Beantwoord

[Windows] De mail die na de dagelijkse backup wordt gestuurd geeft status grijs, ook al is alles goed gegaan.

  • 5 August 2017
  • 39 reacties
  • 731 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Actieve Deelnemer
  • 11 reacties
windows 10, was vista ; pc in slaapstand, wordt wakker door geplande taak, gaat daarna weer in slaapstand
icon

Beste antwoord door BerendDeMeyer 16 August 2017, 14:50

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Hallo @jei,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum!

Omdat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt met "status grijs" zou ik je willen vragen even een beeldscherm afbeelding te delen. Onderstaand de kleurcoderingen die in de e-mail notificatie worden gebruikt:

Groen : Uw back-up is goed gegaan
Oranje : Controleer uw back-up
Rood : Uw back-up is niet goed gegaan
Blauw : Uw back-up is nog bezig

Alvast bedankt voor je moeite!
Reputatie 1
Badge
hier een schermafdruk van de dashboard mail. In de client software op de pc staat de backup groen in de kalender met backups, maar het vakje met "2-aug-2017.." is niet groen, maar grijs.
Reputatie 1
Badge
schermafdruk
Reputatie 7
Hallo Jei,

Bedankt voor je snelle reactie!

Zou je in je kalender overzicht van Back-up Online eens willen klikken op de datum 2 augustus, er verschijnt dan een nieuw venster met daarin precies weergegeven welke back-ups er op die dag zijn gemaakt. Plaats daarvan hier ook even een schermafdruk.
Reputatie 1
Badge
hier het backupverslag van 2 aug.
Reputatie 7
Hallo Jei,

Omdat je al wel een e-mail hebt ontvangen over het plaatsten van mijn oorspronkelijke reactie hier, even een update.

Na het plaatsen van deze - oorspronkelijke - reactie ben ik tegen een aantal zaken aangelopen m.b.t. een test in Back-up Online, die ik eerst even moet checken. Ik zal mijn reactie zsm plaatsen. Wordt vervolgd...
Reputatie 7
Hallo Jei,

Ik kan jouw issue zelf - Windows 10 / macOS - helaas niet reproduceren, ik heb wel even een e-mail gestuurd naar een medewerker van KPN Cloud Diensten! Dus als je nog even geduld hebt? Wordt vervolgd...

PS, draait Back-up Online nu wel weer goed en dus ook de notificaties per e-mail?
Reputatie 7
Hallo Jei,

UPDATE: helaas heb ik nog geen terugkoppeling gekregen op mijn e-mail! Wordt vervolgd...
Kun je me nog wel even een terugkoppeling geven hoe Back-up Online draait bij jou momenteel? Bedankt alvast.
Reputatie 7
Hallo @jei,

Ik heb vandaag een terugkoppeling gekregen van het KPN Cloud Team. Ze willen jouw issue toch even nader gaan onderzoeken. Zou je het KPN Forum Team - ivm jouw privacy - even een persoonlijk bericht (PB) willen sturen, zij kunnen deze info dan doorsturen.

Stuur voor de volledigheid de volgende gegevens m.b.t. jouw licentie van Back-Online:
1. Jouw NAW-gegevens
2. Het e-mailadres dat aan deze licentie is gekoppeld en waarmee je de notificaties van Back-up Online ontvangt
3. Laatste 4 cijfers IBAN waarvan het abonnement wordt geïncasseerd

Om de leden van het @Forum Team een PB te sturen, hoef je alleen maar even op hun blauwe linkje te klikken. Je komt dan op de gebruikerspagina van het Team terecht. Klik daar dan vervolgens op de knop "Stuur bericht".

Ik hoor graag even van je.
Reputatie 1
Badge
Berend bedankt,
ik ga ze berichten, dank voor je actie. De backup gaat steeds goed, als ik naar de pc zelf toe ga en de client opstart blijken ze gelukt, maar de mail geeft status "grijs", of rood als iemand anders de pc heeft uitgeschakeld in plaats van in slaapstand te zetten, en de laatste backup ouder dan 24 uur is..
Reputatie 7
Hallo Jei,

Natuurlijk graag gedaan en dank voor je snelle reactie! Ik hoop dat ze je snel duidelijkheid kunnen geven over de herkomst van jouw e-mailnotificaties en daarna een positief bericht van jou hier in dit topic.

