Vraag

DNS Records

  • 6 September 2016
  • 3 reacties
  • 497 keer bekeken

Geachte Servicedesk,

Onlangs hebben wij een wijziging uitgevoerd aan DNS records van een van onze gezamenlijke opdrachtgevers, te weten Vivante Jongkind.

We hebben twee A records aangepast, te weten www.vivantejongkind.nl en vivantejongkind.nl. Deze hebben we laten verwijzen naar een server waar we de websitehosting van Jongkind realiseren.

De twee oude records zijn inactief gemaakt.

De wijziging geeft echter een probleem: Soms wordt de correcte website getoond, een andere keer wordt de parkeer-domeinnaam van KPN getoond. Dit wisselt meerdere malen per dag. Afgelopen vrijdag hebben we contact gehad met de servicedesk van KPN. Volgens de medewerker werd de storing veroorzaakt door het TTL veld. Deze stond op 30 (volgens hem seconden(?)) en dat was te kort. De TTL is aangepast, en daarna werkte het een tijdje goed. Inmiddels doet de oude storing zich weer voor.

Het betreft de domeinnaam vivantejongkind.nl, klantnr 5660288

Zouden jullie hiernaar kunnen kijken en het issue kunnen verhelpen?

3 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Goedenavond Martin,

Het valt mij op dat twee DNS A Records geactiveerd staan. 1 aangemaakt door het systeem en 1 handmatig. De A Record is aangemaakt door het systeem betreft de instelling in de control panel, de "domein parkeren" pagina.
Aangezien er 2 actief staan, kan ik mij een conflict voorstellen. Een extra record wordt als backup gebruikt bij een time-out met de eerste server. De door het systeem aangemaakte A Record moet gedeactiveerd worden als deze niet beschikbaar mag zijn.

In uw geval is het niet gewenst dat het hosting platform van KPN in de DNS staat. Met een DNS lookup zien we twee IP-adressen. Met de verschillende TTL (time to release) tijden zal de DNS het druk hebben met wijzigen van de primaire DNS. Een kleine oorlog wordt uitgevochten wie de domeinnaam mag doorverwijzen. Daarom heb ik het systeem record voor u gedeactiveerd. Na 10 minuten wachten zijn de meeste DNS servers in Nederland alweer geïnformeerd (TTL;)). Ik zie nu nog één staan. Akkoord.

Een ping test gaat goed. Was dit de oorzaak? Of is iemand bezig met het activeren en deactiveren van de records?

Reputatie 4
Badge +1
Hi Martin,

Welkom op ons Forum! Als ik het goed begrijp, neemt u bij KPN het domein vivantejongkind.nl af, terwijl de webhosting extern staat.
Dat heeft u opgelost met een A record die naar de juist locatie verwijst.

Maar nu komt het wel eens voor dat het domein niet naar de externe server toe gaat, maar het webhostingspakket van KPN oproept.
Ik heb twee vragen voor u:
1. Heb ik dat goed begrepen?
2. Is het webhostingspakket van KPN in gebruik?
Beste Carah,

Ik heb afgelopen vrijdag uitgebreid telefonisch contact gehad met je collega's over dit issue, Er zou nogmaals iets worden aangepast waardoor het verholpen zou moeten zijn (het synchen zou niet goed zijn oid) maar tot mijn verbazing werkt het nog steeds niet goed.
Ik zou graag willen dat jullie naar de ns-server (doe een lookup) kijken, want een gemiddelde pingtest geeft mij de hele tijd verschillende ip resultaten.
En alsjeblieft geen nieuwe vragen, maar een oplossing.

Reageer