May 2017
  • 32 reacties
  • 862 keer bekeken

Reputatie 4
Badge
Mijn iMac is gecrasht en is voorlopig onder reparatie.
Ik heb Backup Online opnieuw geïnstalleerd op een Windows laptop en wil alle bestanden terugzetten maar laptopgeheugen is te klein, vandaar dat ik een externe schijf heb aangesloten. Na herinstallatie van Backup Online antwoord ik "ja" op de vraag of herinstallatie plaatsvindt omdat ik een nieuwe PC of gecrashte PC heb. Ik kom dan in het Manager scherm terecht waar ik alleen de laatste back-ups kan terugzetten, ergo dus alleen de gewijzigde bestanden. Volgens de instructievideo over herinstallatie zou er bij installatie een keuze "herstel direct" moeten worden getoond waardoor alle bestanden worden teruggezet, echter wordt niet getoond. Wat moet ik doen?
icon

Beste antwoord door BerendDeMeyer 4 May 2017, 12:45

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Tussendoor complimenteer ik graag @BerendDeMeyer voor de geboden ondersteuning. Met trots heb ik het topic doorgenomen en heb ik alle vertrouwen in een goede uitkomst! :D

Dit topic kan in de toekomst vele andere gebruikers helpen.

Veel succes met deze uitdaging @Job Spekman
Berend weet ons te vinden als er hulpvragen zijn 😳
Reputatie 7
Hallo Job,

Als je overtuigd bent van een goede werking, dan zou ik inderdaad Back-up Online gewoon lekker laten draaien zo! Je back-ups op de sever staan veilig, dus in het ergste geval zou je de procedure nog een keer moeten opstarten.

Succes!
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Ik wil dit wel doen maar:
- ik begrijp niet waarom deze backup werd opgestart terwijl dagelijkse backup niet stond aangevinkt;
- op dit moment, gedurende deze backup, zie ik enerzijds de bestanden die ik onder Documenten kwijt was weer terugkeren (herstellen) en anderzijds zie ik de beschikbare ruimte op mijn harde schijf afnemen;
- toename op mijn harde schijf loopt met vrijwel hetzelfde aantal GB op als de verwerkte GB's in het backup scherm.
Weet niet of een of ander met elkaar te maken heeft, vandaar mijn aarzeling de huidige back up af te breken.
Groet, Job
Reputatie 7
Hallo Job,

Het kan soms wat verwarrend zijn!
1. Back-up = iMac naar KPN
2. Herstel = KPN naar iMac

Stop deze back-up maar voor nu even en herstart je iMac. Start een nieuwe herstelsessie, let er wel even op dat je het maken van automatische back-ups - zolang als voor het herstellen nodig is - stopzet.

Succes!
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Mis ik iets? Had het idee dat met de lopende "back up" de bestanden bij KPN juist op mijn harde schijf worden teruggezet. Of adviseer je me na deze sessie nogmaals een herstelsessie op te starten en vervolgens een back up sessie?
Groet, Job
Reputatie 7
Hallo Job,

In jouw geval:
1. Start herstellen data
2. Start automatische back-up -> opnieuw controleren van consistentie. In deze fase worden de reeds herstelde bestanden wederom gecontroleerd met de bestanden op de back-up server. Er onstaat een hetstel vs back-up loop zolang je nog bezig bent met herstellen de komende tijd.

TIP! Zet het maken van automatische back-ups voor nu maar uit, door het vinkje weg te halen. Back-ups kunnen dan alleen nog handmatig worden gestart,

Succes!
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Ik zie nu dat er in mijn documentdirectories langzaam aan bestanden worden toegevoegd en ook het aantal gebruikte GB's op mijn harde schijf toeneemt, evenredig met het aantal verwerkte GB's vermeld bij de "back up" die nu wordt uitgevoerd. Het lijkt er dus op dat de "back up" in uitvoering onderdeel is van de herstelprocedure hoewel de term "back up" in dit verband enigszins verwarrend werkt. Keep you posted.
Groet, Job
Reputatie 7
Hallo Job,

Oke, tijdens het herstellen is inderdaad het maken van een back-up gestart, vandaar de melding van het controleren van de consistentie!

Hou wel even in de gaten of na de back-up het herstel verder gaat, of dat je die opnieuw moet opstarten.

Succes!
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Was dagelijks, ik dacht om 23.00 of 24:00 uur; in de geherinstalleerde versie stond aanvankelijk standaard dagelijks om 11:30 uur aangevinkt (als ik het me goed herinner), vinkje heb ik voor herstel al weggehaald, ervan uitgaande dat ie dan voorlopig ff geen back ups maakt.
Groet, Job
Reputatie 7
Hallo Job,

Hoe laat staan jouw dagelijkse back-ups gepland?
Reputatie 4
Badge
Help! Nu is ie ineens een backup aan het uitvoeren....?

Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Hierbij een nieuwe schermprint, opvallend dat het aantal gewijzigde bestanden is gewijzigd van 834.954 naar 1.609.261 en te verwerken GB van 363 GB naar 407 GB. Verder is ie nu de consistentie aan het controleren. Enig idee wat hier gebeurt?


