Beantwoord

Packetloss op internetverbinding

  • 4 January 2018
  • 28 reacties
  • 1436 keer bekeken

  • Actieve Deelnemer
  • 12 reacties
Als mediabedrijf nemen wij een aantal diensten af: adsl internet en glasvezel. Wij gebruiken deze met name voor zowel streaming audio en video.
Hierbij wordt er vanuit de studio via de glasvezel aansluiting gestreamd naar diverse bestemmingen, waarvan de bovengenoemde adsl lijn er één van is.
Via een barix (rtp codec) wordt de audiostream (udp) omgezet naar analoog audio. Hier gaat het mis: met regelmaat, enkele seconden per uur, missen we pakketjes.
Hierdoor onstaat er een vervelende storing in het analoge signaal. Het lukt ons maar niet het probleem te tackelen. Dit probleem is ongeveer een week of 6 aanwezig.

Wat hebben we allemaal gebrobeerd:

Studio:

- Doormeten en vervangen interne bekabeling
- Smokeping server opgetuigd. Deze laat packetloss zien naar het internet toe.
- Eigen glasvezel (evc) verbinding aan laten leggen (100/100): in eerste instantie werd er een verbinding gedeeld door meerdere bedrijven
- Incident gemeld aan glasvezellijn. Helaas is er niets gevonden. Er werd aangeven de ADSL lijn te laten onderzoeken.

ADSL locatie:

- Incident gemeld.
- Modem vervangen
- Monteur op lokatie heeft kabel isra - modem vervangen

Dit alles heeft geen resultaat gebracht.

Als laatste hebben wij de barix apparatuur op een alternatieve lokatie geplaatst. Hieruit bleek ook packetloss op te treden.
Mijn voorzichtige conclusie is, dat er toch iets mis is met de glasvezel verbinding.
Omdat we op een punt zijn aangekomen dat het voor ons bedrijf serieuze gevolgen gaat krijgen, moet er op korte termijn een oplossing komen.
icon

Beste antwoord door jaapjolman 8 January 2018, 11:58

Bekijk origineel

28 reacties

Het probleem lijkt opgelost.
Er zijn diverse poort settings (speed/ duplex) aangepast op de KPN apparatuur. Hiermee zijn de grote problemen getackled. Wel zien we af en toe, een paar keer in de week, nog korte onderbrekingen.
Reputatie 4
Badge +1
@LOS

hebben ze het kunnen oplossen zo ja wat was nou uit eindelijk het probleem?
Reputatie 6
Badge +5
Fantastisch! Keep us posted ☺️ Ben benieuwd hoe ze het fiksen!
Bedankt voor je reactie. Er is inmiddels contact gezocht met de KPN partner welke de installatie heeft opgeleverd. Zij hebben KPN ingeschakeld. Gelukkig is er voortgang!
Reputatie 6
Badge +5
@LOS,

Dat is balen!! Jullie hebben inderdaad al flink geklust.

Zou u mij uw postcode/huisnummer en de naam van de contractant willen doorsturen in een privébericht? Dan ga ik eens kijken wie ik nog kan aansturen 🤓
Helaas heb ik moeten constateren dat de problemen niet zijn verholpen 🙁 . Volgens mij hebben wij al het mogelijke gedaan. Mijns inziens kan het haast niet anders dan dat het probleem ergens in de KPN apparatuur zit... Hoe nu verder?
@Lindsay de poortsetting op auto laten staan op de egderouter en kpn aan de cisco kant hem op 100FD zetten was de oplossing met betrekking tot de edgerouter, het originele probleem was de TP-ER5120 die had packetloss issues

Niets meer aan toe te voegen! Ik meld me over een weekje om te laten weten of de problemen definitief zijn opgelost.
Reputatie 4
Badge +1
@Lindsay de poortsetting op auto laten staan op de egderouter en kpn aan de cisco kant hem op 100FD zetten was de oplossing met betrekking tot de edgerouter, het originele probleem was de TP-ER5120 die had packetloss issues
Reputatie 6
Badge +5
Fantastisch @LOS!

Weet u welke settings er precies zijn aangepast? Dan heeft de volgende die dit topic bekijkt misschien wel een oplossing te pakken.🤓

Ik ben benieuwd of het werkt! @jaapjolman en @SjorsK, bedankt toppers 😄
Dit klinkt als 'fiber to the office'. In dit geval is er glasvezel neergelegd via een Business Partner van KPN. Klopt dit? 🙂
Ik heb geen idee. Ik ben hier niet bij betrokken geweest. De huidige verbinding gaat rechtstreeks via KPN.

Overigens: vandaag heb ik een KPN medewerker gesproken. Hij heeft wat settings aangepast. Alles lijkt nu goed te staan! Of we van het packetloss zijn verlost, weten we nu binnen een paar dagen.

Allemaal bedankt voor het meedenken!
Reputatie 6
Badge +5
Goed bezig heren!!😄 @Lindsay kunnen jullie zien of ze meer gebruiken dan de kpn trunk leverd aan het gebouw? bedoel dan de aansluiting van de wijk / regio naar die switch van jullie, is die 1gbps en dan onderverdeeld in blokken van 100mbits? of is het 1x 100mbits en dat er nu dus 2x 100mbit over 1 lijn gaat lijkt me van niet maar is dat door jullie te checken?Voor zover ik weet is het dat eerste. Dus 1gbps en dan onderverdeeld in blokken van 100mbits.

