Op dit moment ervaren wij een landelijke storing met DNS. Zowel onze eigen Zelfservice Cloud en DNS als op de geraakte servers gehoste websites geven een 503 error.
Wij zijn ons bewust dat het een server storing betreft en ons technisch team is met de hoogste urgentie aan het werk om de servers weer op gang te krijgen. In dit blog houd ik u op de hoogte van de voortgang.
[FIXED 17 oktober 21:30] Het is zover: de techneuten hebben de storing officieel afgemeld! Alles moet weer werken.
Werkt uw website/mail nog niet naar behoren? Plaats een bericht in de reacties!
[Update 17 oktober 20:30] De eerste websites zijn weer online! 😄 Let wel: de storing is nog niet officieel verholpen. Zodra dit het geval is komt er een nieuwe update.
[Update 17 oktober 18:53] Office 365 heeft ook last van de storing. Omdat de MX record (de 'postbode' van het domein) down is kan er geen mail binnenkomen. Uitgaande mail versturen is mogelijk, maar werkt niet optimaal in verband met het SPF record dat offline is.
Kpnoffice365.nl is op dit moment niet bereikbaar, maar u kunt uw webmail benaderen via portal.office.com.
[Update 17 oktober 18:17] Ook Webhosting en DNS zijn down. Als uw site onderstaande melding vertoont staat het op de geraakte server. We werken met man en macht om de sites en de Zelfservice Cloud zo snel mogelijk weer online te krijgen.
[17 oktober 18:00] De Zelfservice Cloud is op dit moment niet bereikbaar. Als u
cp.online.kpn.com probeert te bereiken krijgt u een 503 error. Wij hebben dit onmiddellijk gemeld bij onze technische dienst.
Welkom op het zakelijke KPN Forum
Vervelend om te horen dat het nog niet werkt.
Ik heb deze site gecontroleerd en het ligt aan een fout in de SSL configuratie van de desbetreffende website en is niet gerelateerd aan deze storing. Het IP adres van de site komt uit bij een site in Duitsland die beheert wordt door de firma Mediamens en TransIP. Hiermee kan ik concluderen dat dit probleem niet bij KPN ligt. Sterker nog, het probleem wat nu merkbaar is, is ongerelateerd.
De DNS server wordt wel beheert door KPN, het zijn dus twee volledig losstaande problemen die helaas op dezelfde dag plaatsgevonden hebben. Mijn advies is daarom ook om contact op te nemen met de desbetreffende leverancier. Ik hoop dat ik je hiermee in ieder geval een stap verder heb kunnen helpen.
Hieronder wat technische gegevens voor de techneuten:
code:
C:\Users\LocalAdmin>nslookup laurentiusziekenhuisroermond.nl
Server: 192.168.1.1
Address: 192.168.1.1
Non-authoritative answer:
Name: laurentiusziekenhuisroermond.nl
Address: 136.243.23.138
Conclusie: DNS werkt.
WHOIS van: 136.243.23.138 verwijst naar:
Whois record :
Domain name: mediamens.nl
Status: active
Registrar:
TransIP B.V.
Schipholweg 9b
2316XB LEIDEN
Netherlands
Abuse Contact:
abuse@transip.nl
DNSSEC: yes
Domain nameservers:
ns0.transip.net
ns1.transip.net
ns2.transip.net
Eens! Inderdaad KUDO's voor
Wat is de status...de update is nu alweer anderhalf uur oud....
wanneer is de verwachting dat de dns servers weer in de lucht zijn?
Ik heb op dit moment nog geen nieuwe update, maar zodra ik die heb post ik hem hier!
Vervelende storing, maar ik wil wel een groot compliment geven over deze manier van proactief communiceren. Ik hoop dat het probleem snel opgelost is!
Het Technisch Team heeft de storing officieel afgemeld!
Alle websites behoren weer online te zijn en de mail moet weer draaien zoals vanouds.
Ervaart u nog problemen? Post dan vooral een reactie onder dit topic!
Super gedaan KPN! 😎
Liggen die mensen van KPN zo vroeg al in bed? 😂
Yes....we are back alive....
Kreeg net een email binnen en sites weer bereikbaar
Kreeg net een email binnen en sites weer bereikbaar
Het Technisch Team heeft de storing officieel afgemeld!
Alle websites behoren weer online te zijn en de mail moet weer draaien zoals vanouds.
Ervaart u nog problemen? Post dan vooral een reactie onder dit topic!
Hallo @gjh71 ,
Welkom op ons Zakelijk Forum!
De oorzaak was een storing op de server, hierdoor waren alle klanten met webhosting, Office 365 of/en een domein op die server getroffen. Hier had u zelf niets tegen kunnen doen.
Ik kan geen RCA of andere informatie over onze maatregelen uitgeven omdat het om gevoelige informatie gaat. 🙂
Welkom op ons Zakelijk Forum!
De oorzaak was een storing op de server, hierdoor waren alle klanten met webhosting, Office 365 of/en een domein op die server getroffen. Hier had u zelf niets tegen kunnen doen.
