Beantwoord

Wordpress vanuit submap verwijzen naar root

  • 7 May 2016
  • 17 reacties
  • 954 keer bekeken

Goedemorgen,

Een van onze klanten maakt gebruikt van 'Mijn Bedrijf Online Linux met Exchange Online Lite'. Voor deze klant hebben we een nieuwe Wordpress website ontwikkeld die we onlangs wilden gaan plaatsen op hun webruimte.

De normale procedure die wij hiervoor hanteren is Wordpress in een submap installeren en vervolgens na livegang de site vanuit de admin naar de root verwijzen en 2 bestanden (index.php en .htaccess) naar de root kopieren (zie ook de instructies hiervoor op de Wordpress Codex).

In tegenstelling tot andere hosting providers lijkt het bij deze hosting oplossing van KPN echter niet mogelijk een Wordpress site te installeren via de normale installatie methode (upload via FTP naar /webspace/httpdocs/ map en daarna de install stappen doorlopen via de daarvoor bestemde installatie pagina's). Als na upload getracht wordt het install-scherm te benaderen wordt er een 404 pagina getoond.

Kijkend naar de instructies in de support afdeling en handleiding dient bij KPN de installatie plaats te vinden via de 'site-applicaties' optie.

Installatie via deze optie installeert allereerst een antieke Wordpress versie van jaren terug die meteen geupdate dient te worden om veilig Wordpress te draaien. Dat klopt natuurlijk niet KPN en zou zo spoedig mogelijk aangepast dienen te worden. Tevens geeft deze optie niet de mogelijkheid bij installatie de table_prefix aan te passen, wat altijd te adviseren is.

Hoewel de 'site-applicaties' optie wel de mogelijkheid biedt de site in een submap te installeren is er vervolgens geen mogelijkheid de site na livegang naar de root te verwijzen (zie hierboven). In de /siteapps/WordPress-xxxx/ map kunnen er geen wijzigingen aangebracht worden en het plaatsen van de bovengenoemde bestanden in /webspace/httpdocs/ (feitelijk de root van de website) levert wederom een 404 op.

Op zowel het forum als in de support pagina's (voor zover aanwezig) is over bovenstaand niets te vinden. Gaarne hoor ik hoe dit binnen deze bijzondere constructie die de admins van KPN uitgedacht hebben alsnog werkend gemaakt kan worden.

Wat ons betreft heeft de normale installatie procedure hierbij absoluut de voorkeur.
icon

Beste antwoord door Tim 11 May 2016, 13:57

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Beste 
  • , welkom op het zakelijk forum van KPN! Absoluut de beste plaats om deze vraag te stellen. ;)

    Graag denk ik met u mee en beantwoord ik uw vragen over hosting van KPN & Wordpress.

    In tegenstelling tot andere hosting providers lijkt het bij deze hosting oplossing van KPN echter niet mogelijk een Wordpress site te installeren via de normale installatie methode (upload via FTP naar /webspace/httpdocs/ map en daarna de install stappen doorlopen via de daarvoor bestemde installatie pagina's). Als na upload getracht wordt het install-scherm te benaderen wordt er een 404 pagina getoond. 

    Lastig dat dit niet werkt! Uw signaal is niet direct bij mij bekend. De hosting oplossing van KPN is gebasseerd op Apache webhosting en werkt technisch gezien niet anders dan bij andere hosting providers. Bij een 404 foutpagina is het soms wat lastig te zeggen wat de oorzaak is. Ik weet dat er gebruikers zijn die handmatig Wordpress hebben geïnstalleerd. Belangrijk is in ieder geval dat u de rechten goed heeft staan!

    Kijkend naar de instructies in de support afdeling en handleiding dient bij KPN de installatie plaats te vinden via de 'site-applicaties' optie.

