Sticky

Thuiswerken: 10 tips & tricks

  • 17 maart 2020
  • 4 reacties
  • 805 keer bekeken
Thuiswerken: 10 tips & tricks
Reputatie 2
Badge +2

Bijna heel Nederland werkt op dit moment thuis. Misschien bent u al een doorgewinterde thuiswerker of werkt u nu pas voor het eerst thuis. Hoe dan ook, elkaar helpen kan nooit kwaad.

Daarom 10 tips & tricks waarmee u van thuiswerken een succes maakt:

 

Houd vast aan een schema

U weet zelf vaak wel wat u allemaal op een dag moet doen. Uw werkzaamheden indelen in een schema kan u helpen met uw productiviteit. Stel deadlines voor uzelf en bepaal hoelang u aan ieder item wilt werken. Vergeet niet om pauzes in te plannen, de hele dag genoeg te drinken en regelmatig uw benen te strekken. Elke 2 uur een korte pauze helpt u de dag goed door te komen. Daar hoort ook een vast lunchmoment bij.

 

Doe alsof u gewoon naar kantoor gaat

Lekker de dag beginnen in uw pyjama, met een kop koffie. Met de slaap nog in de ogen en de kat op schoot uw laptop opstarten klinkt heerlijk, maar doe dat niet! Mensen zijn gewoontedieren en linken dus zelfs gedrag aan de kleding die ze dragen. In een relaxte joggingsbroek bent u dus waarschijnlijk minder productief. Het helpt om een vaste routine te hebben: op tijd opstaan, douchen en gewone kleding aantrekken en zo fris de dag beginnen.

 

Maak duidelijke afspraken met partner en/of kinderen

Zeker wanneer u en uw partner gelijktijdig thuis moeten werken, zijn duidelijke afspraken altijd verstandig. Heeft u (telefonische) afspraken of overleggen die overlappen, stem dit dan met elkaar af. Wie gaat de hond uitlaten? Wie let er op de kinderen?  En wie haalt de koffie? Als u aan het begin van de dag de agenda’s naast elkaar legt, helpt dit de dag efficiënt en zonder extra spanningen door te komen.

 

Kies een geschikte werkplek

Lekker onderuit op de bank met uw laptop op schoot klinkt relaxt, maar vaak denken uw rug en andere ledematen daar op het einde van de dag heel anders over. Kies een stoel en plek waar u in de juiste houding de dag kunt doorbrengen. Zorg ervoor dat uw werkplek opgeruimd is en blijft. Probeer storende (omgevings) geluiden zoveel mogelijk te beperken.

 

Zorg voor genoeg daglicht

Hoewel de meeste mensen zich hier niet direct bewust van zijn, hebben we allemaal profijt van voldoende daglicht. Daglicht stimuleert een aantal belangrijke processen in ons lichaam. Bijvoorbeeld de aanmaak van vitamines en bepaalde hormonen. Vergeet dus niet ervoor te zorgen dat er bij uw thuiswerkplek voldoende daglicht is.

 

Beweeg voldoende

Op kantoor beweegt u onbewust meer dan u beseft. Koffie halen voor uzelf en uw collega’s, naar het toilet lopen aan de andere kant van de afdeling en 10 verdiepingen met de trap naar de kantine om de lunch te halen. Als u thuiswerkt, kunt u de neiging hebben de hele dag op dezelfde plek te blijven zitten. Op lange termijn is dat niet goed voor u. Herinner uzelf er dus regelmatig aan om even te gaan staan, wat rek- en strekoefeningen te doen of om een wandelingetje te maken. Zeker een wandeling buiten in de frisse lucht, met alle extra zuurstof, kan de creativiteit en productiviteit alleen maar ten goede komen.

Houd hierbij wel altijd rekening met uw veiligheid. Even frisse lucht happen kan ook op het balkon of bij een open raam.

 

Ga op tijd naar bed

Morgen geen reistijd naar kantoor en dus kunt u makkelijk iets langer in bed blijven liggen. De kans is groot dat u het in de avond wat later maakt dan u gewend bent en toch die extra Netflix aflevering kijkt. Maar zoals eerder besproken: een goede werkdag begint met structuur en discipline. Als u dus ‘s avonds op uw gebruikelijke tijd naar bed gaat, begint u weer uitgerust aan de volgende dag.

 

Laat u niet afleiden

Met alles wat er om u heen gebeurt kan het verleidelijk zijn de hele dag het nieuws in de gaten te houden, elke melding op uw telefoon controleren en elk WhatsApp berichtje toch maar even te lezen. Het is beter om dit niet te doen, blootgesteld worden aan negatief nieuws de gehele dag door kan u in een negatieve emotie brengen wat de productiviteit niet ten goede komt. Schakel externe storingsbronnen zoveel mogelijk uit en plan hier specifieke tijdsblokken voor in waarop u wél de laatste nieuwtjes kunt doornemen.

