Beantwoord

[Windows] De mail die na de dagelijkse backup wordt gestuurd geeft status grijs, ook al is alles goed gegaan.

  • 5 August 2017
  • 39 reacties
  • 731 keer bekeken


Toon eerste bericht

39 reacties

Reputatie 7
Badge +11
In deze zomermaanden komt maar af en toe iemand de pc gebruiken, dus kan er best een week lang niets veranderen op de disks.
Ah, duidelijk! Goed dat de back-up geschiedenis overeenkomt met de praktijk. Dan hebben we waarschijnlijk een misinterpretatie van de back-up status in de e-mail. Ik ben het met je eens, het is verwarrend en geeft niet de indruk dat alles in orde is. Dit ga ik even nalopen bij de productmanager, kijken hoe hij het ziet en wat zijn reactie is.

Het lijkt er tevens op dat er een dubbele back-up schema loopt, gezien er meestal kort na de back-up nog een nieuwe back-up wordt gestart. Als dat een issue is, weet @BerendDeMeyer daar volgens mij een oplossing op.

Laat op de avond draait een script om met robocopy de netwerkschijf naar een lokale disk te synchroniseren, dat heb ik een week geleden aangepast om een log file te schrijven die meegaat in de backup, en dat zie ik terug in de dashboardmail : daar komt een groene kleurbalk onder "bestanden gekopieerd 1". Maar ook dan is het datum-/tijdveld grijs, en de uitleg daarbij ( Grijs: u heeft nog geen back-up gemaakt ) stelt niet gerust.
Dat gaat inderdaad goed! Bedoel je de datum-/tijdveld uit de e-mail zoals in onderstaande afbeelding? Is de kleur dus altijd grijs?
De dashboardmail die ik heb, met een laatste back-up die niet goed gegaan is, heeft het blokje van de laatste back-up rood. Checkvraag @BerendDeMeyer, hoe is dat bij jou? Als de back-up goed gegaan is, wordt de tijdsnotatie ook groen?


Reputatie 1
Badge
In deze zomermaanden komt maar af en toe iemand de pc gebruiken, dus kan er best een week lang niets veranderen op de disks. Laat op de avond draait een script om met robocopy de netwerkschijf naar een lokale disk te synchroniseren, dat heb ik een week geleden aangepast om een log file te schrijven die meegaat in de backup, en dat zie ik terug in de dashboardmail : daar komt een groene kleurbalk onder "bestanden gekopieerd 1". Maar ook dan is het datum-/tijdveld grijs, en de uitleg daarbij ( Grijs: u heeft nog geen back-up gemaakt ) stelt niet gerust.
Reputatie 3
Badge
Hallo Job ( @jei ), ontzettend veel dank aan Berend voor zijn uitstekende hulpvaardigheid!
Ik heb op de server gekeken naar jouw back-up online sessies. Als jij het oké vindt, deel ik de logging gewoon even hier:

code:
8/2/17, 11:34 AM	34s	Backup	Completed	0 B
8/1/17, 10:27 PM 6s Backup Completed 0 B
8/1/17, 10:27 PM 7s Backup Completed 0 B
7/31/17, 10:25 PM 6s Backup Completed 0 B
7/31/17, 10:22 PM 15s Backup Completed 0 B
7/30/17, 10:25 PM 5s Backup Completed 0 B
7/30/17, 10:22 PM 15s Backup Completed 0 B
7/29/17, 10:27 PM 5s Backup Completed 0 B
7/29/17, 10:27 PM 7s Backup Completed 0 B
7/28/17, 10:25 PM 6s Backup Completed 0 B
7/28/17, 10:22 PM 31s Backup Completed 0 B


We zien geen opmerkelijke foutmeldingen in de logging wat meer informatie geeft. Eigenlijk zou ik helemaal niet verwachten dat er een probleem is als ik puur naar de logging kijk. De laatste error was op 27 juli.

Wat opvalt in de logging is dat op de dagen dat de dashboard mail aangeeft er geen back-up is gemaakt, er daadwerkelijk op de server niets is gedaan. Die dagen herken je aan de data grootte van 0 B in de logging hierboven.

