Laat uw domeinnaam niet phishen! (Stem mee)

  • 7 oktober 2016
  • 0 reacties
  • 457 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +11
  • KPN Medewerker
  • 3505 reacties

-E-mails uit naam van Domain Notice
-E-mails uit naam van SIDN
-Persoonlijke ervaring

Phishing gebeurt overal

Phishing gebeurt veel, dagelijks en over de hele wereld. Bij phishing sturen hackers een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een legitiem bedrijf. Met het verzoek om in te loggen, omdat u bijvoorbeeld een cadeau krijgt, of anders wordt verbannen. Daarnaast wordt niet alleen simpel meer om uw inlog gegevens gevraagd. Nee, of u meteen even kunt betalen, het liefst met iDEAL maar het mag ook een Bitcoins, PayPal of Western Union betaling zijn. Om betrouwbaar over te komen, worden meerdere betalingsmogelijkheden aangeboden.

Phishing in alle soorten en maten
Criminelen vinden steeds meer digitale valstrikken uit om geld mee te verdienen. Is er al eens telefonisch contact met u opgenomen vanuit "WindowsCare"? Een buitenlands accent verklapt direct dat u niet in contact bent met het bedrijf Microsoft zelf. Het verhaal aan de telefoon is bovenal dat u een virus op uw computer heeft. Niemand wil natuurlijk de gevolgen van een virus ondergaan. Uiteraard is alle hulp welkom! Nee, iemand wenst verbinding te maken met uw computer om kwaadwillende software te installeren zoals malware.

In dit topic verzamelen en bespreken we voorbeelden van verschillende phishing methodes, die de laatste tijd veel voorkomen. De onderwerpen die worden uitgelicht hebben te maken webhosting, domeinregistratie en gerelateerde diensten. Ook andere soorten phishing ervaringen delen we graag met u.

Voor meer informatie over phishing-mails die uit naam van KPN zijn verstuurd, bekijkt u onderstaande topic. Meld en bespreek uw ervaring. Het topic wordt continue bijgehouden met updates:
→ Waarschuwing voor phishing-mails | update ←


Pas op voor phishingmails uit naam van Domain Notice

Ontzettend verraderlijk, een e-mail vanuit Domain Notice, die er letterlijk precies zo uit ziet als de eigen e-mails van Domain Notice. We zien dat men goed inspeelt op de mogelijke "gevolgen" indien u geen actie onderneemt.

Niet meer gevonden kunnen worden op het internet? Geen resultaten meer in de zoekmachines? Voor de meeste bedrijven / websites een ramp als het gebeurt. Maakt u zich hier niet druk om, registreren bij zoekmachines is een fabeltje. Om gevonden te worden hoeft u namelijk niets te doen. Voor een betere vindbaarheid maakt u gebruik van Search Engine Optimization (SEO). Voor meer informatie hierover, kijk op de website Google Webmaster Tools / Google Search Console.

Ook komen er phishing e-mails voor waarbij wordt aangegeven dat de domeinnaam vervalt. Betaal nu en de domeinnaam is de komende 5 jaar weer veilig in uw bezit! Op een 'twijfelachtige' website wordt u doorverwezen naar de betalingsmogelijkheden.
Stop! De betaling voor uw domeinnaam doet u bij uw eigen aanbieder. Bijvoorbeeld bij KPN betaald u middels een automatische machtiging. Een andere partij heeft niets te maken met uw domeinnaam of betaling.

Voorbeeld van een nep e-mail uit naam van Domain Notice:


Pas op voor phishingmails uit naam van SIDN

De truc bij phishing is hoe meer e-mails er worden verstuurd, hoe meer slachtoffers worden gemaakt. Zie het als bij het 'normaal' vissen, hoe meer hengels en lokaas, hoe meer vissen er worden gevangen. Dus worden er ook meer namen misbruikt, waaronder SIDN. Bent u al bekend met SIDN? Het is dé leverancier van .nl domeinnamen van KPN, iedereen met een .nl domeinnaam heeft te maken met SIDN.

Ontvangt u een e-mail om in te loggen vanwege een vage reden? Doe dat vooral niet! Kijk goed naar de website waar u daadwerkelijk op uit komt alvorens het invullen van uw gegevens. Neem contact op met de aanbieder van uw domeinnaam om te controleren of de e-mail echt is.

Voorbeeld van een nep e-mail uit naam van SIDN:


Persoonlijke ervaring

Hebt u zelf al een slechte ervaring gehad met phishing? Graag vertel ik u over mijn ervaring, eigenlijk die van mijn ouders. Mijn ouders hebben een bankrekening bij de ING Bank. Voor internetbankieren gebruiken ze zogenoemde TAN-codes. Min of meer zijn dit pincodes die een online betaling goedkeuren.

Op een avond tijdens het mailen en surfen, kreeg mijn moeder "opeens" de inlogpagina van ING in beeld. Toevallig moest ze nog wat internetbankieren, dus geen argwaan en ze is gaan inloggen. Opmerkelijk vond ze dat bij het inloggen ook gevraagd werd om een TAN-code. Dat klopt uiteraard niet. Mijn niets vermoedende moeder heeft bij het inloggen met haar TAN-code een betaling van 2000 euro gedaan naar een buitenlands rekeningnummer. Eenmaal opgemerkt door mijn ouders is de bank geïnformeerd en kon de betaling net op tijd worden tegengehouden! :$

Doorlezen? Meer over phishing op het Zakelijk KPN Forum:
→ Waarschuwing voor phishing-mails | update ←
Post u een reactie in het topic? Wij zijn geïnteresseerd naar uw ervaring!

Bent u een keer in aanraking gekomen met phishing?


0 reacties

Geen reactie

Reageer