Beantwoord

[macOS] Mac komt niet meer uit sluimerstand voor het maken van een back-up

  • 27 May 2017
  • 44 reacties
  • 1759 keer bekeken


Toon eerste bericht

44 reacties

Reputatie 7
Goedemorgen Job,

Zoals je wellicht hebt gemerkt heeft het forum een mooie update gekregen, dus even een aantal testjes en reviews gedaan en was ik daardoor gisteren even hands-off op dit subforum. Ik heb inmiddels mijn Mac Pro - + wifi- ook weer up-and-running en dus zal ik de komende dagen jouw issue proberen te reproduceren.

Heb je zelf eventueel nog een update?

Wordt vervolgd...
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,

Er is gisteren idd wederom geen automatische backup gestart. Geheugensteuntje: als ik de sluimerstand helemaal uitzet (zie mijn bericht van 29 mei) wordt BUO wel uitgevoerd. Hierbij wat printscreens van de huidige status/instellingen:



[*gemodereerd*] Hallo Job, ik heb zelf snel even jouw e-mailadres verwijderd!


De backups van 19 en 20 juni werden handmatig opgestart.
Verder: het probleem is ontstaan nadat ik OS en BUO opnieuw had geïnstalleerd; ik werk met een draadloze verbinding die wegvalt in sluimerstand; echter, met een bekabelde verbinding wordt de backup om 23:30 uur eveneens niet automatisch opgestart.
Groet, Job
Reputatie 7
Hallo Job,

Welkom terug!

Natuurlijk! 🆒 Ik zal het topic weer als "niet beantwoord" markeren! Succes met je - bijna - nieuwe iMac! Ik verneem graag van je wat het resultaat is morgen!

De reden dat ik het aantal dagen in de gaten houd is, om niet te lang ONbeantwoorde topics in het subforum Back-up Online te hebben staan. "Clean & Mean" zeg maar! :$

PS! ter bevordering van een transparante communicatie op het forum, heb ik dit ook even in jouw topic zetten.
Reputatie 7
Hallo @Job Spekman,

Omdat ik geen reactie meer van je heb gekregen, ga ik ervan uit dat je probleem is opgelost. Ik markeer jouw topic dan ook als zijnde opgelost cq. beantwoord! Mocht in je in de toekomst nog (andere) vragen hebben over Back-up Online, plaats ze dan weer gerust op het forum. Ik help je graag! 🆒

[mode-note] Tevens in een PB verzonden!
Reputatie 7
Hallo Job,

Ik ben even benieuwd naar de status van jouw iMac, al iets meer bekend daarover?
Reputatie 7
Goedemorgen Job,

Oh nee... dat is inderdaad super pech hebben! Als ik je - met permissie - een tip mag geven, neem even contact op met Amac (voorheen iCentre). Dat is een prima club weet ik uit ervaring!

Succes met de reparatie van je iMac, ik zal zowiezo die workaround van Apple zelf ook even testen op mijn Mac. Anders zal ik op mijn favoriete websites voor de Mac zoals MacRumors jouw issue (specifiek model iMac en macOS) ook even voorleggen. Zodra ik zelf een update heb, dan plaats ik deze direct weer hier in jouw topic.

In ieder geval toch een goed weekeinde gewenst! 🆒
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Bedankt voor je bericht. Ik heb wel een update maar helaas niet zo positief. Vanochtend is de videokaart in mijn iMac ermee gestopt. Reparatie kan wel even duren, stel voor dat ik me daarna weer meld.
Met vriendelijke groet,
Job Spekman
Reputatie 7
Hallo Job,

Ik heb inmiddels mijn Mac Pro ook weer retour. Zodra deze weer helemaal in 'bedrijf' is - ik verwacht morgen - meld ik me weer even voor het samen met jou doen van een aantal testjes. Mocht jij zelf in die tussentijd nog een update hebben, dan hoor ik dat graag van je.
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Bedankt, ik wacht het even af.
Jouw Pro beschikt waarschijnlijk over Power Nap, mijn Mac (modeljaar 2011) helaas niet.
Met vriendelijke groet,
Job Spekman
Reputatie 7
Hallo Job,

