Beantwoord

[Windows] De mail die na de dagelijkse backup wordt gestuurd geeft status grijs, ook al is alles goed gegaan.

  • 5 August 2017
  • 39 reacties
  • 731 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Actieve Deelnemer
  • 11 reacties
windows 10, was vista ; pc in slaapstand, wordt wakker door geplande taak, gaat daarna weer in slaapstand
icon

Beste antwoord door BerendDeMeyer 16 August 2017, 14:50

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 1
Badge
In mijn workstation-versie BUO heb ik maar 1 schema (of eigenlijk 2: aan of uit) , maar in de clienttool.exe ...list stond:
C:\Program Files\KPN Back-up Online>ClientTool.exe control.schedule.list
ID ACTV NAME TIME DAYS DSRC PRESID POSTSID
-- ---- ------------ ----- -------------------------------------------------------- ---------- ------ -------
1 yes Initial 22:25 Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday FileSystem 0 0
4 yes Daily backup 11:34 Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday FileSystem 0 0
Die ID=4 verbaast me, daar kan ik me niets van herinneren, dat verklaart wel wat ik zag. Ik heb de regel verwijderd, kijken of het nu netter loopt.

Vriendelijke groeten -job
Reputatie 7
Badge +11
Voorstel aan Product Manager
De kleuren voor beiden 100% gelijk te maken. Concreet; om de datum- en tijdnotatie in de notificaties dezelfde kleur te geven zoals die van de laatste status in de Back-up Online Manager, omdat het kan voorkomen dat er verschillende statussen zijn per dag. Zie hiervoor onderstaand voorbeeld vanuit macOS.

Bedankt voor je input Berend, lijkt me zeker een goed idee en neem ik mee richting de productmanager.
Leuk om te delen: ik heb een klein onderzoekje gedaan. Ik heb 6 collega's het back-up schema laten zien en gevraagd wat de betekenis is van de "grijze" dagen.

5x dacht men dat Back-up Online niet aan stond, pc uit stond of er geen internet was.
1 collega wist daadwerkelijk te zeggen dat Back-up Online wel werkt, maar er geen wijzigingen zijn op de pc en dus ook niet in de Back-up.

De resultaten heb ik gedeeld met de product manager en laat jullie weten wat de terugkoppeling is. 👌🏼
Reputatie 7
Badge +11
Hi Berend,
In de eerste instantie alleen de BUO Manager maar de dashboardmails zal absoluut ook aan bod komen.
Het onderzoekje mag hopelijk duidelijk maken dat de huidige manier niet werkt!
Reputatie 7
Badge +11
Even toch nog een korte vraag. Heb jij de oude versie van Back-up Online for Workstations draaien, daarin kun je inderdaad geen netwerklocaties kiezen.
Klopt Berend. @jei heeft nog Back-up Online met Fair Use Policy. Het abonnement kan omgezet worden naar de nieuwe propositie per 100GB om de nieuwe functies te gebruiken inclusief netwerklocaties.

Voor meer informatie zie het topic: Back-up Online for workstation: wijziging in Fair Use Policy

Alle abonnementen worden uiteindelijk overgezet maar het is nog niet bekend wanneer. Het is echter ook mogelijk om al eerder het abonnement om te zetten. Ik verneem graag of ik daarbij kan helpen 🙂
Reputatie 7
Badge +11
Beste @jei, graag kom ik nog even terug op dit topic. Want mijn veronderstelling blijkt toch helemaal verkeerd te zijn.

Grijs = Geen Backups = correct.

Op de grijze dagen is er geen back-up gemaakt. Er is op die dagen geen sessie actief geweest met de server. De omschrijving klopt toch wel. Misschien heb ik 2 weken geleden verkeerd gekeken, bijvoorbeeld naar de verkeerde maand, dat weet ik nu niet meer. Als ik nogmaals in de geschiedenis van de back-ups kijk, is er op de "grijze" dagen geen back-up sessie geweest en klopt de omschrijving dus dat er geen back-up is gemaakt.

Mijn excuses voor de ontstaande verwarring. Indien de computer wel ingeschakeld stond tijdens de grijze dagen, gaat er iets fout waardoor er geen back-up gemaakt wordt. Als dat het geval is, adviseer ik @jei om dit te bekijken op de pc.
Reputatie 7
Badge +11
Duidelijk! Ik zat volledig verkeerd. Dan werkt het gelukkig precies zoals het hoort. Bedankt @BerendDeMeyer voor de bevestiging.
Als er vragen open staan of wij kunnen helpen @jei, hoor ik het graag!
Reputatie 7
Hallo @jei,

Ik heb vandaag een terugkoppeling gekregen van het KPN Cloud Team. Ze willen jouw issue toch even nader gaan onderzoeken. Zou je het KPN Forum Team - ivm jouw privacy - even een persoonlijk bericht (PB) willen sturen, zij kunnen deze info dan doorsturen.

