Review - Brekr Model B

  • 22 July 2021
  • 2 reacties
  • 812 keer bekeken
Review - Brekr Model B
Reputatie 5
Badge +3
  • KPN Community Manager
  • 223 reacties

De brommer van de toekomst komt uit de Achterhoek. Daar ontwikkelde een Nederlandse start-up binnen twee jaar de Brekr, een connected elektrische brommer. Van het design en de onderdelen tot de slimme functionaliteit en het businessmodel: de Brekr ademt innovatie. En KPN maakte hem ‘connected’.

Eerder plaatsten we al een blog over deze elektrische brommer. Niet geheel toevallig. Een aantal maanden terug, plaatste ik een bestelling voor een Brekr Model B. Omdat de Nederlandse wetgeving lang op zich laat wachten wat betreft mijn elektrische step, ging ik op zoek naar een legaal elektrisch alternatief. Als KPN’er, maar vooral als consument, ben ik erg onder de indruk van mijn nieuwe woon-werk voertuig en wilde graag een korte review schrijven. Dus alvast een disclaimer; Dit is niet in opdracht of samenwerking met Brekr zelf. Dit zijn mijn persoonlijke ervaringen met het product.

 

Uiterlijk en Rijgedrag

Laten we eerlijk zijn, het eerste wat mij trok aan de Brekr Model B was het uiterlijk, radicaal anders dan andere elektrische scooters of brommers op de markt. Waar andere elektrische scooters zoals de Super Soco en NIU’s qua design meer doen denken aan reguliere brandstofvarianten, haalt Brekr hun inspiratie overduidelijk uit lang vervlogen tijden. Als je met je ogen knijpt heeft de Model B vrij veel weg van een moderne ‘cafe racer’ of ‘scrambler’. Ook toen ik laatst bij het stoplicht naast een klassieke Zundapp stond te wachten, kreeg ik een goedkeurende knik.

Door de manier hoe het frame is opgebouwd zit je meteen een stuk sportiever dan een normale scooter. Je klemt het voertuig als het ware tussen je benen, en kan je gewicht gebruiken om mee te sturen in bochten. Met de 17 inch wielen onderscheidt de Model B zich ook qua look en rijgedrag. Dit samen met de dubbele verstelbare suspensie maakt het een genot om op te rijden.

 

Techniek

Brekr Model B heeft de capaciteit om twee verwijderbare accu's te huisvesten. Een enkele accu heeft een capaciteit van 2,0 kWh waarmee je een afstand van 50 tot 80 kilometer aflegt. Door een eventuele tweede accu toe te voegen, wordt deze actieradius vergroot naar 100 - 160 kilometer. Voor iemand die het voertuig enkel gebruikt in de stad, is een enkele meer dan genoeg. Met een laadtijd van 5 uur kan je snel weer de weg op.

Door de voor Brekr speciaal geoptimaliseerde elektromotor wordt 140Nm koppel geleverd, met een piekvermogen van 4000W. Neem maar van mij aan dat je sneller weg bent van het stoplicht als alle andere scooters op de markt, en zelfs de meeste auto’s.

Veel elektrische voertuigen zijn stil, wat heel fijn is voor de omgeving. Maar soms kan het weleens voor gevaarlijke situaties zorgen als iemand je niet hoort aan komen. De Model B heeft een zogenaamd AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) om deze reden. Een subtiel kunstmatig motorgeluid wat niet zou misstaan in het jaar 2035.

 

Connected door KPN

KPN heeft de Brekr via LTE-M connected gemaakt. Er zitten een gps-module en een simkaart in, en de brommer is verbonden met de Brekr-app. De app geeft inzicht in gereden ritten, de locatie en verdachte omstandigheden. Zelf heb ik dit meerdere malen getest. Als je de Brekr op slot hebt staan en de sleutel uit het contact hebt, en iemand zit aan het stuur, of duwt tegen de Brekr aan, dan krijg je op je telefoon meteen een pushmelding dat er ‘beweging is gedetecteerd’. Zo laat je hem toch wat makkelijker buiten de sportschool staan als je binnen bezig bent, zolang je je telefoon goed in de gaten houdt natuurlijk.

 

Conclusie

We kunnen er niet meer om heen. Electric is here to stay. De elektrische tweewielers zijn in rap tempo volwassen geworden. Waar elektrische auto’s nog de beperking hebben van beschikbaarheid aan laadpalen en kampen met lange laadtijden, is het gebruiksgemak voor kleinere voertuigen zoals e-scooters, brommers en steps weer een heel ander verhaal. Als we alleen al kijken naar de alsmaar drukker wordende steden, waar forenzen vaak toch in hun eentje de (vervuilende) auto pakken en voor steeds meer verkeersopstoppingen zorgen.

 

Ik geloof oprecht dat steeds meer mensen zullen kiezen voor een schonere, stillere en toekomstbestendige oplossing. De Brekr Model B toont aan dat groen niet saai hoeft te zijn. Een familielid noemde me laatst al ‘Bladerunner’ toen die mij zag komen aanrijden. Er zijn ergere bijnamen in de wereld.

 

 


2 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Tof ding man!

Reputatie 7
Badge +6

Ik zie hem nu pas, maar wat een mooi ding zeg! 🙂 Echt supertof! :D 

Reageer