Groet, Job
Reputatie 7
Hallo Job,

Je verbindingstest ziet er goed uit! ik zie in je activiteitenoverzicht dat je AVGUARD gebruikt, een anti-virus programma kan ook een - kleine of grote (afhankelijk van de engine die wordt gebruikt)- vertragende factor zijn. Zou je deze - ZEER tijdelijk en alleen bij wijze van test - eens uit kunnen schakelen? Vergeet deze dan niet weer in te schakelen!

Succes!
Reputatie 4
Badge
Komt ie:

Reputatie 7
Hallo Berend,
Energiebesparing heb ik uitgezet. Wat bedoel je met verbindingstest vanuit de Back-up Online interface, hoe dit dat? Heb tot nu de verbindingstest gedaan met speedtest.net, zojuist nog, zit nog steeds op ca 200 mb/s.
Groet, Job

Hallo Job,

Klik in het bovenste menu in de interface op "KPN Back-up Online" en selecteer vervolgens "Verbingstest" en plaats even de afbeelding hier, zodat ik ook even kan meekijken.

Succes!
Reputatie 4
Badge
Hi Berend, hierbij nog even mijn activiteitenweergave, wellicht zie jij hierin iets vreemds?


Groet, Job
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Energiebesparing heb ik uitgezet. Wat bedoel je met verbindingstest vanuit de Back-up Online interface, hoe dit dat? Heb tot nu de verbindingstest gedaan met speedtest.net, zojuist nog, zit nog steeds op ca 200 mb/s.
Groet, Job
Reputatie 7
Hallo Job,

Om eventuele problemen die kunnen worden veroorzaakt door de sluimerstand van a) je HDD en b) je netwerk, adviseer ik je deze - tijdelijk - voor beide uit te zetten. Energiebesparing lijkt me nu geen prio. En toch ook nog even tandjes bijten en geduld hebben met deze herstelprocedure.

Doe voor de zekerheid nogmaals even een verbindingstest vanuit de Back-up Online interface, om te zien of er verbindingsproblemen zijn.

Succes!
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Na aanvankelijk een hoopvolle start vraag ik me af of de herstelprocedure wel goed gaat. Huidige status:


Dit is exact dezelfde status waarmee ik gisteravond 23:00 uur op stok ben gegaan. Verwerkte bestanden 8.808 sindsdien niet gewijzigd, 82,5 GB van 363 GB verwerkt is ongewijzigd evenals % van 25% en "bestanden en mappen --> 113592.emlx" sindsdien niet veranderd. Het enige dat verandert is de verwerkingssnelheid (neemt af) en de geschatte resterende tijd (neemt toe). Mijn harde schijf gaat na een kwartiertje in sluimerstand, vraag me daarom af of er überhaupt nog iets wordt verwerkt?
Groet, Job
Reputatie 7
Hallo Job,

Wederom graag gedaan!

Super dat je nog een snelle Ziggo verbinding hebt thuis, dat is inderdaad een heel verschil. Ik verheug me op je positieve berichten tijdens het ochtendgloren morgen!. 🆒

Heel verstandig van je is inderdaad om per direct ook een lokale back-up te gaan organiseren.

TIP! Ikzelf gebruik ipv TimeMachine van Apple het programma Carbon Copy Cloner. Dit is een back-up (incrementeel) en kloonprogramma waarmee je de met Firewire 400/800, eSATA en Thunderbolt aangesloten externe schijven ook kunt opstarten, waardoor je downtime tot een minimum wordt gereduceerd. Na het installeren van een nieuwe HDD/SSD kun je opstarten vanaf deze back-up/kloonschijf - kiezen met opstarten + [alt] toets - waarmee je dan EN verder kunt gaan met je werk EN deze back-up tegelijkertijd weer kan terugzetten op je nieuwe schijf. Een absolute aanrader!!!

Succes!
Reputatie 4
Badge
Hi Berend,
De trage verwerking, indicatietijd was inmiddels opgelopen to 28 dagen, werd me echt een beetje te gortig. Heb me daarom ook gericht op mijn abonnement bij XS4all (download 6 mb/s), daar valt wel iets aan te doen (download 40 mb/s) maar niet op korte termijn natuurlijk. Helaas geen glasvezel hier in BoZ. Toevallig heb ik in huis privé nog een Ziggo-aansluiting, ff een bekabelde speedtest gedaan en ja hoor: 200 mb/s. Herstel van BUO loopt nu via deze verbinding, veel voorspoediger, en ik hoop morgen wakker te worden met een volledig teruggezette backup. Na al deze rampspoed en jouw tip ga in het vervolg zeker ook Time Machine gebruiken.
Ik zal je morgen nog wat screenshots sturen met herstelde directories/bestanden naar OS X versus naar Windows.
Tot zover heel erg bedankt voor je ondersteuning.
Groet, Job
Reputatie 7
Hi Berend,
Ook nu weer lijkt de herstelprocedure te blijven hangen. Voortvarend begonnen met ca. 100 Mbit/s en verwachte verwerkingstijd van ca. 6 uur is dat inmiddels 14 Mbit/s resp. 2 dagen, verwerkte 6,93 HB wijzigt al een tijdje niet meer, screenshot:


Geduld hebben is helaas het enige advies dat ik je nu kan geven! 🆒

Dacht dat misschien wifi een rol speelde maar ook na bekabeling blijft de verwerkingssnelheid afnemen.
Heb je nog tips?
Groet, Job

Maak je back-ups altijd met een bekabelde verbinding! Dan weet je zeker dat je altijd de meest betrouwbare verbinding hebt. Voor je opmerking over de verwerkingssnelheid, zie mijn voorgaande post.

