Beantwoord

[Windows] Back-up Online doet erg lang over het controleren van de consistentie

  • 5 March 2017
  • 34 reacties
  • 938 keer bekeken

Badge
Zes maanden lang probleemloos KPN Backup kunnen gebruiken. Nu blijft backup eindeloos staan met de melding "Consistentie Controleren"
icon

Beste antwoord door Tim 9 March 2017, 12:25

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Zes maanden lang probleemloos KPN Backup kunnen gebruiken. Nu blijft backup eindeloos staan met de melding "Consistentie Controleren"

Hallo Ranger,

Welkom op het KPN Zakelijk Forum! 🆒

Zou je met mij het volgende willen delen, om je nog beter en sneller te kunnen helpen:

1. Welk OS gebruik je macOS/Windows?

2. Heb je sindsdien wel eens je logbestanden van Back-up Online bekeken. Zo ja, plaats dan het gedeelte vanaf de startdatum van de start van jouw probleem hier op het forum?

3. Kun je in dit draadje ook even een paar relevante beeldscherm afbeeldingen plaatsen?

Let wel even op alsjeblieft, dat in welke aanvullende info's/afbeeldingen je ook met mij deelt hier op het openbaar forum, je eventuele accountgegevens, e-mailadressen en andere privégegevens eerst even wegpoetst!

Ik verneem graag je reactie samen met de door mij gevraagde aanvullende info's/afbeeldingen.

