Vraag

[Windows] Backup blijft uren hangen op het scherm "Selectie bestanden en mappen".

  • 27 March 2018
  • 29 reacties
  • 1386 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Mijn Backup Online hangt uren op het scherm 'Seclectie bestanden en mappen". Hierdoor kan ik de te backuppen bestanden lijst niet meer bijwerken. De backup zelf loopt goed volgens de rapporten die ik elke dag krijg. Dit verschijnsel is er al een aantal weken (maanden?), maar ik dacht dat het wel weer over zou gaan.
Ik heb:
- BUO verwijderd en de data map bewaard, zoals aanbevolen wordt
- Had een volledig bijgewerkte Win 10, behalve FCU
- Opnieuw geïnstalleerd, hele nacht laten doorgaan, blijft hangen op scherm 'Selectie bestanden en mappen', wel met lopende activiteit balletjes; scherm verder iets gedimd.
- Een in-place Windows 10 herinstallatie gedaan, vooraf voor de zekerheid BUO verwijderd
- Door de in-place heb ik nu Win10 1709 FCU
- BUO online geïnstalleerd. Geprobeerd : zelfde resultaat, blijft hangen en ik kan niets veranderen
- gegevens BUO:
Meest recente backup 27-03-18 10:01
Grootte selectie 133 GB
Aantal bestanden verwerkt 7.397
Aantal foutmeldingen 0
Gebruikte opslag 352 GB

Internet DSL 60/30 mbs

Wat kan ik doen om BUO weer volledig te kunnen gebruiken? Liep altijd goed.

* Onderwerp van dit topic aangepast voor een betere vindbaarheid *

29 reacties

Reputatie 7
Goedemorgen Dick - @Dick99999!

Ik ben benieuwd of jouw Back-up Online weer 100% naar behoren werkt.

Heb een fijne dag! 😎
Reputatie 7
Goedemiddag Dick - @Dick99999!

Bedankt voor je terugkoppeling.

Besloten is dat ik mijn account verwijder en opnieuw een complete backup maak. Omdat ik een paar dagen ben weggeweest zal ik dat pas volgende week doen. De gekozen oplossing geeft wel invulling aan het gezegde ' 1 backup is geen backup ' (ik heb inderdaad een 2-de).
Begrijp ik het goed dat je - zoals ik al eerder aangaf - een geheel nieuwe Back-up Online account - andere licentie - hebt gekregen?

Bijzonder is wel dat de reden voor de gekozen oplossing is dat support mijn PC wilde overnemen met een te downloaden/installeren remote management tool. Ik heb vrij veel ervaring met support en mij valt op dat dit in NL wel meer voorkomt, maar bv. in de VS nooit. Het is ook een groot risico, zowel voor mij en als voor KPN.
Als mijn PC het daarna niet meer doet, dan is KPN daarvoor aansprakelijk? KPN zou dit zelf niet moeten willen, zeker niet in de zakelijke markt! Overigens laat ik nooit onbekenden toe, echt een te groot risico. Blijkbaar zijn de log files niet voldoende?

Ikzelf ben persoonlijk ook geen fan van remote sessies, zeker ook op basis van jouw beschreven argumenten. Laat je me weten wanneer je een wederom geheel geslaagde back-up hebt kunnen maken? Succes!

Heb een fijn weekend! 😎
Reputatie 2
Badge
Besloten is dat ik mijn account verwijder en opnieuw een complete backup maak. Omdat ik een paar dagen ben weggeweest zal ik dat pas volgende week doen. De gekozen oplossing geeft wel invulling aan het gezegde ' 1 backup is geen backup ' (ik heb inderdaad een 2-de).

Bijzonder is wel dat de reden voor de gekozen oplossing is dat support mijn PC wilde overnemen met een te downloaden/installeren remote management tool. Ik heb vrij veel ervaring met support en mij valt op dat dit in NL wel meer voorkomt, maar bv. in de VS nooit. Het is ook een groot risico, zowel voor mij en als voor KPN.
Als mijn PC het daarna niet meer doet, dan is KPN daarvoor aansprakelijk? KPN zou dit zelf niet moeten willen, zeker niet in de zakelijke markt! Overigens laat ik nooit onbekenden toe, echt een te groot risico. Blijkbaar zijn de log files niet voldoende?
Reputatie 7
Goedemiddag Dick - @Dick99999!

Is je probleem inmiddels al opgelost door de TD?

