Beantwoord

[Administratief] Geen reactie van KPN op opzegging KPN Backup Online dienst (3x geprobeerd).

  • 28 April 2017
  • 4 reacties
  • 254 keer bekeken

Vanaf medio februari dit jaar maak ik gebruik van KPN Backup Online.
Later kwam ik tot de conclusie dat de oplossing niet goed aansluit op mijn
wensen.

Daarom wilde ik de KPN Backup Online service opzeggen (tot 3x toe), maar tevergeefs.
IK heb nu 3x het formulier ingevuld en krijg wel netjes een bevestiging (e-mail) dat
het formulier is ontvangen door KPN. Echter de vervolgactie ontbreekt volledig.

Ik zou een tevreden KPN klant zijn als de opzegging goed werd verwerkt, maar snap
sowieso werkelijk niet waarom anno 2017 het opzeggen van een cloud-dienst zo
onnodig complex wordt gemaakt.

Graag het verzoek van mijn kant de opzegging ASAP te verwerken.
icon

Beste antwoord door BerendDeMeyer 1 May 2017, 17:38

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Hallo @Robin Buitenhuis,

Hartelijk welkom op het Zakelijk KPN Forum!

Vanaf medio februari dit jaar maak ik gebruik van KPN Backup Online.
Later kwam ik tot de conclusie dat de oplossing niet goed aansluit op mijn
wensen.

Jammer dat Back-up Online niet helemaal aansloot op jouw wensen en/of voldeed aan jouw verwachtingen. Zou je hier iets meer over kunnen vertellen, we zijn altijd op zoek naar goede argumenten om Back-up Online nog beter te laten aansluiten op de wensen van de klanten van KPN! Wellicht was de productinformatie over Back-up Online niet geheel duidelijk?

Alvast bedankt voor je moeite om ons hierover nader te informeren.

Daarom wilde ik de KPN Backup Online service opzeggen (tot 3x toe), maar tevergeefs.
IK heb nu 3x het formulier ingevuld en krijg wel netjes een bevestiging (e-mail) dat
het formulier is ontvangen door KPN. Echter de vervolgactie ontbreekt volledig.

Ik zou een tevreden KPN klant zijn als de opzegging goed werd verwerkt, maar snap
sowieso werkelijk niet waarom anno 2017 het opzeggen van een cloud-dienst zo
onnodig complex wordt gemaakt. Graag het verzoek van mijn kant de opzegging ASAP te verwerken.

Ik kan me heel goed voorstellen, dat dit een vervelende situatie voor je is. Je mag inderdaad van KPN verwachten dat deze procedure vlekkeloos verloopt en dat jij snel geholpen wordt.

@Forum Team Zou een van jullie even willen checken, wat er met het verzoek van Robin Buitenhuis eventueel intern fout is gegaan? Ik kan mij goed voorstellen dat er bij het doen van 3 aanvragen, zonder dat hij verder een terugkoppeling - behalve de e-mail dan - heeft gekregen, er toch iets fout is gegaan in deze procedure. Bedankt alvast voor jullie moeite.
Feedback gebruik KPN Backup Online.

Installatie van de client verloopt moeiteloos, echter is het alleen mogelijk deze op 1 PC tegelijk te installeren. Ik weet niet hoe het ID van de PC bepaald wordt, maar als men nu een harde schijf vervangt, gaat dit dan wel goed met het terugzetten van de backup ?

Tijdens het gebruik van KPN Backup Online, blijkt dat ik tot maximaal 4 weken terug backups kan terughalen. Dus na 4 weken en 1 dag een PC crash, en je bent ook je backup kwijt.

Wat natuurlijk wel perfect is, is dat er geen restrictie aanwezig is op de grootte van de backup.

Wat onduidelijk is, als men 2 backups na elkaar maakt, dan zie je de verschillen tussen de backups niet.
Welke bestanden zijn toegevoegd, gewijzigd en/of verwijderd bij backup #2 ?

Schijfletters worden bijgehouden in backup online. Schijfletters zijn aan verandering onderhevig in de praktijk. Wellicht een idee om details bij te houden van het medium dat de schijfletter voorstelt ?

Meer feedback zou wenselijk zijn als men bestanden backupped:
- Voortgangsindicator (Progress Bar en percentage) van het bestand dat backupped word.
- Lijst van bestanden dat gebackupped wordt.
- Grafiek zoals in Windows 10 wordt getoond bij het kopiëren van bestanden.

De dashboard e-mail werkt trouwens perfect.

Ik denk dat als er meer aandacht wordt besteed aan de User Interface en de restrictie van 4 weken komt te vervallen, dat KPN Backup online een prima oplossing is.

Groetjes, Robin
Reputatie 7
Hallo Robin,

Hartelijk bedankt dat je mijn uitnodiging om jouw ervaring met Back-up Online op het forum te delen hebt gehonoreerd met een zeer uitvoerig antwoord!

Graag kom ik er morgen inhoudelijk bij je op terug. Fijne avond.
Reputatie 7
Hallo Robin,

Zoals beloofd vind je onderstaand mijn reactie en antwoorden op jouw opmerkingen en vragen.


Feedback gebruik KPN Backup Online.

