Beantwoord

[macOS] Back-up Online herstelt bepaalde bestanden niet!

  • 22 October 2017
  • 26 reacties
  • 844 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Met backup online wil ik een bepaalde folder herstellen, maar deze folder krijg ik niet teruggezet. Enkel een lege folder wordt neergezet.

Ik verneem graag hoe dit op te lossen.

Alvast bedankt.

* Titel en tags van jouw topic aangepast i.v.m. de Forum zoekmachine *
icon

Beste antwoord door Dennis Hoogstad 15 December 2017, 11:19

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Goedemiddag @Glenn,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum!

Vervelend dat je een specifieke folder met de voor jou belangrijke data niet kunt herstellen, die wel in je back-up geschiedenis - retentie voor 28 back-up sessies - aanwezig zou moeten zijn.

1. Je gebruikt de term Folder i.p.v. Map, mag ik daaruit concluderen dat je een macOS gebruiker bent?

2. Zou je voor mij even een schermafbeelding willen maken en hier willen delen in jouw topic, van die specifieke back-up sessie die graag wilt herstellen? Zie even hieronder mijn eigen schermafbeelding als referentie met de exacte stappen die je even moet volgen voor het maken van de juiste selectie:

EDIT: [27-10-2017 / 13:45] Schermafdruk van Windows 10 vervangen door die vanuit macOS!


(1) Selecteer de tab Herstellen

(2) Selecteer het Tijdstip (datum en tijd) van de sessie wanneer er voor die specifieke folder een back-up is gemaakt, met die data die je graag wilt herstellen naar je PC. Per selectie van de datum en tijdstip van een back-up sessie, kan het voorkomen dat daar andere folders en bestanden zijn geselecteerd, wanneer je tussen de sessie door nieuwe folders hebt aangemaakt of door het installeren van nieuwe programma's. In mijn geval een sessie met alleen maar de folder [✓] Documents geselecteerd.

(3) Controleer of die folder dan ook daadwerkelijk geselecteerd is geweest om te worden opgenomen in de data-set voor het maken van deze back-up. Hiervoor dient er een blauw vinkje te staan in voor die folder

(4) Klik op Bladeren... en selecteer - even voor deze test - het bureaublad van je PC.

(5) Het selectievakje Ongewijzigde bestanden overslaan niet aanvinken

Succes met het verzamelen van deze gegevens, mocht je daar nog vragen over hebben stel ze me dan gerust even! 😎
Reputatie 1
Badge
Mijn laatste backup is van feb 2017. Toen is er een nieuwe schijf in de iMac geplaatst. Sinds dien probeer ik diverse bestanden terug te halen, maar niet altijd met succes. In dit geval de folder "_Belastingdienst". Niet geheel onbelangrijk, aangezien we nog de belastingaangifte moeten doen...

Ik doorloop alle stappen die je hebt aangegeven, maar zonder succes. Het blijft een hele tijd hangen op 78% en wellicht breekt dan de herstelsessie later af.

Zie ook screenshots.







* Schermafdrukken geblurred i.v.m. privacy *
Reputatie 1
Badge
Kom nu terug om te kijken naar het resultaat. Je krijgt een lege folder waar je geen toegang toe hebt. Toegangsrechten aanpassen heeft geen zin.



* Schermafdrukken geblurred i.v.m. privacy *
Reputatie 7
Goedemorgen @Glenn,

Ik zie nu in je laatste post, dat je inderdaad een iMac hebt en dat het in jouw geval daarom dus om Back-up Online voor macOS gaat. Dat is altijd makkelijk om te weten, zeker als we misschien in je logfiles moeten gaan kijken voor de mogelijke oorzaak van je probleem!

EDIT: Welke macOS versie gebruik je precies?

De melding dat een back-up OF herstel op 78% blijft hangen heb ik ook van een ander forumlid inmiddels ontvangen, ik ga ook even op onderzoek uit of er een verband is.

Ik heb vanmorgen een afspraak buiten de deur, omstreeks 12:00 uur vanmiddag pak ik jouw topic en jouw issues direct even op.😎

Wordt vervolgd...