Heb een fijne dag! 😎
Reputatie 7
Badge +11
Goedemiddag Dick - @Dick99999,

Hiervoor wil ik mijn excuses aanbieden en neem de schuld / verantwoordelijkheid op mij. Op maandag 16 april is er eindelijk een ticket aangemaakt voor de technische dienst, vanuit ons verzoek van 11 april. Ontzettend jammer om te zien dat de overdracht niet goed is gegaan. Mijn collega bij de technische dienst is op de hoogte van het ticket en het topic en neemt straks contact met je op.
Reputatie 7
Helaas, er zou wel een ticket worden aangemaakt, maar er is verder nog geen contact geweest. KPN heeft geluk dat ze geen Amerikaanse eigenaar hebben. Daar is het een grond voor ontslag als er niet direct gereageerd wordt.. maar ja, we leven niet in de USA.
Goedemiddag Dick,

Tsjonge, dat had ik zeker ook niet verwacht! Ik zal het nogmaals onder de aandacht brengen van het @Forum Team.

Wordt vervolgd...

Heb ondanks je teleurstelling toch vooral ook nog een fijne en zonnige dag/weekend! 😎
Reputatie 2
Badge
Helaas, er zou wel een ticket worden aangemaakt, maar er is verder nog geen contact geweest. KPN heeft geluk dat ze geen Amerikaanse eigenaar hebben. Daar is het een grond voor ontslag als er niet direct gereageerd wordt.. maar ja, we leven niet in de USA.
Reputatie 7
Goedemiddag Dick - @Dick99999!

Is je probleem inmiddels al opgelost door de TD?

Heb een fijne dag! 😎
Reputatie 7
Hi @BerendDeMeyer,

Het ticket staat uit bij de technische dienst, het wachten is nu op behandeling. Zodra er contact is geweest vernemen we dat graag van @Dick99999!

Goedemiddag Tim,

Bedankt voor je update.

Heb een fijne dag! 😎
Reputatie 7
Badge +11
Hi @BerendDeMeyer,

Het ticket staat uit bij de technische dienst, het wachten is nu op behandeling. Zodra er contact is geweest vernemen we dat graag van @Dick99999!
Reputatie 7
Goedemorgen @Forum Team!

Hebben jullie wellicht al een statusupdate?

Heb een fijne dag! 😎
Reputatie 7
Goedemiddag Dick - @Dick99999!

Ik heb afgelopen donderdag het @Forum Team nog even een reminder gestuurd voor het aanmaken van een ticket voor jouw issue met Back-up Online. Ik ga er vanuit dat Tim dit begin volgende week even voor zal gaan je oppakken.

Heb een fijn weekend! 😎
Reputatie 2
Badge
Na veel tijd aan dit probleem besteed te hebben, ben ik er in geslaagd om eenmalig de lijst van te backuppen bestanden bij te werken. Voor de zekerheid heb ik de schijf T: uit te backuppen bestanden verwijderd. Dat eenmalig lukt na een complete verwijder/herinstallatie cyclus. Maar dan werkt daarna handmatig starten van de backup niet meer (blijft hangen op 0% gedaan).

Dus weer herinstalleren. Goed dat ik mijn laptop moest herstarten voor iets anders, de BUO bewerk knop/opdracht geeft (eenmalig) onmiddellijk mijn schijfletters weer (nu dus zonder T:)

Ik heb ook naar de backup logfiles gekeken. Mij lijkt het vreemd dat er zo vaak zeer oude bestanden en schijven genoemd worden in de log, in een soort cleanup . Nog vreemder vindt ik de melding dat cloud1.kpn.com niet te bereiken zou zijn. Ik heb gedaan wat aanbevolen wordt op:
https://support.solarwindsmsp.com/kb/solarwinds_backup/MSP-Backup-show-Install-Failed?q=%22Management%20service%20unavailable%22
De site is gewoon bereikbaar vanaf mijn laptop.

Verder nog wat hoogtepunten uit de log files. Daar moeten deskundigen via een ticket toch iets aan kunnen zien, lijkt mij? De genoemde files die er niet zouden zijn of niet geopend kunnen worden, bestaan ook niet in mijn BUO index mappen.

[2018-04-01 12:44:25.018923] [d] [07028] [Connection Speedometer] Failed to resolve address to host "cloud1.kpnbackup.com:443", reason: The requested name is valid, but no data of the requested type was found

[2018-04-01 12:44:25.097221] [w] [07028] Connection to management node (cloud1.kpnbackup.com:443) failed, switching to next node. Error: Couldn't resolve host name

[2018-04-01 12:44:25.150276] [d] [07028] Retryable action failed: Couldn't resolve host name. Retrying...
[2018-04-01 12:44:25.197152] [d] [07028] Retryable action can't be redone! Attempts limit 3 was reached.
[2018-04-01 12:44:25.197152] [w] [07028] Connection to management node (cloud1.kpnbackup.com:443) failed, switching to next node. Error: Couldn't resolve host name
[2018-04-01 12:44:25.197152] [w] [07028] Failed to update home endpoint : Management service unavailable

[2018-04-01 14:36:32.792722] [d] [15656] [Connection Speedometer] Host "cloud1.kpnbackup.com:443" reached within 0.041036 seconds.

