Beantwoord

Aanpassen van een SPF record.

  • 11 July 2016
  • 13 reacties
  • 1885 keer bekeken

Hallo,

Wij hebben een "zakelijk exchange online standaard migratie" abonnement. Nu is het echter zo dat we voorlopig nog steeds onze eigen Exchange server hebben draaien. We hebben problemen met sommige ontvangers dat mail soms niet overkomt. Nu leert een check ons dat het probleem waarschijnlijk in het SPF record zit. Dat is, waarschijnlijk door de abonnementsvorm het standaard outlook.com spf record.

Nu kan ik echter niet zelf het spf record aanpassen naar onze eigen exchange server. Hoe kunnen we dit wel zo geregeld krijgen?

Met vriendelijke groet,

Robert Waanders
icon

Beste antwoord door Reinier 12 July 2016, 18:02

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Goedemorgen Robert, welkom op het Zakelijk KPN Forum! :D
Lastig dit probleem. Kan het kloppen dat u de domeinnaam bij een andere hoster heeft staan? Waarom heeft u niet de mogelijkheid om zelf het SPF record aan te passen? Uw domein hoster kan hierbij helpen.
Aangezien u een eigen Exchange server heeft draaien is het niet mogelijk om de standaard SPF record te gebruiken van Microsoft. Deze geeft namelijk toestemming om outlook.com te laten mailen met uw domeinnaam. In het SPF record dient u de hostnaam te gebruiken van uw eigen mailserver. Als u van een ontvanger weet dat deze uw e-mails niet binnen krijgt, probeer deze ontvanger eens te e-mailen vanuit de webmail. Ik ben namelijk benieuwd of dat verschil maakt. Hopelijk helpt deze informatie, laat u het weten?
Hallo Tim,

Dank voor je antwoord. Dat is juist het leuke, het domein/DNS draait bij KPN. Het SPF record is niet te editten door mij. Ik vermoed een kleine mismatch op dit vlak 😉

Robert
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Robert, die zag ik niet aankomen :D
Kunt u mij de betreffende domeinnaam in een privébericht sturen? Dan kan ik met u mee kijken naar de instellingen. Als het goed is heeft u de mogelijkheid om de SPF record eventueel uit te schakelen en handmatig een SPF record toe te voegen.
Hoi Tim,

Dat is prima, ik ga je even een privé bericht sturen met deze gegevens.

Robert
Reputatie 7
Badge +11
Helemaal goed Robert, ik zie straks graag je bericht verschijnen! 🙂
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Robert,
Het bestaande SPF record moet inderdaad in cp.online.kpn.com worden gedeactiveerd, en vervolgens kan een nieuw TXT record worden aangemaakt, met de nieuwe SPF gegevens.
Tip : kopieer het bestaande SPF in kladblok bestand en plak het IP adres van de de lokale exchange server er achter incl. -all.
Format is : v=spf1 a mx ip4:xxx.xxx.xxx.xxx -all
Hallo Reinier,

Dank je, ik ga er mee aan de slag!
Reinier, ik volg je helemaal, ik kan het bestaande record deactiveren maar bij het aanmaken van een aangepast spf record (volgens jouw aanwijzigen) krijg ik een melding in beeld:

Fout op de eerste positie. Testveld mag alle symbolen bevatten behalve aanhalingstekens.

Kan ik jou telefonisch even spreken? zit een beetje in een loop nu 😉 Desnoods even via privebericht...

Robert
Reputatie 7
Badge +11
Dag Robert, jammer dat het niet lukt! Ik stuur u een privébericht toe.
Hallo Tim,

Dank voor je telefoontje onlangs, en je hulp bij het aanpassen van het record. Het werkt prima nu!

Robert
Reputatie 7
Badge +11
Goed om te horen Robert!
Bedankt voor je bericht. Het topic markeren we als beantwoord.

Tot ziens op het forum 😃
Hallo Tim,
Helaas dit bovenstaand probleem zich weer voor. Is het mogelijk dat één van jullie contact met mij opneemt? Zal in een privé bericht mijn gegevens doorgeven. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Henri
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Henri, welkom op het Zakelijk KPN Forum!

Bedankt voor uw bericht. Ik heb uw privébericht ontvangen. Graag ontvang ik van u meer context over uw vraag. Ik kan uiteraard telefonisch contact opnemen. Als dat uw voorkeur heeft, is het beter om rechtstreeks te bellen met onze klantenservice. Ik probeer zoveel mogelijk in het open op het forum te werken. Waar nodig neem ik telefonisch contact op met een gebruiker. :)

Ik zie graag uw uitleg.

Reageer