PS: ik zal mijn eigen schermafbeelding in mijn vorige post ook even aanpassen naar die vanuit macOS!
Reputatie 7
Goedemiddag @Glenn,

Ik heb jouw issue mbt de "verboden" map gereproduceerd. Ik zal de oorzaak uitleggen door middel van twee van mijn Mac Pro gebruikers:

1. "berenddemeyer" (=X)

2. "mastermind" (=Y)

1. Back-up gemaakt door (X) wordt hersteld in een Folder waarvan (X) eigenaar is:

1.1 Herstellen van bestanden met Back-up Online


1.2 Bekijken herstelde bestanden in Finder


2. Back-up gemaakt door (X) wordt hersteld in een Folder waarvan (Y) eigenaar is:

2.1 Herstellen van bestanden met Back-up Online


2.2 Bekijken herstelde bestanden in Finder


Als je ingelogd bent als gebruiker (X) en maakt daarmee een back-up met Back-up Online worden de permissies van deze te back-uppen bestanden die naar de servers van KPN worden geüpload, gemarkeerd voor gebruiker (X). Zet je vervolgens deze bestanden terug in een Folder van (Y) is de map geblokkeerd voor gebruiker (X).

Zet dus als gebruiker (X) de te herstellen bestanden weer terug in een Folder waar gebruiker (X) dan ook schrijf- en leesrechten heeft.

Mocht je nog vragen en/of opmerkingen hebben, dan verneem ik dat graag van je. Ik help je graag verder! 😎

Succes!

PS: het probleem dat jouw herstellen stopt bij 78%, ben ik nog aan het uitzoeken voor je!
Reputatie 1
Badge
Is er al een oplossing gevonden om mijn bestanden te herstellen?
Reputatie 7
Is er al een oplossing gevonden om mijn bestanden te herstellen?
Goedemorgen @Glenn,

Jouw vraag moet ik helaas beantwoorden met een wedervraag. Wat heb je zelf nog onderzocht/gedaan/geprobeerd naar aanleiding van mijn laatste - zeer inhoudelijke - post? Ik verneem graag even van je, dan kunnen we verder op zoek naar de oorzaak in jouw specifieke geval. Ik help je graag verder.

Succes en alvast een fijn weekend! 😎
Reputatie 1
Badge
Ok, nogmaals dan... Met backup online wil ik een bepaalde folder herstellen, maar deze folder krijg ik niet teruggezet. Enkel een lege folder wordt neergezet.

Mijn laatste backup is van feb 2017. Toen is er een nieuwe schijf in de iMac geplaatst. Sinds dien probeer ik diverse bestanden terug te halen, maar niet altijd met succes. In dit geval de folder "_Belastingdienst". Niet geheel onbelangrijk, aangezien we nog de belastingaangifte moeten doen...

Ik doorloop alle stappen die je hebt aangegeven, maar zonder succes. Het blijft een hele tijd hangen op 78% en wellicht breekt dan de herstelsessie later af.

P.s. het gaat dus niet om toegangsrechten op de folder, maar om het herstellen van bestanden.
Reputatie 7
Hallo @Glenn,

Excuses voor mijn ietwat late reactie! 😊

Ok, nogmaals dan... Met backup online wil ik een bepaalde folder herstellen, maar deze folder krijg ik niet teruggezet. Enkel een lege folder wordt neergezet.
1. Even een 100% check: dit soort - verboden toegang - mappen zie je dus niet in je downloads folder waar naartoe je de folders en bestanden naartoe hersteld?


Mijn laatste backup is van feb 2017. Toen is er een nieuwe schijf in de iMac geplaatst. Sinds dien probeer ik diverse bestanden terug te halen, maar niet altijd met succes. In dit geval de folder "_Belastingdienst". Niet geheel onbelangrijk, aangezien we nog de belastingaangifte moeten doen...

2. Heb je in de folders van de BD voor een bepaalde datum/tijd in Herstel Modus wel gecontroleerd of daar ook daadwerkelijk bestanden in zitten, zoals al die 14.2 KB bestanden in mijn schermafdruk (voorbeeld), dus naam en grootte?


3. Heb je op het moment dat je de iMac weer terug hebt gekregen, wel direct deze herstelactie(s) gedaan?

4. Heb je voordat je alles weer hebt kunnen herstellen al wel weer nieuwe back-ups gemaakt? Let op!, je hebt namelijk maar een retentie van 28 back-ups. Doe je dat 1x daags dan heb je dus pas een retentie van 28 dagen.

Ik doorloop alle stappen die je hebt aangegeven, maar zonder succes. Het blijft een hele tijd hangen op 78% en wellicht breekt dan de herstelsessie later af.

5. Helaas heb ik nog geen feedback gekregen van KPN - intern - m.b.t. deze issue. Ik hoop je daar maandag z.s.m. meer over te kunnen vertellen.

P.s. het gaat dus niet om toegangsrechten op de folder, maar om het herstellen van bestanden.

