Beantwoord

[Windows] De mail die na de dagelijkse backup wordt gestuurd geeft status grijs, ook al is alles goed gegaan.

  • 5 August 2017
  • 39 reacties
  • 731 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Actieve Deelnemer
  • 11 reacties
windows 10, was vista ; pc in slaapstand, wordt wakker door geplande taak, gaat daarna weer in slaapstand
icon

Beste antwoord door BerendDeMeyer 16 August 2017, 14:50

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Hallo Job - @jei,

Ik heb inmiddels verschillende kleurschema's per specifieke e-mail notificatie verzameld in het nieuwe topic: [Algemeen] Kleurschema's die kunnen voorkomen in de e-mail notificaties voor Back-up Online

Mocht je nog vragen, opmerkingen en/of aanvullingen hebben, dan hoor ik dat graag van je.

Fijne weekend! 😎
Reputatie 7
Hallo Job,

In verband met een aantal belangrijke aanpassingen in bovengenoemd topic, heb ik deze even tijdelijk verplaatst in een voor forumleden niet zichtbare omgeving binnen het forum. Ik zal het topic weer zsm online zetten.

Wordt vervolgd...
Reputatie 7
Hallo Job,

Ik was bezig met het schrijven van een aanvullende post hier in jouw topic. Ik heb er een nieuw topic voor aangemaakt: *gemodereerd - zie onderstaand bericht*
[Algemeen] Kleurschema's in de e-mail notificatie vanuit Back-up Online

Dat is makkelijker voor jou en onze andere forumleden. 😎

Succes!
Reputatie 7
Hallo Job,

Bedankt voor je feedback!

Het datum-tijd-veld in de mails is altijd grijs, behalve als er geen backup heeft gedraaid, dan is het rood.



De lijn onder aantal-bestanden... is groen als er 1 of meer bestanden zijn verwerkt, of afwezig bij 0 bestanden



1. Back-up Online - nieuwe Workstation-...GB (+netwerk) versie - voor Windows (10): Win-x64 16.8.0 Build 17123 (#2cbd043827-4120)

2. Back-up Online - nieuwe Workstation-...GB (+netwerk) versie voor macOS (10.10.5): 16.8.0. Build 16325 (#c75153250e-4116)

Fijn weekend! 😎
Reputatie 1
Badge
Net terug, even gekeken naar de backups van de afgelopen twee weken, en vergeleken met de dashboard-mails. Het datum-tijd-veld in de mails is altijd grijs, behalve als er geen backup heeft gedraaid, dan is het rood. De lijn onder aantal-bestanden... is groen als er 1 of meer bestanden zijn verwerkt, of afwezig bij 0 bestanden. Ik zal de mail-frequentie op wekelijks zetten, dat was het voorheen ook.
Mijn BUO heeft "Korte versie 16.8.0 Versie nummer 17123"
Reputatie 7
Graag gedaan @Tim, het huidige kleurenschema kan inderdaad tot verwarring leiden! 😎

Ik zal het BA voor dit topic ook nog even aanpassen. Ik wacht verder even de terugkoppeling af van de Product Manager voor Back-up Online, naar aanleiding van de door mij voorgestelde aanpassingen van het nu gebruikte kleurenschema voor de e-mail notificaties.

@jei, ik ben ook erg benieuwd of het nu wel allemaal duidelijk is voor je en natuurlijk hoe je Back-up Online draait de laatste tijd inclusief de e-mail notificaties.

Succes!
Reputatie 7
Badge +11
Duidelijk! Ik zat volledig verkeerd. Dan werkt het gelukkig precies zoals het hoort. Bedankt @BerendDeMeyer voor de bevestiging.
Als er vragen open staan of wij kunnen helpen @jei, hoor ik het graag!
Reputatie 7
Hallo @jei en @Tim,

Even ter vergelijking - back-ups vs kleurschema in agenda dashboard - ook even een schermafbeelding van een goed voorbeeld van het detailoverzicht Back-up Online op mijn Mac.