    Installatie via deze optie installeert allereerst een antieke Wordpress versie van jaren terug die meteen geupdate dient te worden om veilig Wordpress te draaien. Dat klopt natuurlijk niet KPN en zou zo spoedig mogelijk aangepast dienen te worden. Tevens geeft deze optie niet de mogelijkheid bij installatie de table_prefix aan te passen, wat altijd te adviseren is.

    Hoewel de 'site-applicaties' optie wel de mogelijkheid biedt de site in een submap te installeren is er vervolgens geen mogelijkheid de site na livegang naar de root te verwijzen (zie hierboven). In de /siteapps/WordPress-xxxx/ map kunnen er geen wijzigingen aangebracht worden en het plaatsen van de bovengenoemde bestanden in /webspace/httpdocs/ (feitelijk de root van de website) levert wederom een 404 op. 

    Wordpress kan inderdaad eenvoudig worden geïnstalleerd middels de site-applicatie module. Deze packages worden niet continue bijgehouden maar hebben wel de mogelijkheid om te upgraden naar een nieuwere versie. Persoonlijk zie ik niet direct het probleem om Wordpress na de installatie te updaten. Ideaal is het natuurlijk niet maar u behaalt hetzelfde resultaat.

    U kunt vervolgens handmatig wp-config.php bewerken om de table_prefix aan te passen. Waar loopt u hierbij precies op vast?

    Een idee is om Wordpress direct in de root directory te plaatsen. Achteraf kunt u vanuit Wordpress de verwijzing aanpassen middels de instelling van "Siteadres (URL)". Als u Wordpress in een subdirectory heeft staan, kunt u inderdaad .htaccess gebruiken om de domeinnaam naar Wordpress te verwijzen.

    Ik ben geen ster in Wordpress en zal daarom niet in alles even goed kunnen adviseren. Ik hoop dat ik u met deze informatie verder op weg heb weten te helpen.

    Als u vragen of opmerkingen heeft, lees ik graag uw reactie.
  •  Hallo Tim,

    Je zegt aan dat we er voor moeten zorgen dat we in ieder geval de rechten goed hebben staan. Vermoedelijk staan de rechten bij KPN dan anders dan bij andere providers, aangezien het letterlijk bij elke andere provider meteen en zonder problemen werkt.

    Welke rechten (ik vermoed dat je doelt op de chmod) dienen ingesteld te zijn bij KPN?

    Voor wat betreft je 2e punt: Handmatig de wp-config.php bewerken om de table_prefix aan te passen na de installatie door jullie site-applicatie script lijkt mij niet heel logisch. De prefix is namelijk tijdens de installatie in de database opgenomen.

    Direct in de root directory plaatsen is in dit geval geen optie aangezien de oude website van de klant hier nog draait.

    Een verwijzing vanuit de htaccess naar de subdirectory lijkt me het paard achter de wagen spannen. Na die wijziging bij 'Siteadres (URL)' dienen de htacces én de index.php bestanden juist naar de root gekopieerd te worden (en dient er in index.php een verwijzing aangepast te worden).

    Gaarne bij jullie techneuten navragen hoe deze 2 scenario's te tackelen zijn, waarbij de voorkeur absoluut uitgaat naar een handmatige installatie.

    Alvast bedankt voor je hulp.

    https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Cloud-technische-vragen/Wordpress-vanuit-submap-verwijzen-naar-root/m-p/7894#M1493Beste https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1887, welkom op het zakelijk forum van KPN! Absoluut de beste plaats om deze vraag te stellen. Smiley Knipoog

    Graag denk ik met u mee en beantwoord ik uw vragen over hosting van KPN & Wordpress.

    In tegenstelling tot andere hosting providers lijkt het bij deze hosting oplossing van KPN echter niet mogelijk een Wordpress site te installeren via de normale installatie methode (upload via FTP naar /webspace/httpdocs/ map en daarna de install stappen doorlopen via de daarvoor bestemde installatie pagina's). Als na upload getracht wordt het install-scherm te benaderen wordt er een 404 pagina getoond. Lastig dat dit niet werkt! Uw signaal is niet direct bij mij bekend. De hosting oplossing van KPN is gebasseerd op Apache webhosting en werkt technisch gezien niet anders dan bij andere hosting providers. Bij een 404 foutpagina is het soms wat lastig te zeggen wat de oorzaak is. Ik weet dat er gebruikers zijn die handmatig Wordpress hebben geïnstalleerd. Belangrijk is in ieder geval dat u de rechten goed heeft staan!