Succes!
Badge
Windows 10 Prof.
Welke log file zou je willen zien.
Reputatie 7
Vanaf het laatste moment dat Back-up Online een geheel voltooide en tevens goede back-up heeft gemaakt, zo te zien is dat in jouw geval ruim 39 uur geleden. Weet je zelf de logbestanden te vinden?
Badge
Ja ik weet ze te vinden, welke wil je de FP,SC of UP files.
Reputatie 7
Het beste logbestand om te checken voor [w]arnings en/of [e]rros is naar mijn idee de BackupFP, dus die maar alsjeblieft.
Badge
Ok, het bijgevoegde bestand begint op 3 maart waar de geplande backup om 19:00 nog lukt. Daarna 4 maart waar de backup om 19:00 niet meer eindigt ivm "Consistentie Controleren"
Veel meldingen over een host die niet is te vinden maar die zitten in elke logfile.
[2017-03-03 17:08:38.130777] [w] [05816] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
[2017-03-03 17:38:39.122674] [w] [05816] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
[2017-03-03 18:08:40.135781] [w] [05816] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
[2017-03-03 18:38:41.228943] [w] [05816] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
[2017-03-03 19:00:00.014096] [l] [04376] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.
[2017-03-03 19:00:00.016413] [l] [04376] [Index consistency check] Start...
[2017-03-03 19:00:00.172545] [l] [04376] [Index consistency check] All indexes are consistent
[2017-03-03 19:00:00.172545] [l] [04376] [Index consistency check] Finish.
[2017-03-03 19:00:00.172545] [l] [04376] [Consistency check] Looking for missing cabinets...
[2017-03-03 19:00:48.115434] [l] [04376] [Consistency check] No missing remotely cabinets found.
[2017-03-03 19:00:48.115434] [l] [04376] [Consistency check] No missing cabinets found.
[2017-03-03 19:00:48.115434] [l] [04376] [Consistency check] No mis-sized cabinets found.
[2017-03-03 19:00:48.115434] [l] [04376] [Consistency check] No misplaced cabinets found.
[2017-03-03 19:00:48.116435] [l] [04376] [Consistency check] No previously lost cabinets found.
[2017-03-03 19:00:48.116435] [l] [04376] [Consistency check] Looking for sessions with incorrect synchronization status...
[2017-03-03 19:00:48.116435] [l] [04376] [Consistency check] No non-synchronized cabinets found.
[2017-03-03 19:00:48.116435] [l] [04376] [Consistency check] No sessions with incorrect synchronization status found.
[2017-03-03 19:00:48.269701] [l] [04376] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.
[2017-03-03 19:00:48.471985] [l] [04376] Backup started for data source FsBackupPlugin.
[2017-03-03 19:00:48.481095] [l] [04376] Scanning started for data source FsBackupPlugin. Task is backup.
[2017-03-03 19:00:48.484048] [w] [04376] [FileChangeTrackKeeper] blocking SaveData call
[2017-03-03 19:00:52.884009] [w] [04376] [FsIteratorWin32] Cannot open"D:\pagefile.sys" to gather security info and to check hard-links: Het proces heeft geen toegang tot het bestand omdat het door een ander proces wordt gebruikt.
[2017-03-03 19:08:42.037497] [w] [05816] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
[2017-03-03 19:37:58.467495] [l] [04376] [BackupQueueHandler] Backup register committed.
[2017-03-03 19:37:58.498794] [l] [04376] Backup finished for data source FsBackupPlugin with session status Completed. Selected size: 1.07T; Selected count: 182666; Processed size: 152M; Processed count: 40; Sent size: 124M; Errors count: 0; Removed files count: 161.
[2017-03-03 19:37:59.545682] [l] [04376] [BackupQueueHandler] Session table committed.
[2017-03-03 19:38:43.003100] [w] [05816] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
[2017-03-03 20:08:02.863704] [l] [04376] [Cleaning] Obsolete nodes detection started for data source FsBackupPlugin; retention time = 1486058513.
[2017-03-03 20:08:03.948927] [l] [04376] [Cleaning] 19 obsolete node(s) cleaned.
[2017-03-03 20:08:05.317042] [l] [04376] [Cleaning] Cleaning verification started.
[2017-03-03 20:08:08.766489] [l] [04376] [Cleaning] Cleaning verified OK.
[2017-03-03 20:08:08.766489] [l] [04376] [Cleaning] Cleaning verification finished.
[2017-03-03 20:08:08.766489] [l] [04376] [Cleaning] Unused cabinets detection started.
[2017-03-03 20:08:12.237028] [w] [04376] Info file cleaned.txt is absent.
[2017-03-03 20:08:12.712813] [l] [04376] [Cleaning] 7 unused cabinets cleaned.
[2017-03-03 20:08:13.183974] [l] [04376] [Consistency check] Looking for not found cabinets...
[2017-03-03 20:08:14.405859] [l] [04376] [Consistency check] No not found cabinets found.
[2017-03-03 20:08:14.576064] [l] [04376] [Consistency check] Looking for orphaned and missing slices...
[2017-03-03 20:08:44.318846] [w] [05816] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
[2017-03-03 20:15:30.463412] [l] [04376] [Consistency check] Check for orphaned slices completed. No orphaned slices found.
[2017-03-03 20:15:30.463412] [l] [04376] [Consistency check] Check for missing slices completed. No missing slices found.
[2017-03-03 20:15:32.415464] [l] [04376] [Consistency check] Total parents: 9027, total mis-hashed fixed parents: 1 (0%).
[2017-03-03 20:37:10.531250] [l] [01572] [RemoteConnectionGateway] Thread stopped
[2017-03-03 20:37:10.531250] [l] [04376] Finished with exit code 0.
[2017-03-03 20:37:10.531250] [l] [04376] Logging finished: BackupFP, version 16.8.0.16325 (#c75153250e-4116), at 'https://cloud1.kpnbackup.com:443' as 'GEBRUIKER'