Stuur voor de volledigheid de volgende gegevens m.b.t. jouw licentie van Back-Online:
1. Jouw NAW-gegevens
2. Het e-mailadres dat aan deze licentie is gekoppeld en waarmee je de notificaties van Back-up Online ontvangt
3. Laatste 4 cijfers IBAN waarvan het abonnement wordt geïncasseerd

Om de leden van het @Forum Team een PB te sturen, hoef je alleen maar even op hun blauwe linkje te klikken. Je komt dan op de gebruikerspagina van het Team terecht. Klik daar dan vervolgens op de knop "Stuur bericht".

Ik hoor graag even van je.
Reputatie 7
En daarom is het super fijn als kritische klanten / forumleden zich hier melden met dit soort vragen. Dus Jei bedankt daarvoor! 😎
Reputatie 7
Hallo Job - @jei,

Ik heb inmiddels verschillende kleurschema's per specifieke e-mail notificatie verzameld in het nieuwe topic: [Algemeen] Kleurschema's die kunnen voorkomen in de e-mail notificaties voor Back-up Online

Mocht je nog vragen, opmerkingen en/of aanvullingen hebben, dan hoor ik dat graag van je.

Fijne weekend! 😎
Reputatie 1
Badge
Berend bedankt,
ik ga ze berichten, dank voor je actie. De backup gaat steeds goed, als ik naar de pc zelf toe ga en de client opstart blijken ze gelukt, maar de mail geeft status "grijs", of rood als iemand anders de pc heeft uitgeschakeld in plaats van in slaapstand te zetten, en de laatste backup ouder dan 24 uur is..
Reputatie 1
Badge
In deze zomermaanden komt maar af en toe iemand de pc gebruiken, dus kan er best een week lang niets veranderen op de disks. Laat op de avond draait een script om met robocopy de netwerkschijf naar een lokale disk te synchroniseren, dat heb ik een week geleden aangepast om een log file te schrijven die meegaat in de backup, en dat zie ik terug in de dashboardmail : daar komt een groene kleurbalk onder "bestanden gekopieerd 1". Maar ook dan is het datum-/tijdveld grijs, en de uitleg daarbij ( Grijs: u heeft nog geen back-up gemaakt ) stelt niet gerust.
Reputatie 1
Badge
Hartelijk dank, Tim & Berend, voor jullie intense inzet. Ik verbaasde me ook over die ongevraagde backups. Ik heb geen apart schema aangemaakt, heb alleen "dagelijks" aangevinkt en 22:25 ingevuld. De pc's worden gewoonlijk drie ochtenden in de week gebruikt, de data staat op een netwerkschijf die ik niet kan kiezen in BUO, dus laat ik de "backup pc" na gebruik in slaapstand zetten. BUO maakte de pc niet wakker, dus heb ik die gepland in het tijdvenster van een robocopy-taak in Taakplanner, die de pc wakker maakt om 22:22. Wat ik dan zie uit de eventlogs is dat de PC wakker wordt, BUO direct daarna kennelijk een signaal krijgt en gelijk met het script begint te lopen. Het script kopieert de data naar een lokale harde schijf, is meestal ruim voor 22:25 klaar, BUO ook. Er zit een timeout in het script, zodat de pc niet te snel in slaap valt. Dan wordt het 22:25 en start BUO braaf op - voor de tweede keer.
Als alles gedaan is gaat de PC weer slapen; ik vraag me af of dat de reden is van de datum-tijd-status-grijs ; rekent BUO op een always-on connectie ?
Ik ga in ieder geval kijken of clientconnect.exe iets vreemds laat zien.
Reputatie 1
Badge
Gisteren draaide de backup mooi op tijd, datum;tijd-status grijs , maar geen status-lijn onder de "aantal-bestanden ... 10" regel.
Ik heb geen mogelijkheid gezien om netwerken te kiezen in de cliënt.
De komende 2 weken ben ik weg, geen updates van mijn kant tot 3 september. Veel dank tot dusver.
Reputatie 1
Badge
Net terug, even gekeken naar de backups van de afgelopen twee weken, en vergeleken met de dashboard-mails. Het datum-tijd-veld in de mails is altijd grijs, behalve als er geen backup heeft gedraaid, dan is het rood. De lijn onder aantal-bestanden... is groen als er 1 of meer bestanden zijn verwerkt, of afwezig bij 0 bestanden. Ik zal de mail-frequentie op wekelijks zetten, dat was het voorheen ook.
Mijn BUO heeft "Korte versie 16.8.0 Versie nummer 17123"
Reputatie 3
Badge
Hallo Job ( @jei ), ontzettend veel dank aan Berend voor zijn uitstekende hulpvaardigheid!
Ik heb op de server gekeken naar jouw back-up online sessies. Als jij het oké vindt, deel ik de logging gewoon even hier:

