Beantwoord

[Windows] KPN Backup werkt niet meer na Windows 1703 Creators update

  • 1 May 2017
  • 14 reacties
  • 510 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Na de update te hebben uitgevoerd opent de backup manager niet meer. Het window opent wel maar blijft geheel leeg. Aan de mails te zien worden de backups ook niet meer uitgevoerd. Backup online opnieuw proberen te installeren maar blijft 'eeuwig' hangen op de melding 'uw systeem wordt geconfigureerd'. Is er een compatibiliteits probleem met de nieuwste versie van WIndows?
icon

Beste antwoord door Arjen Kommer 8 May 2017, 20:27

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Hallo @Arjen Kommer,

Hartelijk welkom op het Zakelijk KPN Forum!

Erg vervelend dat je Back-up Online niet goed meer werkt na de update van de Windows 10 - 1703 Creators Update. Ik zal beiden senario's - update van Windows 10 en een herinstallatie van Back-up Online in versie 170 - zo snel als mogelijk voor je testen. Ik hoop hier vandaag nog - anders iig morgen - bij je op terug te komen.

Heb je nog wel kunnen controleren of in je Taakbeheer de (achtergrond) processen van Back-up Online wel draaien?

Wordt vervolgd...!
Reputatie 1
Badge
Hoi Berend,

Achtergrondprocessen genoeg: 4 stuks waarvan er 1 continu ongeveer 30% processor gebruik aangeeft. Als ik hem stop activeert hij zichzelf meteen weer.
Reputatie 7
Hallo Arjen,

Ik ben momenteel bezig met een testcase voor een installatie van Back-Up Online in Windows 10 Creators Update (Build 1703-15063). Ik zal mijn bevindingen ook in jouw topic delen.


Welke (achtergond-) processen draaien er allemaal en wat gebeurd er als je je PC opnieuw hebt opgestart? Wel is het zo dat na een herinstallatie, Back-up Online geheel opnieuw de consistentie gaat controleren tussen je bestanden op je PC en de bestanden die reeds eerder door Back-up Online naar de KPN servers zijn ge-upload.

Afhankelijk van de grootte van je geselecteerde data-set en natuurlijk ook de snelheid van je PC en upload snelheid, kan dit behoorlijk lang duren! Geduld is dan het devies.


Succes!
Reputatie 1
Badge
Hi,

Dat verklaard inderdaad waarom hij blijft hangen na een nieuwe installatie. Voorgaande check duurde 5 dagen (400 Gb aan data). Is de consistentie check misschien ook gebeurd na de installatie van de windows update? Het verklaard ook waarom er op de achtergrond allerlei processen blijven lopen...
Reputatie 7
Hallo Arjen,

Bij een grote update/upgrade zoals deze Windows 10 Creators Update worden er natuurlijk heel veel nieuwe/gewijzigde systeembestanden weggeschreven. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de data-set die je hebt geselecteerd. Back-up Online zal deze allemaal vergelijken met de versie op de back-up servers van KPN.

Samengevat zijn er in jouw geval twee zaken van belang:

1. De update van Windows 10 zelf, INDIEN je de gehele systeemschijf c:/ hebt geselcteerd;

2. Maar de belangrijkste wijziging is natuurlijk de herinstallatie van Back-up Online zelf! Voordeel is wel dat er een nieuwe check gedaan wordt en een geheel nieuwe index wordt aangemaakt. Zie het maar als de grote lente-schoonmaak voor je PC en Back-up Online. 🆒

Laat Back-up Online maar gewoon net zo lang draaien totdat de consistentie-check is afgerond. Heb je nog (aanvullende) vragen, stel ze dan gerust!

Succes!
Reputatie 3
Badge
Om te zien wat er op de achtergrond gebeurt kun je de application log bekijken. Zo krijg je een beetje een indruk of er nog wat gebeurt. https://zakelijkforum.kpn.com/back-up-online-back-up-online-voor-servers-27/windows-tip-kijk-buo-op-de-achtergrond-doen-is-9210 .

