Beantwoord

[Windows] Herinstallatie BUO blijft dagenlang hangen op "Even geduld Uw systeem wordt geconfigureerd"!

  • 4 January 2017
  • 51 reacties
  • 1809 keer bekeken

Reputatie 3
Badge
De console voor mijn KPN Backup Online werkte al een poosje niet meer, maar er werden nog wel backups gemaakt. Helaas moet ik nu na een ransomware aanval een restore van een flink aantal files doen, en heb danook de console nodig. Daarom heb ik de reg folder gerenamed naar reg123 volgens de instructies voor herinstallatie en vervolgens de BUO software gedeinstalleerd en de nieuwste versie gedownload. Ik heb de installatie daarvan op 31 december gestart op mijn windows 7 systeem. Vrij snel na het invullen van mijn 2 x 12 tekens lange licentie code kreeg ik een scherm met 3 'lopende' groene bolletjes en de tekst "Even geduld. Uw systeem wordt geconfigureerd". Nu heb ik best veel geduld maar het is inmiddels 4 januari -dus 5 dagen later- en ik kijk nog steeds tegen dezelfde melding aan.

Volgens perfmon.exe /res schrijft mijn system proces nog steeds naar files in de nieuw aangemaakte reg folder op mijn c: schijf, dus het proces lijkt niet dood. Een van de files in die folder, sc.x, is echter inmiddels ruim 60GB groot en mijn c: schijf begint aardig vol te raken. Hoe krijg ik BUO weer aan de praat zodat ik een restore kan doen van mijn files?
icon

Beste antwoord door Richard Rozema 29 March 2017, 21:21

Bekijk origineel

51 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Hi Richard,

Jemig, ja ransomware kan behoorlijk lastig zijn. Een volledige herinstallatie van Windows is soms niet meer te vermijden. Ik kan mij goed voorstellen dat de ransomware, wanneer actief, het back-up proces behoorlijk in de weg zit. Misschien dat de reg folder daardoor blijft groeien, omdat de bestandsselectie ook blijft wijzigen.

Er zijn trucjes om een map te linken naar een andere map op een andere schijf. Als na het formateren van de schijf, de herinstallatie van Windows en de herinstallatie van Back-up Online, de reg map nog steeds groot wordt ondanks een goed werkende installatie, heb ik daar wel een tip voor.

Op onderstaande stappen bieden we geen ondersteuning, maar technisch moet het kunnen werken. Op deze manier heb ik ook enkele (systeem)mappen op mijn computer naar een andere schijft verplaatst.

1. Sluit Back-up Online volledig, ook alle achtergrond processen.
2. Wijzig de te verhuizen mapnaam tijdelijk naar een andere naam, b.v. de map "storage".
3. Open Command Prompt (Start -> uitvoeren -> CMD) (indien mogelijk met Admin rechten)
4. Maak een "symplink" voor de map naar een andere locatie:
mklink /D C:\ProgramData\KPN\KPN Back-up Online\storage D:\KPN
5. Kopieer de inhoud van de oude map naar de nieuwe map ( D:\KPN )
6. Open Back-up Online, hopelijk werkt het :)

( de map C:\ProgramData\KPN\KPN Back-up Online\storage wordt nu simpel een snelkoppeling naar D:\KPN )
Reputatie 3
Badge
Dank je wel Berend. Maar helaas ben ik blijkbaar nog steeds de ransomware niet kwijt: 10 dagen na de eerste reeks encrypted files begon m'n computer opnieuw de resterende files te encrypten. Ik heb de scanners van avast, malwarebytes en panda er overheen gehaald en allemaal zeggen ze dat mijn machine vrij is van malware en rootkits, maar toch werden er gisteren nog meer files geencrypt. Ik heb een hele nieuwe versie van cerber te pakken (of eigenlijk: hij mij 😞 )...