Kan het zijn dat we een misverstand hebben over de back-up status "Geen back-ups"? Er is daadwerkelijk wel een back-up uitgevoerd, maar er viel niets te back-uppen. Kan dat kloppen @jei?

Groeten,
Tim
Reputatie 7
Hallo Jei,

Natuurlijk graag gedaan en dank voor je snelle reactie! Ik hoop dat ze je snel duidelijkheid kunnen geven over de herkomst van jouw e-mailnotificaties en daarna een positief bericht van jou hier in dit topic.

Succes!
Reputatie 1
Badge
Berend bedankt,
ik ga ze berichten, dank voor je actie. De backup gaat steeds goed, als ik naar de pc zelf toe ga en de client opstart blijken ze gelukt, maar de mail geeft status "grijs", of rood als iemand anders de pc heeft uitgeschakeld in plaats van in slaapstand te zetten, en de laatste backup ouder dan 24 uur is..
Reputatie 7
Hallo @jei,

Ik heb vandaag een terugkoppeling gekregen van het KPN Cloud Team. Ze willen jouw issue toch even nader gaan onderzoeken. Zou je het KPN Forum Team - ivm jouw privacy - even een persoonlijk bericht (PB) willen sturen, zij kunnen deze info dan doorsturen.

Stuur voor de volledigheid de volgende gegevens m.b.t. jouw licentie van Back-Online:
1. Jouw NAW-gegevens
2. Het e-mailadres dat aan deze licentie is gekoppeld en waarmee je de notificaties van Back-up Online ontvangt
3. Laatste 4 cijfers IBAN waarvan het abonnement wordt geïncasseerd

Om de leden van het @Forum Team een PB te sturen, hoef je alleen maar even op hun blauwe linkje te klikken. Je komt dan op de gebruikerspagina van het Team terecht. Klik daar dan vervolgens op de knop "Stuur bericht".

Ik hoor graag even van je.
Reputatie 7
Hallo Jei,

UPDATE: helaas heb ik nog geen terugkoppeling gekregen op mijn e-mail! Wordt vervolgd...
Kun je me nog wel even een terugkoppeling geven hoe Back-up Online draait bij jou momenteel? Bedankt alvast.
Reputatie 7
Hallo Jei,

Ik kan jouw issue zelf - Windows 10 / macOS - helaas niet reproduceren, ik heb wel even een e-mail gestuurd naar een medewerker van KPN Cloud Diensten! Dus als je nog even geduld hebt? Wordt vervolgd...

PS, draait Back-up Online nu wel weer goed en dus ook de notificaties per e-mail?
Reputatie 7
Hallo Jei,

Omdat je al wel een e-mail hebt ontvangen over het plaatsten van mijn oorspronkelijke reactie hier, even een update.

Na het plaatsen van deze - oorspronkelijke - reactie ben ik tegen een aantal zaken aangelopen m.b.t. een test in Back-up Online, die ik eerst even moet checken. Ik zal mijn reactie zsm plaatsen. Wordt vervolgd...
Reputatie 1
Badge
hier het backupverslag van 2 aug.
Reputatie 7
Hallo Jei,

Bedankt voor je snelle reactie!

Zou je in je kalender overzicht van Back-up Online eens willen klikken op de datum 2 augustus, er verschijnt dan een nieuw venster met daarin precies weergegeven welke back-ups er op die dag zijn gemaakt. Plaats daarvan hier ook even een schermafdruk.
Reputatie 1
Badge
schermafdruk
Reputatie 1
Badge
hier een schermafdruk van de dashboard mail. In de client software op de pc staat de backup groen in de kalender met backups, maar het vakje met "2-aug-2017.." is niet groen, maar grijs.
Reputatie 7
Hallo @jei,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum!

Omdat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt met "status grijs" zou ik je willen vragen even een beeldscherm afbeelding te delen. Onderstaand de kleurcoderingen die in de e-mail notificatie worden gebruikt:

Groen : Uw back-up is goed gegaan
Oranje : Controleer uw back-up
Rood : Uw back-up is niet goed gegaan
Blauw : Uw back-up is nog bezig

Alvast bedankt voor je moeite!

Reageer