[2018-04-01 14:36:33.550076] [w] [15656] Operation on management node (cloud1.kpnbackup.com:443) failed. Error: [Management Service] Server error : You have reached the limit of requests. Please try again later. (104) A a r d i g !!

[2018-04-01 14:46:52.428577] [d] [06964] [CodeBase] File Find Error Opening File (-64) file4open (90615) [C:\ProgramData\KPN\KPN Back-up Online\storage\5987867259_BCB6E824CFCFA70FB5C1\reg\a.x] [] []
[2018-04-01 14:46:52.428577] [d] [06964] [CodeBase] File Find Error Opening File (-64) file4open (90615) [C:\ProgramData\KPN\KPN Back-up Online\storage\5987867259_BCB6E824CFCFA70FB5C1\reg\a.x] [] []

k] Start...
[2018-04-01 14:46:52.438091] [d] [06964] [Index consistency check] [c] [""] Progress 2.20% 1000/45394
[2018-04-01 14:46:52.480631] [d] [02704] [SynchronizationManager] All tiers have been initialized.
[2018-04-01 14:46:52.516139] [d] [06964] [Index consistency check] [c] [""] Progress 100.00% 45394/45394
[2018-04-01 14:46:52.628223] [d] [06964] [Index consistency check] [c] [Id_tag] Progress 100.00% 45394/45394
[2018-04-01 14:46:52.724786] [d] [06964] [Index consistency check] [c] [SessId_tag] Progress 100.00% 45394/45394
[2018-04-01 14:46:52.724786] [l] [06964] [Index consistency check] All indexes are consistent
[2018-04-01 14:46:52.724786] [l] [06964] [Index consistency check] Finish.

[C:\ProgramData\KPN\KPN Back-up Online\storage\...........\reg\cl.x] [] []
[2018-04-01 14:46:53.349243] [d] [06964] [`anonymous-namespace'::DetermineIndexMode] [cl] Index file could not be opened (-64)
Reputatie 7
Badge +11
Dag @Dick99999, speelt het probleem ook als u alle verwisselbare schijven afkoppelt?
Het vastlopen op het scherm van 'Selectie Bestanden en mappen' staat voor zover ik weet los van de backup op de server en loopt denk ik enkel lokaal vast. De backup van 28 maart is bijvoorbeeld met succes afgerond en is helemaal gezond.

Zoals @BerendDeMeyer aangeeft kunnen we een ticket uitzetten. Mijn collega's van de technische dienst zien dezelfde gegevens als wij zien, maar hebben natuurlijk iets meer ervaring en direct contact met de leverancier van de software. In dit geval kan wellicht met een remote sessie met u worden meegekeken.

Goed idee om de backup nog even volledig te laten draaien. Gezien ik volgende week zelf afwezig ben, heb ik mijn collega @Lindsay gevraagd om mee te ondersteunen.

We horen het graag.
Reputatie 2
Badge
Drive T is een USB disk, maar als ik die aansluit gebeurt hezelfde. Overigens ook voor v: een truecryp drive die 'niet altijd' gemount is.

Misschien dat de log files in BackupFP nog helpen?
40 mb aan foutmeldingen (9 files) binnen 2 minuten
bijna helemaal gevuld met:
[2018-03-28 12:45:09.817715] [e] [08132] [DirectoryExaminer] [FileSystemExaminer::DirectoryExaminer::Private::Examine] Removed root directory

En dan nu gevolgd door wat kleinere files met de volgende meldingen:
- Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
- Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
-[Cleaning] Technical error #521 (cic) encountered. Invariant #100 (c)is not satisfied (1226265, 3)
- Check for orphaned slices completed. 19 nodes with orphaned slices found.
[2018-03-29 02:47:32.201741] [l] [02488] [Consistency check] Check for missing slices completed. 2 nodes with missing slices found.
[2018-03-29 02:48:53.985999] [l] [02488] [Consistency check] Total parents: 15706, total mis-hashed fixed parents: 108 (0%).
[2018-03-29 03:15:00.211173] [w] [02376] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found

Ik laat het dit weekend gewoon draaien.
Reputatie 7
Goedemiddag @Dick99999 en @Tim,

Bedankt voor jullie terugkoppeling!

Inmiddels heb ik contact gezocht met het Forum Team. Tim zal de discussie hier voortzetten.
Dat is fijn, alle andere Forumleden kunnen dan ook meelezen en -leren! 😎

Ik heb overigens voor de zekerheid mijn hangende backup nu 2 dagen door laten ploeteren, zonder resultaat: hangt nog steeds op het gedimde 'Selectie Bestanden en mappen' scherm.