Ik heb de restore afgebroken want het is zinloos om nu files te gaan restoren. Ik denk dat ik de c: drive maar formatteer, de MBR opschoon en dan maar windows helemaal opnieuw installeer. En dan nog maar eens proberen of ik dan wat sneller kan restoren. Dat heb ik in ieder geval goed geoefend nu ;-)

Daarmee kom ik gelijk op mijn vervolg vraag: kan ik die index files (in de reg folder) ook op een andere disk laten zetten? De SSD waar mijn c: volume op staat is maar 256GB groot en die ruimte had ik voor mijn systeem bedoeld, niet voor bijna 100GB aan index files voor de backup... Ik heb op mijn 😨 en E: volume (op HDD's) samen bijna 12TB aan ruimte, dus daar kan ik die 100GB gemakkelijk kwijt. Maar hoe doe ik dat?
Reputatie 3
Badge
Mijn backup set is 8,2TB groot. Groot, maar geen 40TB. In de vorige versie kon ik middels uitsluitingsregels aangeven welke folders ik niet mee gebackuped wilde hebben, maar sinds de grote UI veranderingen kan dat niet meer en worden telkens mijn hele disks gebackuped. Mijn reg folder is nu 80,4GB groot, en de meeste ruimte, 65GB, wordt ingenomen door 1 bestand: sc.d.

Ik heb zelf 2 ideeen waarom mijn index zo groot kon worden:
1 - ik heb een grote collectie ebooks op mijn E: drive staan, "CalibreBibliotheek". Die folder is op zich niet zo heel erg groot, ongeveer 100GB, Maar hij bestaat uit heel erg veel sub-folders met veel kleine bestandjes er in. Ik merk dat meer programma's zich hierin verslikken. Bijvoorbeeld virus scanners hebben er grote moeite mee om door deze folder heen te komen. Mogelijk dat de hash functie van de index moeite heeft met het grote aantal bestandspaden waarvan het begin op elkaar lijkt, waardoor alle paden in die folder in die ene sc.d bucket terecht komen.
2 - ik maak middels veeam incremental backups van 2 pc's van mijn kinderen naar een share op mijn pc, Die backups zijn elk in totaal ongeveer 550GB groot. De incremental backup van Veeam doet dagelijks 2 dingen. Hij maakt een nieuwe file (.vib) aan waarvan de grootte varieert tussen de 1 en 3GB, afhankelijk van de activiteiten op de machine gedurende die dag, met een enkele uitschieter tot 20GB wanneer er een paar dagen geen backup is gemaakt omdat mijn machine niet bereikbaar was, En de 2e actie die veeam dagelijks uitvoert, is dat de oudste file wordt verwerkt in de hoofd backup file (.vbk), welke ongeveer 500GB groot is. Voor zover ik weet wordt niet die gehele file herschreven, maar er wordt wel flink wat data in gemuteerd.

Ik wil graag meewerken aan onderzoek dat tot betere BUO software kan leiden, maar voorlopig kan ik niet zo veel exacte gegevens leveren omdat ik de gelegenheid aangrijp om mijn systeem grondig te verbouwen: Omdat ik nu toch al het grootste deel van mijn data moet restoren, verzamel ik alles waarvan ik twijfel of het in mijn laatste backup zit en niet kwijt wil raken, op een externe schijf, En de rest verwijder ik van mijn data disks, totdat de hele schijvenset leeg is. Ik heb al een nieuwe raid controller besteld, plus een extra hdd erbij, zodat ik mijn JBOD-disk set straks in raid 5 kan draaien. Ik ben dan ook nog wel even bezig: eerst met uitzoeken, dan herbouwen en dan heel lang restoren. Ik laat nog wel weer van me horen. En als jullie vragen hebben, ik blijf nog wel even rondhangen :-)

En tenslotte, om alle bestanden van 0 bytes groot -die waren ontstaan nadat er tijdens de restore iets fout ging- te verwijderen heb ik dit commando gebruikt in een cmd window: for /r %a in (*) do if %~za==0 del %a
Reputatie 7
Badge +11
Hi Richard, welkom op het Zakelijk KPN Forum. Wij helpen graag met dit probleem.

