Beantwoord

[macOS] Mac komt niet meer uit sluimerstand voor het maken van een back-up

  • 27 May 2017
  • 44 reacties
  • 1724 keer bekeken


Toon eerste bericht

44 reacties

Reputatie 7
Hallo @Job Spekman,



Omdat ik geen reactie meer van je heb gekregen, ga ik ervan uit dat je probleem is opgelost. Ik markeer jouw topic dan ook als zijnde opgelost cq. beantwoord! Mocht in je in de toekomst nog (andere) vragen hebben over Back-up Online, plaats ze dan weer gerust op het forum. Ik help je graag! 🆒



[mode-note] Tevens in een PB verzonden!
Reputatie 7
Hallo Job,



Welkom terug!



Natuurlijk! 🆒 Ik zal het topic weer als "niet beantwoord" markeren! Succes met je - bijna - nieuwe iMac! Ik verneem graag van je wat het resultaat is morgen!



De reden dat ik het aantal dagen in de gaten houd is, om niet te lang ONbeantwoorde topics in het subforum Back-up Online te hebben staan. "Clean & Mean" zeg maar! :$



PS! ter bevordering van een transparante communicatie op het forum, heb ik dit ook even in jouw topic zetten.
Reputatie 7
Goedemorgen Job,



Zoals je wellicht hebt gemerkt heeft het forum een mooie update gekregen, dus even een aantal testjes en reviews gedaan en was ik daardoor gisteren even hands-off op dit subforum. Ik heb inmiddels mijn Mac Pro - + wifi- ook weer up-and-running en dus zal ik de komende dagen jouw issue proberen te reproduceren.



Heb je zelf eventueel nog een update?



Wordt vervolgd...
Reputatie 7
Hallo Berend,

Bedankt voor je bericht, ik wacht even af. Jouw Pro beschikt waarschijnlijk over Power Nap, mijn Mac (modeljaar 2011) helaas niet.


Hallo Job,



- Welke Mac-computers kunnen Power Nap gebruiken?


  • MacBook (begin 2015 en nieuwer)
  • MacBook Air (eind 2010 en nieuwer)
  • OS X Mountain Lion v10.8.2 of hoger vereist
  • MacBook Pro (alle modellen met Retina-display)
  • Mac mini (eind 2012 en nieuwer)
  • iMac (eind 2012 en nieuwer)
  • Mac Pro (eind 2013) - mijn Mac Pro 5.1 (2012) dus ook niet.

Mijn iMac heeft de afgelopen 2 maanden nogal wat software en hardware wijzigingen ondergaan en voor die tijd had ik het sluimerstand probleem met BUO niet. Nu de iMac-failures achter de rug zijn vroeg ik me af: heeft het zin dat ik BUO gewoon eens opnieuw installeer om te zien of hiermee het probleem wellicht is verholpen? En, ivm tijdbeslag, zou dit betekenen dat er vervolgens een volledige backup wordt gemaakt of, zoals gebruikelijk, alleen van de gewijzigde bestanden?

Groet, Job


Een herinstallatie kan altijd - let wel even op dat je de juiste optie kiest - maar ik denk dat dit jouw issue niet zal verhelpen. Je hebt tenslotte toch ook een nieuwe HDD/SSD gekregen? Dus bij de ingebruikneming van je 'nieuwe' iMac heeft Back-up Online zichzelf ook opnieuw geïnitialiseerd. We moeten dus gericht gaan zoeken naar een oplossing voor jouw "sleep & wake" issue op jouw iMac. Het lijkt me een macOS issue.



Wordt vervolgd!...
Reputatie 7
Hallo Job,



Het lukt mij ook niet om Back-up Online te faciliteren met een wakker netwerk - zelfs bedraad - voor het maken van een back-up. Ik heb dit ook even nogmaals elders uitgezet, met de vraag of er een macOS programma of een Terminal command line bestaat om per applicatie de WOL te activeren.