Bedankt voor je terugkoppeling! Ik zou even wachten met het opnieuw installeren van Back-up Online. Deze week krijg ik mijn Mac Pro - met wi-fi - weer terug van de Apple Care Repair. Ik kan dan ook e.e.a. samen met je testen. Is dat akkoord wat jou betreft?
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Bedankt hiervoor.
Gisteravond: bij stap 1 zag ik idd de melding ‘Activeer bij draadloze verbinding: ondersteund’; bij stap 2 stond het het juiste voorkeursnetwerk reeds bovenaan. De sluimerstanden heb ik teruggezet naar de oorspronkelijke instellingen muv "Plaats harde schijven in sluimertijd indien mogelijk". Het resultaat van dit alles was dat er helaas wederom geen autom.backup werd gemaakt.
Voor de crash had ik dit probleem niet. Is het misschien zinvol BUO te deinstalleren en opnieuw te installeren? Of heeft dit tot gevolg dat er een compleet nieuwe (en tijdrovende) backup wordt gemaakt?
Met vriendelijke groet,
Job Spekman
Reputatie 7
Hallo Job,

Zoals beloofd zou ik je vandaag nog even helpen met de issue met betrekking tot de sluimerstand in macOS 10.12.5 op je iMac. Dat jouw nieuwe instellingen Back-up Online in staat stelt een back-up te maken is natuurlijk prima. Ik denk wel dat het - omwille van het besparen van energie en hardware - belangrijk is dat we de sluimerstand op je iMac eens nader onderzoeken.

Omdat ik momenteel niet over mijn Mac Pro 5.1 met wi-fi - voor reparatie en gelukkig nog onder Apple Care - niet kan beschikken, zou ik je willen vragen zelf onderstaande controle willen uitvoeren op je eigen iMac.

EDIT: [22:00 uur] Zou je de instellingen van je energiebeheer weer naar Standaard terug willen zetten, voordat je onderstaande workaround uitvoert?

Draadloos Sluimerstand uitschakelen op verzoek
U kunt controleren of de Mac draadloos Sluimerstand uitschakelen op verzoek ondersteunt door deze stappen te volgen:

1. Openen Systeeminformatie.
- Klik daarna op het menu Apple terwijl u de Option-toets ingedrukt houdt en selecteer Systeeminformatie
2. Klik op Wi-Fi in het onderdeel Netwerk.

Als u ‘Activeer bij draadloze verbinding: ondersteund’ ziet, ondersteunt uw Mac Sluimerstand uitschakelen op verzoek bij een verbinding met uw draadloos netwerk en wanneer de Mac is geregistreerd bij de Sleep Proxy Server. Als u ‘Activeer bij draadloze verbinding: ondersteund" niet ziet, kan uw Mac Sluimerstand uitschakelen op verzoek gebruiken wanneer uw computer is verbonden met uw netwerk via een Ethernet-kabel.

Het draadloze netwerk dat u gebruikt met Sluimerstand uitschakelen op verzoek moet het eerste draadloze netwerk zijn in uw lijst met Voorkeursnetwerken. De prioriteit van het draadloze netwerk kan in het paneel Netwerk van Systeemvoorkeuren worden geconfigureerd met de volgende stappen:
1. Kies in het menu Apple de optie Systeemvoorkeuren
2. Kies in het menu Weergave de optie Netwerk.
3. Selecteer Wi-Fi in de lijst met netwerkinterfaces.
4. Klik op het hangslot linksonder als het is vergrendeld. Voer de naam en het wachtwoord van een beheerder in wanneer u hierom wordt gevraagd.
5. Klik op de knop Geavanceerd….
6. Sleep in de lijst met Voorkeursnetwerken onder het tabblad Wi-Fi de naam van het netwerk dat Sluimerstand uitschakelen op verzoek gebruikt naar boven in de lijst.
7. Klik op ‘OK’ om de instellingen te bewaren.
8. Klik op ‘Pas toe’ en sluit vervolgens Systeemvoorkeuren.