    Kijkend naar de instructies in de support afdeling en handleiding dient bij KPN de installatie plaats te vinden via de 'site-applicaties' optie.

    Installatie via deze optie installeert allereerst een antieke Wordpress versie van jaren terug die meteen geupdate dient te worden om veilig Wordpress te draaien. Dat klopt natuurlijk niet KPN en zou zo spoedig mogelijk aangepast dienen te worden. Tevens geeft deze optie niet de mogelijkheid bij installatie de table_prefix aan te passen, wat altijd te adviseren is.

    Hoewel de 'site-applicaties' optie wel de mogelijkheid biedt de site in een submap te installeren is er vervolgens geen mogelijkheid de site na livegang naar de root te verwijzen (zie hierboven). In de /siteapps/WordPress-xxxx/ map kunnen er geen wijzigingen aangebracht worden en het plaatsen van de bovengenoemde bestanden in /webspace/httpdocs/ (feitelijk de root van de website) levert wederom een 404 op. 

    Wordpress kan inderdaad eenvoudig worden geïnstalleerd middels de site-applicatie module. Deze packages worden niet continue bijgehouden maar hebben wel de mogelijkheid om te upgraden naar een nieuwere versie. Persoonlijk zie ik niet direct het probleem om Wordpress na de installatie te updaten. Ideaal is het natuurlijk niet maar u behaalt hetzelfde resultaat.

    U kunt vervolgens handmatig wp-config.php bewerken om de table_prefix aan te passen. Waar loopt u hierbij precies op vast?

    Een idee is om Wordpress direct in de root directory te plaatsen. Achteraf kunt u vanuit Wordpress de verwijzing aanpassen middels de instelling van "Siteadres (URL)". Als u Wordpress in een subdirectory heeft staan, kunt u inderdaad .htaccess gebruiken om de domeinnaam naar Wordpress te verwijzen.

    Ik ben geen ster in Wordpress en zal daarom niet in alles even goed kunnen adviseren. Ik hoop dat ik u met deze informatie verder op weg heb weten te helpen.

    Als u vragen of opmerkingen heeft, lees ik graag uw reactie.

     
    Reputatie 7
    Badge +11
    Hallo @Draxeiro!

    De "chmod" rechten dienen ingesteld te staan zoals vereist voor Wordpress, deze zouden bij KPN niet anders moeten staan dan bij andere hosting providers. Wel raar inderdaad dat het opdezelfde manier niet werkt op de hosting van KPN. Op deze pagina staat een klein overzicht van de juiste rechten.

    Het 2e punt: Handmatig de wp-config.php bewerken om de table_prefix aanpassen na de installatie door de site-applicatie script, is inderdaad niet logisch. Na de installatie moeten de namen ook in de database aangepast worden. Op deze pagina ben ik een uitleg tegen gekomen hoe dit te realiseren. Nogmaals, niet logisch, maar ook niet onmogelijk.

    Ik leg dit graag nog even voor bij mijn collega's. Kunt u mij de betreffende domeinnaam in een privébericht sturen zodat we met u mee kunnen kijken?
    Hallo Tim,

    Ik heb in de tussentijd de bestanden naar een submap in de root geupload in het kader van een nieuwe poging tot handmatige installatie. Hierop de chmod rechten gecheckt: deze staan standaard correct (644 en 755 zoals te doen gebruikelijk).