Reputatie 7
Hallo @jei en @Tim,

Ik zal het direct even voor jullie checken in mijn eigen back-up overzicht in mijn Windows VM...



In mijn Back-up Online voor Windows krijg ik - zoals eerder in een van mijn posts ook aangegeven - ook de melding in het kalenderoverzicht, dat er op de grijs gemarkeerde dagen geen back-ups zijn gemaakt.
Reputatie 7
Badge +11
Beste @jei, graag kom ik nog even terug op dit topic. Want mijn veronderstelling blijkt toch helemaal verkeerd te zijn.

Grijs = Geen Backups = correct.

Op de grijze dagen is er geen back-up gemaakt. Er is op die dagen geen sessie actief geweest met de server. De omschrijving klopt toch wel. Misschien heb ik 2 weken geleden verkeerd gekeken, bijvoorbeeld naar de verkeerde maand, dat weet ik nu niet meer. Als ik nogmaals in de geschiedenis van de back-ups kijk, is er op de "grijze" dagen geen back-up sessie geweest en klopt de omschrijving dus dat er geen back-up is gemaakt.

Mijn excuses voor de ontstaande verwarring. Indien de computer wel ingeschakeld stond tijdens de grijze dagen, gaat er iets fout waardoor er geen back-up gemaakt wordt. Als dat het geval is, adviseer ik @jei om dit te bekijken op de pc.
Reputatie 7
Badge +11
Even toch nog een korte vraag. Heb jij de oude versie van Back-up Online for Workstations draaien, daarin kun je inderdaad geen netwerklocaties kiezen.
Klopt Berend. @jei heeft nog Back-up Online met Fair Use Policy. Het abonnement kan omgezet worden naar de nieuwe propositie per 100GB om de nieuwe functies te gebruiken inclusief netwerklocaties.

Voor meer informatie zie het topic: Back-up Online for workstation: wijziging in Fair Use Policy

Alle abonnementen worden uiteindelijk overgezet maar het is nog niet bekend wanneer. Het is echter ook mogelijk om al eerder het abonnement om te zetten. Ik verneem graag of ik daarbij kan helpen 🙂
Reputatie 7
Hallo Jei,

Super! dat je back-up weer draait zoals je mag verwachten. Ik wens je een goede reis, mocht je nadien toch nog issues tegenkomen dan weet je ons nu te vinden.

Even toch nog een korte vraag. Heb jij de oude versie van Back-up Online for Workstations draaien, daarin kun je inderdaad geen netwerklocaties kiezen.

Salut!
Reputatie 1
Badge
Gisteren draaide de backup mooi op tijd, datum;tijd-status grijs , maar geen status-lijn onder de "aantal-bestanden ... 10" regel.
Ik heb geen mogelijkheid gezien om netwerken te kiezen in de cliënt.
De komende 2 weken ben ik weg, geen updates van mijn kant tot 3 september. Veel dank tot dusver.
Reputatie 7
Hallo Job,

Ik heb hier inderdaad ook last van gehad, in samenwerking met het KPN Cloud Team is de eerder genoemde handleiding tot stand gekomen. Ik ben ook benieuwd of je back-up schema nu weer goed gaat draaien.

EDIT!
De pc's worden gewoonlijk drie ochtenden in de week gebruikt, de data staat op een netwerkschijf die ik niet kan kiezen in BUO...

Waarom kun je die netwerklocaties niet selecteren om mee te nemen in je back-up schema?