[2017-03-04 18:23:32.057720] [w] [05224] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
[2017-03-04 18:53:33.081907] [w] [05224] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
[2017-03-04 19:00:00.031596] [l] [01072] Scheduling fired for data source 1. Task is backup.
[2017-03-04 19:00:00.034558] [l] [01072] [Index consistency check] Start...
[2017-03-04 19:00:00.188297] [l] [01072] [Index consistency check] All indexes are consistent
[2017-03-04 19:00:00.188297] [l] [01072] [Index consistency check] Finish.
[2017-03-04 19:00:00.188297] [l] [01072] [Consistency check] Looking for missing cabinets...
[2017-03-04 19:23:34.067891] [w] [05224] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
[2017-03-04 19:24:51.614304] [w] [01072] [Consistency check] Unable to enumerate cabinets on some/all locations, disabling missing cabinets repair. Error: [62.41.62.19:443] [WebDAV Protocol] Failed to connect : Gateway Time-out (504)
[2017-03-04 19:53:35.116001] [w] [05224] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
[2017-03-04 20:23:36.022471] [w] [05224] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
Reputatie 7
1. Maak jij een back-up van je gehele computer, in jouw geval de gehele C: -schijf (incl. eventuele andere interne schijven) of heb je specifieke data-mappen geselecteerd?

code:
[2017-03-03 19:00:52.884009] [w] [04376] [FsIteratorWin32] Cannot open"D:\pagefile.sys" to gather security info and to check hard-links: Het proces heeft geen toegang tot het bestand omdat het door een ander proces wordt gebruikt.


2. Heb je een Anti-Virus/Firewall programma geïnstalleerd?

code:
[2017-03-04 19:24:51.614304] [w] [01072] [Consistency check] Unable to enumerate cabinets on some/all locations, disabling missing cabinets repair. Error: [62.41.62.19:443] [WebDAV Protocol] Failed to connect : Gateway Time-out (504)
Badge
1 Melding zit in elke log file hoewel pagefile.sys niet in de backup zit
2 Die melding is vandaag niet aanwezig.
Badge
Ook na het opnieuw installeren van de pc en opnieuw installeren van de Backup Software blijft de melding "Consistentie Controleren". Is er een mogelijkheid om dat ik mijn backup volledig opnieuw laat doen.?
Nu krijg ik bij de installatie altijd mijn oude backup te zien?
Reputatie 7
Ik kruip zo weer even achter mijn Mac, nu op iPhone. Ik zal je dan even een workflow en afbeelding laten zien!
Reputatie 7
Ben je tijdens de herinstallatie van Back-up Online ook dit meldingsscherm tegengekomen?

Badge
Dat scherm heb ik inderdaad gehad en daar heb ik ja gekozen.
Reputatie 7
Als onderstaande aandachtspunten 1 en 2 van toepassing zijn, dan kun je ook via @Tim (Manager KPN Forum Team Zakelijk) een nieuwe licentie aanvragen. Je kunt dan een geheel nieuw Back-up Online account aanmaken voor een kakelverse en schone back-up!

1. Je hebt geen andere Anti-Virus/Firewall geïnstalleerd naast de bestaande Windows Defender Antivirus in tegenstelling tot onderstaand voorbeeld:


2. Je maakt geen back-up van je gehele systeem, maar een zorgvuldig samengestelde selectie van de mappen met belangrijkste bestanden. Echt corrupte/ontbrekende/geïnfecteerde systeembestanden kun je toch moeilijk repareren door ze simpelweg terug te halen uit een back-up. Het terugzetten van een Windows 10 clone back-up is beter en geeft veel minder gedoe! (zie 3)

Tip!: Vink tijdens met maken van jouw selectie voor je dagelijkse back-up, het vakje voor Toon verborgen bestanden aan, dan zie je nog beter wat je precies kunt selecteren. Het verschil in macOS:




3. Mocht je toch je gehele - nieuw geïnstalleerde Windows op je (nieuwe) PC - in de Cloud van KPN willen hebben staan, maak dan eerst een Windows 10 clone back-up van je nieuw geïnstalleerde Windows 10 Pro opstart partitie (C:) met het gratis Windows 10 clone back-up programma Macrium Reflect v6 FREE!