Je kan in de log wel zien dat hij aan het opbouwen van de index is begonnen, maar gedurende het opbouwen van 1 index bestand wordt helaas niet in de log geschreven dat hij nog steeds bezig is. Wat ik zelf gedaan heb toen ik een vergelijkbaar probleem had, is met "perfmon /res" kijken of 'system' nog aan het schrijven is in een van de *.d, *.x en *.n bestanden in de reg folder. Totdat het opbouwen van de index helemaal klaar is moet je je machine niet afsluiten, want anders begint hij de volgende keer weer gewoon van voren af aan! BUO zelf mag je wel afsluiten. BUO zal de volgende keer dat je hem opstart dan ofwel doorgaan naar het normale scherm (dan is het index controleren/opbouwen klaar) of weer blijven hangen op "Even Wachten Uw Systeem Wordt Geconfigureerd" (dan is hij nog steeds niet klaar).
Reputatie 1
Badge
Hoi Richard, dank je voor de info. Uit de log haal ik dat hij dus nu nog steeds bezig is met indexeren. Nu sluit ik mijn pc iedere avond af. Als hij dan opnieuw begint kan ik lang wachten... Een uiterst onvriendelijke kpn helpdeskmedewerker heeft mij de voorgaande keer dat de consistentiecheck werd uitgevoerd (deze werd zonder aantoonbare reden uitgevoerd en duurde 2 weken) gemeld dat je gewoon je pc mag afsluiten en dat de check op de achtergrond blijft doorgaan. Nu heb ik 400 GB en dat kan best lang duren. Vreemd dat er zo weinig bekend is wat je nu moet doen als dit gebeurt. Als Data Integrity Expert (mijn functietitel) ben ik blij dat de consistentie gecheckt wordt maar dat de backup nu al 7 dagen stil ligt is onverantwoord. BUO scoort hierdoor een dikke onvoldoende.
Reputatie 3
Badge
Uit betrouwbare bron kan ik je melden dat 400GB niet de grootste backup set is en dat je nog een heel stuk verder kunt gaan 😉 Voor het bedrag dat deze oplossing kost vind ik het persoonlijk een prima dienst. Je kan het vast elders beter krijgen maar dan zal de prijs daar ook naar zijn.

Het controleren van de index bestanden door BUO gaat best heel snel; zolang er geen inconsistenties worden geconstateerd zal vrijwel geen gebruiker deze stap zelfs maar merken, zelfs als je set meerdere TB's groot is. Ook het opnieuw ophalen van een index bestand (*.d) wanneer je index bestanden niet (helemaal) correct blijken te zijn gaat -voor zover je internet verbinding dat toestaat- best rap. Er lijkt pas een echte vertraging op te treden zodra hij de index file (*.x) voor een groot *.d bestand opnieuw moet opbouwen. Dit kan -vanuit mijn ervaring- gebeuren vanwege 2 redenen: ofwel de *.x ontbreekt helemaal (bijvoorbeeld als je een nieuwe installatie hebt gedaan of als je te weinig diskruimte op je C: schijf vrij hebt), of de consistentie-check heeft hem in de stap ervoor weggegooid. Ik vermoed dat er bij jou een keer iets verkeerd is gegaan waardoor je index bestanden verkeerd zijn afgesloten. Bijvoorbeeld iets simpels zoals dat je pc de keer daarvoor is vastgelopen terwijl de backup nog liep, of dat je c:-schijf te vol is geworden. BUO heeft erg veel ruimte nodig op je C:-schijf, vooral tijdens het her-indexeren. Ik had op een gegeven moment nog steeds niet voldoende vrije ruimte op mijn C:-schijf terwijl ik al ruim 100GB vrij had gemaakt en ik onmogelijk nog meer vrij kon maken.

Lees mijn artikeltje https://zakelijkforum.kpn.com/windows-tip-verplaats-index-bestanden-voor-meer-ruimte-op-c-27/windows-tip-verplaats-index-bestanden-voor-meer-ruimte-op-c-9209 eens, wellicht dat je aanknopingspunten ziet voor jouw probleem.
Reputatie 1
Badge
Hoi,

Dank je voor het artikel. Het wordt steeds verhelderender. ;-)
Wat logt de log op onderstaande locatie eigenlijk?
C:\ProgramData\KPN\KPN Back-up Online\logs\BackupFP

Het zijn 10 logs met alleen maar de volgende melding herhaald:
[2017-05-08 17:37:29.071279] [e] [15844] [Index consistency check] [c] Failed : Check table consistency error: Invalid header of the table "C:/ProgramData/KPN/KPN Back-up Online/storage/b2wa8xvs1du4_1F7FEEBABE4084965ACA/reg/c.d"!
Reputatie 3
Badge
Ik heb ook nog niet precies kunnen achterhalen welke van die 4 logs nu wat zijn. Twee ervan denk ik te kunnen gokken: IP staat denk ik voor iets als Installation Process en UP voor Update Process. SC zou iets van Service C??? kunnen zijn. Maar FP is voor mij ook een raadsel.

