Vraag

Telefoon verbruikt meer data dan het toestel aangeeft.

  • 26 December 2015
  • 8 reacties
  • 683 keer bekeken

Mijn telefoon (Samsung galaxy s6 edge) geeft halverwege de maand al een melding dat mijn bundel er bijna doorheen is. Het toestel zelf geeft dan aan dat ik nog maar zon 200mb heb verbruikt. Mijn bundel is echter 1gb. Hoe kan ik inzien hoeveel data er echt verbruikt wordt want dan kan ik kijken of ik er iets aan kan doen. Ik wil namelijk niet extra betalen omdat ik boven mijn bundel zit.

Groet,

Jeroen Groeneveld

8 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Beste Jeroen,

Welkom bij de zakelijke community van KPN! :D

Ik snap dat u graag wilt weten waarvoor de data is gebruikt. Afhankelijk van het abonnement kunt u in MijnKPN uw dataverbruik inzien. Sommige "groot zakelijke" abonnementen hebben deze mogelijkheid niet. Het is eigenlijk alleen mogelijk om te zien hoeveel data u precies heeft verbruikt. Meer specificaties zijn niet zichtbaar, u kunt bijvoorbeeld niet zien op welke dag er hoeveel data is verbruikt.

Persoonlijk heb ik ook een Android smartphone en check ik bij de instellingen het dataverbruik. Hier kunt u een periode selecteren, wees zeker dat u de hele maand kiest. De gegevens daar zouden moeten kloppen.

Indien u er niet achter kunt komen en toch meer informatie wenst, kan ik voor u kijken in het systeem. Ik hoor graag als ik u kan helpen aan deze informatie.
Tim schreef op 28 dec '15 om 10:15u

Beste Jeroen,

Welkom bij de zakelijke community van KPN!

Ik snap dat u graag wilt weten waarvoor de data is gebruikt. Afhankelijk van het abonnement kunt u in MijnKPN uw dataverbruik inzien. Sommige "groot zakelijke" abonnementen hebben deze mogelijkheid niet. Het is eigenlijk alleen mogelijk om te zien hoeveel data u precies heeft verbruikt. Meer specificaties zijn niet zichtbaar, u kunt bijvoorbeeld niet zien op welke dag er hoeveel data is verbruikt.

Persoonlijk heb ik ook een Android smartphone en check ik bij de instellingen het dataverbruik. Hier kunt u een periode selecteren, wees zeker dat u de hele maand kiest. De gegevens daar zouden moeten kloppen.

Indien u er niet achter kunt komen en toch meer informatie wenst, kan ik voor u kijken in het systeem. Ik hoor graag als ik u kan helpen aan deze informatie.

----------------

Mijn dataverbruik inzien via instelingen doe ik reeds. Deze data klopt alleen niet met mijn werkelijke verbruik omdat ik een sms over mijn verbruik krijg voordat ik deze verwacht  (gelet op mijn verbruik bij instellingen). Zodoende denk dat er processen zijn die data verbruiken die niet worden weergegeven op de telefoon ze. Misschien dat in het systeem kijken een uitkomst bied?

Groet,

Jeroen
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Jeroen,

Laten we inderdaad gewoon kijken of we wijzer kunnen worden van het systeem. Ik stuur u een privébericht toe, kunt u mij een reactie sturen met uw mobiel telefoonnummer?
Reputatie 7
Badge +11
Dag Jeroen,

Bedankt voor uw privébericht, deze heb ik ontvangen.

Ik heb meteen voor u gekeken naar het data verbruik. Het valt mij op dat er eigenlijk elke dag een redelijke hoeveelheid aan data is gebruikt. Inmiddels bent u over 80% van de bundel gegaan. Ik zie dat er af een toe een sessie is geweest van enkele tientallen MB's. Meestal zijn dit bijvoorbeeld videos en andere media. Ook is er op één dag 2x 60MB gebruikt. Dit is allemaal niet bijzonder veel maar komt in totaal wel dicht in de buurt van uw volledige bundel. Daarmee wil ik aangeven dat ik geen bovenmatig gebruik heb kunnen zien. U heeft bijvoorbeeld niet per ongeluk een software update van Samsung ontvangen, wat helaas wel eens is voorgekomen.