Zorg dat je na de 1e herinstallatie van Windows 10 Pro eerst alle mogelijke updates van het OS en/of drivers doet. Herstart dan je PC en maak een clone back-up die je vervolgens kunt back-uppen naar de KPN Cloud! Dat scheelt je in ieder geval steeds weer een Windows installatie als er iets mis mocht gaan in de toekomst.
Reputatie 7
Dat scherm heb ik inderdaad gehad en daar heb ik ja gekozen.
Dat is inderdaad de juiste optie geweest. Na een herinstallatie gaat Back-up Online je nieuwe PC vergelijken met de back-ups die je al reeds hebt gemaakt, met deze licentie. Dat kan soms behoorlijk lang duren en is direct afhankelijk van a) de grootte van je back-up (mappen en bestanden) en b) je download/upload snelheid van je ISP abonnement. Ik zie bij jou een data-set van 1TB! Wat is jouw download/upload snelheid bij je huidige provider?

Dus samengevat kun je twee dingen doen:
1. Rustig even wachten totdat Back-up Online met deze consistentie check (oud nieuw) klaar is.
2. Met een nieuwe licentie helemaal vanaf 0 opnieuw een back-up samenstellen.

LET OP! JE OUDE BACK-UPS (=ALLE DATA) BEN DAN KWIJT! Zorg er wel voor dat je heel zeker weet dat al jouw bestanden die je inmiddels in de Cloud hebt staan ook nog lokaal op je PC of een andere lokale back-up staan.

Succes met het maken van je keuze, bij twijfel kun je deze altijd hier even delen! 🆒
Badge
Alles wat je hebt beschreven heb ik gedaan. Feit blijft echter dat het zes maanden probleemloos heeft gelopen. Er is niets gewijzigd aan mijn kant en plotseling krijg ik de consistent melding. Ik slaap er nog een nachtje over maar ik denk dat ik helemaal stop met KPN Backup.
Reputatie 7
Alles wat je hebt beschreven heb ik gedaan. Feit blijft echter dat het zes maanden probleemloos heeft gelopen. Er is niets gewijzigd aan mijn kant en plotseling krijg ik de consistent melding. Ik slaap er nog een nachtje over maar ik denk dat ik helemaal stop met KPN Backup.
Dat zou jammer zijn Ranger. Zou je niet eerst een of twee mogelijkheden willen proberen ipv het opzeggen van KPN Back-up Online? Het is en blijft tenslotte de beste (meest veilige) en tevens goedkoopste Back-up Online dienst van Nederland!

Succes en ik hoop dat je jouw uiteindelijke keuze en motivatie ook hier kenbaar wilt maken. Altijd goed om ook (mogelijk) vertrekkende klanten een podium te geven vind ik. Daar kan KPN altijd iets van leren.
Badge
Volgende vraag, hoe zeg ik op. De software is prima wanneer het werkt maar bij problemen veel te ingewikkeld. Ik moet natuurlijk zelf kunnen beslissen of ik compleet opnieuw wil starten met mijn backup. Ook mis ik een webinterface om vanaf andere locaties bij mijn bestanden te kunnen.
Ook het annuleren is niet gemakkelijk. Dus hoe doe ik dat ??
Reputatie 7
1. Zelf bepalen wanneer je opnieuw wilt beginnen met een schone back-up kan natuurlijk altijd, je moet alleen een aantal zaken - heb ik lokaal wel al mijn bestanden - goed vooraf checken!

2. Het ontbreken van een mogelijkheid om met een web-interface je bestanden op een andere lokatie te bekijken, is een bewuste keuze geweest van KPN.

3. Ook bij het annuleren van een back-up worden er een aantal zeer belangrijke processen uitgezet en de data in de back-up set gecontroleerd zowel lokaal alsook op de Cloud server van KPN. Dat is zoals dit - en vele andere - back-up software pakket nu eenmaal werkt. Als je annuleert, dan wil je natuurlijk wel dat je back-up software de volgende keer weer een goede back-up kan maken.

