Sticky

LinkedIn verliest privacy rechtszaak


Reputatie 5
Badge +5

Openbare informatie van de 467 miljoen gebruikers van LinkedIn kan gebruikt worden om bedrijven te informeren over ontslagplannen van werknemers. Bijvoorbeeld als een medewerker plotseling zijn profiel wijzigt na een lange periode zonder updates. Nu een klein technologiebedrijf een rechtszaak tegen LinkedIn heeft gewonnen laait de discussie rondom privacy en het gebruik van data uit social media databases weer op.

Hoe werkt het?
Een aantal van uw profielgegevens zijn standaard openbaar op LinkedIn, andere kunnen openbaar gezet worden als u dat zelf instelt. Zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing verwijzen naar uw openbare profielgegevens door gevonden sleutelwoorden te koppelen aan zoekopdrachten. Plotselinge profielwijzigingen en activiteiten die opvallen kunnen worden vertaald naar voorspellingen over het gedrag van groepen mensen. Het bedrijf HiQ won de rechtszaak omdat volgens de rechter LinkedIn de concurrentie niet dwars mag zitten en het open karakter van het internet niet geschonden mag worden.

Wat betekent dit voor u?
Als ondernemer of bedrijf kunt u natuurlijk blij zijn met toegang tot deze informatie. Maar waar ligt de grens en hoe blij moet men zijn als werknemer of individu? Waar ligt de balans tussen openbaar- en privégegevens en in hoeverre zouden deze gegevens gebruikt mogen worden? Bedrijven zoals HiQ zeggen de gegevens enkel te gebruiken om trends en ontwikkelingen te pijlen. Denk hierbij aan het voorkomen van een 'leegloop', als een groot aantal werknemers overweegt te vertrekken. Maar uitgesloten is natuurlijk niet dat individuen net zo goed getraceerd worden.

Hoe denkt u hierover?
Laat het ons weten in een reactie!

0 reacties

Geen reactie

Reageer