De melding die je daar geeft, zou echter best een sleutel naar de oorzaak van je probleem kunnen zijn. Dat reg/c.d bestand is namelijk een van je index bestanden. die hele reg\ folder staat vol met 1 tot 2-letter files met .d en .x extensies. De .d-files worden gedownload van de server en de .x files lijken index bestanden te zijn van die .d-files. Die .x-files worden opgebouwd door de .d-file helemaal te lezen met een bepaalde set aan filter condities die je in de application log langs ziet komen op het moment dat hij geconstateerd heeft dat het .x-bestand ontbreekt. Dus het lijkt dan wel te kloppen dat jouw consistentie check faalt. Als er meerdere meldingen over dat zelfde bestand zijn, lijkt het er -volgens mij- op dat hij het probleem niet automatisch verholpen krijgt. Daarvoor kunnen natuurlijk allerlei redenen zijn, waaronder dat hij simpelweg niet genoeg tijd heeft gekregen doordat je de machine elke avond uitgeschakeld hebt 🙂 Maar als het .d-bestand al niet in orde is, dan zal ook het opbouwen van het .x bestand niet goed gaan.

Ik ben maar een goedwillende vrijwilliger, dus ik kan geen garantie op succes geven en ik zou even op instemming van een van de admins/kpn medewerkers wachten voordat je hier aan begint, maar je zou kunnen proberen om de Backup online service (de exacte naam staat in mijn artikeltje) te stoppen, en dan de files c.d, c.x en eventueel c.n deleten vanuit je reg folder. Als je daarna de service weer start zal hij opnieuw aan de consistentie check moeten beginnen, waarop hij zal constateren dat het c.d bestand ontbreekt en dit gaan downloaden, en daarna de c.x opbouwen. Als het goed is, moet je dan weer correcte bestanden hebben. En omdat de rest van de bestanden er nog staat, zou het niet zo heel veel tijd moeten kosten. Aan de andere kant, als niet alleen het c.d bestand beschadigd is maar ook andere bestanden, dan kan het zijn dat je daarna weer op nieuwe problemen stuit. Dus het is aan jou om te bepalen of je alle bestanden weghaalt of het eerst probeert met alleen het c.d bestand. In ieder geval zou ik proberen om voordat je begint met experimenteren de hele reg folder te kopieren naar een andere plek, liefst op een andere schijf i.v.m. de benodigde ruimte. Ik weet uit ervaring dat KPN medewerkers simpelweg de reg folder renamen zodat de nieuwe ernaast wordt aangemaakt. Dat gaat natuurlijk lekker snel, maar heeft als nadeel dat je C:-schijf dan juist nog voller wordt. Hoe groot is dat c.d bestand eigenlijk bij jou?
Reputatie 1
Badge
Het c.d bestand is maar 1.5 mb (de totale map 150mb). Klinkt niet als heel groot. Ik heb de gok genomen. BUO gedeinstalleerd en de map "C:\ProgramData\KPN\KPN Back-up Online" hernoemd. En nu blijft de installatie niet hangen bij de melding 'uw systeem wordt geconfigureerd' maar opent meteen de backup manager. Daarna consistentie controleren: 1 minuut en klaar! Pfff wijze les: altijd een clean install en dan gaat alles goed.

Deze afkortingen heb ik uit de logs kunnen halen:
FP is Functional Process
UP is automatic UPdate
SC - de C staat voor configuration

Dank je voor je hulp!
Reputatie 3
Badge
Super! En graag gedaan.
Reputatie 7
Super bedankt voor jullie inhoudelijke bijdrage in dit topic, Arjen en Richard!
Reputatie 7
Badge +11
Hello all!
Ik ben oude topics aan het doornemen en de beste antwoorden aan het markeren.
Tof om te zien dat dankzij de informatie van Richard en Berend, Arjan weer een stap verder is gekomen :)
Zowel Richard als Berend verdienen kudo's voor de hulp! Maar de reactie van Arjan zelf bevat kort relevante informatie over de oplossing, dus kies ik zijn reactie als het beste antwoord.

Reageer