Uit uw bericht maak ik op dat u aardig wat hebt geprobeerd, dat is goed om te lezen. Raar dat Back-up Online nog steeds bezig is en er geen einde aan lijkt te komen.

Bij een "schone" herinstallatie van Back-up Online wordt een vraag gesteld tijdens de installatie, hebt u deze ook gehad? Zie deze afbeelding: (c) BerendDeMeyer

De optie "alleen herstellen" zou voor u een goede uitkomst zijn.
Hebt u ook geprobeerd om de map KPN die in C:\ProgramData staat, te hernoemen (of verwijderen) voor het opnieuw installeren? Op die manier realiseert u een verse installatie. Ik hoor het graag. 🙂
Reputatie 7
Badge +11
Maar ik had eigenlijk gehoopt dat het een (installatie) instelling zou zijn van het backup programma zelf. De reg folder is namelijk bij mij altijd al heel groot geweest, dus ik verwachtte dat meer mensen met een vergelijkbaar probleem zouden zitten. Misschien een feature request voor een volgende versie?Wat ik ervan begrijp is hoe groter de back-up, hoe meer ruimte hiervoor nodig is voor de index files. Hebben we het in jouw geval dan ook over een back-up van een een paar TB's?
Het signaal ga ik zeker doorzetten. We gaan steeds vaker zien waarbij een kleine SSD als primaire schijf wordt gebruikt en roterende extra schijven voor opslag. Dat deze situatie dan ook vaker gaat voorkomen, mag geen discussie zijn.
Reputatie 7
Badge +11
Mag ik veronderstellen dat BUO een reg bestand aanmaakt en bewaard op basis van de retentie (28 back-ups) en de reg folder waar mogelijk zelf opschoond. Dat zou logisch zijn.Dat klopt volgens mij helemaal! 1 op 1 verhuiding van jouw back-up zal Richard niet hebben neem ik aan, anders is zijn back-up selectie 40TB! ;)

Ik ben ook erg benieuwd Tim, wat de terugkoppeling is van het BUO team.Laat ik jullie weten zodra het besproken is!
Reputatie 7
Badge +11
Hi Richard, bedankt inderdaad voor je uitgebreide toelichting! Geweldig om te lezen hoe jij je back-ups organiseert. :)
Ik kan mij ook inderdaad goed voorstellen dat de CalibreBibliotheek een groot aandeel van de index is.

Mijn backup set is 8,2TB groot.
Hierbij heb je de grootste back-up die ik bij Back-up Online heb gezien.

Ik wil graag meewerken aan onderzoek dat tot betere BUO software kan leidenJe kunt je via Tim aanmelden voor het (beta) test team voor de volgende upgrade/date, welkom aan boord!
Richard, wij stellen het ontzettend op prijs als je mee wilt doen met het testen van de volgende versies van Back-up Online. Op het forum zijn we bezig om hier een test-programma voor op te zetten. Ik denk dat jij ons zeer waardevolle feedback kunt leveren. Mag ik je bij het 'clubje' aanmelden? :)

Leuk systeem project waar je mee bezig bent! Ga je straks ook een schema met ons delen? 😃
Reputatie 7
Badge +11
Hi Richard, goed dat je bumpt..
Volgens mij heb ik jouw account gevonden op de server. Er zijn niet veel accounts met een selectie van 8TB+ en ik herken uw domeinnaam ;)

Het eerste dat mij op valt is dat de laatste back-up nog van oktober is. Er is in de backlogging helemaal geen activiteit zichtbaar, alsof ik naar een ander account kijk. De bestanden die je wilt restoren, ben je die nodig of gaat het meer om testen? Een idee is namelijk om de cliënt even op een ander systeem te installeren en daar voor eenmalig herstellen te kiezen.

Ter controle verifieer ik graag je account. Zie PB!
Reputatie 7
Badge +11
Ah, juist! Sindsdien is het helemaal niet meer gelukt om een back-up te maken begrijp ik. De opdracht van de restore is niet eens te zien op de server. Heb je de mogelijkheid om de cliënt te installeren op een ander systeem voor een eenmalig herstel van de benodigde bestanden? Ik ben benieuwd of dat werkt.
Reputatie 7
Badge +11

Lees ik het goed, dat je de volledige data-set van je back-up op deze manier heb kunnen restoren?