Ik ben erg benieuwd wat de uiteindelijke oorzaak is van deze issue.

Heb een fijne avond! 😎
Reputatie 7
Badge +11
Hi @Dick99999, wat mij op valt op uw account zijn meldingen die duiden op hardware problemen waardoor er wellicht onleesbare data op de schijf wordt geraadpleegd. Even voor mijn beeldvorming, wat voor type harde schijf betreft uw T schijf?
Reputatie 2
Badge
Inmiddels heb ik contact gezocht met het Forum Team. Tim zal de discussie hier voortzetten. Ik heb overigens voor de zekerheid mijn hangende backup nu 2 dagen door laten ploeteren, zonder resultaat: hangt nog steeds op het gedimde 'Selectie Bestanden en mappen' scherm.
Reputatie 7
Badge +11
Ik adviseer je dan ook om z.s.m. via het @Forum Team een ticket aan te laten maken voor het KPN Cloud Team. Zij kunnen verder in de systemen van Back-up Online duiken, om te kijken wat er precies bij jou aan de hand is.
Absoluut @Dick99999, kom je niet verder ondanks de goede tips van @BerendDeMeyer, kijken we graag met je mee naar het probleem!
Reputatie 7
1. Is dat al direct nadat je je PC een herstart hebt gegeven en Back-up Online hebt opgestart? Ja en ook als ik na het opstarten alle tray processen eerst afsluit.
Foute boel!

3. Ik mis dan ook nog de Back-up Web Application bij jou?
Inderdaad, qua schermafdruk wel, maar niet op mijn laptop :-)


haha 😁

Succes verder en heb een fijne dag! 😎
Reputatie 2
Badge
1. Is dat al direct nadat je je PC een herstart hebt gegeven en Back-up Online hebt opgestart?
Ja en ook als ik na het opstarten alle tray processen eerst afsluit.

3. Ik mis dan ook nog de Back-up Web Application bij jou?
Inderdaad, qua schermafdruk wel, maar niet op mijn laptop :-)

Reputatie 7
Er is toch iets meer aan de hand, waardoor ik betwijfel of de backup wel zo goed gaat als het rapport zegt. Mijn KPN log directory stroomt vol met 5MB logs. Met allemaal foutmeldingen zoals hieronder.
Goedemiddag Dick,

Dat lijkt me inderdaad ook toch echt een register-index issue - opnieuw teruggezet? - die mogelijkerwijs toch ook met de Windows 10 FCU upgrade te maken heeft. Ik heb er in het verleden ook last van gehad, zelfs tot 2017_06_10.141 aan toe.




Ik adviseer je dan ook om z.s.m. via het @Forum Team een ticket aan te laten maken voor het KPN Cloud Team. Zij kunnen verder in de systemen van Back-up Online duiken, om te kijken wat er precies bij jou aan de hand is.

1. Ikzelf vermoed toch dat jouw installatie niet goed is en wellicht opnieuw moet worden gedaan.

2. Ook is er de mogelijkheid - INDIEN JE VERDER GEEN BESTANDEN VANAF DE KPN BACK-UP ONLINE SERVERS NODIG HEBT - met een geheel nieuwe licentie weer opnieuw te starten. Check even goed of je alle bestanden lokaal op je PC hebt staan!

Zeker omdat je al zolang problemen hebt met Back-up Online is een ticket wel op z'n plaats! Laat je me even weten over het verdere verloop? Succes!!!

Heb een fijne dag! 😎
Reputatie 2
Badge
Er is toch iets meer aan de hand, waardoor ik betwijfel of de backup wel zo goed gaat als het rapport zegt. Mijn KPN log directory stroomt vol met 5MB logs. Met allemaal foutmeldingen zoals hieronder.


en de meldingen, 5Mb per file:

Reputatie 7
Goedemiddag Dick,

Beste Berend,
De actie vooraf is het uitkiezen van de tab Backup en dan de knop bewerken. Verder niets.

1. Het punt is nu juist dat ik de selectie niet kon en niet kan aanpassen! Dat wilde ik namelijk doen. Maar als ik dat probeer krijg ik dat hangende scherm. Verder komt backup online niet. Dat was zo voor de windows update en is ook zo na de windows update.

1. Is dat al direct nadat je je PC een herstart hebt gegeven en Back-up Online hebt opgestart?

2. PC loopt goed.

2. Prima!

3. Processen aanwezig maar iets andere namen, process explorer geeft echter wel oude namen......

3. Ik mis dan ook nog de Back-up Web Application bij jou?

Processen:


Details:


Heb een fijne dag! 😎
Reputatie 2
Badge
en de scherm afdrukken, sorry.


Reageer