Succes!
Reputatie 7
Hallo Berend,
De herstelprocedure op de iMac werd niet volledig verwerkt (7 GB van de 363 GB in 8 uur!) en ik start nu het hele circus wederom op incl. herinstallatie.

Hallo Job,

Dank voor je snelle terugkoppeling!

Ten aanzien van de snelheden in het Dashboard van Back-up Online zijn er twee verschillende metingen:
1. Verwerkingssnelheid = de snelheid waarmee Back-up Online een scan uitvoert op jouw PC/Mac
2. Uploadsnelheid = dat is de daadwerkelijke snelheid van het controleren van de consistentie van de mappen/bestanden en het uploaden naar de server(s) van KPN. Welke DL/UL snelheden heb jij in je abonnement zitten?

Advies! Laat Back-up Online gewoon draaien totdat het alle controles heeft uitgevoerd en alle bestanden netjes heeft hersteld op je iMac. Het stoppen en telkens weer herinstalleren van Back-up Online heeft geen enkele zin en kost je onnodig veel extra tijd. Zie ook hiervoor mijn TIP! onderaan deze post.

Wel zag ik al dat de directories die na de herstelprocedure op de Windows laptop nog ontbraken nu wel op de iMac terugkeren, een hoopvolle indicatie dat de backup zelf bij KPN wel op orde lijkt te zijn.

Kun je een - gedeeltelijk - overzicht geven van de mappen/bestanden die NIET op je PC waren teruggezet maar WEL op je iMac?

Bij nadere beschouwing van de bestanden na de herstelprocedure op de Windows laptop viel me het grote aantal .DS_Store bestanden op, elk niet groter dan 7kb. Appletips:
.DS_Store bestanden worden door Mac OS X gebruikt om de metadata van een map in te bewaren. Dit wordt vaak als vervuiling ervaren door Windows gebruikers (en IT beheerders) omdat het in tegenstelling tot OS X geen verborgen bestanden zijn.
Dit verklaart wellicht waarom gemaakte backups vanuit OS X niet volledig worden hersteld naar een Windows omgeving.
Groet, Job

Je uitleg klopt Job, alleen al om die reden is het a) zeer ongebruikelijk om Windows en/of macOS OS- en overige systeembestanden te backuppen, maar nog belangrijker is b) het verschil tussen de schijfindelingen van de twee systemen:
1. macOS heeft een HFS+ schijfindeling
2. Windows heeft NTFS schijfindeling
Daarom is het dan ook zeer ongebruikelijk om systeembestanden weer terug te zetten op een ander en dus verschillend OS, in jouw geval macOS -> Windows. Een Mac gebruiker zal niet snel een gehele back-up herstellen op een PC en visa-versa.

TIP! Om dit soort calamiteiten - zoals een crash van een HDD/SSD - goed en makkelijk op te kunnen vangen is het maken van een lokale back-up en/of (opstartbare) kloon essentieel. Mocht je interesse hebben, dan kan ik je daar later meer informatie over geven.

Succes!
Reputatie 4
Badge
Hi Berend,
Ook nu weer lijkt de herstelprocedure te blijven hangen. Voortvarend begonnen met ca. 100 Mbit/s en verwachte verwerkingstijd van ca. 6 uur is dat inmiddels 14 Mbit/s resp. 2 dagen, verwerkte 6,93 HB wijzigt al een tijdje niet meer, screenshot:


Dacht dat misschien wifi een rol speelde maar ook na bekabeling blijft de verwerkingssnelheid afnemen.
Heb je nog tips?
Groet, Job
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
De herstelprocedure op de iMac werd niet volledig verwerkt (7 GB van de 363 GB in 8 uur!) en ik start nu het hele circus wederom op incl. herinstallatie. Wel zag ik al dat de directories die na de herstelprocedure op de Windows laptop nog ontbraken nu wel op de iMac terugkeren, een hoopvolle indicatie dat de backup zelf bij KPN wel op orde lijkt te zijn.
Bij nadere beschouwing van de bestanden na de herstelprocedure op de Windows laptop viel me het grote aantal .DS_Store bestanden op, elk niet groter dan 7kb. Appletips:
.DS_Store bestanden worden door Mac OS X gebruikt om de metadata van een map in te bewaren. Dit wordt vaak als vervuiling ervaren door Windows gebruikers (en IT beheerders) omdat het in tegenstelling tot OS X geen verborgen bestanden zijn.
Dit verklaart wellicht waarom gemaakte backups vanuit OS X niet volledig worden hersteld naar een Windows omgeving.
Groet, Job

Reageer