code:
8/2/17, 11:34 AM	34s	Backup	Completed	0 B
8/1/17, 10:27 PM 6s Backup Completed 0 B
8/1/17, 10:27 PM 7s Backup Completed 0 B
7/31/17, 10:25 PM 6s Backup Completed 0 B
7/31/17, 10:22 PM 15s Backup Completed 0 B
7/30/17, 10:25 PM 5s Backup Completed 0 B
7/30/17, 10:22 PM 15s Backup Completed 0 B
7/29/17, 10:27 PM 5s Backup Completed 0 B
7/29/17, 10:27 PM 7s Backup Completed 0 B
7/28/17, 10:25 PM 6s Backup Completed 0 B
7/28/17, 10:22 PM 31s Backup Completed 0 B


We zien geen opmerkelijke foutmeldingen in de logging wat meer informatie geeft. Eigenlijk zou ik helemaal niet verwachten dat er een probleem is als ik puur naar de logging kijk. De laatste error was op 27 juli.

Wat opvalt in de logging is dat op de dagen dat de dashboard mail aangeeft er geen back-up is gemaakt, er daadwerkelijk op de server niets is gedaan. Die dagen herken je aan de data grootte van 0 B in de logging hierboven.

Kan het zijn dat we een misverstand hebben over de back-up status "Geen back-ups"? Er is daadwerkelijk wel een back-up uitgevoerd, maar er viel niets te back-uppen. Kan dat kloppen @jei?

Groeten,
Tim
Reputatie 7
Badge +11
In deze zomermaanden komt maar af en toe iemand de pc gebruiken, dus kan er best een week lang niets veranderen op de disks.
Ah, duidelijk! Goed dat de back-up geschiedenis overeenkomt met de praktijk. Dan hebben we waarschijnlijk een misinterpretatie van de back-up status in de e-mail. Ik ben het met je eens, het is verwarrend en geeft niet de indruk dat alles in orde is. Dit ga ik even nalopen bij de productmanager, kijken hoe hij het ziet en wat zijn reactie is.

Het lijkt er tevens op dat er een dubbele back-up schema loopt, gezien er meestal kort na de back-up nog een nieuwe back-up wordt gestart. Als dat een issue is, weet @BerendDeMeyer daar volgens mij een oplossing op.

Laat op de avond draait een script om met robocopy de netwerkschijf naar een lokale disk te synchroniseren, dat heb ik een week geleden aangepast om een log file te schrijven die meegaat in de backup, en dat zie ik terug in de dashboardmail : daar komt een groene kleurbalk onder "bestanden gekopieerd 1". Maar ook dan is het datum-/tijdveld grijs, en de uitleg daarbij ( Grijs: u heeft nog geen back-up gemaakt ) stelt niet gerust.
Dat gaat inderdaad goed! Bedoel je de datum-/tijdveld uit de e-mail zoals in onderstaande afbeelding? Is de kleur dus altijd grijs?
De dashboardmail die ik heb, met een laatste back-up die niet goed gegaan is, heeft het blokje van de laatste back-up rood. Checkvraag @BerendDeMeyer, hoe is dat bij jou? Als de back-up goed gegaan is, wordt de tijdsnotatie ook groen?


Reputatie 7
Badge +11
Dag Job, helemaal goed! Daarmee zouden de dubbele taken opgelost moeten zijn, ik ben benieuwd!
Het is mogelijk ontstaan tijdens een update/installatie van Back-up Online, we hebben meer gebruikers gezien die er last van hadden waaronder @BerendDeMeyer zelf. 🙂
Reputatie 7
Hallo @jei,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum!