    Wat het aanpassen van de prefix betreft in het geval van de geautomatiseerde 'site-applicatie' optie, dit zou inderdaad zo mogelijk zijn. Of je dat echter door iemand moet willen laten doen die zelf met een website aan het knutselen is vraag ik me echter af (lijkt me vragen om problemen). Dit illustreert het nadeel van dergelijke geautomatiseerde site-applicatie/installatron services: de software is vaak verouderd (zo ook hier, versie van jaren terug) en dergelijke config zaken kunnen alleen nog met 'kunstgrepen' aangepast worden.

    Ik stuur je het domein in een prive bericht. Hoop snel wat te vernemen van je technische collega's want ook nu levert het installatie scherm van de handmatige upload een 404 op.

    Alvast bedankt!
    Reputatie 7
    Badge +11
    Beste @Draxeiro, ik zie het probleem en lijkt mogelijk een klein misverstand. De domeinnaam verwijst momenteel niet naar de root maar naar een submap in de root. Het heeft daarom weinig zin om de "bovenliggende" mappen op te vragen middels de domeinnaam aangezien deze begint in de submap.

    In mijn privébericht geef ik u graag meer uitleg hierover!
    Is hier nog een oplossing voor gevonden? Ik zit met exact hetzelfde probleem. Wordpress bestanden via FTP geüpload naar /webspace/httpdocs.
    Ik ga naar de URL (asf-financieringen.nl) en het duurt een aantal minuten en dan krijg ik dit: Can't connect to MySQL server on 'mysql26.pem.kpn.net' (4)

    Uiteraard heb ik een database aangemaakt, op de juiste manier. Ook juist verwerkt in mijn config.php.

    Ook ik doe dit voor een klant. Altijd en overal op dezelfde manier. Alleen bij jullie lukt dit niet.

    Graag heldere instructies. Mijn advies, doe dit niet in prive berichten, dan kan de volgende het ook gewoon vinden.
    Reputatie 7
    Badge +11
    Hallo RemcoPark23, welkom op het vernieuwde Zakelijk KPN Forum!
    Voor het probleem van Draxeiro is zeker een oplossing gevonden. De uitleg staat in de reactie die als antwoord is gemarkeerd. In een privébericht heb ik meer uitleg gegeven over de mappenstructuur van de gebruiker. Dit heb ik met voorbeelden van de website van de gebruiker gedaan en daarom niet openbaar geplaatst. U heeft absoluut een goed punt dat we zoveel mogelijk informatie openbaar willen hebben.

    Wat mij op valt in uw bericht is de verwijzing naar " **.pem.kpn.net ", dit betreft de oude server en die is uitgeschakeld. De klant heeft op cp.online.kpn.com de mogelijkheid om een database aan te maken. Bij het uploaden van de wordpress installatie, naar welke FTP server is dit gedaan? Kan het zijn dat u hiervoor de oude pem server heeft gebruikt? Alle gebruikers zijn vorig jaar gemigreerd naar cp.online.kpn.com en hebben daarvoor nieuwe inloggegevens ontvangen. De hosting servers zijn daardoor ook op andere servers komen te staan. Mijn advies om de accountgegevens met uw klant te controleren.
    Beste Tim,
    Bedankt voor je snelle reactie. De reactie die gemarkeerd is, is waarschijnlijk als antwoord gemarkeerd omdat het privé bericht die hierin genoemd wordt het antwoord geeft.

    "Wat mij op valt in uw bericht is de verwijzing naar " **.pem.kpn.net ", dit betreft de oude server en die is uitgeschakeld. "
    Prima, hoe zorg ik ervoor dat ik op de nieuwe server terecht kom?

    "De klant heeft op cp.online.kpn.com de mogelijkheid om een database aan te maken. "
    Klopt, dat heb ik ook al gedaan. Via de genoemde inlog. Maar ik kan hier geen server kiezen o.i.d.

