Vraag

Wordpress in subdirectory als homepage instellen

  • 11 January 2017
  • 16 reacties
  • 1076 keer bekeken

Net zoals anderen loop ik tegen het probleem aan, dat KPN als enige provider afwijkt van de standaard installatie en configuratie van o.a. Wordpress. Normaliter kun je Wordpress in de webroot zetten maar dat kan niet want via de KPN webtools zet Wordpress altijd in de subdirectory /wordpress.

Dat is normaliter op zich ook niet erg omdat je vanuit Wordpress kunt instellen dat de kijker die naar site.com/ kijkt, site.com/wordpress te zien krijgt, maar dat werkt niet bij de hosting van KPN. Ook .htaccess kan dit bij KPN niet oplossen, wat elders de standaard oplossing is. (site.com is uiteraard een voorbeeld domeinnaam)

Anderen liepen hier ook tegenaan en toen gaf u deze reactie:
https://zakelijkforum.kpn.com/domeinnaam-online-webhosting-online-14/wordpress-vanuit-submap-verwijzen-naar-root-7877/index1.html#post8269
waarbij via het control panel (cp) / Uw domeinen / site.com / hosting diensten / details bekijken / Web / Bewerken je het 'URL pad' kunt aanpassen.

Er staat bij: Path naar rootlocatie gezien vanuit het te parkeren domein.

Dit is in tegenspraak met uw reactie. Het gegeven voorbeeld is niet erg behulpzaam omdat die url's niet overeenkomen met hoe de wordpress structuur is en wwwroot niet in mijn configuratie gebruikt werd en ook niet lijkt te werken.

Helaas staat deze methode geen ../ toe. Je kan dus alleen naar een subdirectory van
webspace/httpdocs verwijzen terwijl KPN om raadselachtige redenen wordpress in
webspace/siteapps/Wordpress-123456/htdocs zet.

In het geval van mijn klant stond er bij 'url pad' /site.com ingevuld. Hiervan /site.com/wordpress maken helpt niet.

Aangezien site.com standaard al naar webspace/httpdocs verwijst zou je dus ../siteapps/Wordpress-123456/htdocs verwachten te moeten invullen. maar je mag geen ../ gebruiken.

Kunt u opheldering geven over wat er dan wél ingevuld moet worden? Ook handig voor anderen aangezien in principe dit voor iedereen met een wordpress dezelfde locatie is bij KPN.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Hallo laptopleon, welkom op het zakelijk forum van KPN. Wat goed dat u al informatie op het forum hebt gezocht naar aanleiding van deze vraag!

Als het even mag, helder ik graag een misverstand op over Wordpress en de hosting van KPN.
1. Het is mogelijk om middels FTP Wordpress te installeren in de www root van uw hosting.
2. Als extra optie geeft KPN de kant en klare "site-apps", eenvoudig te installeren.

Een standaard installatie en configuratie van Wordpress is mogelijk! :D

(CP) / Uw domeinen / site.com / hosting diensten / details bekijken / Web / 'URL pad'
Deze instelling is niet meer van toepassing als een site-applicatie wordt geïnstalleerd. De domeinnaam is dan standaard gekoppeld aan het pad van de site-applicatie (siteapps/Wordpress-123456/). Deze instellingen kunnen dus genegeerd worden. De gebruiker in het voorbeeld topic waar u naar verwijst, gebruikt een handmatige Wordpress installatie en niet middels de site-apps, daar zit het verschil.

Het URL pad kunt u wijzigen in de configuratie van Wordpress. De oplossing voor uw vraag staat in dit bericht!

Ik hoor graag of het hiermee lukt en of deze informatie u geholpen heeft. 🙂
Bedankt voor uw reactie.

Mij werd eerder door een helpdeskmedewerker verteld dat Wordpress alleen via de webapp (werkend) kon worden geïnstalleerd, vandaar...

Al voor u reageerde heb ik gisteren (weer) gebeld met de helpdesk. Het werd een 2 uur (!) durend telefoongesprek met een dame die van toeten nog blazen wist en die de grootste moeite had om zelfs maar te begrijpen wat ik bedoelde. Ik ben een geduldig man, maar het kostte me op het laatst heel veel moeite om me beheersen. Ik moest háár van alles uitleggen, zelfs beginselen zoals wat het verschil tussen een statische site en een CMS is.

Met mijn vraag ging ze uiteindelijk bij een collega vragen hoe het moest. Omdat ze zelf de basisprincipes niet begreep, begreep ze de antwoorden ook niet en kwam ze met een incompleet, onduidelijk verhaal terug bij mij. Dit riep dan weer nieuwe vragen op.. etc.

Uiteindelijk de 'URL pad' instelling weer gezet zoals het stond. Er moest alleen op een knop geklikt worden ergens in het control panel (vergeten op te schrijven waar) waarna de /httpdocs genegeerd wordt en de /wordpress de default map wordt.