Omdat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt met "status grijs" zou ik je willen vragen even een beeldscherm afbeelding te delen. Onderstaand de kleurcoderingen die in de e-mail notificatie worden gebruikt:

Groen : Uw back-up is goed gegaan
Oranje : Controleer uw back-up
Rood : Uw back-up is niet goed gegaan
Blauw : Uw back-up is nog bezig

Alvast bedankt voor je moeite!
Reputatie 7
Hallo Jei,

Bedankt voor je snelle reactie!

Zou je in je kalender overzicht van Back-up Online eens willen klikken op de datum 2 augustus, er verschijnt dan een nieuw venster met daarin precies weergegeven welke back-ups er op die dag zijn gemaakt. Plaats daarvan hier ook even een schermafdruk.
Reputatie 7
Hallo Jei,

Omdat je al wel een e-mail hebt ontvangen over het plaatsten van mijn oorspronkelijke reactie hier, even een update.

Na het plaatsen van deze - oorspronkelijke - reactie ben ik tegen een aantal zaken aangelopen m.b.t. een test in Back-up Online, die ik eerst even moet checken. Ik zal mijn reactie zsm plaatsen. Wordt vervolgd...
Reputatie 7
Hallo Jei,

Ik kan jouw issue zelf - Windows 10 / macOS - helaas niet reproduceren, ik heb wel even een e-mail gestuurd naar een medewerker van KPN Cloud Diensten! Dus als je nog even geduld hebt? Wordt vervolgd...

PS, draait Back-up Online nu wel weer goed en dus ook de notificaties per e-mail?
Reputatie 7
Hallo Jei,

UPDATE: helaas heb ik nog geen terugkoppeling gekregen op mijn e-mail! Wordt vervolgd...
Kun je me nog wel even een terugkoppeling geven hoe Back-up Online draait bij jou momenteel? Bedankt alvast.
Reputatie 7
Hallo Jei,

Natuurlijk graag gedaan en dank voor je snelle reactie! Ik hoop dat ze je snel duidelijkheid kunnen geven over de herkomst van jouw e-mailnotificaties en daarna een positief bericht van jou hier in dit topic.

Succes!
Reputatie 7
Hallo @jei en @Tim,

Ik denk ook dat we hier dan een issue hebben die zeker even de aandacht behoeft van de Productmanager van Back-up Online. De manier waarop op dit moment gebruik gemaakt wordt van kleur is op z'n minst verwarrend te noemen.

Het is inderdaad zo, dat de enige wijziging in kleur in de datum- en tijdnotatie in de notificaties die van "uw back-up is ouder dan 24 uur" is. Deze kleurt dan ook rood zoals in bovenstaand voorbeeld van Tim.

In de Back-up Online Manager worden de kleur grijs en rood anders gebruikt/geïnterpreteerd dan in de notificaties, waarbij in de laatste de kleur grijs niet 'juist' wordt gebruikt en de kleuren groen, oranje en blauw dan ook helemaal niet worden gebruikt voor de datum- en tijdnotatie. In de Back-up Online Manager ontbreekt ook de kleur blauw helemaal.

Note: De kleur blauw in de notificatie heb ik zelf nooit ontvangen, maar ik heb dan ook een 500/500 Mbits verbinding. Dus de kans dat een back-up langer van 24 uur bezig is is in mijn geval dan ook niet aan de orde.

Back-up Online Manager
Datumnotatie GRIJS = GEEN back-ups gemaakt, dus zeker NIET een geslaagde back-up zonder gewijzigde data!!!



Notificatie per e-mail
Datum- en tijdnotatie GRIJS = status normaal, de kleuren van de statusbalken geven de status van de gemaakte back-up aan. Zoals in onderstaand voorbeeld, zijn de kleuren groen (balk) en rood (datum/tijd) gecombineerd, de laatste backup geslaagd maar is 24 uur oud.



Voorstel aan de Productmanager Back-up Online
De kleuren voor beiden 100% gelijk te maken. Concreet; om de datum- en tijdnotatie in de notificaties dezelfde kleur te geven zoals die van de laatste status in de Back-up Online Manager, omdat het kan voorkomen dat er verschillende statussen zijn per dag. Zie hiervoor onderstaand voorbeeld vanuit macOS, de back-up van 1:00 uur is mislukt, de laatste van 18:25 is wel geslaagd, daarom krijgt de status van die dag een groene kleur in de Manager.

Reputatie 7
Graag gedaan Tim, jij bedankt voor je snelle feedback. Tja, een klein onderzoekje (n=6) kan soms veel helderheid verschaffen! 😎

EDIT: Heb je de BUO Manager of de notificatie laten zien, of toch ook beiden?

Ik hoop op een spoedige reactie van de PM Back-up Online!

Reageer