Beantwoord

[Windows] Afbreken backup hangt al dagen

  • 19 april 2017
  • 3 reacties
  • 132 keer bekeken

Backup hangt met de melding 'afbreken' (zie bijlage).
Geduldig gewacht, maar het duurt nu al 5 dagen.
Met Herstellen zijn bewaarde bestanden te selecteren om terug te zetten, maar feitelijk gebeurt er dan niets (het geselecteerde bestand word dus niet teruggezet zoals gebruikelijk)
De verbindingstest geeft allemaal goede waarden.
Is er een truc om backup on line weer te laten werken zoals het intussen al vele jaren deed?

Bedankt alvast voor een mogelijke oplossing!
icon

Beste antwoord door Techneo 22 april 2017, 14:01

Dag Berend,

Bedankt voor de reactie, maar het probleem is intussen verholpen.
Een collega van u (via 0800-0410) heeft een analyse uitgevoerd door mijn PC op afstand even te besturen.
Alles leek 'in orde', maar de applicatie bevond zich in een niet te stoppen loop.
(reboot of proces eindigen via Windows taakbeheer lukte niet).
De enige remedie was de applicatie volledig te verwijderen en opnieuw te installeren,
Daarna draaide alles weer zoals gewenst.

Ik hoop dat dit bruikbare info is voor hulpbehoevenden en helpers...

Groeten,
Techneo.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Hallo @Techneo,

Hartelijk welkom op het Zakelijk KPN Forum!

Het afbreken van jouw - reeds begonnen back-up - duurt inderdaad veel te lang. Graag wil ik je een aantal zaken uitleggen over de werking van Back-up Online.

De melding van het afbreken - zoals in jouw afbeelding - wil zeggen dat er opdracht is gegeven in het programma van Back-up Online (Interface) om een back-up te stoppen, terwijl deze nog bezig was. Op dat moment stopt Back-up Online wel met het maken van de back-up, maar uit veiligheid worden eerst de door jou geselecteerde mappen/bestanden voor jouw back-up 1:1 gecontroleerd op de server(s) van Back-up Online. Dit heet een consistentiecontrole en deze kan inderdaad even duren. De tijd die hiervoor nodig is, is afhankelijk van:

1. De grootte van de back-up op basis van de geselecteerde mappen/bestanden (bij jou is dat 19GB)

2. De snelheid van je PC

3. De download- en uploadsnelheid binnen je internetabonnement, hoeveel is dat bij jou?

Mijn advies in jouw situatie is:

1. Het programma Back-up Online in zijn geheel af te breken (rood kruisje) en je PC opnieuw op te starten. Na de herstart van je PC zal Back-up Online ook weer op de achtergrond opstarten en - indien nodig - weer een consistentiecontrole uitvoeren voor het maken van een volgende back-up.

2. Na de herstart zou je weer even handmatig een nieuwe back-up kunnen maken om te controleren of Back-up Online weer een goede back-up kan maken.

3. Als de nieuwe back-up is geslaagd, dan kun je in de tab Herstellen weer een back-up selecteren voor het terugzetten van mappen/bestanden.

Heb je nog vragen - voordat je je PC wilt gaat herstarten - stel ze dan gerust. Anders zie ik graag jouw terugkoppeling over een - al dan niet - geslaagde back-up tegemoet.

Succes!
Dag Berend,

Bedankt voor de reactie, maar het probleem is intussen verholpen.
Een collega van u (via 0800-0410) heeft een analyse uitgevoerd door mijn PC op afstand even te besturen.
Alles leek 'in orde', maar de applicatie bevond zich in een niet te stoppen loop.
(reboot of proces eindigen via Windows taakbeheer lukte niet).
De enige remedie was de applicatie volledig te verwijderen en opnieuw te installeren,
Daarna draaide alles weer zoals gewenst.

Ik hoop dat dit bruikbare info is voor hulpbehoevenden en helpers...

Groeten,
Techneo.
Reputatie 7
Hallo Techneo,

Hartelijk dank voor je snelle terugkoppeling en fijn om te lezen dat de helpdeskmedewerker je zo snel heeft kunnen helpen. ?

Als na controle van een aantal processen blijkt dat Back-up Online inderdaad niet meer goed werkt, is een herinstallatie noodzakelijk.

Een fijn weekeinde gewenst!

Reageer