Beantwoord

Exchange online

  • 20 December 2016
  • 9 reacties
  • 622 keer bekeken

Ik overweeg om mijn mail over te zetten van mijn eigen (pop) mailserver naar KPN exchange online en heb daar een aantal vragen over. Kan ik die hier kwijt of is er een betere plek?
icon

Beste antwoord door Tim 21 December 2016, 10:59

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Dag Woody, welkom op het Zakelijk KPN Forum! :)

Dit is absoluut een geschikte plek om vragen te stellen over Exchange Online van KPN.
Wat zijn uw twijfels of vragen? 😳
Mooi, dan heb ik vast een paar vragen:

- Is er een mogelijkheid om een backup te maken van alle mail die bij KPN staat, ook als ik geen Outlook als mailclient gebruik?
- Zit er een limiet aan het aantal aliassen op een mailadres en kan zijn die aliassen makkelijk te onderhouden?
- Ik heb mijn eigen DNS en dat wil ik graag zo houden. Kan ik mail door KPN laten afhandelen zonder dat ik mijn hele domein moet overheven? Met andere woorden, kan ik alleen m'n MX records naar KPN laten wijzen?
- Zit er een (beheerbaar) spamfilter op een Exchange Online mailbox?
- Kun je binnen een Exchange Online account meerdere mailboxen hebben voor verschillende domeinen? Dus bijvoorbeeld piet@ergens.nl, carla@ergensanders.nl. En kun je die dan beheren met 1 beheeraccount?

Groet,

Paul
Reputatie 7
Badge +11
Hi Paul, ik heb enkele antwoorden voor u!

- Een bepaalde e-mailcliënt zal misschien nodig zijn, tenzij de huidige e-mailprovider via de webmail een back-up kan maken. Eventueel zijn er andere hulpprogramma's voor het maken van een .PST backup bestand van uw e-mail. Daarnaast kan met Office 365 e-mail geïmporteerd worden. Zie voor alle mogelijkheden de onderstaande afbeelding. Een handige optie is importeren middels IMAP. Als u nog een hetnet of planet e-mailadres hebt, kunt u e-mail op die manier overzetten. Zojuist heb ik met succes mijn e-mail van Gmail overgezet.

- Bij mijn weten zit er geen limiet op. Sterker nog, ik hoor hier van collega's het woord "onbeperkt". Zelf heb ik tientallen aliassen op één account. Deze zijn eenvoudig te beheren via de Office 365 admin portal. Zelfs met de admin beheer app voor Android maak ik aliassen aan.

- Dat is geen probleem. U kunt een externe domeinnaam koppelen en gebruiken met Exchange Online. De domeinnaam hoeft niet bij KPN te staan. Let wel op dat u zelf de benodigde DNS records aanmaakt.

- Die is aanwezig en voor het eerst dat ik er mee ben gaan spelen. Ik had werkelijk geen idee dat de spamfilter zo uitgebreid en volledig beheerbaar is. Zie de 2e afbeelding.

- De mogelijkheden binnen Office 365 zijn bijna eindeloos te noemen. Met 1 beheer / admin account heeft u controle over alle accounts en rechten. Het aanmaken van extra (groeps)mailboxen is gratis, per gebruiker is een extra licentie nodig.

Afbeelding 1: e-mail importeren (klik om te openen)

Afbeelding 2: de spamfilter (klik om te openen)

Tim,

Dank voor het uitgebreide antwoord. Ziet er flexibel uit.

- Het ging mij voor de backup niet zozeer om het migreren van mijn mail naar KPN toe (ik gebruik nu POP en alle mail staat dus op mijn PC) maar meer over de backup in de nieuwe situatie; dan staat al mijn mail bij KPN op de server (IMAP) en ben ik dus afhankelijk van hoe goed die servers van KPN zijn. Als die op een dag besluiten het niet meer te doen wil ik wel nog graag een backup van mijn mail hebben. Intussen heb ik uitgezocht dat mijn mailclient ook gewoon een backup van een IMAP account kan maken dus die vraag is minder relevant.

