Kleinzakelijk

Wat is spam en wat doe je ertegen?

  • 6 November 2017
  • 3 reacties
  • 571 keer bekeken
Wat is spam en wat doe je ertegen?
Reputatie 5
Badge +5

bijgewerkt april 2022

Reclamemails waar je nooit om hebt gevraagd: niemand zit op dit soort spam-berichten te wachten. Maar wat is spam precies en hoe zorg je ervoor dat je het zo min mogelijk krijgt? 

 

Hoe herken ik spam?


Tip: Doe áltijd de 3-stappen check!

o Stap 1, controleer de afzender
Is de afzender achter de @-teken een KPN-domein die je herkent uit eerdere KPN correspondentie? Dan is dit geen phishing en dus te vertrouwen. Bij twijfel kan je het het beste even bij ons navragen, dan controleren wij voor of het een legitiem KPN e-mail is of niet.
o Stap 2, controleer de links
Zweef met jouw muis over de links in de mail zonder te klikken. De daadwerkelijke link wordt dan zichtbaar en zo zie je waar het naartoe verwijst. Verwijst de link niet naar een KPN-domein die je herkent uit eerdere KPN correspondentie? Verwijder dan direct de mail. Neem bij twijfel contact met ons op voor navraag.
o Stap 3, controleer de bijlage
Controleer de bijlage. Wij versturen alleen PDF's als bijlage. Staat er een ander soort bestand in de mail? Verwijder dan direct de mail.

 

 

 

 

Een spamfilter instellen

Een van de meest voor de hand liggende maatregelen die je kunt treffen is het instellen van de spamfilter binnen de e-mailclient. In de desktop versie van Microsoft Outlook vindt je deze onder het tabje Start de knop Ongewenste e-mail.

 

Als je hier op klikt ziet je onderaan de knop naar Opties voor ongewenste e-mail. In dit scherm kun je de spamfilter personaliseren en bepalen hoe streng deze mag filteren. Hier vindt je ook de lijsten voor geblokkeerde afzenders, Veilige maillijsten, Veilige afzenders en Internationale instellingen om e-mails in vreemde talen standaard te weigeren. Deze lijsten kun je ook personaliseren.



In de webversie van Outlook kan je dit ook instellen. Klik dan rechtsboven op het wieltje en ga naar Opties. Klik in het menu aan de linker kant van het scherm onder Ongewenste e-mail op Filters en rapporteren. Hier vindt je ook de lijsten voor geblokkeerde afzenders, Veilige maillijsten en Veilige afzenders. Deze lijsten kan je personaliseren.

 

 

 

 

Wat kan je zelf doen tegen spam?

Met de onderstaande 3 tips verklein je de kans op spam.

1. Wees zuinig met je e-mailadres

Laat niet zomaar overal je e-mailadres achter op websites, zoals bij prijsvragen, in formulieren, op social media of op fora. Spammers hebben robots die automatisch zoeken naar e-mailadressen op internet en hier op een later moment spam naar mailen. Laat dus niet overal je e-mailadres achter. Je kan ook een tweede e-mailadres aanmaken, zodat eventuele spam daarop binnenkomt en je hoofdmail zoveel mogelijk “schoon’’ blijft.

2. Blokkeer en meld spam

Ontvang je nieuwsbrieven of andere mails die je niet meer wil? Klik dan op de afmeldknop. Meestal staat die onderaan de mail. Meld je juist niet af voor spam-mails en beantwoord ze ook niet, want dan zien de spammers dat je e-mailadres nog actief is en gaan ze juist meer mails sturen. Het beste kan je spam blokkeren.
Maak een melding van spam bij spamklacht.nl. Als er veel klachten over een bepaalde afzender komen, deelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) boetes uit aan spammers. Deze kunnen oplopen tot honderdduizenden euro’s.

3. Gebruik kpn-mail

Wist je dat je als kpn-klant met een internetaansluiting 5 gratis kpn-mailaccounts krijgt? Hiermee kan je meerdere e-mailadressen aanmaken. Dat is bijvoorbeeld handig als je een persoonlijk e-mailadres, een gezamenlijk e-mailadres met je partner en een zakelijk e-mailadres voor je eigen onderneming wil hebben.
Met een kpn-mailadres ben je beter beschermd tegen spam. Ons spamfilter controleert onder andere de afzender, onderwerpregel, bijlagen en de tekst in de mail. Als ons systeem verdenkt dat het een spam mail is, ontvang je ‘m niet in je gewone postvak-in, maar in je spambox. Als de filter 100% zeker weet dat het spam is, ontvang je de mail helemaal niet.

Ook je privacy is beter beschermd met kpn-mail. Wij verkopen je e-mailadres niet door aan andere bedrijven voor reclame, zoals Google bijvoorbeeld wel met je Gmail-account kan doen.

Zo maak je een KPN-mail aan:
1. Ga naar MijnKPN.
2. Klik op 'Producten' en kies voor 'Thuis'.
3. Kies 'Informatie & Instellingen'.
4. Klik op 'E-mailaccount toevoegen'.
5. Kies vervolgens jouw nieuwe e-mailadres en wachtwoord.

 

Interessant voor u:

 


3 reacties

Reputatie 6
Badge +5
😄
Reputatie 7
Badge +6
Als ik de bovenstaande stappen moest volgen zou ik eigenlijk de mails van KPN grootzakelijk moeten verwijderen 😅

Het is grotendeels ook gezond verstand en niet te veel vertrouwen hebben in wat er gezegd wordt, in het geval van twijfel is het altijd het beste om te vragen of iets werkelijk legitiem is.

De schade die je met een makkelijk te beantwoorden vraag kan voorkomen is groter dan je denkt 😉
Reputatie 5
Badge +5
Hi @SjorsK

Je hebt helemaal gelijk, ik heb direct de stappenplan aangepast en verduidelijkt. Bedankt voor je feedback! Ik ben het zeker met je eens dat je bij twijfel het beste kunt navragen bij ons.

Reageer