bron: Apple https://support.apple.com/nl-nl/HT201960

Succes! met het volgen van deze workaround en ik ben erg benieuwd of dit ook op jouw systeem de oplossing is voor het maken van een back-up, zonder dat je de belangrijkste instellingen voor het besparen van energie - en hardware - dient uit te schakelen.
Reputatie 4
Badge
Goedemorgen Berend,
Ik heb gisteravond de energiestand als volgt ingesteld:


En vannacht werd de backup keurig conform het onder Voorkeur opgegeven tijdstip uitgevoerd:


Met een draadloze netwerkverbinding, dus het lijkt erop dat het probleem idd met de sluimerstand heeft te maken.
Met vriendelijke groet,
Job Spekman
Reputatie 7
Hallo Job,

Bedankt voor je snelle terugkoppeling!
1. Blindeer even - om misbruik te voorkomen - even het serienummer uit je afbeelding. Heb ik zelf snel even voor je gedaan!
2. Dat is inderdaad de instelling die ik bedoel!

Tot morgen, ik wens je een fijne en zonnige zondag toe! 🆒
Reputatie 4
Badge
[*gemodereerd*] Hallo Job, ik heb zelf snel even jouw serienummer verwijderd!

Beste Berend,
1. Voor de 1e crash had ik Sierra, toen heeft de Mac Shop er een ouder OS op gezet welke ik vervolgens heb geupgrade naar Sierra , na de 2e crash heb ik OS Sierra er zelf opgezet. Huidige status:


2. Bij Energiebeheer tref ik geen keuze "wakker worden bij detectie maken netwerkverbinding" aan. Huidige status:


Uiteraard geen enkel probleem dat dit verder morgen wordt opgevolgd.
Met vriendelijke groet,
Job Spekman
Reputatie 7
Hallo Job,

Bedankt voor je terugkoppeling. Morgen heb ik wat meer tijd om hier in te duiken en je ermee te helpen. Wellicht kun je me wel alvast wat meer info geven over:
1. Welke OS versie had je voorheen en welke versie heeft de Mac Shop er opnieuw opgezet?
2. Hoe stond/staat jouw Energie Beheer (Voorkeuren) ingesteld voor "wakker worden bij detectie maken netwerkverbinding" - WakeOnLan?

Succes!
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Vergeet mijn vorige bericht want ik heb gemerkt dat het anders blijkt te zitten. Mijn dagelijkse automatische backup staat op 23.30 uur. Toen ik vanochtend BUO opende was ik in de veronderstelling dat er een backup werd opgestart. Maar nu de backup is afgerond is het verslag als volgt:


Het lijkt er dus op dat de autom.backup wel werd opgestart, de MAC in sluimerstand ging, vanochtend door mij uit de sluimerstand werd gehaald, en de backup toen pas werd afgerond.
Ik zal vannacht de sluimerstand uitzetten, zien wat er dan gebeurt.
Met vriendelijke groet,
Job Spekman
Reputatie 4
Badge
Hallo Berend,
Bekabelde netwerkverbinding heeft helaas geen beter resultaat opgeleverd: wederom werd op het opgegeven tijdstip geen automatische backup uitgevoerd. En ook nu, zodra ik BUO open, wordt er een backup opgestart.
Met vriendelijke groet,
Job Spekman
Reputatie 7
Hallo Job,

Dat je back-up niet meer werkt via wi-fi, zou diverse oorzaken kunnen hebben. Ik zie graag eerst even je update van maandag as. tegemoet. Een back-up maken via een netwerkverbinding die bedraad is, is zo-wie-zo aan te bevelen en dus de beste keuze.

Ook hier gaan we natuurlijk samen weer een oplossing voor vinden. Nog een fijn weekend gewenst.

Succes!

Reageer