6. In sommige van je schermafdrukken zag ik deze wel degelijk opdoemen, dan spreken toch wel degelijk over toegangsrechten.




Laten we ons even focussen op die blijkbaar te benaderen folders die worden teruggezet tijdens de Herstel Modus, maar dan wel leeg blijken te zijn. Ik verneem graag weer even van je.

Wordt vervolgd...

Heb een fijne avond! 😎
Reputatie 1
Badge
Verboden toegang - mappen zie ik in mijn downloads folder waar naartoe ik de folders en bestanden naartoe herstel. Bij andere herstelacties kan ik de rechten van de folder aanpassen en daarna gebruiken. Bij de niet-herstelbare bestanden is de folder leeg (0 bytes) en kan de rechten ook niet gewijzigd worden.

In de belastingdienst mappen zitten bestanden. Zie bijlage.


Ik had inderdaad een herstelactie gedaan op moment dat ik de nieuwe schijf had, maar toen we met de belastingdienst opgave bezig waren kwamen we erachter dat deze bestanden misten.
Ik heb automatische backup nog niet aangezet, omdat ik er zeker van wil zijn dat ik alle bestanden heb herstelt.

* Schermafdrukken geblurred i.v.m. privacy *
Reputatie 7
Hallo @Glenn,

Maak - met administrator rechten - in jouw eigen Documenten folder even een test map aan genaamd "KPN-BUO". In de Herstellen Modus kies je deze nieuw aangemaakte map als doel.

Je zou dan moeten krijgen:
Documenten > KPN-BUO > fs-root > "pad naar >" _Belastingdienst > Belastingdienst 2009 > *bestanden
Documenten > KPN-BUO > fs-root > "pad naar" > _Belastingdienst > Belastingdienst 2010 > *bestanden
Documenten > KPN-BUO > fs-root > "pad naar" > _Belastingdienst > Belastingdienst 2011 > *bestanden
Documenten > KPN-BUO > fs-root > "pad naar" > _Belastingdienst > Belastingdienst 2012 > *bestanden
etc.

Laat me even weten of je op deze manier wel mappen met inhoud terug kunt zetten. Succes.

Heb een fijne avond! 😎
Reputatie 1
Badge
Alle stappen uitgevoerd en hetzelfde resultaat. Een lege map.

* Schermafdrukken verwijderd i.v.m. privacy gevoelige informatie. Zie PB ajb! *
Reputatie 7
Hallo @Glenn,

Ik heb je gisteren een Persoonlijk Bericht (PB) gestuurd!

Zou je zo vriendelijk willen zijn - dringend advies! - deze eerst even te lezen, voordat we hier in jouw topic op het openbaar Zakelijk KPN Forum verder gaan met het oplossen van jouw probleem met de Herstel Modus van Back-up Online?

Bedankt alvast.
Reputatie 1
Badge
Mij interesseert die privacy gevoelige info niet, maar blijkbaar KPN wel. Mij gaat het erom dat ik een oplossing krijg. Hoe wil je dan dat ik de schermafdrukken deel? Via PM?
Reputatie 7
Mij interesseert die privacy gevoelige info niet, maar blijkbaar KPN wel. Mij gaat het erom dat ik een oplossing krijg. Hoe wil je dan dat ik de schermafdrukken deel? Via PM?
Goedemorgen? @Glenn,

Allereerst wil ik je vriendelijk - doch dringend - verzoeken je tone-of-text te matigen, ik ervaar dit persoonlijk niet bepaald als enige blijk van waardering en respect voor KPN, als direct verantwoordelijke voor jouw online veiligheid hier op dit Forum, en natuurlijk ook voor je mede forumleden - ik - die je natuurlijk heel graag willen helpen om je probleem op te lossen! Niet voor alle problemen liggen er nou eenmaal panklare oplossingen op mijn plank.

Helaas kunnen we schermafdrukken niet delen via een PB. Ik zal dit nogmaals onder de aandacht van het @Forum Team brengen, zodat dit op de lijst "need-to-have" kan worden gezet voor de ontwikkelaars van ons Forum Platform. Het enige juiste alternatief is, dat je je eigen schermafdrukken even blurred, zoals ik dat ook voor je gedaan heb voor al je eerder geplaatste schermafdrukken.

Ikzelf gebruik hiervoor Snagit voor macOS / Windows - 15 dagen gratis probeerversie. Dat kost even wat extra tijd, maar we voorkomen hiermee mogelijke incidenten die ten kosten kunnen gaan van JOUW online veiligheid hier op/via het openbaar Zakelijk KPN Forum.