Installatie van de client verloopt moeiteloos, echter is het alleen mogelijk deze op 1 PC tegelijk te installeren. Ik weet niet hoe het ID van de PC bepaald wordt, maar als men nu een harde schijf vervangt, gaat dit dan wel goed met het terugzetten van de backup?

Er wordt geen ID van een PC bepaalt die eventueel leidend zou zijn in de werking van Back-up Online voor zowel het maken van een back-up en/of het herstellen. Alleen wordt vastgelegd - dmv je eigen selectie - van welke interne schijven/mappen/bestanden er een back-up moet worden gemaakt. Als je bijvoorbeeld een data schijf vervangt die je - hypothese - een andere naam [E: ipv D:] zou geven, dan kun je voor het terugzetten van je data deze schijf selecteren. Belangrijk is natuurlijk wel je vooraf te realiseren dat in veel programma’s er allerlei verwijzingen zijn naar bestanden die je hebt aangemaakt.

Advies! geef je nieuwe schijven voor het herstellen van je systeem data EN/OF data dezelfde letter, waarom zou je deze überhaupt wijzigen?Hiermee voorkom je allerlei problemen met foutieve bestandslocaties.


Tijdens het gebruik van KPN Backup Online, blijkt dat ik tot maximaal 4 weken terug backups kan terughalen. Dus na 4 weken en 1 dag een PC crash, en je bent ook je backup kwijt.

Het klopt inderdaad dat je bij het automatisch maken van een dagelijkse back-up (standaardinstelling) je een retentie hebt van 28 dagen (1x per dag) OF het maken van 28 back-ups (meerdere malen per dag). Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met “Dus na 4 weken en 1 dag een PC crash, en je bent ook je backup kwijt”. Zou je dat nog even willen toelichten, zodat ik deze vraag ook goed kan beantwoorden?

TIP! Als je de retentie op de servers van KPN Back-up Online wilt vergroten, dan kun je altijd nog - als alternatief - alle back-ups handmatig doen. Voor het uitrekenen van je totale retentie kun je elke willekeurig moment - dag / week / maand etc. - vermenigvuldigen met 28 back-ups die op de server kunnen worden bewaard.

28x back-ups frequentie 1x per maand = 28 maanden! retentie. Je snapt wel dat een interval van 1 maand natuurlijk absoluut is af te raden!!!


Wat natuurlijk wel perfect is, is dat er geen restrictie aanwezig is op de grootte van de backup.

JA! Dat is een van de beste proposities van KPN Back-up Online. Ook vind ik dat KPN hiermee een echt W.Y.Pay.I.W.Y.G. product aanbiedt, er zijn aanbieders waar je ‘gratis’ kunt back-uppen maar de hoofdprijs moet betalen bij een restore van je data. Afhankelijk van de hoeveelheid data die je kwijt bent - een aantal documenten of een hele (data) schijf - kan dat natuurlijk behoorlijk in de papieren gaan lopen. Bij KPN Back-up Online weet je elke maand waar je aan toe bent en ben je verzekerd van goede back-ups op de KPN servers die ook nog eens fysiek van elkaar zijn gescheiden.


Wat onduidelijk is, als men 2 backups na elkaar maakt, dan zie je de verschillen tussen de backups niet.
Welke bestanden zijn toegevoegd, gewijzigd en/of verwijderd bij backup #2 ?

Dit kun je heel makkelijk zien in de Overzicht van Back-up Online door op de datum te klikken waar je tweemaal een back-up achter elkaar hebt gemaakt:



Schijfletters worden bijgehouden in backup online. Schijfletters zijn aan verandering onderhevig in de praktijk. Wellicht een idee om details bij te houden van het medium dat de schijfletter voorstelt ?

Schijfletters kunnen natuurlijk worden gewijzigd - zeker niet aan te bevelen - en nieuwe schijven toegevoegd. Echter er zit wel een duidelijk verschil in de versies van Back-up Online voor macOS en die voor Windows:

macOS - hier worden namelijk wel de namen van de schijven getoond


Schijfnamen die kunnen worden geselecteerd in Back-up Online voor macOS (workstations)


Windows - hier worden alleen de schijfletters getoond, zonder de toegevoegde naam:


Schijfnamen die kunnen worden geselecteerd in Back-up Online voor Windows (workstations)



Meer feedback zou wenselijk zijn als men bestanden backupped:
(1) - Voortgangsindicator (Progress Bar en percentage) van het bestand dat backupped word.
(2) - Lijst van bestanden dat gebackupped wordt.
(3) - Grafiek zoals in Windows 10 wordt getoond bij het kopiëren van bestanden.

(1) - Voortgang:


(2) - Lijst van bestanden waar een back-up van worden gemaakt


(3) - Voortgang met grafieken van a) te verwerken bestanden en b) te uploaden bestanden



De dashboard e-mail werkt trouwens perfect.

Ik denk dat als er meer aandacht wordt besteed aan de User Interface en de restrictie van 4 weken komt te vervallen, dat KPN Backup online een prima oplossing is.

Groetjes, Robin

Robin, nogmaals hartelijk dank voor jouw input om Back-up Online nog beter te maken en ik hoop dat ik je met bovenstaande voldoende informatie/antwoorden gegeven heb met betrekking op jouw input.

Mocht je naar aanleiding van deze post nog vragen hebben, stel ze dan gerust.

Reageer