Drie keer gevraagd waar ik dit soort informatie online kan vinden – geen antwoord op gekregen. Onbegrijpelijk. Geen wonder dat de helpdesk druk bezet is.. Hoe doen anderen dat dan met een wordpress? 'We krijgen eigelijk nooit vragen over Wordpress'. Sorry, maar het internet hangt ongeveer aan elkaar van de WP sites, dus hier geloof ik niets van.

- - -

Als ik de wordpress zelf wil installeren, waar vind ik dan de database naam / db gebruikersnaam / db wachtwoord c.q. waar kan ik die aanmaken? Ik doe dit voor iemand anders dus misschien heeft die een db account in een brief gehad of zo?
Reputatie 7
Badge +11
Dag laptopleon, bedankt voor uw reactie.

Ik moet kwijt best wel teleurgesteld te zijn over de deskundigheid van de medewerker bij de helpdesk. Hier wil ik graag terugkoppeling op geven zodat er aandacht gegeven kan worden aan deze onderwerpen. De werking van een Wordpress installatie vanuit de site-applicaties behoren wij te ondersteunen. Als het installeren en configureren van de module niet werkt, mag u van ons verwachten dat wij daarbij helpen.

Inhoudelijke vragen over Wordpress helpen wij niet bij. Maar dan hebben we het al snel over plug-ins, thema's en content. Voor de helpdeskmedewerkers is het niet vereist om inhoudelijke kennis te hebben over Wordpress. Het is wel nodig om te weten hoe de site-applicaties werken. Mag ik om die reden de gegevens van het account van uw klant in een privébericht ontvangen?

In de handleiding van Webhosting Online wordt uitleg gegeven over de site-applicaties. Veel meer informatie over het gebruik van Wordpress is er niet inderdaad. De site-apps module van Wordpress wijkt niet af van een normale Wordpress installatie. Het is wel ontzettend verwarrend dat de installatie ergens anders staat op de FTP dan in de gewoonlijke www root.

Voor het zelf installeren van Wordpress kunt u een nieuwe database aanmaken. Dit kunt u doen in de control panel, Ga hiervoor naar "Meer Diensten" en "Databases".

Bedankt. PB verstuurd.
Reputatie 7
Badge +11
Ik heb het account erbij gepakt. Zo te zien is het gelukt om het URL pad te wijzigen in de configuratie van Wordpress? Er staat nu geen URL pad ingevuld en er wordt geen submap weergegeven in de adresbalk! 🙂
Ja, het is uiteindelijk wel gelukt, maar alles bij elkaar heb ik 3 uur aan de telefoon gezeten, alleen maar om een basis-installatie Wordpress aan de praat en op de /. te krijgen.

Het is mooi dat jij hier vragen in ieder geval nog beantwoordt, maar naar mijn bescheiden mening zou het jou, de helpdesk én klanten een hoop tijd, energie en ergernis schelen als er simpelweg wat meer informatie online zou staan, zoals over die activatie-knop.

De webapp die de wordpress installeert verzint bijvoorbeeld zelf een wachtwoord, maar dat wordt niet getoond.. kun je dus niet eens inloggen daarna. Die is wel zichtbaar te maken via het CP, maar dat is nou ook niet bepaald een toonbeeld van logica en overzichtelijkheid. Het zou zoveel tijd en frustratie schelen als dat (wachtwoord) er gewoon even bij vermeldt zou worden tijdens het installeren!

Sowieso is het niet handig om 'admin' als username te gebruiken want daar maken brute force hackers graag gebruik van. Het zou beter zijn als je user + wachtwoord gewoon zelf kan kiezen.

Laatste suggestie: Wat anderen ook aangeven: Waarom een basis-installatie Wordpress van jaren geleden gebruiken? Opvallend genoeg staat er standaard een of andere plugin in, om Japanse tekst te kunnen gebruiken. Dat is dan weer iets waar niet veel KPN-klanten gebruik van zullen maken.
Reputatie 7
Badge +11
Hi laptopleon,

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide terugkoppeling. Hier kunnen wij absoluut iets mee!

.. een hoop tijd, energie en ergernis schelen als er simpelweg wat meer informatie online zou staan, zoals over die activatie-knop.
Het is niet de bedoeling dat een site-applicatie, wat het handmatig installeren zou moeten ontzorgen, zoveel tijd en ergernis kost. Wilt u toelichten welke activatie-knop u bedoeld en welke informatie handig was geweest?

