Beantwoord

[Windows] Overzicht verwijderde bestanden

  • 3 June 2017
  • 25 reacties
  • 395 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Ik bekijk na een backup altijd de beide overzichten, oa om te kijken of ik niet per ongeluk een bestand heb verwijderd. Zo af en toe zie ik op het overzicht "verwijderde bestanden" een hele reeks vermeldingen staan die er als volgt uitzien: lost+found\. Zie ook de bijgevoegde screenshot.
Hoe kom ik er achter over welk bestand het daadwerkelijk gaat, hoe ontstaat dit, en hoe kan ik het voorkomen?
Alvast bedankt,
Marcel

icon

Beste antwoord door Tim 9 June 2017, 08:51

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Hallo Marcel,

Hartelijk welkom op het Zakelijk KPN Forum!

Dit is een interessante vraag, omdat ik je daar niet direct een goed antwoord op kan geven ga ik e.e.a. even voor je uitzoeken. Ik kom er z.s.m. bij je op terug.

Succes!
Reputatie 2
Badge
Ok, ik wacht af.
Nog even wat info: heb een multiboot systeem met XP Pro SP 3, W7 Pro en W10 Pro.
BUO draait onder W7.

Groetjes, Marcel
Reputatie 7
Hallo @Tim,

Zou jij deze vraag van @Marcel-E willen doorzetten naar het Cloud Team? Ik kan zelf geen van deze meldingen terugvinden in mij overzichten in Windows 10. Bedankt alvast! 🆒
Reputatie 2
Badge
Al enig licht in de duisternis?
Marcel
Reputatie 7
Hallo Marcel,

Ik heb zelf nog geen nieuwe informatie mbt jouw vraag, helaas!
Reputatie 7
Hallo Marcel,

Even een tweetal korte vraagjes, heb jij ook een map die "lost+found" heet op een van je drives staan. Maak je van je overige opstart schijven met de diverse OS'en ook back-ups met Back-up Online?
Reputatie 2
Badge
Hoi Berend,

Nee, ik heb geen "lost+found" map op een van m'n schijven staan.
Tot voor kort maakte ik van bepaalde mappen van mijn opstartschijven ook backups, maar die heb ik er allemaal uitgesloopt. Blijft alleen over voor mij belangrijke data.

Marcel
Reputatie 7
Badge +11
Hallo @Marcel-E & @BerendDeMeyer,

Dit is inderdaad een "lost+found" directory ergens op uw systeem. Deze map is vaak verborgen, mogelijk kunt u hem daardoor niet vinden? Bij het opschonen van uw harde schijf met behulp van de tool "schijfopruiming" worden deze mappen meestal verwijderd.

In mijn ervaring bestaan deze mappen alleen in de "root" van een (solid/verwisselbare) schijf. Kan het kloppen dat u een hele schijf hebt geslecteerd in uw back-up?
Reputatie 2
Badge
Ik heb geen SSD, wel een externe WD 4TB harde schijf.
Ik heb in mijn omgeving default verborgen bestanden zichtbaar.
Heb met Verkenner over de hele PC search gedaan naar "lost+found", niets gevonden. Heb op het net naar "lost+found" gezocht, vind alleen vermeldingen in combinatie met LINUX, maar ik werk met Windows.
Ik wist niet, dat wat de gebruikers doen aan jullie kant zichtbaar was, volgens mij is me in het verre verleden een keer verteld (in het kader van een bepaald probleem) dat KPN absoluut geen inzicht in de backups van de gebruikers heeft, dus dit vind ik zeer merkwaardig en eigenlijk ook niet kunnen.
Maar, ja ik backup m'n hele dataschijf.

Marcel
Reputatie 7
Badge +11
Ik wist niet, dat wat de gebruikers doen aan jullie kant zichtbaar was, volgens mij is me in het verre verleden een keer verteld (in het kader van een bepaald probleem) dat KPN absoluut geen inzicht in de backups van de gebruikers heeft, dus dit vind ik zeer merkwaardig en eigenlijk ook niet kunnen.
Wij hebben geen mogelijkheid om uw back-ups in te zien. Als u uw encryptie wachtwoord zou vergeten, kunnen wij bijvoorbeeld niet helpen om uw back-up open te breken. Deze is versleuteld met uw wachtwoord.
Aan de server kant is er gelukkig wel een logboek wat ons enig inzicht geeft. Bijvoorbeeld uw back-up selectie grootte, foutmeldingen en systeemspecificaties. Daarmee kan ik ondersteuning bieden bij vragen en problemen :)

Ik heb geen SSD, wel een externe WD 4TB harde schijf.
Ik heb in mijn omgeving default verborgen bestanden zichtbaar.
Heb met Verkenner over de hele PC search gedaan naar "lost+found", niets gevonden. Heb op het net naar "lost+found" gezocht, vind alleen vermeldingen in combinatie met LINUX, maar ik werk met Windows.