Ik kan geen RCA of andere informatie over onze maatregelen uitgeven omdat het om gevoelige informatie gaat. 🙂
Ik wacht nog op de officiële bevestiging, nog niet alle sites die ik test zijn weer online, maar de positieve berichten stromen binnen!
mijn sites zijn nu ook al uren onbereikbaar......en ik heb heel lang moeten zoeken voordat ik de melding vond dat jullie een storing hebben!
Wat is de status...de update is nu alweer anderhalf uur oud....
wanneer is de verwachting dat de dns servers weer in de lucht zijn?
Wat is de status...de update is nu alweer anderhalf uur oud....
wanneer is de verwachting dat de dns servers weer in de lucht zijn?
Kreeg net een email binnen en sites weer bereikbaar
Ik wacht nog op de officiële bevestiging, nog niet alle sites die ik test zijn weer online, maar de positieve berichten stromen binnen!
Met de gegevens die ik nu heb, kan ik enkel duimen dat dit niet weer gebeurt.
Ik begrijp dat het lastig is om niet exact te weten wat eraan gedaan wordt, maar als we willen dat iets dergelijks niet nogmaals gebeurt kunnen we de informatie niet delen. 🙂
Hallo
"lastig" is niet het juiste woord, "onacceptabel" past hier beter. Een storing waarbij al onze websites 1-voor-1 onbereikbaar werden vanover de hele wereld voor 3 uur lang. Dat is een prio-1 incident en daar hoort een RCA bij,
Wij willen dit niet nog eens meemaken en zullen onze domeinnamen verhuizen.
Groet,
Gert-Jan
Als u uw domeinen wilt verhuizen om deze reden staat dit u uiteraard volledig vrij, Als u hier hulp bij nodig heeft hoor ik het graag, ik zit nog steeds voor u klaar.
Dit is een type probleem waarmee alle techneuten die er iets mee kunnen doen uit bed gebeld worden. Het wordt zeker niet "opgeschoven" naar morgen. Een lange oplostermijn wijst er normaliter op dat de complexiteit van het probleem hoog is.
😫 doe jullie best mijn site is plat en mail werkt ook niet goed. Ik ga maar filmpje kijken denk ik . www.keesrutgers.nl
Hallo,
Wat was de oorzaak?
Wie waren hier zoal door getroffen?
Welke maatregelen zijn getroffen om dit te voorkomen?
Kunnen wij zelf maatregelen nemen om risico van deze outage te mitigeren?
In feite zou ik heel graag een RCA willen ontvangen... Hoe kan ik die verkrijgen?
Gert-Jan
Wat was de oorzaak?
Wie waren hier zoal door getroffen?
Welke maatregelen zijn getroffen om dit te voorkomen?
Kunnen wij zelf maatregelen nemen om risico van deze outage te mitigeren?
In feite zou ik heel graag een RCA willen ontvangen... Hoe kan ik die verkrijgen?
Gert-Jan
Welkom op ons Zakelijk Forum!
De oorzaak was een storing op de server, hierdoor waren alle klanten met webhosting, Office 365 of/en een domein op die server getroffen. Hier had u zelf niets tegen kunnen doen.
Ik kan geen RCA of andere informatie over onze maatregelen uitgeven omdat het om gevoelige informatie gaat. 🙂
Uhm... Dit is wel een erg mager antwoord. Ik heb er alle begrip voor als RCA niet op dit forum wordt geplaatst. Maar ik verwacht dat zakelijke klanten hierover wel degelijk geinformeerd worden. Dat bedoelde ik in feite ook met mijn vraag; hoe verkrijg ik de RCA.
Met de gegevens die ik nu heb, kan ik enkel duimen dat dit niet weer gebeurt.
[quote=Lindsay]
Ik begrijp dat het lastig is om niet exact te weten wat eraan gedaan wordt, maar als we willen dat iets dergelijks niet nogmaals gebeurt kunnen we de informatie niet delen. 🙂
Hallo@Lindsay ,
"lastig" is niet het juiste woord, "onacceptabel" past hier beter. Een storing waarbij al onze websites 1-voor-1 onbereikbaar werden vanover de hele wereld voor 3 uur lang. Dat is een prio-1 incident en daar hoort een RCA bij,
Wij willen dit niet nog eens meemaken en zullen onze domeinnamen verhuizen.
Groet,
Gert-Jan
Ik begrijp dat het lastig is om niet exact te weten wat eraan gedaan wordt, maar als we willen dat iets dergelijks niet nogmaals gebeurt kunnen we de informatie niet delen. 🙂
Hallo
"lastig" is niet het juiste woord, "onacceptabel" past hier beter. Een storing waarbij al onze websites 1-voor-1 onbereikbaar werden vanover de hele wereld voor 3 uur lang. Dat is een prio-1 incident en daar hoort een RCA bij,
Wij willen dit niet nog eens meemaken en zullen onze domeinnamen verhuizen.
Groet,
Gert-Jan
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Inloggen of registreren met sociaal netwerk
Inloggen met Facebook Login with LinkedInof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.