Succes!
Reputatie 3
Badge
Hallo Job ( @jei ), ontzettend veel dank aan Berend voor zijn uitstekende hulpvaardigheid!
Ik heb op de server gekeken naar jouw back-up online sessies. Als jij het oké vindt, deel ik de logging gewoon even hier:

code:
8/2/17, 11:34 AM	34s	Backup	Completed	0 B
8/1/17, 10:27 PM 6s Backup Completed 0 B
8/1/17, 10:27 PM 7s Backup Completed 0 B
7/31/17, 10:25 PM 6s Backup Completed 0 B
7/31/17, 10:22 PM 15s Backup Completed 0 B
7/30/17, 10:25 PM 5s Backup Completed 0 B
7/30/17, 10:22 PM 15s Backup Completed 0 B
7/29/17, 10:27 PM 5s Backup Completed 0 B
7/29/17, 10:27 PM 7s Backup Completed 0 B
7/28/17, 10:25 PM 6s Backup Completed 0 B
7/28/17, 10:22 PM 31s Backup Completed 0 B


We zien geen opmerkelijke foutmeldingen in de logging wat meer informatie geeft. Eigenlijk zou ik helemaal niet verwachten dat er een probleem is als ik puur naar de logging kijk. De laatste error was op 27 juli.

Wat opvalt in de logging is dat op de dagen dat de dashboard mail aangeeft er geen back-up is gemaakt, er daadwerkelijk op de server niets is gedaan. Die dagen herken je aan de data grootte van 0 B in de logging hierboven.

Kan het zijn dat we een misverstand hebben over de back-up status "Geen back-ups"? Er is daadwerkelijk wel een back-up uitgevoerd, maar er viel niets te back-uppen. Kan dat kloppen @jei?

Groeten,
Tim
Reputatie 1
Badge
In deze zomermaanden komt maar af en toe iemand de pc gebruiken, dus kan er best een week lang niets veranderen op de disks. Laat op de avond draait een script om met robocopy de netwerkschijf naar een lokale disk te synchroniseren, dat heb ik een week geleden aangepast om een log file te schrijven die meegaat in de backup, en dat zie ik terug in de dashboardmail : daar komt een groene kleurbalk onder "bestanden gekopieerd 1". Maar ook dan is het datum-/tijdveld grijs, en de uitleg daarbij ( Grijs: u heeft nog geen back-up gemaakt ) stelt niet gerust.
Reputatie 7
Badge +11
In deze zomermaanden komt maar af en toe iemand de pc gebruiken, dus kan er best een week lang niets veranderen op de disks.
Ah, duidelijk! Goed dat de back-up geschiedenis overeenkomt met de praktijk. Dan hebben we waarschijnlijk een misinterpretatie van de back-up status in de e-mail. Ik ben het met je eens, het is verwarrend en geeft niet de indruk dat alles in orde is. Dit ga ik even nalopen bij de productmanager, kijken hoe hij het ziet en wat zijn reactie is.

Het lijkt er tevens op dat er een dubbele back-up schema loopt, gezien er meestal kort na de back-up nog een nieuwe back-up wordt gestart. Als dat een issue is, weet @BerendDeMeyer daar volgens mij een oplossing op.

Laat op de avond draait een script om met robocopy de netwerkschijf naar een lokale disk te synchroniseren, dat heb ik een week geleden aangepast om een log file te schrijven die meegaat in de backup, en dat zie ik terug in de dashboardmail : daar komt een groene kleurbalk onder "bestanden gekopieerd 1". Maar ook dan is het datum-/tijdveld grijs, en de uitleg daarbij ( Grijs: u heeft nog geen back-up gemaakt ) stelt niet gerust.
Dat gaat inderdaad goed! Bedoel je de datum-/tijdveld uit de e-mail zoals in onderstaande afbeelding? Is de kleur dus altijd grijs?
De dashboardmail die ik heb, met een laatste back-up die niet goed gegaan is, heeft het blokje van de laatste back-up rood. Checkvraag @BerendDeMeyer, hoe is dat bij jou? Als de back-up goed gegaan is, wordt de tijdsnotatie ook groen?


