Hoe werkt een contractovername?

  • 25 September 2019
  • 0 reacties
  • 2156 keer bekeken
Hoe werkt een contractovername?
Reputatie 5
Badge +3
  • KPN Community Manager
  • 223 reacties

Het overzetten van een contract naar een ander bedrijf of persoon noemen we een contractovername. Een contractovername wordt bijvoorbeeld gestart omdat een werknemer het mobiele nummer wil behouden als hij uit dienst gaat.  Of als er zich een faillissement voordoet. Of een fusie, of splitsing van een bedrijf, of omdat u net een bedrijf bent gestart en u uw eigen mobiele nummer op naam van de zaak wil zetten.

Voor wie?

Als ZZP’er of ondernemer met een MKB (midden- en klein bedrijf) contract gebruikt u eenvoudig het online overnameformulier of loopt u binnen bij onze KPN XL winkels. Ook als het gaat om KPN EEN MKB. Voor het overnemen van een dienst die valt onder een Grootzakelijk contract kunt u het beste contact opnemen met de telecombeheerder van uw bedrijf.

Hoe werkt het?

Het aanvragen van een contractovername doet u dus via de (XL) winkel of online. Let wel op: als de reden van de aanvraag een faillissement is kunt u alléén het online formulier gebruiken.

Tijdens een aanvraag doorloopt u de volgende stappen:

  • U deelt de gegevens van de oude en de nieuwe contractant;
  • KPN controleert of de overname uitgevoerd kan worden;
  • Wijzigt de gegevens van oude contractant naar de nieuwe contractant;
  • Stuurt een bevestiging van de overname.

De verdere uitleg gaat puur over het online formulier. Gaat u langs de KPN XL Winkel? Controleer dan de ‘Aandachtspunten’ hier onder om te zien welke documenten u mee moet nemen:

  • Een contractovername kan uitsluitend worden verwerkt voor aansluitingen waar geen toestelkosten voor worden betaald. Dat ziet u terug op uw mobiele factuur. Wilt u het bedrag versneld aflossen zie dan www.kpn.com/aflossen voor meer informatie;
  • Wordt een zakelijke aansluiting overgenomen door een consument dan wordt niet het contract, maar het mobiele nummer overgenomen. Omdat in dit geval het huidige abonnement wordt beëindigd is de einddatum van het contract heel belangrijk. Bij de oude contractant wordt dan eventueel een afkoopsom in rekening gebracht. De nieuwe partij sluit vervolgens een nieuw abonnement af, met behoud van het mobiele nummer;
  • In het geval de contractovername het gevolg is van een faillissement wordt deze alleen geaccepteerd indien zowel KPN als de aangewezen curator hier toestemming voor geven;
  • Tijdens de aanvraag wordt een contactpersoon aangewezen. KPN houdt tijdens de uitvoering van de aanvraag uitsluitend contact met deze persoon. U bepaalt zelf wie de contactpersoon is. Dit kan de oude contractant, de nieuwe contractant, de curator of iemand anders zijn die dit voor u verzorgt;
  • Na ontvangst van het formulier duurt het, als alle relevante gegevens in orde zijn, ongeveer 5 werkdagen voordat KPN de contractovername heeft afgehandeld;
  • Contract- en verbruikskosten van de mobiele aansluiting die betrekking hebben op de periode voor de overname worden bij de oude contractant in rekening gebracht. De nieuwe contractant betaalt voor kosten die betrekking hebben op de periode na de contractovername. Bij uitzondering kunnen kosten van gesprekken die door de huidige contractant in het buitenland zijn gevoerd nog tot maximaal 4 maanden later op de factuur van de nieuwe contractant in rekening worden gebracht. Deze kosten kunt u onderling verrekenen;
  • Documenten die KPN u zal vragen te tonen zijn:
    • Nieuwe contractant is zakelijk
      • Duidelijke kopie van een geldig identiteitsbewijs, rijbewijs of paspoort van de tekenbevoegde namens de nieuwe contractant;
      • Uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan een 1 maand). U kunt het uittreksel eventueel via de internetsite van de Kamer van Koophandel opvragen: www.kvk.nl;
    • Nieuwe contractant is particulier
      • Duidelijke kopie van een geldig identiteitsbewijs, rijbewijs of paspoort van de tekenbevoegde namens de nieuwe contractant
      • Een kopie van een recent bankafschrift (niet ouder dan 1 maand) zodat we uw naam, adres en woonplaats kunnen controleren. De overige gegevens hoeven niet herkenbaar te zijn
    • Bij een contractovername i.v.m. overlijden moet de overlijdensakte van de huidige contractant worden meegestuurd.

Aanvraag via onze website

Start de aanvraag door het invullen van het contractovernameformulier. Zodra u het formulier hebt ingevuld en op ‘verzenden’ hebt geklikt ontvangt de vermelde contactpersoon direct een PDF bestand met alle aangeleverde gegevens.

De contactpersoon print het document uit, zorgt dat deze ondertekend wordt door de latende- en nieuwe contractant en scant het document weer in. Vervolgens worden de documenten, samen met andere gevraagde documenten zoals legitimatiebewijs, KvK- uittreksel retour gestuurd  via een upload functionaliteit in het e-mailbericht.

Na ontvangst neemt KPN uw aanvraag in behandeling, kijkt of alles compleet is en of de overname verwerkt kan worden. Als de aangedragen gegevens niet compleet of onduidelijk zijn neemt KPN contact op met de contactpersoon voor verdere vragen. Besluit u, gedurende het proces, onverhoopt niet verder te gaan met de aanvraag dan kan de contactpersoon dit in de eerder ontvangen bevestigingsmail aangeven.

Na verwerking, of annulering, ontvangen alle betrokken partijen een bevestiging en wordt de aanvraag gesloten.


0 reacties

Geen reactie

Reageer