Heb je inmiddels de nieuwe Workstation(>100) versie of nog de oude Workstation versie?
Reputatie 7
Badge +11
Dag Job, helemaal goed! Daarmee zouden de dubbele taken opgelost moeten zijn, ik ben benieuwd!
Het is mogelijk ontstaan tijdens een update/installatie van Back-up Online, we hebben meer gebruikers gezien die er last van hadden waaronder @BerendDeMeyer zelf. 🙂
Reputatie 1
Badge
In mijn workstation-versie BUO heb ik maar 1 schema (of eigenlijk 2: aan of uit) , maar in de clienttool.exe ...list stond:
C:\Program Files\KPN Back-up Online>ClientTool.exe control.schedule.list
ID ACTV NAME TIME DAYS DSRC PRESID POSTSID
-- ---- ------------ ----- -------------------------------------------------------- ---------- ------ -------
1 yes Initial 22:25 Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday FileSystem 0 0
4 yes Daily backup 11:34 Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday FileSystem 0 0
Die ID=4 verbaast me, daar kan ik me niets van herinneren, dat verklaart wel wat ik zag. Ik heb de regel verwijderd, kijken of het nu netter loopt.

Vriendelijke groeten -job
Reputatie 1
Badge
In mijn workstation-versie BUO heb ik maar 1 schema , maar in de clienttool.exe ...list stond:
C:\Program Files\KPN Back-up Online>ClientTool.exe control.schedule.list
ID ACTV NAME TIME DAYS DSRC PRESID POSTSID
-- ---- ------------ ----- -------------------------------------------------------- ---------- ------ -------
1 yes Initial 22:25 Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday FileSystem 0 0
4 yes Daily backup 11:34 Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday FileSystem 0 0
Die ID=4 verbaast me, daar kan ik me niets van herinneren, dat verklaart wel wat ik zag. Ik heb de regel verwijderd, kijken of het nu netter loopt.
Reputatie 7
Hallo Jei,

Graag gedaan en bedankt voor je terugkoppeling. Ik zal je morgen zsm even een inhoudelijke reactie geven.
Reputatie 1
Badge
Hartelijk dank, Tim & Berend, voor jullie intense inzet. Ik verbaasde me ook over die ongevraagde backups. Ik heb geen apart schema aangemaakt, heb alleen "dagelijks" aangevinkt en 22:25 ingevuld. De pc's worden gewoonlijk drie ochtenden in de week gebruikt, de data staat op een netwerkschijf die ik niet kan kiezen in BUO, dus laat ik de "backup pc" na gebruik in slaapstand zetten. BUO maakte de pc niet wakker, dus heb ik die gepland in het tijdvenster van een robocopy-taak in Taakplanner, die de pc wakker maakt om 22:22. Wat ik dan zie uit de eventlogs is dat de PC wakker wordt, BUO direct daarna kennelijk een signaal krijgt en gelijk met het script begint te lopen. Het script kopieert de data naar een lokale harde schijf, is meestal ruim voor 22:25 klaar, BUO ook. Er zit een timeout in het script, zodat de pc niet te snel in slaap valt. Dan wordt het 22:25 en start BUO braaf op - voor de tweede keer.
Als alles gedaan is gaat de PC weer slapen; ik vraag me af of dat de reden is van de datum-tijd-status-grijs ; rekent BUO op een always-on connectie ?
Ik ga in ieder geval kijken of clientconnect.exe iets vreemds laat zien.
Reputatie 7
En daarom is het super fijn als kritische klanten / forumleden zich hier melden met dit soort vragen. Dus Jei bedankt daarvoor! 😎
Reputatie 7
Badge +11
Hi Berend,
In de eerste instantie alleen de BUO Manager maar de dashboardmails zal absoluut ook aan bod komen.
Het onderzoekje mag hopelijk duidelijk maken dat de huidige manier niet werkt!
Reputatie 7
Hallo @jei,

Klopt het wat Tim aangeeft, dat jouw Back-up Online meerdere (dubbele) back-ups maakt per dag? Zo ja, controleer dan even in je Voorkeuren > Schema welke taken daar zijn aangemaakt.