Ik hoop hiermee al je vragen te hebben beantwoord!

Wil je opzeggen, stuur @Tim dan even een Persoonlijk Bericht. Hij zal dan e.e.a. intern voor je opstarten mbt jouw opzegging.
Reputatie 7
Badge +11
Volgende vraag, hoe zeg ik op. De software is prima wanneer het werkt maar bij problemen veel te ingewikkeld. Ik moet natuurlijk zelf kunnen beslissen of ik compleet opnieuw wil starten met mijn backup. Ook mis ik een webinterface om vanaf andere locaties bij mijn bestanden te kunnen.
Ook het annuleren is niet gemakkelijk. Dus hoe doe ik dat ??
Hi Ranger, welkom op het zakelijk forum, leuk dat u advies bij ons zoekt!

Aanvulling op laatste antwoorden van Berend:
1. Dit is op meerdere manieren mogelijk. Als de client van Back-up Online nog goed werkt, kunt u een "lege" back-up opslaan.
Als dat niet lukt, kan de gebruiker ook zelf een nieuw account aanmaken. In de online selfcare omgeving hebt u de mogelijkheid om uw licentiesleutel opnieuw aan te maken. Daarmee wordt het vorige account verwijderd. (cp.online.kpn.com)

2. Dat klopt inderdaad. Er is geen webinterface vanwege beveiligingsoverwegingen.

3. Op de website van KPN staat meer informatie over het opzeggen van cloud diensten. Wij medewerkers helpen u graag! :)

Dankzij uw e-mailadres op het forum heb ik uw Back-up Online account gevonden. Het lijkt erop dat u inderdaad met een nieuwe back-up bent begonnen? De kleine back-ups van gisteren zijn goed gegaan. Werkt het nu weer goed?
Badge
Die tip van het aanmaken van een nieuwe gebruiker was een gouden. Ben opnieuw aan het backuppen geslagen.
Reputatie 7
Badge +11
Die tip van het aanmaken van een nieuwe gebruiker was een gouden. Ben opnieuw aan het backuppen geslagen.Top, ik hoor/lees graag of het straks beter gaat 🙂
Badge
De backups werken alleen de status is nu (L) Gereed, ik kan me niet herinneren dat er een (L) voorstond.
Ik dacht dat de status alleen Gereed kon zijn.
Reputatie 1
Badge
Beste Tim,

Ik heb hetzelfde probleem als Ranger: Tot en met 3 maart 2017 heeft het (al jaren) perfect gewerkt, sinds die tijd blijft hij op consistentie controleren staan.
Na 3 maart is er niets veranderd aan mijn pc.
Wat kan er loos zijn?
Reputatie 7
Beste Tim,

Ik heb hetzelfde probleem als Ranger: Tot en met 3 maart 2017 heeft het (al jaren) perfect gewerkt, sinds die tijd blijft hij op consistentie controleren staan.
Na 3 maart is er niets veranderd aan mijn pc.
Wat kan er loos zijn?

Hallo johanpater,

Welkom op het KPN Zakelijk Forum! 🆒

1. Hoe groot is jouw data-set voor de dagelijkse back-up die je hebt geselecteerd?

2. Wat is jouw download/upload snelheid?

@Tim, zou je met spoed bij het Ontwikkel Team Cloud (OTC) willen navragen wat en wanneer er op de servers is aangepast, met name voor de klanten met een data-set van >= 1TB? Ik heb een donkerbruin vermoeden, maar wil wel even fact-checken natuurlijk. Graag zsm even een terugkoppeling hierop.
Reputatie 1
Badge
1. Hoe groot de data-set is? 2tb schat ik. Tot voor 3 maart had hij iedere avond minder dan een uurtje nodig om te backuppen.

2. Download/uploadsnelheid? 150 / 15mbit van Ziggo

Hoor het graag.

Reageer