Vraag

Blacklist Spamhaus ZEN

  • 12 april 2018
  • 3 reacties
  • 388 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Hoi,

Ik merk op dat mail niet goed aankomt bij de klant via wordpress. Het komt direct in de junk mail. Nu heb ik recent een SSL certificaat geinstalleerd en er is storing geweest bij Office365, kan het hier aan liggen?

Ben zelf ook gaan graven op het internet en kwam er achter dat het IP-adres van mijn site op de Spamhaus ZEN blacklist staat:

https://www.spamhaus.org/sbl/query/SBL392774

Als ik direct op mijn domeinnaam zoek krijg ik geen blacklist notering. Een andere site dat bij jullie gehost is onder dat IP-adres lijkt geblokkeerd te worden?? Kunnen jullie hier naar kijken?

Mvg Henk

3 reacties

Reputatie 2
Badge
Wat is de procedure bij KPN wat betreft Shared Hosting? Als iemand anders geblokkeerd wordt op het gedeelde IP-adres, dan ben ik dus ook de Sjaak.? Kijkt KPN zelf op die blacklists? Zijn de gebruikersrechten verkeerd ingesteld? Zit ik bij de verkeerde hosting met mijn site? Klanten moeten immers wel bereikbaar zijn.....

Is het überhaupt wel handig om het IP adres te gebruiken (waar de A records in de DNS naar verwijzen) in je SPF record? Kan ik niet beter alleen mijn domeinnaam includeren? (ik gooi maar wat op hoor, want heb er verder ook geen verstand van) 😖
Reputatie 7
Badge +11
Dag @Henkie, goede vragen, ik weet ze niet allemaal te beantwoorden dus ga ik eerst snel op onderzoek uit! Zodra ik meer duidelijkheid heb kom ik bij je terug, ik probeer voor het weekend aan de antwoorden te verzamelen.

Erg hinderlijk inderdaad dat de mails niet goed ontvangen worden, dat wil je uiteraard oplossen.
Reputatie 7
Badge +11
Hi @Henkie, zoals beloofd ben ik op zoek gegaan naar antwoorden.

Het is inderdaad helaas zo dat onze shared hosting adressen genoteerd worden als er misbruik wordt geconstateerd op het ip-adres. Dat heeft gevolgen voor alle websites die het ip-adres delen.

Wat doet KPN hier tegen?
- Wij controleren alle hosting aanvragen handmatig om misbruik te voorkomen. Dat wil zeggen dat we bekende misbruikers afweren en in geval van twijfel contact opnemen met de besteller.
- Bij een SPAM of misbruik melding wordt de hosting ruimte van het kwaadwillend account direct geblokkeerd. De gebruiker ontvangt instructies voor het herstellen van het account.
- KPN neemt contact op met klanten die een verouderde CMS draaien om potentieel misbruik te voorkomen.

Ongewenste mail
Je vermoeden klopt als een bus. De mail wordt verstuurd vanaf het platform zelf en komt vermoedelijk bij de ongewenste mail vanwege de spamnotering op het IP-adres.
Daarvoor kun je het beste gebruik maken van een eigen SMTP server. Voordeel daarbij is dat hosting niet rechtstreeks de mail aflevert, maar jouw eigen server, die staat niet gelist dus de listing spamhaus geen effect.

Het IP-adres in de SPF record staat daar los van, gezien deze enkel toestemming geeft voor het IP-adres van hosting om gebruik te maken van de domeinnaam voor het versturen van mail.

Reageer