Ik weet niet zeker of ik dit kan checken, vooral omdat @LOS aangeeft dat:Eigen glasvezel (evc) verbinding aan laten leggen (100/100): in eerste instantie werd er een verbinding gedeeld door meerdere bedrijvenDit klinkt als 'fiber to the office'. In dit geval is er glasvezel neergelegd via een Business Partner van KPN. Klopt dit? 🙂
Reputatie 4
Badge +1
kun je me een config dump mailen? jaap@odin-ict.nl
Update: De edgerouter lijkt nog steeds een verbetering. Echter worden er nog steeds pakketjes gemist. Daarnaast wordt de maximale downloadsnelheid bij lange na niet meer gehaald. Hardware offload aan of uit maakt niet uit. Van de 100mb down halen we er nog maar 15 🙁 . De upload is nog wel in orde. Gelukkig maar, deze is voor ons het meest belangrijk.
Zo.. vandaag een paar uurtjes geklust.



De Edgerouter staat er tussen. Viel mee. Was wel erg veel configuratie werk.
Opvallend is de grafiek in Smokeping. Je ziet duidelijk wanneer er is geschakeld.



Ik vindt het nog te vroeg om te zeggen dat het probleem is opgelost. Op de Barix aan de ontvangende kant missen nog steeds een paar pakketjes, maar niet hoorbaar. Al met al toch een positief resultaat. We gaan het aanzien/ horen. Ik laat de uitkomst weten! Bedankt voor jullie bijdragen!
Reputatie 7
Badge +6
Ubiquity is echt top spul, natuurlijk niet zo goed als Cisco maar bij lange na niet zo duur. Ik zou het zelf als een "enterprise-" merk zien 😉 (Oftewel: Eigenlijk is het enterprise matriaal maar het is nog net niet genoeg voor miljoenenbedrijven)
Reputatie 4
Badge +1
Ja zeker die is al 20x sneller dan die er5120, dus je gaat alleenmaar vooruit met die unit
Is een idee. De router is nog niet gewisseld/ vervangen. Overigens heb ik prive een goedkope ubiquiti router. De x- edgerouter. Mogelijk voldoet dit type voor het doen van tests.
Reputatie 4
Badge +1
Oke dat is al 1 ding die tplink heb ik zelf ook packetloss ervaringen mee, je zou die eens kunnen wisselen met een andere router, en arnhem is op de weg naar venlo daar woont mijn vriendin dus kan altijd uitstappen 😂, maar ik had altijd een er6120 die had daar ook ineens last van, routers van ubiquiti zijn opzich beter en ook qua prijs, daar zou ik het zoeken omdat ik er 3 had die dat allemaal deden.
Wij zitten in de buurt van Arnhem. Is wel een heel eind fietsen..🙂 .
Wij hebben een Cisco 897 VA van KPN. Deze is door KPN geconfigureerd. Wij hebben hier geen login gegevens van ontvangen. Onze eigen router is een TL-ER5120 van TP Link. De barix apparatuur zit hier rechtstreeks, zonder switch, op aangesloten. De overige apparatuur deelt een poortje via een switch. Overigens hebben we het oude ticketnummer laten heropenen voor nader onderzoek.

Ik hoop niet dat overboeking op de glasvezel de problemen veroorzaakt... Daar zijn we zeker mooi klaar mee. 🙁
Reputatie 4
Badge +1
daar ben je dan mooi klaar mee,

@Lindsay kunnen jullie zien of ze meer gebruiken dan de kpn trunk leverd aan het gebouw? bedoel dan de aansluiting van de wijk / regio naar die switch van jullie, is die 1gbps en dan onderverdeeld in blokken van 100mbits? of is het 1x 100mbits en dat er nu dus 2x 100mbit over 1 lijn gaat lijkt me van niet maar is dat door jullie te checken?,

dan voor @LOS, waar zitten jullie als ik vragen mag?, en wat voor netwerk gear is er naast de cisco aanwezig, en hoe loopt de stream van jullie naar jullie klant, heb zelf ook hier en daar met audio streaming en voip gewerkt, misschien dat ik iets kan verzinnen waar het aan zou kunnen liggen

de reden dat ik vraag waar jullie zitten is dat als dat in groningen stad zou zijn ik eventueel wel ff op de fiets lang zou kunnen komen als je dat graag zou willen, ergens anders kan ik ook wel komen maar dan kost het me geld 😜
Nee, hier heb ik helaas geen beeld van. Ik weet wel dat zij 'grootverbruiker' zijn.
Reputatie 4
Badge +1
kun je ook zien wat hun met de glas lijn doen indien ze ineens alles bezet houden
De klachten blijken niet te herleiden naar de adsl lijn. Plaats ik dezelfde apparatuur (Barix extreamer) ergens anders, zien we de fout daar ook.

6 Weken geleden is er, in het bedrijfsverzamelgebouw waar we zitten, een bedrijf bijgekomen. Mede hierdoor hebben wij besloten een eigen verbinding aan te vragen. Deze verbinding (evc) gaat echter wel over hetzelfde glas...
Reputatie 4
Badge +1
en wat is er 6 weken geleden veranderd? nieuw hardware of software updates?
Reputatie 4
Badge +1
gebeurt het bij alleen die ene klant via adsl of bij iedereen, en welke apparatuur hangt aan die dsl lijn?

Reageer