Omdat je iMac is gerepareerd - stekker uit je Mac - heeft een SMC reset ook geen zin:





Aanwijzingen dat de SMC mogelijk opnieuw moet worden ingesteld



Voer eerst de normale probleemoplossing uit. Het kan nodig zijn om de SMC opnieuw in te stellen als je hierna nog last hebt van de volgende symptomen:

De ventilatoren van de computer draaien op hoge snelheid terwijl de computer niet intensief wordt gebruikt en goed wordt geventileerd.

De toetsenbordverlichting werkt niet correct.

Het statusindicatielampje (SIL) werkt niet correct.

De lampjes die de batterijstatus aanduiden (indien aanwezig), werken niet correct op een Mac-notebook met niet-verwijderbare batterij.

De schermverlichting reageert niet correct op veranderingen in het omgevingslicht.

De computer reageert niet op het indrukken van de aan/uit-knop.

Een Mac-notebook reageert niet correct wanneer je de klep opent of sluit.

De computer gaat onverwacht in de sluimerstand of wordt onverwacht uitgeschakeld.

De batterij laadt niet naar behoren op.

Het ledlampje op de MagSafe-lichtnetadapter geeft niet de juiste werking aan.

De computer werkt ongewoon traag terwijl het CPU-gebruik niet abnormaal hoog is.

Programmasymbolen in het Dock blijven langere tijd stuiteren wanneer je een programma opent.

Programma's werken niet naar behoren of reageren niet meer nadat ze zijn geopend.

Een computer met ondersteuning voor de modus Doelbeeldscherm gaat niet in of uit de modus Doelbeeldscherm zoals verwacht, of schakelt op onverwachte momenten de modus Doelbeeldscherm in of uit.

De verlichting rond de I/O-poorten van een Mac Pro (eind 2013) wordt niet geactiveerd wanneer je de computer verplaatst.



De SMC opnieuw instellen op Mac-desktopcomputers



Volg deze stappen voor iMac, Mac mini, Mac Pro en Xserve.

Zet de Mac uit.

Koppel het netsnoer los.

Wacht 15 seconden.

Sluit het netsnoer weer aan.

Wacht vijf seconden en druk vervolgens op de aan/uit-knop om de Mac in te schakelen.

Intel-Xserve-computers die niet reageren, kun je lokaal uitschakelen of met commando's op afstand. Je kunt de computer ook uitzetten door de aan/uit-knop vijf seconden ingedrukt te houden.



bron: Apple



Onze zoektocht naar DE oplossing gaat gewoon nog even verder!
Reputatie 7
Goedemiddag Job,



Ik gebruik zelf nooit sleep and wake voor het maken van een back-up en ook geen wifi, dus ik moest even op zoek gaan voor je. Na veel puzzelen op een aantal fora - Google is also my friend! - wil ik graag het volgende met je delen.



1. Zou je in terminal - inloggen met admin rechten op je iMac - het volgende willen uitvoeren om je iMac uit de sluimerstand te halen. Test even met een tijd die 10/15 minuten later is, laat je iMac slapen en check even of dit werkt.



code:
sudo pmset repeat wakeorpoweron MTWRFSU 13:00:00


MTWRFSU = alle dagen van de week (engels)

13:00:00 = de in te stellen tijd uren:min:sec voor het ontwaken, dit werkt bij mij perfect.



2. Zet in Back-up Online het maken van een automatische back-up dan vervolgens op bijvoorbeeld 5 minuten later in de tijd als die je bij "1." hebt ingesteld!



3. Zodra de iMac is ontwaakt ga je naar Back-Up Online - tab Backup - en check je of 5 minuten later Back-up Online inderdaad ook start met het maken van een back-up!





Voorbeeld

Terminal:
code:
sudo pmset repeat wakeorpoweron MTWRFSU 14:00:00


Back-up Online: Voorkeuren > Schema 14:05



Ik ben ook erg benieuwd of je iMac - na het ontwaken - dan ook weer een goede verbinding maakt met je wifi-modem/router. Succes met deze workaround, laat me zsm even weten of het de oplossing is voor jouw issue.



