[Beheer Handleiding]Office 365 Powershell session opzetten.

  • 16 augustus 2017
  • 1 reactie
  • 306 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +6
Doelgroep
Powerusers, Systeembeheerders

Introductie
Office 365 biedt meer mogelijkheden dan aan de buitenkant zichtbaar is, helaas is niet altijd alles naar wens in te stellen via de uitgebreide beheer omgeving, deze handleiding is bedoeld als een one-stop om u te helpen met het opzetten van een office365 powershell beheer sessie.

Met een powershell beheer sessie kan je office365, inclusief de verborgen functionaliteit van A t/m Z configureren en indien gewenst, automatiseren.

Het is echter wel belangrijk om te realiseren dat Powershell gericht is op IT-professionals en zal om deze reden niet gebruikersvriendelijk zijn als u niet beschikt over voorkennis of instructies tot het gebruik van Powershell.

Vereisten
  • Global Admin role privileges binnen office365 (Heeft u die niet? Vraag uw systeembeheerder)
  • .Net framework 4.5 of hoger geïnstalleerd.
  • Een office365 subscription

Voorbereiding
Stap 1: Installeer de Sign-In Assistant:
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=41950
Stap 2: Klik op start
Stap 3: Zoek naar powershell
Stap 4: Klik rechts op powershell en voer het uit als administrator.
Stap 5: Vul de volgende commando in:
code:
Install-Module AzureAD

Optioneel (Indien u skype for business wilt beheren): Installeer de skype voor business module:
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=39366
Stap 6: Sluit powershell af


Maak een verbinding met office365
Stap 1: Start powershell op met administratieve privileges (Zie voorbereiding).
code:
Import-Module MSOnline
$UserCredential = Get-Credential
Connect-MsolService -Credential $UserCredential


Indien u met de verkeerde gegevens bent ingelogd dient u opnieuw in te loggen met het script, tijdens bepaalde stappen zal u gevraagd worden voor toestemming, ik raad u aan om deze toestemming te verlenen.
Stap 2: U krijgt een log in scherm, log hier in met uw e-mail adres en uw office365 wachtwoord.
Stap 3: Uw beheer omgeving is klaar voor gebruik! Indien u Exchange Online of skype for business wilt beheren dient u extra stappen uit te voeren.

Exchange Online & Skype for business

Om Exchange Online te beheren dient u het volgende script te gebruiken:
code:
Set-ExecutionPolicy Unrestricted
$ExchangeSession = New-PSSession –ConfigurationName Microsoft.Exchange -ConnectionUri https://ps.outlook.com/powershell -Credential $UserCredential -Authentication Basic -AllowRedirection
Import-PSSession $ExchangeSession


Om Skype for business te beheren dient u het volgende script te gebruiken:
code:
 Import-Module LyncOnlineConnector
$sfbSession = New-CsOnlineSession -Credential $userCredential
Import-PSSession $sfbSession

Deze stap mislukt als u niet de module hebt geïnstalleerd (Zie voorbereidingen)

Klaar!
U kan nu met commando's alles naar wens instellen binnen powershell! Zijn er verder nog vragen of loopt u tegen problemen aan? Laat het gerust weten.

1 reactie

Reputatie 7
Badge +11
Zeer nuttige handleiding voor powershel users / Office 365 beheerders. Bedankt voor het delen @SjorsK!

Reageer