Reputatie 7
Hallo @jei en @Tim,

Ik denk ook dat we hier dan een issue hebben die zeker even de aandacht behoeft van de Productmanager van Back-up Online. De manier waarop op dit moment gebruik gemaakt wordt van kleur is op z'n minst verwarrend te noemen.

Het is inderdaad zo, dat de enige wijziging in kleur in de datum- en tijdnotatie in de notificaties die van "uw back-up is ouder dan 24 uur" is. Deze kleurt dan ook rood zoals in bovenstaand voorbeeld van Tim.

In de Back-up Online Manager worden de kleur grijs en rood anders gebruikt/geïnterpreteerd dan in de notificaties, waarbij in de laatste de kleur grijs niet 'juist' wordt gebruikt en de kleuren groen, oranje en blauw dan ook helemaal niet worden gebruikt voor de datum- en tijdnotatie. In de Back-up Online Manager ontbreekt ook de kleur blauw helemaal.

Note: De kleur blauw in de notificatie heb ik zelf nooit ontvangen, maar ik heb dan ook een 500/500 Mbits verbinding. Dus de kans dat een back-up langer van 24 uur bezig is is in mijn geval dan ook niet aan de orde.

Back-up Online Manager
Datumnotatie GRIJS = GEEN back-ups gemaakt, dus zeker NIET een geslaagde back-up zonder gewijzigde data!!!



Notificatie per e-mail
Datum- en tijdnotatie GRIJS = status normaal, de kleuren van de statusbalken geven de status van de gemaakte back-up aan. Zoals in onderstaand voorbeeld, zijn de kleuren groen (balk) en rood (datum/tijd) gecombineerd, de laatste backup geslaagd maar is 24 uur oud.



Voorstel aan de Productmanager Back-up Online
De kleuren voor beiden 100% gelijk te maken. Concreet; om de datum- en tijdnotatie in de notificaties dezelfde kleur te geven zoals die van de laatste status in de Back-up Online Manager, omdat het kan voorkomen dat er verschillende statussen zijn per dag. Zie hiervoor onderstaand voorbeeld vanuit macOS, de back-up van 1:00 uur is mislukt, de laatste van 18:25 is wel geslaagd, daarom krijgt de status van die dag een groene kleur in de Manager.

Reputatie 7
Badge +11
Voorstel aan Product Manager
De kleuren voor beiden 100% gelijk te maken. Concreet; om de datum- en tijdnotatie in de notificaties dezelfde kleur te geven zoals die van de laatste status in de Back-up Online Manager, omdat het kan voorkomen dat er verschillende statussen zijn per dag. Zie hiervoor onderstaand voorbeeld vanuit macOS.

Bedankt voor je input Berend, lijkt me zeker een goed idee en neem ik mee richting de productmanager.
Leuk om te delen: ik heb een klein onderzoekje gedaan. Ik heb 6 collega's het back-up schema laten zien en gevraagd wat de betekenis is van de "grijze" dagen.

5x dacht men dat Back-up Online niet aan stond, pc uit stond of er geen internet was.
1 collega wist daadwerkelijk te zeggen dat Back-up Online wel werkt, maar er geen wijzigingen zijn op de pc en dus ook niet in de Back-up.

De resultaten heb ik gedeeld met de product manager en laat jullie weten wat de terugkoppeling is. 👌🏼
Reputatie 7
Graag gedaan Tim, jij bedankt voor je snelle feedback. Tja, een klein onderzoekje (n=6) kan soms veel helderheid verschaffen! 😎

EDIT: Heb je de BUO Manager of de notificatie laten zien, of toch ook beiden?

Ik hoop op een spoedige reactie van de PM Back-up Online!
Reputatie 7
Hallo @jei,

Klopt het wat Tim aangeeft, dat jouw Back-up Online meerdere (dubbele) back-ups maakt per dag? Zo ja, controleer dan even in je Voorkeuren > Schema welke taken daar zijn aangemaakt.