Om jouw topic een boost te geven en natuurlijk ook in een betere richting te sturen, zal ik deze doorzetten naar de tweede-lijns Helpdesk - intern KPN - van het Cloud Ontwikkel Team voor Back-up Online! Je zult dan ook nog even geduld moeten hebben. Ik ga er vanuit dat dit maandag as. direct even voor je wordt opgepakt.

Ik wens je toch ook nog een heel goed weekend. ?
Reputatie 7
Badge +11
Mij interesseert die privacy gevoelige info niet, maar blijkbaar KPN wel. Mij gaat het erom dat ik een oplossing krijg. Hoe wil je dan dat ik de schermafdrukken deel? Via PM?
Beste @Glenn, ik begrijp de reactie van Berend. Hij is ontzettend hulpvaardig en krijgt onvoldoende reactie op de vragen om u verder te kunnen helpen. Uiteraard snap ik u ook, u wenst graag een oplossing voor het probleem. Het lijkt sterk een lokaal probleem te zijn op de computer met rechten bij het herstellen van de bestanden. Een idee is om het herstellen uit te voeren op een andere computer waar geen rechten in de weg zitten.

Gezien het om volgens mij om 100mb gaat, is dit wellicht de meest snelle en eenvoudige oplossing die ik u kan bieden voor het oplossen van dit probleem. Hebt u zelf een extra computer waar u dit mee kunt testen? Bij voorkeur een Windows machine, zodat rechten geen kwestie is.

Als daar geen mogelijkheid toe is, kunnen we de technische dienst vragen om mee te kijken naar het probleem, daarbij kunnen we bijvoorbeeld met uw accountgegevens een herstel op afstand uittesten.

Ik verneem graag uw reactie.
Reputatie 1
Badge
Via Windows computer zie ik dat de folder leeg is. Enig idee waar dat aan ligt?
Reputatie 7
Badge +11
Dat maakt het in ieder geval niet makkelijker! Begrijp ik dat je nu op een Windows computer probeert te herstellen? Als dat ook niet lukt, lijkt het mij een goed idee dat we je account onderzoeken en een test herstel uitvoeren. Wil je mij een privébericht sturen met jouw e-mailadres waarop de "Dashboard" mails op ontvangen worden?
Reputatie 7
Badge +11
Beste Glenn, bedankt voor het sturen van je gegevens. Ik heb je account gevonden en ben gaan onderzoeken. De back-up op de server van 22 februari ziet er gezond uit zonder fouten. Herstel van bestanden zou eigenlijk goed moeten gaan. Heb je ook geprobeerd om een willekeurige andere map of bestand te herstellen? Ik ben benieuwd of dat werkt.

Daarnaast wil ik voorstellen dat wij een test herstel gaan uitvoeren. Als dat vervolgens werkt, kan ik jouw beveiligd de bestanden die je nu nodig hebt toesturen. Hiervoor stuur ik je een privébericht.
Reputatie 7
Beste Glenn, bedankt voor het sturen van je gegevens. Ik heb je account gevonden en ben gaan onderzoeken. De back-up op de server van 22 februari ziet er gezond uit zonder fouten. Herstel van bestanden zou eigenlijk goed moeten gaan. Heb je ook geprobeerd om een willekeurige andere map of bestand te herstellen? Ik ben benieuwd of dat werkt.

Daarnaast wil ik voorstellen dat wij een test herstel gaan uitvoeren. Als dat vervolgens werkt, kan ik jouw beveiligd de bestanden die je nu nodig hebt toesturen. Hiervoor stuur ik je een privébericht.

Goedenavond @Glenn,

Omdat zowel @Tim - lid van het @Forum Team - en natuurlijk ikzelf als jouw mede forumlid niets meer van je hebben vernomen - status update en/of concrete antwoorden - op onze inhoudelijke vragen en suggesties, is besloten jouw topic te sluiten.

Vriendelijk verzoek ik je, indien je nog vragen hebt over het sluiten van jouw topic, even een Persoonlijk Bericht (PB) te sturen naar @Lindsay. Ook zij is lid van het Forum Team en ik heb namelijk dan ook dit besluit in onderling overleg met haar genomen.

Ik wil je natuurlijk nog wel hartelijk bedanken voor je moeite om je aan te melden op het Zakelijk KPN Forum en voor het stellen van je vraag.

Heb een fijn weekend! 😎
Reputatie 7
Goedenavond @Glenn,

Zoals je wellicht is opgevallen is jouw topic weer opgezet voor het plaatsen van reacties, zodat natuurlijk ook andere forumleden je kunnen helpen bij het oplossen van jouw Herstel Modus probleem. Dit is door het @Forum Team - in overleg met mij - besloten. Ik kan me hierin voor 100% vinden.