KUDO's voor IASO!

Geweldige post, bedankt voor het delen Richard!!
Ik ben ook heel erg benieuwd of je al iets hebt kunnen restoren? 🙂
Reputatie 7
Badge +11
Helemaal eens met Berend. Bedankt @Richard Rozema voor het uitgebreide verslag along the way. Fijn om te horen dat het gelukt is om de belangrijke bestanden te restoren! Nu inderdaad op naar een stabiele werkbare Back-up Online configuratie. Op de server zie ik nog niet terug dat er weer een succesvolle back-up is gemaakt, hopelijk is hij snel klaar en werkt de dienst daarna zonder issues.
Absoluut was dit een leerzaam proces voor ons allen. 🙂
Reputatie 7
Hallo Richard,

Bedankt voor je terugkoppeling! Succes met je restore.
Reputatie 7
Hallo Richard,

Ik adviseer je - ivm de ransomware en die GIGA reg-folder data - zsm een melding hiervan te maken bij het ontwikkel team van Clouddiensten / BUO, om te onderzoeken hoe je dit op een veilige manier kunt doen en je issues op kunt lossen. Zomaar sleutelen aan je reg-folders lijkt me geen goed idee, de problemen kunnen dan alleen maar groter worden. Wellicht is er een installatie omleiding naar een andere schijf mogelijk, waardoor je e.e.a. kunt opvangen (?). Stuur @Tim zsm even een PB, zodat hij dit intern kan uitzetten.

Succes Richard, dit is echt balen voor je!
Reputatie 7
Hallo Richard,

Ik volg dit draadje met veel belangstelling en hoop dat het een succesvol alternatief voor je zal zijn!
Reputatie 7
Hallo Richard, super dat je restore helemaal is gelukt! Als we dit draadje doorspitten heb je - mij in ieder geval - ons een heel nieuw inzicht gegeven over de werking van Back-up Online "onder de motorkap" en hoe we doormiddel van de localhost applicatie log deze info's kunnen ontsluiten en inzien. Buitengewoon leerzaam op z'n minst.

Mag ik je vragen - als je tijd en zin hebt natuurlijk - jouw draadje in de vorm van een sticky samen te willen vatten, zodat we deze prominent op het forum aandacht kunnen geven? Dan blijft het resultaat van jouw noeste arbeid ook voor anderen goed zichtbaar en bruikbaar als mogelijke oplossing.
Reputatie 3
Badge
"Even geduld" was een flink understatement, 9 dagen valt bij mij niet echt meer onder "even". Maar hij is eindelijk klaar. Nadat ik mijn wachtwoord had ingevuld kreeg ik inderdaad het scherm dat je eerder postte, en daar heb ik 'alleen herstellen' gekozen. Nu ben ik de mappen aan het selecteren die ik wil restoren. Ik heb nog wel wat vervolg vragen, maar mijn grootste probleem is opgelost. Dank je wel.
Reputatie 3
Badge
Ik kan het eens proberen door de bestanden via een share weer op de eigenlijke machine te plaatsen? D.w.z. ik installeer de software op een andere machine, maar geef als restore locatie de schijf van de machine op waar ze ook vandaan komen. Dat is namelijk de enige plek waar ik nu voldoende ruimte vrij heb. Of is het met de niet-server versie niet mogelijk om te restoren naar een share?
Reputatie 3
Badge
Als je C:-drive vol raakt, kan BUO in de problemen komen doordat zijn index bestanden op die drive staan. Samen met nog enkele andere bestanden staan deze index bestanden in een sub folder van %programdata%\KPN\KPN Back-up Online\storage\. Via de user interface is deze locatie niet te veranderen. Van de leverancier van de software heb ik echter aanwijzingen gekregen waarmee je deze locatie wel kan veranderen. Dus als je C:-drive structureel vol is maar je hebt nog voldoende ruimte op een andere disk in je systeem, dan kun je deze bestanden daar naar toe verplaatsen.

