Beantwoord

geen email ontvangst (wel verzenden) in webmail

  • 24 januari 2017
  • 11 reacties
  • 620 keer bekeken

Ik kan wel mail verzenden, maar niet ontvangen in mijn webmail (cloud) van kpn.
Mijn domein wordt gehost bij Strato. Daar heb ik zelf de DNS aangepast en daarna is de domeincontrole succesvol uitgevoerd.
Maar in het kpn menu bij DNS bijwerken, krijg ik toch foutmeldingen.
Wat moet ik doen om dit goed af te ronden?
icon

Beste antwoord door Tim 24 januari 2017, 20:46

Hi Marjan, ik heb uw account gevonden. De laatste stap van de domeinconfiguratie is nog niet gereed. Daar staan nog meer belangrijke DNS records. Deze lijken nog niet goed te staan. Als u inlogt met uw admin account, ziet u welke DNS records nog nodig zijn bij de domeinen. Hebt u de MX-record en de TXT-record aangemaakt bij Strato? Deze zijn belangrijk voor de werking van uw e-mail.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Hi Marjan, dat is goede vraag voor op het forum! Welkom :D

De server van KPN kan de DNS niet beheren/bijwerken als de nameserver op Strato ingesteld staat. Ik vermoed dat om deze reden er foutmeldingen staan in de KPN Cloudservice Portal.
DNS heeft soms vertraging, mogelijk hebt u dat ook gemerkt. Werkt uw e-mail inmiddels?
Met gebruik van bijvoorbeeld de website MXToolbox kunt u real-time zien welke DNS records of nameserver(s) actief zijn.

Ik verneem graag of wij u verder kunnen ondersteunen. 🙂
Dag Tim, dank voor je snelle reactie!
Mijn email werkt nog niet. Als ik een email verstuur (vanuit mijn gmail account) naar mijn adres in de cloud bij kpn (mail@xxxx.nl) dan krijg ik de volgende melding: Adres niet gevonden
Je bericht is niet bezorgd omdat het adres mail@xxxx.nl niet kan worden gevonden. Controleer het op typefouten of onnodige spaties en probeer het opnieuw.
De reactie van de externe server was:
550 5.2.0 No such mailbox

Moet ik iets veranderen in de settings van email? Ik heb dat aangemaakt samen met de helpdesk van KPN. Kun je mij verder helpen? Dank ! Marjan
Ik heb trouwens de MXtoolbox geraadpleegd.
Deze geeft een error in de categorie DMARC: record missing.
Maar dit is nogal technische taal waar ik niet in thuis ben....
Nogmaals dank ! Marjan
Reputatie 7
Badge +11
Hi Marjan, ik heb uw account gevonden. De laatste stap van de domeinconfiguratie is nog niet gereed. Daar staan nog meer belangrijke DNS records. Deze lijken nog niet goed te staan. Als u inlogt met uw admin account, ziet u welke DNS records nog nodig zijn bij de domeinen. Hebt u de MX-record en de TXT-record aangemaakt bij Strato? Deze zijn belangrijk voor de werking van uw e-mail.
De TXT record heb ik aangemaakt bij Strato : @MS=ms355648973600. Is dat wel de juiste?
En waar kan ik dat controleren?
Als ik bij strato de optie aanklik voor MX record kan ik alleen een keuze maken tussen Strato mailserver of eigen mailserver. Verder niet. Ik kies dus voor Strato mailserver.
Ik zie bij Strato geen optie voor SRV en CNAME records......
Reputatie 7
Badge +11
Dat is zeker een correctie TXT record, Marjan. Op die manier weet Office 365 dat de domeinnaam gebruikt mag worden. Er is nog een andere TXT record nodig om te voorkomen dat uw e-mail als SPAM wordt gezien, dit noemen we ook wel de SPF record.
Daarnaast is de MX-record nodig, hetgeen wat ervoor moet zorgen dat uw e-mail naar de juiste server gaat. Deze stond nog op Strato.

Als het niet lukt om zelf de records aan te maken kunt u ondersteuning bij Strato vragen, misschien dat zij de records voor u kunnen aanmaken.

Een andere manier is de nameservers van KPN of Microsoft in te stellen bij Strato, dan kunnen "wij" de DNS records voor u beheren.
OK dankjewel.
Als ik de MX record op 'eigen mailserver' zet, moet ik twee adressen invullen (de 2e is voor backup).
Welk adres moet ik hier invullen?

Dank en groet, Marjan
Reputatie 7
Badge +11
Hi Marjan,

Bij de domeinconfiguratie in het Microsoft portaal worden de benodigde DNS-records weergegeven. De DNS-records voor Exchange Online zijn van uw belang.


Vereiste DNS-instellingen

Uw DNS-records moeten zijn ingesteld op de volgende waarden om de Office 365 -services probleemloos uit te kunnen voeren.

Exchange Online
Type Hostnaam Adres of waarde waarnaar wordt verwezen TTL
MX @ marjangroeneveld-nl.mail.protection.outlook.com 1 uur
TXT @ v=spf1 include:spf.protection.outlook.com -all 1 uur
CNAME autodiscover autodiscover.outlook.com 1 uur

{uitleg}
Type = MX
Prioriteit = 0
Hostnaam = @
Adres of waarde waarnaar wordt verwezen: marjangroeneveld-nl.mail.protection.outlook.com
TTL: 1 uur


Minder belangrijk:

Skype voor Bedrijven
Type Hostnaam Adres of waarde waarnaar wordt verwezen TTL
CNAME - sip sipdir.online.lync.com 1 uur
CNAME - lyncdiscover webdir.online.lync.com 1 uur
Type Service Protocol Poort Gewicht Prioriteit TTL Naam Doel
SRV _sip _tls 443 1 100 1 uur @ sipdir.online.lync.com
SRV _sipfederationtls _tcp 5061 1 100 1 uur @ sipfed.online.lync.com

Mobile Device Management for Office 365
Type Hostnaam Adres of waarde waarnaar wordt verwezen TTL
CNAME - enterpriseregistration enterpriseregistration.windows.net 1 uur
CNAME - enterpriseenrollment enterpriseenrollment.manage.microsoft.com 1 uur

Extra Office 365-records
Type Hostnaam Adres of waarde waarnaar wordt verwezen TTL
CNAME - msoid clientconfig.microsoftonline-p.net 1 uur
Dag Tim,
Even een check, want het lukt nog steeds niet.... bij de optie voor MX record selecteer ik 'eigen mailserver'. Dan moet ik een adres intypen. Type ik dan in:
MX0@marjangroeneveld-nl.mail.protection.outlook.com1uur ? Dat heb ik geprobeerd, maar dat accepteert Strato niet...

Ik heb ook contact met Strato gezocht hoor, maar dat kan alleen per email. Gaat niet heel snel en soepel dus ;-(

Dank en groet, Marjan
Reputatie 7
Badge +11
Hi Marjan,

Het voorbeeld is misschien niet zo duidelijk. De MX record moet als volgt toegevoegd worden:

Type = MX
Prioriteit = 0
Hostnaam = @
Adres: marjangroeneveld-nl.mail.protection.outlook.com
TTL: 1 uur

Hopelijk lukt het hiermee 🙂
Reputatie 7
Badge +11
Dag Marjan, ik zie de MX record op je domeinnaam staan! Klopt het dat je e-mail nu ook werkt?

Reageer