Toch nog vragen? Laat het me weten!
Reputatie 7
Hallo Job,



Goed nieuws! Ik heb deze workaround nu diverse malen - bedraad en met wifi - getest en het werkt zoals verwacht.



EDIT: Ook nog maar even een overzicht van de alle opties - ter lering en vermaak - voor het "pmset" terminal commando. Deze kun je via het volgende Terminal commando opvragen:



code:
man pmset


Kopieer en plak deze code in Terminal, verander de tijd 14:16:00 voor je eigen back-up schema.



code:
sudo pmset repeat wakeorpoweron MTWRFSU 14:16:00


Resultaaten van dit sudo commando die te herleiden zijn in de console logfiles:



25/06/17 14:16:02,000 kernel[0]: AirPort_Brcm43xx::powerChange: System Wake - Full Wake/ Dark Wake / Maintenance wake

25/06/17 14:16:02,569 WindowServer[230]: CGXDisplayDidWakeNotification [15219389759467]: posting kCGSDisplayDidWake

25/06/17 14:16:08,210 sharingd[476]: 14:16:08.209 : Starting AirDrop server for user 501 on wake

25/06/17 14:16:08,212 TeamViewer_Service[62]: DisplayWakeup

25/06/17 14:16:08,747 MacsFanControl[599]: slotWakeUp


AirPort_Brcm43xx is mijn onboard wifi kaart:





Prioriteit van de SSID's voor het maken van een verbinding via wifi, zodra de Mac uit sluimerstand komt! Zorg er voor dat deze lijst up-to-date is.





Vervolgens Back-up Online opgestart:





Back-up Online Overzicht -> tijdstip start 14:16 uur





Regels in de logfile van Back-up Online:



code:
/Library/Logs/KPN/KPN Back-up Online/BackupFP/BackupFP_2017_06_25.log


[2017-06-25 14:16:02.104611] [l] [0x101814210] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.

[2017-06-25 14:16:03.358332] [l] [0x101814210] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.

[2017-06-25 14:24:25.596398] [l] [0x101814210] Backup finished for data source FsBackupPlugin with session status Completed.

[2017-06-25 14:24:28.778088] [l] [0x101814210] [BackupQueueHandler] Session table committed.



Ik heb in de laatste test het starten van een back-up gelijk laten lopen met het WOL commando, zoals in de laatste test allebei om 14:16 uur!



Nogmaals, ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van jouw tests!
Reputatie 7
Hallo Job,



Nog even een aanvulling met betrekking tot het commando in Terminal. Wil je de standaard instellingen weer terugzetten voor de sluimerstanden e.d. gebruik dan het volgende commando:



code:
sudo pmset -g


Succes!
Reputatie 7
Hallo Job,



Super dat je de oplossing aan het uitproberen bent! Na een Terminal commando - sudo - moet je een wachtwoord opgeven. Dit is het administrator wachtwoord voor je Mac.



Ik ga er vanuit dat de gebruiker "jobspekman" administrator rechten heeft.



Succes!
Reputatie 7
Hallo Job,



Wat was de output van het commando NA het ingeven van je admin wachtwoord? Laat daar even een screentje van zien. Je kunt het commando gewoon nogmaals uitvoeren!



Succes!
Reputatie 7
Hallo Job,



Helemaal goed! Ik kijk uit naar je bericht morgen dat jouw back-up netjes is gemaakt!



Succes!
Reputatie 7
Hallo Job,



Welke (fout)melding heb je ontvangen in de Back-up Online applicatie zelf en/of in je macOS Console in de logs van BackupFP?
Reputatie 7
Goedemorgen Job,



Je back-up ziet er natuurlijk goed uit en fijn dat het pmset commando bij jou goed werkt, alleen is de tijdsduur niet goed. Laten we eens kijken of er in je Logfiles - BackupFP - van Back-up Online aanwijzingen zijn. Wanneer na het starten van deze back-up is de verbinding via Wi-Fi weggevallen?