    "Bij het uploaden van de wordpress installatie, naar welke FTP server is dit gedaan? "
    ftp.d********.allisp.eu

    Het gaat om klantnr ******. Kun je de inloggegevens daar naartoe sturen? Dan kan mijn klant het weer naar mij sturen. De gegevens die ik heb ontvangen zijn de enige inleggegevens beschikbaar. Ik kan het dus niet controleren. Al log ik dus al wel in op cp.online.kpn.com

    Overigens heb ik ook Wordpress geïnstalleerd via cp.online.kpn.com. Ook toen kwam ik niet op de site terecht.

    Ik hoor graag weer spoedig.

    Groet, Remco
    Reputatie 7
    Badge +11
    Beste Remco, natuurlijk help ik u graag verder.

    Een 404 foutmelding betekent dat de pagina niet gevonden kan worden door een fout in de URL. Als de URL toch zeker weten goed is, zit de fout mogelijk in de hosting/DNS instellingen, Dit kom ik vaker tegen en was bij de topicstarter het geval. In een pri'vebericht heb ik het probleem uitgelegd met behulp van de daadwerkelijke website gegevens van de gebruiker en is niet handig om openbaar te posten.

    De domeinnaam kan bij de hosting instellingen op cp.online.kpn.com naar een bepaalde map in op de webruimte worden gewezen. Bij de hostingdiensten in de CP staat dit als "URL pad" vermeld.

    Stel dat de domeinnaam verwijst naar het pad: "/webspace/httpdocs/website/"
    + Wordpress staat geïnstalleerd in "/webspace/httpdocs/wp-admin/"
    Als u Wordpress vervolgens probeert te openen via "http://domeinnaam.nl/wp-admin/", gaat het mis. Er wordt dan namelijk gezocht naar de map "/webspace/httpdocs/website/wp-admin/", terwijl wordpress hier niet staat..
    De verwijzing naar de MySQL database kunt u vinden in cp.online.kpn.com. In uw instelling staat de oude PEM server. In de CP kunt u Databases vinden onder "Meer diensten".


    Het FTP serveradres dat u gebruikt verwijst naar de nieuwe nameserver en betreft volgens mij wel het juiste account. De FTP gegevens kunt u eveneens vinden in de CP. Het klantnummer dat u geeft lijkt op een FTP gebruikersnaam van onze accounts.

    Samengevat kunt u alles doen en vinden op cp.online.kpn.com. U heeft geen andere gegevens nodig om het account te beheren. Indien nodig kan de klant een nieuw wachtwoord opvragen op cp.online.kpn.com door de wachtwoord vergeten optie te gebruiken.

    Jammer dat het installeren van Wordpress niet lukt middels de meegeleverde site applicaties. Deze mogelijkheid zou altijd moeten werken, ik durf niet te zeggen wat er mis gaat. Als het niet lukt adviseer ik u om de nieuwe duidelijke handleiding voor Webhosting Online te bekijken. Deze staat op de KPN website. Mocht u graag willen dat ik even kijk op het account ontvang ik graag de gebruikersnaam van de CP. Deze kunt u in een privébericht sturen.
    Beste Tim,

    Helaas vertel je me niets nieuws... En de site werkt nog steeds niet. Ik ben dit niet gewend, bij alle andere providers van andere klanten is een probleem altijd zo verholpen. Waarom niet bij KPN?
    De site is inmiddels nu al onacceptabel lang niet online!

    Wat ik van je wil weten:
    - hoe en waar stel ik in dat de het juiste pad in naar de root map oid wordt getoond? Ik heb nl. weer Wordpress geïnstalleerd via jullie automatische systeem. Dit zou dan toch gewoon moeten werken?
    - "De verwijzing naar de MySQL database kunt u vinden in cp.online.kpn.com. In uw instelling staat de oude PEM server. In de CP kunt u Databases vinden onder "Meer diensten"." En vertel dan eens waar ik kan instellen dat er naar de nieuwe server verwezen wordt? Ik heb allang een nieuwe database aangemaakt, ik mag tot aannemen dat deze dan naar de juiste server verwijst?