Het zou zoveel tijd en frustratie schelen als dat (wachtwoord) er gewoon even bij vermeldt zou worden tijdens het installeren!
Sowieso is het niet handig om 'admin' als username te gebruiken want daar maken brute force hackers graag gebruik van. Het zou beter zijn als je user + wachtwoord gewoon zelf kan kiezen.
Op deze feedback kan ik u gelukkig meteen een oplossing bieden! :)

Tijdens de installatie van de Wordpress module in Site-applicaties is het mogelijk om een andere gebruikersnaam te kiezen en het wachtwoord in te stellen. Hebt u deze stap wellicht gemist?

Laatste suggestie: Wat anderen ook aangeven: Waarom een basis-installatie Wordpress van jaren geleden gebruiken?
Deze feedback is absoluut terecht. Wordpress 3.4.2 is van 6 september 2012 en niet meer van deze tijd. In Wordpress kan vervolgens wel de nieuwste versie worden geïnstalleerd. Hoe dan ook, het is tijd voor een update! De productmanager is op de hoogte van de feedback en gaat er hopelijk snel iets aan doen. :)

Opvallend genoeg staat er standaard een of andere plugin in, om Japanse tekst te kunnen gebruiken. Dat is dan weer iets waar niet veel KPN-klanten gebruik van zullen maken.
Dat is inderdaad best bijzonder, opmerkelijk en vreemd. :8
Inderdaad is de gebruikersnaam zelf te kiezen, zie ik nu. Ik heb dit nogal gehaast gedaan omdat de klantenservice zat te wachten tot ik klaar was en het gesprek duurde al best lang.

Waar ik heen wil is: Het zou beter zijn als daar niet al 'admin' ingevuld zou staan, maar dat het veld voor de te kiezen gebruikersnaam leeg zou zijn en dat er een instructie bij zou staan in de trant van: Kies een unieke gebruikersnaam om het hackers niet te makkelijk te maken.

.. een hoop tijd, energie en ergernis schelen als er simpelweg wat meer informatie online zou staan, zoals over die activatie-knop.
Het is niet de bedoeling dat een site-applicatie, wat het handmatig installeren zou moeten ontzorgen, zoveel tijd en ergernis kost. Wilt u toelichten welke activatie-knop u bedoeld en welke informatie handig was geweest?


Ik moest ook weer even zoeken maar deze is het (omcirkeld)

Toch nog een vraag over de WP installatie. Volgens de laatste helpdeskmedewerkster die ik sprak, kan Wordpress gewoon mailen. Als ik een nieuwe gebruiker aanmaak, staat bijvoorbeeld standaard aangevinkt dat de nieuwe gebruiker een mailtje krijgt over dat nieuwe account.

Ik heb dit al een paar keer gedaan maar krijg geen mail binnen. Is hier wat aan te doen?
Reputatie 6
Badge +5
Hallo laptopleon!

Er horen inderdaad gewoon notificatiemails verstuurd te worden. In de spambox zijn ze ook nergens te bekennen?

Werken de overige mailfuncties van Wordpress wel? Zoals bijvoorbeeld:

of


Ik hoor het graag:)
Bovenstaande wilde ik testen op een set pagina's, berichten etc die samen als 'demo' kan worden geïnstalleerd, bij het WP theme wat de klant heeft uitgezocht.

Echter, deze demo heeft een hosting nodig die minimaal 32 MB upload size / bestandsgrootte en 32 MB post size (berichtgrootte) toestaat om te kunnen worden geïnstalleerd. Deze hosting biedt dit niet.



Ik merk dat dit ook niet op de gebruikelijke manier (via wp-config.php) kan worden aangepast.

Hoe kan ik dit probleem verhelpen?
(Ik heb inderdaad in het spamfilter gekeken vorige week toen dit voor het eerst speelde en voor de zekerheid nu nog een keer, maar daar staan ze ook niet in.)
Reputatie 6
Badge +5
Helemaal duidelijk! Ik zie inderdaad dat het WP theme dat gebruikt wordt aangeeft niet te kunnen draaien bij ons. Daarmee ga ik op onderzoek uit bij onze technische support en de knappe koppen achter onze hosting.:)

Ik kom er zo snel mogelijk op terug!
Ik ben nu al WEKEN bezig een simpele stomme Wordpress site bij KPN 100% in orde te krijgen. Ik werk al 20 jaar aan websites en nergens gaat het zo moeizaam als bij KPN. Het is al 20 jaar een bureaucratische puinhoop.

Kleine, eenvoudige zaken als een instelling aanpassen zijn verstopt, onnodig ingewikkeld gemaakt en totaal ongedocumenteerd.

Dus moet je wel bellen.. en vaak lang in de wacht staan. Ik sta meestal minstens 20 minuten in de wacht per keer. Maar erger nog, de mensen van de klantenservice moeten het steeds aan 'mijn collega' gaan vragen. Wat ook gerust weer een kwartier kan duren. En dan krijg je een half antwoord en moet je opnieuw.. Grrrr…

Zelfs het telefonische keuze-menu blinkt uit in onduidelijkheid: Wat is wel en wat is géén cloud-dienst? Alleen KPN noemt een Wordpress een clouddienst. Het is gewoon hosting mensen. Je mag best marketingspeak gebruiken als het dan zo nodig moet, maar wees dan tenminste duidelijk.