Dit zijn de stappen die je moet uitvoeren om de index en tijdelijke bestanden van Backup Online te verplaatsen:
- open de folder C:\Program Files\KPN Back-up Online\
- open het bestand config.ini in je favoriete text-editor, bijvoorbeeld notepad.
- Voeg onder het kopje [General] onderstaande 2 nieuwe regels toe (zorg dat er geen lege regels tussen het kopje en de nieuwe regels staan. Bij mij is er voldoende ruimte op mijn E:-drive, vervang de drive letter en de folder namen door het pad naar de locatie waar jij je bestanden wil plaatsen).
PathToLocalStorage=E:\KPN_BR
TempDir=E:\KPN_BR\temp
- sla het bestand op de originele locatie op (lukt dit niet vanwege te weinig rechten, sla het dan eerst elders op en verplaats daarna je nieuwe bestand over het oude bestand heen).
- start services.msc
- zoek in de lijst met services naar de regel met naam "KPN Back-up Online SC"
- Klik rechts op die naam en kies in het menu voor "Opnieuw starten"
Wanneer je nu BUO opstart zal hij ontdekken dat de index bestanden niet op de aangegeven locatie staan en deze zal hij eerst opnieuw aanmaken. Afhankelijk van hoe lang je al BUO gebruikt op deze machine kan dit een tijd duren (varierend van enkele seconden tot in extreme gevallen enkele dagen). Zodra dit klaar is, kun je weer gebruik maken van BUO. En wanneer je hebt gecontroleerd dat alles naar wens werkt, kun je de oude bestanden op je C:-drive verwijderen. Mogelijk kun je de oude bestanden ook verplaatsen naar de nieuwe locatie en zo het wachten op het opnieuw opbouwen van de index bestanden vermijden, maar als je bestanden corrupt zijn geraakt zoals bij mij het geval was, dan kost je dit alleen maar extra ruimte. Ik heb het in ieder geval op bovenstaande manier gedaan. Mocht iemand proberen de bestaande bestanden te verplaatsen, geef dan even in een reactie aan hoe het gegaan is.

Ter controle: De inhoud van je config.ini bestand ziet er na het toevoegen van de nieuwe regels ongeveer als volgt uit (de cijfer en letterreeksen zijn bij iedereen anders):
[General]
InteractiveConfigurationRequired=0
InstallationId=1234567890abcdef1234
User=1234567890ABCDEF1234567890ABCDEF1234567890ABCDEF1234567890ABCDEF
Password=1234567890ABCDEF1234567890ABCDEF1234567890ABCDEF1234567890ABCDEF
PathToLocalStorage=E:\KPN_BR
TempDir=E:\KPN_BR\temp

[HttpServer]
HttpServerPort=5000

[WebUI]
WebUIAuthenticationTokenSecret=12345678-90ab-cdef-1234-567890abcdef
Reputatie 3
Badge
Helaas, zover is het nog niet. Ik ben nog bezig om mijn index bestanden bij te werken. De reden waarom dit bij mij zo lang duurt is nog niet boven water/weggenomen. Maar het opbouwen van de index bestanden loopt nu in ieder geval weer door.
Reputatie 3
Badge
Op http://localhost:5000/logs/app kun je de log bekijken van wat de service aan het doen is. Hij heeft eerst slices gedownload en weggeschreven in verschillende .d files, waarna hij voor elk van die .d files .x files ging aanmaken. De sc.d file -die 68GB groot is bij mij- had hij in ongeveer een uur gedownload en aangemaakt, maar nu is hij bezig om de bijbehorende sc.x aan te maken. In het begin ging dat vrij snel, maar hij is nu ongeveer 12GB groot en nu komen er nog maar tergend langzaam steeds wat kilobytes bij.

Een paar relevante stukjes uit mijn log files:

[2017-03-14 19:02:20.748919] [d] [06752] [Component Synchronizer] Updating index component sc.x: inconsistent, removing.