 

Houd contact met uw collega’s

Sociale interactie op kantoor kan belangrijk zijn: even het weekend bespreken bij de koffieautomaat met uw collega gaat niet meer wanneer u (voor langere periode) thuiswerkt. Ook uw nieuwste telefoon gadget laten zien aan die ene collega met hetzelfde toestel kunt u gaan missen. Zorg dus voor voldoende alternatieven. Een informele chat met een collega of het team, een digitale borrel om bij te kletsen, een belletje met uw leidinggevende, het kan allemaal helpen om enthousiast door te blijven gaan. (Let er wel op dat het niet ten koste van de werkzaamheden/tijd gaat).

 

Blijf professioneel

Het kan lastig zijn om werk en privé gescheiden te houden wanneer u voor een lange periode thuiswerkt. Een klusje hier, een afwas daar, soms is het handig de dag efficiënt in te delen, maar het vereist discipline om tijdens werktijd enkel met werk bezig te zijn. Blijf er altijd op gefocust dat u een gezonde balans behoudt.

 

Interessant voor u:


4 reacties

Reputatie 7
Badge +6

 Ik ben zelf een van de weinige mensen die nog vanuit kantoor werkt om de thuiswerkers te faciliteren 😉 (Ik zit trouwens in de minder dan 1% van de organisatie die nog op kantoor mag komen 😉 Lijkt eerder er op dat het in de buurt van de 0,1% komt).

Maar eerlijk gezegd voelt mijn werk heel bijzonder aan doordat je een “kritisch” beroep hebt gekregen voor de samenleving. Voor mij voelt deze hele ervaring op kantoor erg speciaal, zeker gezien het inmiddels een spookstad is ;) 

Wat ik vooral merk is dat er vanuit alle kanten superveel begrip komt (Zowel bij mijn klanten als in mijn omgeving) gezien de unieke situatie waarin we verkeren. 

 

Reputatie 7
Badge +6

Inmiddels werk ik ook volledig van huis en help ik mee op het “skilled” Callcenter van mijn werkgever, ik moet zeggen dat het goed bevalt! 😃 Als psychologische truc doe ik mijn medewerkerspas aan mijn broek als ik aan het werk ben…. 

Wanneer ik klaar ben doe ik hem af en dan is het voorbij :) 

Supertof om te zien hoe de organisatie “gewoon” doorgaat maar dan op een digitale manier, ik heb het idee dat we beter uit de crisis komen dan we er in gegaan zijn, ik ben supertrots op mijn collega’s. Verder merk ik ook dat iedereen een stuk meer begrip voor elkaar heeft dan normaal. 

Verder ervaar ik geen problemen met de splitsing tussen Werk, Werk (Eigen zaak) en prive maar eerder een goede kruisbestuiving waar iedereen voordeel uit haalt. 

Zo heb ik een bedrijfslaptop (Van mijn eigen zaak) via het merk Apple (Ik haat dat merk met passie). Maar dankzij dat apparaat kan ik toch mensen met dat besturingssysteem gebruiken beter ondersteunen. 

Reputatie 2
Badge +2

Hoi @SjorsK,

Dat is inderdaad ook een goede tip om de mindset goed te houden. Je hoort steeds meer creatieve oplossingen van thuiswerkers om de zaken goed gescheiden te houden.

In deze bijzondere tijden is het zeker goed om te zien hoe iedereen op zoek gaat naar oplossingen om toch zo veel mogelijk werk te kunnen verrichten, en efficiënt bezig te zijn. Goed om te horen dat dat jou ook lukt! Hier proberen wij ook de zaak lekker draaiende te houden, soms minder overleg ad hoc tussendoor maar wel met heel wat meer videobellen met het hele team

Haha, en ook zijn mijn collega's het niet allemaal met mij eens, je hebt hier wel met een ‘Apple fanboy’ te maken. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Reputatie 7
Badge +6

Ha 😉 Ik zal niet ontkennen dat deze laptop van (normaal gesproken) 2800 euro geen goede laptop is, in tegendeel. Maar dat mag ook zeker voor die prijs.

Of ik het de prijs waard vindt…. Nope haha, het is meer dat het nodig was voor de zaak en het goedkoper was om een te dure laptop te kopen dan een goede laptop en een dure Apple om te testen :nerd: Uiteindelijk verdiend ie zichzelf wel weer terug ) 

Het videobellen op het werk bevalt mij prima, soms lekker op ‘t balkon in het zonnetje of met een inspirerend schilderij op de achtergrond 😃 Verder hebben we nog genoeg adhoc vragen via de teamchats waar ik in zit dus tja, blijft lekker druk :) 

Voor mijn eigen bedrijf is de communicatie puur en alleen e-mail, maar als je bedrijf daarop is gebouwd dan is dat ook prima te doen :D 

Reageer