Mocht dat niet lukken, kijk dan even naar het topic [Windows] Herstellen van je dagelijkse back-up schema voor Back-up Online v16.8.0.16235. Daarin wordt zeer gedetailleerd uitgelegd hoe je dit kunt verhelpen - via de (administrator) command prompt - mocht het wijzigen van je Voorkeuren > Schema in de Manager niet lukken.

Succes!
Reputatie 7
Graag gedaan Tim, jij bedankt voor je snelle feedback. Tja, een klein onderzoekje (n=6) kan soms veel helderheid verschaffen! 😎

EDIT: Heb je de BUO Manager of de notificatie laten zien, of toch ook beiden?

Ik hoop op een spoedige reactie van de PM Back-up Online!
Reputatie 7
Badge +11
Voorstel aan Product Manager
De kleuren voor beiden 100% gelijk te maken. Concreet; om de datum- en tijdnotatie in de notificaties dezelfde kleur te geven zoals die van de laatste status in de Back-up Online Manager, omdat het kan voorkomen dat er verschillende statussen zijn per dag. Zie hiervoor onderstaand voorbeeld vanuit macOS.

Bedankt voor je input Berend, lijkt me zeker een goed idee en neem ik mee richting de productmanager.
Leuk om te delen: ik heb een klein onderzoekje gedaan. Ik heb 6 collega's het back-up schema laten zien en gevraagd wat de betekenis is van de "grijze" dagen.

5x dacht men dat Back-up Online niet aan stond, pc uit stond of er geen internet was.
1 collega wist daadwerkelijk te zeggen dat Back-up Online wel werkt, maar er geen wijzigingen zijn op de pc en dus ook niet in de Back-up.

De resultaten heb ik gedeeld met de product manager en laat jullie weten wat de terugkoppeling is. 👌🏼
Reputatie 7
Hallo @jei en @Tim,

Ik denk ook dat we hier dan een issue hebben die zeker even de aandacht behoeft van de Productmanager van Back-up Online. De manier waarop op dit moment gebruik gemaakt wordt van kleur is op z'n minst verwarrend te noemen.

Het is inderdaad zo, dat de enige wijziging in kleur in de datum- en tijdnotatie in de notificaties die van "uw back-up is ouder dan 24 uur" is. Deze kleurt dan ook rood zoals in bovenstaand voorbeeld van Tim.

In de Back-up Online Manager worden de kleur grijs en rood anders gebruikt/geïnterpreteerd dan in de notificaties, waarbij in de laatste de kleur grijs niet 'juist' wordt gebruikt en de kleuren groen, oranje en blauw dan ook helemaal niet worden gebruikt voor de datum- en tijdnotatie. In de Back-up Online Manager ontbreekt ook de kleur blauw helemaal.

Note: De kleur blauw in de notificatie heb ik zelf nooit ontvangen, maar ik heb dan ook een 500/500 Mbits verbinding. Dus de kans dat een back-up langer van 24 uur bezig is is in mijn geval dan ook niet aan de orde.

Back-up Online Manager
Datumnotatie GRIJS = GEEN back-ups gemaakt, dus zeker NIET een geslaagde back-up zonder gewijzigde data!!!



Notificatie per e-mail
Datum- en tijdnotatie GRIJS = status normaal, de kleuren van de statusbalken geven de status van de gemaakte back-up aan. Zoals in onderstaand voorbeeld, zijn de kleuren groen (balk) en rood (datum/tijd) gecombineerd, de laatste backup geslaagd maar is 24 uur oud.



Voorstel aan de Productmanager Back-up Online
De kleuren voor beiden 100% gelijk te maken. Concreet; om de datum- en tijdnotatie in de notificaties dezelfde kleur te geven zoals die van de laatste status in de Back-up Online Manager, omdat het kan voorkomen dat er verschillende statussen zijn per dag. Zie hiervoor onderstaand voorbeeld vanuit macOS, de back-up van 1:00 uur is mislukt, de laatste van 18:25 is wel geslaagd, daarom krijgt de status van die dag een groene kleur in de Manager.

Reageer