Vraag

DNS record half uur geleden gewijzigd maar DNS zone komt niet in sync

  • 6 October 2017
  • 3 reacties
  • 197 keer bekeken

Badge
hallo,

wederom is het vaag waarom de DNS zone niet in sync komt nadat ik deze aangepast heb. Kan iemand verklaren waardoor dit gebeurt?

mvg
Elsbeth

3 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Hi Elsbeth, leuk dat je veel voor vragen op het forum komt! 😀

Uit 1 van de eerdere topics heb ik volgens mij je account gevonden en ben ik meteen naar de status van je domeinnamen gaan kijken. Klopt het dat de DNS inmiddels in sync staat?

Het systeem verwerkt de DNS middels een wachtrij, het kan voorkomen dat de wachtrij redelijk vol staat en het verwerken langer duurt. Een oorzaak kan bijvoorbeeld een interne migratie van KPN zijn, als we oudere abonnementen over zetten en daarvoor de DNS updaten, in dat geval kan het zijn dat jouw wijzigen achter in de wachtrij komt.

Ik verneem graag of het goed is gegaan?
Badge
hoi,

ja de dns is inmiddels in sync.
dat wat je zegt over een interne migratie geeft mij al veel verklaringen waarom er vaker wat vage dingen gebeuren op onze dns (zoals een poos terug dan ik geen ttl kon aanpassen maar een geheel nieuw record moest aanmaken).

Wat mij wel bevreemd is de DNS wachtrij, een van de reden waarom wij niet meer via de KPN Domain office aanpassingen doen maar via KPN online is het meteen wijzigen van onze records en niet via een batch verwerking. Hebben jullie een mogelijkheid om te kijken wat piekmomenten zijn? of dat er gecommuniceerd kan worden wanneer jullie een interne migratie gaan doen?
Als wij nogal tijd kritische wijzigingen uitvoeren moet ik erop vertrouwen dat ik binnen 5 minuten de wijziging actief heb, dat is als ik de TTL aangepast heb. Nu is het niet in sync komen van een DNS zone een vage en daardoor onplanbare actie aan het worden., dat geeft echt niet een gevoel van ´in control´ zijn.
Reputatie 7
Badge +11
Hi @elsbeth,

ja de dns is inmiddels in sync.
Heel fijn om te lezen! Hoe lang duurde deze wijziging denk je?

Wat mij wel bevreemd is de DNS wachtrij, een van de reden waarom wij niet meer via de KPN Domain office aanpassingen doen maar via KPN online is het meteen wijzigen van onze records en niet via een batch verwerking. Hebben jullie een mogelijkheid om te kijken wat piekmomenten zijn? of dat er gecommuniceerd kan worden wanneer jullie een interne migratie gaan doen?Dat is inderdaad precies wat we proberen te doen! Het is niet altijd mogelijk maar uiteraard wordt er met de piekmomenten rekening gehouden als er onderhoud nodig is. Ik vind het hele goede feedback die je geeft over het communiceren van deze momenten, ookal verwachten we dat de impact minimaal is.

Als wij nogal tijd kritische wijzigingen uitvoeren moet ik erop vertrouwen dat ik binnen 5 minuten de wijziging actief heb, dat is als ik de TTL aangepast heb. Nu is het niet in sync komen van een DNS zone een vage en daardoor onplanbare actie aan het worden., dat geeft echt niet een gevoel van ´in control´ zijn.Hier geef je mij het perfecte argument voor de feedback. Als de impact bepaald wordt op bijvoorbeeld 15 minuten, is dat voor gebruikers toch een degelijk verschil en geeft natuurlijk ergernis en verwarring. Over het algemeen duurt een DNS wijziging "maar" 5 minuten.
Ik weet zeker dat onze collega's altijd alles op alles zetten om de impact zo minimaal als mogelijk in te zetten. Misschien vergeten we daarbij het belangrijkste, om het ten alle tijde gewoon even te melden. Ik geef jouw feedback met alle plezier door aan de verantwoordelijke afdeling en collega's!

PS. met "veel vragen" in de opening van mijn voorgaande bericht wilde ik nog even verduidelijken; ik bedoel natuurlijk dat je altijd kiest voor het forum om informatie te vinden en je vragen te stellen. 😉

Reageer