Na wat speurwerk kom ik op dezelfde conclusie. Het lijkt inderdaad een Linux oorzaak! De mappen in geval van Windows gebruiken andere namen.
Hebt u misschien ook andere apparaten waar mogelijk Linux op staat en daar de externe WD 4TB harde schijf soms op gebruikt? Veel apparaten draaien op Linux, zoals bijvoorbeeld een Smart TV, PlayStation, MediaPlayers, USB-Hub op een router of iets dergelijks? Of sla ik de spijker mis wordt de externe schijf helemaal niet gebackupped?
Reputatie 2
Badge
Van de externe HDD maak ik geen backup. Misschien dat m'n FritzBox op Lunix draait, maar daar maak ik geen backup van via BUO. Voor zover ik weet werk ik alleen maar met Windows (XP, W7 en W10).
Dus een raadsel?

Marcel
Reputatie 7
Badge +11
Goed mogelijk dat de FritzBox inderdaad op Linux draait. Voor de zekerheid heb ik navraag gedaan, BUO maakt zulke bestanden niet aan. Absoluut een raadsel wat dat betreft hoe de bestanden zijn gemaakt en weer zijn verwijderd.

Op de serverlogs van Back-up Online verwacht ik hier geen meldingen over te zien als er ook geen foutmeldingen zijn. Als u twijfelt of meer informatie wenst over de server logging, kijk ik graag uw account na.
Reputatie 7
Hallo Marcel en Tim,

Ik heb deze vraag toch ook nog even uitgezet!
Nog een vraagje Marcel, heb je een Virtuele Machine draaien zoals VMware o.i.d.?

Wordt vervolgd...
Reputatie 2
Badge
Hi Tim,

Geen bezwaar tegen het nakijken van m'n account, hoor ik wel het resultaat.

Hi Berend,

Nee, ik heb geen VM draaien.

Fijn weekend allebei,
Marcel
Reputatie 7
Hallo Marcel,

Ik wacht nu ook even het nakijken van jouw account af door Tim. Het enige dat ik heb kunnen vinden is toch een relatie met Linux/Unix. Dus ook ik ben erg benieuwd naar de uitkomst!

Jij ook een goed weekeinde!
Reputatie 7
Badge +11
Dag @Marcel-E,

Ik kijk graag voor u op de serverlogging. Met uw e-mailadres op het forum kan ik uw Back-up Online account niet vinden.
Wilt u uw licentie code invullen in het uw klantnummer veld in uw forum profiel?
Deze is alleen zichtbaar voor KPN Medewerkers en kan ik uw account zoeken 🙂
Reputatie 2
Badge
Hi Tim,

Sorry, maar ik besef me dat ik met het geven van de licentie-code de boel echt helemaal open zet. En dat vind ik eigenlijk niet zo'n aantrekkelijk idee.
Misschien is er nog een andere methodiek om onderzoek te doen? Met m'n mailadres zou het toch ook moeten lukken?
Sorry dat ik terugkom op mijn eerdere toestemming.
Fijne avond,
Marcel
Reputatie 7
Badge +11
Beste Marcel,

Indien ik u weet te identificeren als klant, zoals met uw e-mailadres, heb ik de mogelijkheid om uw licentie code op te zoeken. Dat is niet iets waar u zorgen over hoeft te maken. Zonder uw encryptiesleutel kan niemand er iets mee. Uiteraard ben ik als medewerker van KPN uw vertrouwenspersoon.
De inhoud van uw back-up staat niet open voor mij. Wel heb ik de optie om de server logbestanden op te vragen waar ik uw back-up activiteit kan inzien. Als u daar niet geliefd op bent begrijp ik dat. Alleen kan KPN dan lastig ondersteunen bij ingewikkelde vragen of problemen.

Verder om eerlijk te zijn verwacht ik niet dat het ons veel zal helpen en een onderzoek van mijn kant niet veel zin heeft. De bestanden zijn aangemaakt door vermoedelijk een bepaald linux systeem of applicatie en is vervolgens ook weer verwijderd (automatisch?). Back-up Online heeft deze bestanden meegenomen in de back-up. Het feit dat de bestanden zijn aangemaakt en weer verwijdert staat verder los van Back-up Online.
Reputatie 2
Badge
Hi Tim,

Als je er toch niet veel resultaat van verwacht, denk ik, dat we het maar hierbij moeten laten.
Begrijp me goed, het is geen kwestie van dat ik jou niet vertrouw, maar ik heb het idee, dat ik de boel echt open zet. En dat idee (wat misschien helemaal niet zo is), trekt me niet erg.
In ieder geval hartstikke bedankt voor je support.
Nog een fijne dag,
Marcel:D
Reputatie 7
Badge +11
Geen probleem, we helpen en denken graag met u mee Marcel!
Een reactie in het topic selecteer als het beste antwoord op uw vraag.
Ik wens u ook een fijne dag toe 🙂
Reputatie 2
Badge
Ik zit niet op Social Media, dus kan niet "liken" ofzo.
Maar nogmaals bedankt
Marcel
Reputatie 7
Badge +11
Precies onder de reacties staat een " Like " knop. :$
Uw dank waardeer ik op deze manier uiteraard ook!
Reputatie 2
Badge
Ik heb op geen enkel Social Media een account, dus ik kan niet "liken".
Marcel
Reputatie 2
Badge
Hi Tim,

Heb toch maar even de Like knop geklikt, en hij gaat idd naar 1.
Dus je hebt je Like.
Marcel
Reputatie 7
Badge +11
Hihi dank je wel voor de like Marcel! :D
We zien je graag op het forum terug als je een vraag hebt.

Reageer