Sticky

Hoe houd ik spam buiten de deur?


Reputatie 5
Badge +5
Ziet u soms door de spam het bos niet meer? Blijven die ongewenste e-mails terugkomen, terwijl u ze steeds verwijderd? Dan is het tijd om structurele maatregelen te nemen. Spam kan niet 100% voorkomen worden, maar u kunt het zeker reduceren tot af en toe eentje die erdoorheen glipt.

Hoe herken ik spam?


Tip: Doe áltijd de 3-stappen check!

o Stap 1, controleer de afzender
Is de afzender achter de @-teken een KPN-domein die u herkent uit eerdere KPN correspondentie? Dan is dit geen phishing en dus te vertrouwen. Bij twijfel kunt u het beste even bij ons navragen, dan controleren wij voor u of het een legitiem KPN e-mail is of niet.
o Stap 2, controleer de links
Zweef met uw muis over de links in de mail zonder te klikken. De daadwerkelijke link word dan zichtbaar en zo ziet u waar het naartoe verwijst. Verwijst de link niet naar een KPN-domein die u herkent uit eerdere KPN correspondentie? Verwijder dan direct de mail. Neem bij twijfel contact met ons op voor navraag.
o Stap 3, controleer de bijlage
Controleer de bijlage. Wij versturen alleen PDF's als bijlage. Staat er een ander soort bestand in de mail? Verwijder dan direct de mail.

Een spamfilter instellen

Een van de meest voor de hand liggende maatregelen die u kunt treffen is het instellen van de spamfilter binnen uw e-mailclient. In de desktop versie van Outlook 2016 vindt u onder het tabje Start de knop Ongewenste e-mail. Als u hierop klikt ziet u onderaan de knop naar Opties voor ongewenste e-mail. In dit scherm kunt u de spamfilter personaliseren en bepalen hoe streng deze mag filteren. Hier vindt u ook de lijsten voor geblokkeerde afzenders, Veilige maillijsten, Veilige afzenders en Internationale instellingen om e-mails in vreemde talen standaard te weigeren. Deze lijsten kunt u ook personaliseren.

In de webversie van Outlook kunt u dit ook instellen. Klik dan rechtsboven op het wieltje en ga naar Opties. Klik in het menu aan de linker kant van het scherm onder Ongewenste e-mail op Filters en rapporteren. Hier vindt u ook de lijsten voor geblokkeerde afzenders, Veilige maillijsten en Veilige afzenders. Deze lijsten kunt u personaliseren.

Help de spamfilter een handje

Spammail simpelweg verwijderen lijkt natuurlijk de meest logische handeling. Echter is het slimmer om spam in de ongewenste mail bak te zetten en te melden als spam. Hierdoor wordt de spamfilter steeds slimmer en herkent het sneller ongewenste e-mails. Ook helpt u hiermee anderen en u zelf om de database up-to-date te houden.

Voor meer tips en informatie check:
Wat is een phishing mail?
Tips voor het herkennen van e-mailfraude
Doe de Security check

Handige links

- Security: Security is Key: een beveiligd contactformulier
- Security: 'Bodyguards' steeds vaker ingehuurd door kleine ondernemers
- Security: Internet Veiligheidspakket vanaf nu Protection Service for Business
- Forum: Over het Zakelijk KPN Forum
- Forum: Indexpagina Blogs & Artikelen

3 reacties

Reputatie 6
Badge +5
😄
Reputatie 7
Badge +6
Als ik de bovenstaande stappen moest volgen zou ik eigenlijk de mails van KPN grootzakelijk moeten verwijderen 😅

Het is grotendeels ook gezond verstand en niet te veel vertrouwen hebben in wat er gezegd wordt, in het geval van twijfel is het altijd het beste om te vragen of iets werkelijk legitiem is.

De schade die je met een makkelijk te beantwoorden vraag kan voorkomen is groter dan je denkt 😉
Reputatie 5
Badge +5
Hi @SjorsK

Je hebt helemaal gelijk, ik heb direct de stappenplan aangepast en verduidelijkt. Bedankt voor je feedback! Ik ben het zeker met je eens dat je bij twijfel het beste kunt navragen bij ons.

Reageer