---- 8< ----- 8< ----

[2017-03-14 19:02:21.962040] [d] [06752] [CodeBase] File Find Error Opening File (-64) file4open (90615) [E:\KPN_BR\reg\sc.x] [] []
[2017-03-14 19:02:21.962040] [d] [06752] [`anonymous-namespace'::DetermineIndexMode] [sc] Index file could not be opened (-64)
[2017-03-14 19:02:21.962040] [d] [06752] [`anonymous-namespace'::CreateIndexInfo] [sc] Index would be opened in binary mode
[2017-03-14 19:02:21.962040] [d] [06752] [`anonymous-namespace'::CreateIndexInfo] [sc] Tag "NOV2_ta#", expression "ASCEND(NodeId)+ASCEND(Ordinal)+DESCEND(Version)", filter "NodeId > 0 .AND. .NOT. DELETED()"
[2017-03-14 19:02:21.962040] [d] [06752] [`anonymous-namespace'::CreateIndexInfo] [sc] Tag "SlcHsh_ta#", expression "SUBSTR(SliceHash,1,4)", filter "NodeId > 0 .AND. .NOT. DELETED()"
[2017-03-14 19:02:21.962040] [d] [06752] [`anonymous-namespace'::CreateIndexInfo] [sc] Tag "Cab2_ta#", expression "ASCEND(CabinetId)", filter "NodeId > 0 .AND. .NOT. DELETED()"
[2017-03-14 19:02:21.962040] [d] [06752] [CodeBase] File Find Error Opening File (-64) file4open (90615) [E:\KPN_BR\reg\sc.x]

En dat is de laatste melding over de sc.x file waar hij nu nog steeds mee bezig is. Blijkbaar is hij er om 2017-03-14 19:02:21.962040 achter gekomen dat de index file hersteld moest worden, en is hij daar 2017-03-14 19:02:21.962040 aan begonnen. En zo duurt het opbouwen van deze ene index file nu al weer 42 uur. Bij de andere files varieert de verhouding tussen de .d- en .x-files tussen de 1.5 en 6. In het meest optimistische geval wordt deze sc.x file dan ook 11GB groot en dan ben ik bijna klaar. Maar in het meest pessimistische geval wordt hij 47GB groot en dan ben ik nog lang niet klaar als de snelheid zo blijft afnemen als hij dat nu doet. In ieder geval heb ik een aardig idee waar de bottleneck zit.
Reputatie 3
Badge
Sneller dan verwacht is hij klaar met het herstellen van de index bestanden. In de log files:

[2017-03-17 18:24:37.888734] [d] [06752] [Component Synchronizer] Sealing component sc.d.
[2017-03-17 18:24:37.904334] [d] [06752] [Component Synchronizer] Sealing component sc.x.
[2017-03-17 18:24:37.904334] [d] [06752] [Component Synchronizer] Sealing component p.d.
[2017-03-17 18:24:37.904334] [d] [06752] [Component Synchronizer] Sealing component p.x.
[2017-03-17 18:24:37.904334] [d] [06752] [Component Synchronizer] Sealing component sca.d.
[2017-03-17 18:24:37.904334] [d] [06752] [Component Synchronizer] Sealing component sca.x.
[2017-03-17 18:24:37.904334] [d] [06752] [Component Synchronizer] Updating data component c.d: inconsistent, downloading safe copy.
[2017-03-17 18:24:38.044735] [d] [06752] [MultiTiers] Multi-tier operation succeeded on tier "BackupServer".
[2017-03-17 18:24:38.044735] [d] [06752] [RemoteBackupRegisterSliceManipulator] Downloading slice "c.d_000E_00000000_00000000_V_85B2E4FE" ...
[2017-03-17 18:24:38.075935] [d] [06752] [RemoteBackupRegisterSliceManipulator] Downloaded slice "c.d_000E_00000000_00000000_V_85B2E4FE".


