Vraag

Omvormer communicatie

  • 11 April 2016
  • 1 reactie
  • 221 keer bekeken

De omvormers van zonnepanelen systemen sturen tegenwoordig vaak hun data via de router naar internet. Vaak gaat dit goed. Ik heb nu met onze Fronius omvormers al een aantal keren gehad dat met KPN Zakelijk als internet provider, de actuele gegevens wel goed naar internet komen, maar de historische gegevens niet. Deze data worden via verschillende poorten in de router verstuurd. Vaak stopt de correcte verzending van de historische data nadat het maanden/jaren wel goed gewerkt heeft.

Een aantal klanten (allemaal ?) waarbij ik dit tegenkom zijn KPN Zakelijk klant.

Klant heeft telkens niets gewijzigd in de instellingen, forwarding, etc. En omvormer doet ook niets anders dan daarvoor. In Belgie hebben we het bij Telenet een vergelijkbaar probleem meegemaakt, daar bleek het uiteindelijk door een software update gekomen te zijn, waarbij de security settings van wat poorten/adressen verhoogd was (ongewenst en onverwacht bij-effect).

Als ik de omvormer verbindt met mijn telefoon als hotspot (Vodafone) dan werkt het telkens wel, alle data komt goed op internet. Dus nog waarschijnlijker dat het iets met de instellingen van KPN te maken heeft.

Een klant heeft vorige week een nieuwe router gekregen, was een oud type Experia box. Maar met nieuwe werkt het nog steeds niet.

Iemand idee wat ik of klant kan aanpassen, instellen of controleren ?

Groeten,

Sjef

1 reactie

Reputatie 7
Badge +11
Hallo @sjeffronius, fijn dat ik u telefonisch gesproken heb! Aangezien het hier een complex probleem betreft die meerdere klanten aan gaat, was het ideaal om even telefonisch de situatie door te nemen. :D

Met u afgesproken is dat we proberen uit te sluiten of het probleem in de KPN Experia Box zit of ergens anders zoals in het netwerk van KPN. Opmerkelijk is natuurlijk wel dat het alleen zakelijke klanten lijken te treffen. De KPN Experia Box voor een zakelijke aansluiting draait op een andere firmware en kan daar een verklaring voor zijn. Het beste zou zijn als een klant van u een ander / eigen modem kan aansluiten om daarmee de verbinding met de omvormer te testen. Indien dit zonder problemen werkt, verwacht ik dat de oorzaak in de KPN Experia Box zit. Met voldoende informatie en gegevens kan ik vervolgens onze modem-ontwikkelaars hiervoor aansturen.

Tevens verzoek ik u om per KPN klant, ongeacht of het wel of niet werkt, de volgende gegevens te noteren:

- Postcode / huisnummer of klantnummer van de aansluiting (zodat ik type aansluiting kan zoeken, particulier/zakelijk etc.)

- Model KPN Experia Box (typenummer)

- Software / firmwareversie van de KPN Experia Box (te zien in de webinterface)

Daarnaast ontvangt u van mij een privébericht, u kunt reageren op mijn bericht om vertrouwlijke informatie te sturen.

Uiteindelijk komen we er wel uit!

Reageer