Mocht dat niet lukken, kijk dan even naar het topic [Windows] Herstellen van je dagelijkse back-up schema voor Back-up Online v16.8.0.16235. Daarin wordt zeer gedetailleerd uitgelegd hoe je dit kunt verhelpen - via de (administrator) command prompt - mocht het wijzigen van je Voorkeuren > Schema in de Manager niet lukken.

Succes!
Reputatie 7
Badge +11
Hi Berend,
In de eerste instantie alleen de BUO Manager maar de dashboardmails zal absoluut ook aan bod komen.
Het onderzoekje mag hopelijk duidelijk maken dat de huidige manier niet werkt!
Reputatie 7
En daarom is het super fijn als kritische klanten / forumleden zich hier melden met dit soort vragen. Dus Jei bedankt daarvoor! 😎
Reputatie 1
Badge
Hartelijk dank, Tim & Berend, voor jullie intense inzet. Ik verbaasde me ook over die ongevraagde backups. Ik heb geen apart schema aangemaakt, heb alleen "dagelijks" aangevinkt en 22:25 ingevuld. De pc's worden gewoonlijk drie ochtenden in de week gebruikt, de data staat op een netwerkschijf die ik niet kan kiezen in BUO, dus laat ik de "backup pc" na gebruik in slaapstand zetten. BUO maakte de pc niet wakker, dus heb ik die gepland in het tijdvenster van een robocopy-taak in Taakplanner, die de pc wakker maakt om 22:22. Wat ik dan zie uit de eventlogs is dat de PC wakker wordt, BUO direct daarna kennelijk een signaal krijgt en gelijk met het script begint te lopen. Het script kopieert de data naar een lokale harde schijf, is meestal ruim voor 22:25 klaar, BUO ook. Er zit een timeout in het script, zodat de pc niet te snel in slaap valt. Dan wordt het 22:25 en start BUO braaf op - voor de tweede keer.
Als alles gedaan is gaat de PC weer slapen; ik vraag me af of dat de reden is van de datum-tijd-status-grijs ; rekent BUO op een always-on connectie ?
Ik ga in ieder geval kijken of clientconnect.exe iets vreemds laat zien.
Reputatie 7
Hallo Jei,

Graag gedaan en bedankt voor je terugkoppeling. Ik zal je morgen zsm even een inhoudelijke reactie geven.
Reputatie 1
Badge
In mijn workstation-versie BUO heb ik maar 1 schema , maar in de clienttool.exe ...list stond:
C:\Program Files\KPN Back-up Online>ClientTool.exe control.schedule.list
ID ACTV NAME TIME DAYS DSRC PRESID POSTSID
-- ---- ------------ ----- -------------------------------------------------------- ---------- ------ -------
1 yes Initial 22:25 Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday FileSystem 0 0
4 yes Daily backup 11:34 Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday FileSystem 0 0
Die ID=4 verbaast me, daar kan ik me niets van herinneren, dat verklaart wel wat ik zag. Ik heb de regel verwijderd, kijken of het nu netter loopt.
Reputatie 1
Badge
In mijn workstation-versie BUO heb ik maar 1 schema (of eigenlijk 2: aan of uit) , maar in de clienttool.exe ...list stond:
C:\Program Files\KPN Back-up Online>ClientTool.exe control.schedule.list
ID ACTV NAME TIME DAYS DSRC PRESID POSTSID
-- ---- ------------ ----- -------------------------------------------------------- ---------- ------ -------
1 yes Initial 22:25 Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday FileSystem 0 0
4 yes Daily backup 11:34 Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday FileSystem 0 0
Die ID=4 verbaast me, daar kan ik me niets van herinneren, dat verklaart wel wat ik zag. Ik heb de regel verwijderd, kijken of het nu netter loopt.

Vriendelijke groeten -job
Reputatie 7
Badge +11
Dag Job, helemaal goed! Daarmee zouden de dubbele taken opgelost moeten zijn, ik ben benieuwd!
Het is mogelijk ontstaan tijdens een update/installatie van Back-up Online, we hebben meer gebruikers gezien die er last van hadden waaronder @BerendDeMeyer zelf. 🙂

Reageer