Ik heb intussen de domeinnaam verhuisd naar een andere provider, want erger dan dit kan het niet worden. Zelfs dat wordt zoveel mogelijk getraineerd. De TTL tijd staat blijkbaar op een week of zo want het verhuizen is al dagen geleden formeel aangevraagd, maar moet nog indalen in het DNS.

Normaal gesproken duurt dit hooguit 24 uur.

Intussen staat er de helft van de tijd NO DATABASE CONNECTION op de site en de andere helft werkt hij gewoon.

Ik vind het onbegrijpelijk dat dit maar niet beter wordt. Dit is alleen te verklaren door de monopolie-positie die KPN nog heeft uit een vorig leven. Ik werd vorige week gebeld of ik klant wilde worden van KPN. Ik word hier zo boos van dat ik nog geen klant wil worden al krijg ik geld toe. UPC was tien jaar geleden ook niet fantastisch maar die zijn verbeterd. Waarom lukt dit maar niet bij KPN?

Ik zou zeggen: Gooi alles uit het raam en begin met een frisse lei, want anders lukt het nooit meer. KPN-medewerkers vertelden onder andere doodleuk dat mijn klant een 'oud abonnement' heeft en daarom 'pas in maart' een wordpress kan installeren, als 'de server over is'. En 'nee, dat kan niet eerder want zo is het nou eenmaal'.
Reputatie 7
Badge +11
Beste laptopleon,

Bedankt voor uw bericht, wij ontvangen graag feedback van gebruikers. Het is absoluut niet goed dat u als 20 jaar ervaren website ontwikkelaar ontevreden bent over de hosting bij KPN. Dat terwijl wij juist de gebruiker willen ontzorgen en hosting eenvoudiger willen maken. Het aanbieden van de site-applicaties is daar een voorbeeld van. U ervaart dit totaal anders en is voor ons belangrijke informatie in het verbeterproces.

Kleine, eenvoudige zaken als een instelling aanpassen zijn verstopt, onnodig ingewikkeld gemaakt en totaal ongedocumenteerd.Hier moeten we direct mee aan de slag. Ik vermoed dat het onder andere gaat om "htaccess synchroniseren"? Wat zijn andere instellingen/zaken die niet duidelijk zijn? Ik ben erg benieuwd, want dit zijn zaken die veel te veel ergernis geven!

Ik heb intussen de domeinnaam verhuisd naar een andere provider, want erger dan dit kan het niet worden. Zelfs dat wordt zoveel mogelijk getraineerd. De TTL tijd staat blijkbaar op een week of zo want het verhuizen is al dagen geleden formeel aangevraagd, maar moet nog indalen in het DNS.Erg jammer natuurlijk dat de klant vertrekt. Anderzijds begrijpelijk gezien het zoveel tijd kost om de website te maken op deze manier. :(
De nameserver staat inderdaad nog op KPN. Met de verhuiscode kan de domeinnaam rechtstreeks bij de Registrar worden overgenomen. Er mag geen vertraging vanuit KPN optreden bij de verhuizing.

Intussen staat er de helft van de tijd NO DATABASE CONNECTION op de site en de andere helft werkt hij gewoon.Het zit inderdaad dan ook echt niet mee, hè! Het probleem kom ik nu niet tegen op de website. Is dit voor u de druppel geweest om te verhuizen?
Blijft de hosting ook bij KPN of wordt deze opgezegd? Ik wil uiteraard graag in dit probleem duiken! Graag verneem ik van u of ik hiermee aan de slag kan gaan.

Ik zou zeggen: Gooi alles uit het raam en begin met een frisse lei, want anders lukt het nooit meer. KPN-medewerkers vertelden onder andere doodleuk dat mijn klant een 'oud abonnement' heeft en daarom 'pas in maart' een wordpress kan installeren, als 'de server over is'. En 'nee, dat kan niet eerder want zo is het nou eenmaal'.De opmerking van de KPN-medewerkers herken ik. Het betreft hier inderdaad een ouder abonnement die binnenkort over gaat naar het huidige aanbod. Technisch veranderd er niet veel. Enkele kleine problemen zullen verholpen worden en de klant gaat minder betalen omdat het huidige aanbod goedkoper is. Hierbij komt de dienst op een andere server. De huidige servers hebben dezelfde PHP, MySQL etc. in de performance en ondersteuning veranderd er niets. Sorry voor de verwarring.

Uw signalen stuur ik door naar het productmanagement. Er absoluut werk aan de winkel.

Reageer