Mocht mijn actie - het besluit jouw topic te sluiten - je op enige wijze het gevoel hebben gegeven, dat we hier op het Zakelijk KPN Forum "klantonvriendelijk" zijn, dan bied ik je hiervoor mijn oprechte verontschuldiging aan!

Ik vertrouw erop, je hiermee naar alle tevredenheid te hebben bericht. Uiteraard no offense intended!

Heb een fijne pakjesavond! 😎
Reputatie 3
Badge +2
All,

Zojuist contact opgenomen en het issue beetgepakt.
@BerendDeMeyer Wellicht dat jij hier voor het forum een mooi stappenplan kan ontwerpen.

Het issue zat hem daadwerkelijk in de rechten. en is makkelijk op te lossen.
I.p.v. dat je de geblokkeerde map pakt, pak je 1 map hoger waar je wel in kan.
Vervolgens via File -> Get Info krijg je een infoscherm
Open de Sharing & Permissions tab als deze nog niet open is,
Open het slotje rechtsonder
Voer vervolgens je wachtwoord in van de Administrator
Zet de betreffende gebruikers op Read and Write
Klik op het tandwieltje en kies voor: Apply to enclosed items.
Klik op OK.

Dit zorgt ervoor dat alle onderliggende mappen en bestanden geopend en gezien worden door de betreffende gebruiker.

Met altijd een vriendelijke groet,

Dennis
Reputatie 7
Badge +11
Bedankt Dennis, fijn dat het gelukt is en we nu ook weten waardoor het kwam! 😃
Reputatie 1
Badge
Bedankt Dennis!! 🤓 😄
Reputatie 7
All,

Zojuist contact opgenomen en het issue beetgepakt.
@BerendDeMeyer Wellicht dat jij hier voor het forum een mooi stappenplan kan ontwerpen.

Het issue zat hem daadwerkelijk in de rechten. en is makkelijk op te lossen.
I.p.v. dat je de geblokkeerde map pakt, pak je 1 map hoger waar je wel in kan.
Vervolgens via File -> Get Info krijg je een infoscherm
Open de Sharing & Permissions tab als deze nog niet open is,
Open het slotje rechtsonder
Voer vervolgens je wachtwoord in van de Administrator
Zet de betreffende gebruikers op Read and Write
Klik op het tandwieltje en kies voor: Apply to enclosed items.
Klik op OK.

Dit zorgt ervoor dat alle onderliggende mappen en bestanden geopend en gezien worden door de betreffende gebruiker.

Met altijd een vriendelijke groet,

Dennis

Hi @Dennis Hoogstad , all!

Met alle respect voor jouw hulp natuurlijk en ik ben blij dat deze issue voor @Glenn is opgelost, heb ik toch ook nog een niet geheel onbelangrijk advies voor ALLE gebruikers van KPN Back-up Online!

Back-up Online voor macOS is een recht-toe-recht-aan ontworpen back-up applicatie, waarmee je heel eenvoudig ook de Herstel Modus kunt gebruiken! De door mij aangedragen opties - mogelijke oplossingen - voor het herstellen van de bestanden van Glenn, zijn die voor de reguliere - met een gemiddeld kennisniveau van macOS - gebruiker van Back-up Online.

Het oplossen van welke issue met Back-up Online dan ook, om d.m.v. de door macOS bepaalde rechten op schijven, users, mappen en bestanden te gaan wijzigen, zie ik persoonlijk dan ook niet als een echte oplossing, toch minimaal ook als überhaupt een slechte manier voor het opsporen en oplossen van problemen tijdens het normale gebruik van macOS en Back-up Online!

Ik ben zelf altijd buitengewoon terughoudend om deze actie(s) - op administrator niveau - zelf / Helpdeskmedewerkers van KPN uit te laten voeren door/voor de gebruikers van Back-up Online. Als de Herstel Modus niet functioneert zoals deze is ontworpen - standaard installatie van macOS en Back-up Online - en/of bij welke gebruiker - wel/geen kennis van macOS maakt niet uit - dan ook, moet er toch iets anders aan de hand zijn.

⚠️ EEN verkeerde tweak in het rechtensysteem van macOS, kan mogelijk resulteren in een falend macOS-systeem!

Wie zit er dan met de gebakken Apple(s)...? Ik bedoel maar! Ook hier is van toepassing: No offense intended!

Heb een fijne week allemaal! 😎

Reageer