    Als er nu weer een antwoord volgt waar ik niks mee kan, dan verneem ik graag hoe ik deze site kan verhuizen, een verhuiscode geregeld kan worden. Ik kan dan namelijk niet anders dan mijn klant adviseren over te stappen.

    Graag weer een spoedige reactie.

    Groet, Remco
    Reputatie 7
    Badge +11
    Beste Remco,

    Sorry, een spoedige reactie van mij zat er deze week niet in. :(
    Het spijt mij zeer om te lezen dat de website niet werkt, hopelijk bent u ondertussen verder gekomen en heeft u het probleem kunnen verhelpen.

    Bij een automatische installatie van Wordpress vanuit de site applicaties hoeft u geen DNS instellingen toe te passen. Wanneer de juiste domeinnaam en hosting is gekozen, moet het werken. Vanuit de site applicatie beheer kunt u de wp-admin pagina benaderen. In worpress zelf moet de daadwerkelijke URL ingesteld worden. Als er ergens iets fout staat is het voor mij gokwerk naar deze oorzaak, om u beter te kunnen helpen kijk ik graag zelf naar de gebruikte configuratie. U bent vrij om mij te voorzien van de domeinnaam (kan in een privébericht).

    Hoe de domeinnaam naar een bepaalde map of root te verwijzen heb ik uitgelegd in mijn reactie van 20 juni. Als u in cp.online.kpn.com een database aanmaakt, staat deze absoluut op de juiste server. In de CP kunt u vervolgens de url naar de database vinden.

    Het is jammer dat u mijn reactie niet als nuttig ervaart. Deze formulier ik met de informatie die ik van u ontvangen heb. Aangezien ik niet weet wie de klant is en de situatie zelf niet kan controleren, kan ik u alleen "algemene" informatie en instructies geven.
    En waar kan ik een privé bericht sturen?
    De gebruikersnaam van mijn klant is asf-f23348
    aso-financieringen.nl
    Graag ook alvast een verhuiscode voor het domein naar mijn klant sturen.
    Reputatie 6
    Badge +5
    Beste Remco,

    Zojuist ben ik even op onderzoek uitgegaan bij uw domeinnaam. Direct valt op dat onder 'Domeinen' --> dubbelklik op domein --> DNS --> DNS Records nog steeds manueel verwezen wordt naar een oude server. Ook komen de verwijzingen in 'Applicaties' --> Wordpress niet overeen met het url pad bij 'Domeinen'. De boel is in de war geraakt en geeft op Wordpress zelf inmiddels ook een 404.

    Het beste kunnen we de huidige situatie achterlaten vers beginnen. Ik stel voor dat u een back-up maakt van de site. Met uw toestemming zou ik hierna graag Wordpress etc. er volledig afhalen en er weer schoon opzetten. 🙂 De EPP code heb ik alvast verstuurd, die blijft voorlopig nog geldig.

    Ik hoor graag of ik voor u aan de slag mag.
    Beste Lindsay,
    Dank voor je bericht, dit biedt vooruitzicht. Je mag aan de slag hoor. Je hoeft geen back-up te maken. Ik heb een nieuwe site klaar staan om te uploaden. Als je een nieuwe Wordpress installatie hebt gedaan kan ik het vandaar weer oppakken. Alvast dank!

    Groet, Remco
    Reputatie 6
    Badge +5
    Beste Remco,

    Het staat klaar voor u! Wordpress is schoon geïnstalleerd in de root map en meteen geüpdatet naar de nieuwste versie.
    U kunt nu de nieuwe site erin zetten 🙂 Laat u het even weten als het is gelukt?

    Alvast veel werkplezier en een hele fijne dag gewenst!
    Hoi Lindsay, het is gelukt hoor! Helemaal top hoe je me geholpen hebt.

    Groet, Remco
    Reputatie 6
    Badge +5
    Hi Remco,

    Wat fijn om te horen! Super dat het allemaal is gelukt en succes met de nieuwe website 😃

    Reageer