- Over beschikbaarheid gesproken, zijn er uptime garanties voor Exchange Online?

- Dan nogmaals over dat beheer account: Stel ik heb twee mail accounts, piet@ergens.nl en karin@ergensanders.nl. Die twee accounts kosten dus 2x €3,40 / maand. Nou wil ik die twee accounts beheren. Kan dat met een derde beheeraccount (paul@nogergensanders.nl) dat zelf geen deel uitmaakt van de service Exchange Online? Dat zelf geen mailbox heeft en (dus) geen €3,40 per maand kost?

- En een laatste vraag: waar staan de mailservers voor Exchange Online? Is dat in een datacentrum van KPN in Nederland, of ergens anders?

Dank alvast,

Paul
Reputatie 7
Badge +11
Dag Paul, geen probleem. Hierbij een vervolg op uw vragen. :)

- U kunt ook gebruik maken van de Exchange protocol waarbij alles lokaal opgeslagen wordt. Wanneer internet niet werkt of een storing gaande is met de Exchange Server, kunt u nog wel bij uw e-mail.

- De dienst Exchange Online wordt 24 uur x 365 dagen aangeboden. KPN garandeert een minimale Beschikbaarheid van 99,5%. Meer informatie hierover en de berekening vindt u in de dienstbeschrijving.

- Dat is 100% correct. Een beheer account hoeft geen licentie en dus geen mailbox te hebben. Met het account kunt u vervolgens wel alles beheren. Het is tevens mogelijk om 1 van de 2 gebruikers beheerdersrechten te geven.

- Wij leveren de Office 365 dienst van Microsoft. De mailservers van Microsoft worden gebruikt en staan in Amerika.
Ik heb inmiddels een beheeraccount en een licentie Exchange Online Premium

Ik heb met dat beheeraccount een gebruiker aangemaakt. Nou wil ik dat deze gebruiker de mail van een domein van mij (stemmetjevoeten.nl) gaat krijgen. Dat domein beheer ik zelf, met een eigen DNS. Het domein loopt dus niet bij KPN. Hoe krijg ik dat in vredesnaam voor elkaar?

Paul
Reputatie 7
Badge +11
Dag Paul,

Gefeliciteerd met uw account!

De domeinnaam kunt u in cp.online.kpn.com toevoegen als "Extern domeinnaam" bij uw "Domeinen". Deze wordt dan toegevoegd aan het microsoft portaal en kunt u daar de installatie / verificatie uitvoeren.

Voor handige informatie verwijs ik u tevens graag naar dit topic:
https://zakelijkforum.kpn.com/exchange-online-microsoft-office-365-onedrive-voor-bedrijven-28/mailen-extern-domein-geen-stress-8283
Ja, daar was ik al. Maar daar staat een vakje 'Mogelijkheid zonebeheer. Wat moet ik daarmee? En als ik mijn domeinnaam invoer en op Volgende klik dan staan daar ineens twee KPN nameservers (ns17 en NS18) genoemd. Wil ik dat? En waarom dan, of waarom niet?

Is er ook een helpdesk voor Cloud services of blijf ik mezelf ergeren aan nar elkaar wijzende documentatie??

Paul
Reputatie 7
Badge +11
Het vakje 'Mogelijkheid zonebeheer' geeft de mogelijkheid om de nameserver van KPN te gebruiken. Als u dit inschakelt, kunt u via de control panel van KPN uw DNS records toevoegen/aanpassen.
Wanneer de optie uit staat, kunt u de DNS beheren bij uw eigen provider.

Er is zeker een helpdesk voor Cloud diensten, telefonisch 0800-0410 en op de website kunt u een chat opstarten. Op het forum staan wij voor u klaar! ;)

Laat u weten of het is gelukt?

Reageer