1. Console - om de Logfiles van Back-up Online voor het BackupFP proces te bekijken ga je naar de map /Library/Logs > KPN > KPN Back-up Online.







Ga vervolgens in de tekst van de Logfile van 20-07 staan en kopieer alle inhoud van deze Logfile met [cmd]+[a] > [cmd]+[c] > plak vervolgens alle code hier met [cmd]+[v].



Let even op, dat je de code in een de eerste paar regels die begint met "as" even weghaalt, dat is nml het eerste gedeelte van je licentiesleutel!



[2017-07-23 01:00:33.530415] [l] [0x101815270] Logging reconfigured: BackupFP, version 16.8.0.16325 (#c75153250e-4116), at 'https://cloud1.kpnbackup.com:443' as '**********'


2. Finder - om de Logfiles (bestanden) van Back-up Onlinevoor het BackupFP proces te lokaliseren in Finder.



a. Selecteer map BackupFB in Console > rechtermuisknop > Toon in Finder







b. Kopieer onderstaande code.



code:
/Library/Logs/KPN/KPN Back-up Online




Gebruik de toetsencombinatie [cmd]+[shift]+[g] om de Ga naar map... optie in Finder te starten. Plak de code in het venster.









Ik ben erg benieuwd naar de inhoud van jouw BackupFP Logfile van 20-07.



Succes!
Reputatie 7
Hallo @Job Spekman,



Is het gelukt en/of kan ik je nog ergens mee helpen mbt deze issue?
Reputatie 7
Hallo Job,



Welkom terug, ik hoop dat je een fijne vakantie hebt gehad! Ik denk dat het tijd wordt om toch eens nader naar jouw logfiles te gaan kijken wat er fout gaat met je sleep-wake in je OS.



Gezien het feit dat hier privacy gevoelige informatie in staat verzoek ik je dit niet meer via dit forum - lees ook mij - te doen maar om even een ticket aan te vragen bij het KPN Back-up Online Cloud Team.



Zij kunnen dan je logfiles bekijken en je een goed advies geven. Het laatste - ook al eerder geven - advies wat ik je kan geven is om je iMac niet via wi-fi te back-uppen maar bedraad, hetgeen ik zelf ook altijd gedaan heb.



Laat je ons - op enig moment - hier weten wat de uiteindelijke uitkomst is van je ticket? Daar kunnen we allemaal dan weer iets van leren. Bedankt alvast daarvoor.



Succes!
Reputatie 7
Hallo @Job Spekman,



Ik was vergeten in mijn vorige reactie te melden, dat je ook naar het @Forum Team via een persoonlijk bericht je verzoek voor het aanmaken van een ticket kunt sturen. Vermeld dan ook even je NAW-gegevens, je e-mailadres die je gebruikt voor Back-up Online en de laatste vier cijfers van je IBAN.



Nogmaals succes en een fijne avond!
Reputatie 7
Hallo @Job Spekman,



Even een *bumpje* voor jouw topic, omdat ik benieuwd ben hoe Back-up Online nu bij jou functioneert.
Reputatie 7
Hallo Job,



Dank voor je snelle terugkoppeling en natuurlijk altijd fijn om te horen dat onze gezamenlijke inspanningen resultaat hebben gehad om jouw issue op te lossen. Dat is de kracht van dit Zakelijk KPN Forum! 😎



Mocht je in de toekomst nog ergens hulp bij nodig hebben, dan weet je me (ons) te vinden!



Alvast een goed weekend.
Reputatie 4
Badge
Hi Berend,

I.v.m. vakantie e.d. is dit even blijven liggen. Nu ik de iMac een weekje niet heb gebruikt, hij staat dan in de sluimerstand, maakt ie om 23.30 uur geen backup c.q. dus lijkt het erop dat ie dan ook niet uit de sluimerstand gaat. Hierbij een printje van de backupgeschiedenis:



Groet,

Job

Reageer