Na nog wat meer bestanden was hij eindelijk klaar en werd ik gevraagd om mijn zelf bedachte wachtwoord in te vullen. Daarna nog de vraag beantwoord met 'alleen herstellen' en ik kan gaan beginnen met restoren! 🆒
Reputatie 3
Badge
Hij is nog aan het restoren. 7,5TB restoren met ongeveer 100Mbit/s, dat duurt ongeveer een week. Nog ongeveer 2 dagen te gaan is de schatting die BUO geeft. Tot dusver gaat het nog steeds voorspoedig en wat al is gerestored ziet er goed uit.

Toch blijft het opvallend om te zien dat hij in omgekeerd alfabetische volgorde restored, van Z naar A dus. Het was me al eens eerder opgevallen en er zal best een verklaring voor zijn maar ik kan geen reden verzinnen waarom je dit zou doen. Het is natuurlijk niet erg maar het lijkt gewoon een beetje onlogisch. 🙂
Reputatie 3
Badge
Ben erg benieuwd naar je uiteindelijke restore, heb je de mogelijkheid om het aantal files te vergelijken?
Ik doe een restore omdat alles weg was, dus vergelijken met het origineel lukt me in ieder geval niet. Wat had je hiermee willen controleren?

Zullen we zaterdag dan maar alvast in de agenda zetten voor koffie met applegebak? ;)
Ik ben al blij als de restore straks gelukt is. Als jij dan ook nog appelgebak komt brengen... Dan kan mijn geluk echt niet meer op. 😃
Reputatie 3
Badge
Ik heb al een tijdje niet van me laten horen, dus bij deze nog maar eens een update. De restore is inmiddels helemaal gelukt. Ik heb al mijn belangrijke bestanden weer terug. Dank voor alle hulp hierbij.

We hadden in eerste instantie bedacht om -nadat de restore gelukt was- opnieuw te beginnen met een schoon account. Dat zou er dan voor zorgen dat de bestanden in de reg folder niet meer zo groot zouden zijn. Na enige tijd daarover te hebben nagedacht leek me dit echter toch niet zo'n goed idee: het opnieuw uploaden van de grote hoeveelheid data op mijn schijven zou weer een flinke tijd gaan duren. De download duurde ruwweg een week en mijn download snelheid is ongeveer 10 keer zo groot als mijn upload snelheid, dus even aannemend dat ik alles opnieuw zou moeten uploaden met 1/10 van de snelheid van het downloaden, dan zou het zeker 10 weken gaan duren voordat ik weer een volledige backup heb. Zou ik echter binnen die tijd weer een keer ransomware o.i.d. op mijn machine krijgen (het is immers al 2 keer gebeurd, dus waarom zou het niet opnieuw kunnen gebeuren), dan zou ik nog geen nieuwe backup weer hebben. Dat risico wilde ik liever niet lopen, dus ik heb BUO laten teruggaan vanuit de 'alleen herstellen'-modus naar de normale modus om weer nieuwe backups te kunnen gaan maken van mijn systeem. Ik heb een nieuwe backup opdracht gestart, maar tot nu toe gebeurt er al een kleine week niets meer in de interface. In de appl;ication log (http://localhost:5000/logs/app) kan ik nu echter wel zien of hij nog aan het werk is, en zelfs wat hij aan het doen is. Ik zie zo dat hij nu de index bestanden in de reg folder aan het opschonen is. Ook dit duurt natuurlijk weer erg lang maar nu weet ik tenminste waar ik op wacht, dus ik wacht gewoon geduldig af wanneer BUO klaar is met het opschonen van alle obsolete slices en nodes en mijn nieuwe backup gaat lopen.
Reputatie 7
Badge +11
Dat durf ik eigenlijk niet te zeggen, Richard. Ik heb het zelf nooit geprobeerd en niets over gehoord. Wel om bestanden te backuppen vanaf een share en dat kan dus niet. Bestanden herstellen naar een share kan ik mij voorstellen dat dat ook niet gaat. Misschien doet back-up online zelfs moeilijk om te herstellen naar een USB schijf, wat ik wederom nooit heb geprobeerd. Is de selectie die je wilt restoren erg groot?

Reageer