Hopelijk heeft u wat aan deze informatie. Een ander idee is om een App te downloaden die ook het data verbruik kan bijhouden en weergeven. Hier zijn ook gratis apps voor beschikbaar. Ik hoor het graag als u eruit bent gekomen.
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Telefoon-verbruikt-meer-data-dan-het-toestel-aangeeft/m-p/5973#M636Dag Jeroen,

Bedankt voor uw privébericht, deze heb ik ontvangen.

Ik heb meteen voor u gekeken naar het data verbruik. Het valt mij op dat er eigenlijk elke dag een redelijke hoeveelheid aan data is gebruikt. Inmiddels bent u over 80% van de bundel gegaan. Ik zie dat er af een toe een sessie is geweest van enkele tientallen MB's. Meestal zijn dit bijvoorbeeld videos en andere media. Ook is er op één dag 2x 60MB gebruikt. Dit is allemaal niet bijzonder veel maar komt in totaal wel dicht in de buurt van uw volledige bundel. Daarmee wil ik aangeven dat ik geen bovenmatig gebruik heb kunnen zien. U heeft bijvoorbeeld niet per ongeluk een software update van Samsung ontvangen, wat helaas wel eens is voorgekomen.

Hopelijk heeft u wat aan deze informatie. Een ander idee is om een App te downloaden die ook het data verbruik kan bijhouden en weergeven. Hier zijn ook gratis apps voor beschikbaar. Ik hoor het graag als u eruit bent gekomen.

 Ik zit op mijn telefoon vaak op internet. Echter is dit vaak thuis op de wifi. Ik zet dan ook mijn mobiel internet helemaal uit op de telefoon. Buitenshuis gebruik het internet alleen voor facebook (automatische video's uitgeschakeld) en dergelijke. Daarnaast zou ik het toch op mijn toestel moeten zien wat er aan MB's verbruikt wordt? Mits er niets aan het verbruik gedaan kan worden is er dan op zijn minst een manier om het ECHTE verbruik in te zien? 
Reputatie 7
Badge +11
Beste Jeroen,

Het is niet mogelijk voor u om bijvoorbeeld per dag of per MB te zien wat u heeft gebruikt. Wij kunnen in het systeem net wat meer zien. Namelijk elke "internetsessie", de tijd dat de sessie actief was en het aantal MB's wat is gebruikt. U kunt via MijnKPN inzien hoeveel data u in totaal heeft gebruikt. Meer gegevens kunt u niet inzien.

Uw toestel zou inderdaad het correcte verbruik moeten weergeven. Kijk goed of de gehele periode wel is geselecteerd en of er niet dagen zijn geweest waarbij de instellingen zijn gereset. Als dat is gebeurd, dan zijn er mogelijk dagen verloren gegaan. Ik heb zelf ook een Android smartphone en gebruik de functie altijd, bij mij werkt de functie goed.

Een idee is om gebruik te maken van een extra App, zoals My Data Manager (gratis). U kunt dan vergelijken of de gegevens vanuit Android overeen komen met de app. Als de gegevens niet kloppen dan kan het zijn dat er een fout in de software van Samsung zit.
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Telefoon-verbruikt-meer-data-dan-het-toestel-aangeeft/m-p/5976#M638Beste Jeroen,

Het is niet mogelijk voor u om bijvoorbeeld per dag of per MB te zien wat u heeft gebruikt. Wij kunnen in het systeem net wat meer zien. Namelijk elke "internetsessie", de tijd dat de sessie actief was en het aantal MB's wat is gebruikt. U kunt via MijnKPN inzien hoeveel data u in totaal heeft gebruikt. Meer gegevens kunt u niet inzien.

Uw toestel zou inderdaad het correcte verbruik moeten weergeven. Kijk goed of de gehele periode wel is geselecteerd en of er niet dagen zijn geweest waarbij de instellingen zijn gereset. Als dat is gebeurd, dan zijn er mogelijk dagen verloren gegaan. Ik heb zelf ook een Android smartphone en gebruik de functie altijd, bij mij werkt de functie goed.

Een idee is om gebruik te maken van een extra App, zoals My Data Manager (gratis). U kunt dan vergelijken of de gegevens vanuit Android overeen komen met de app. Als de gegevens niet kloppen dan kan het zijn dat er een fout in de software van Samsung zit.

 Ik heb nu het programma "my data manager" geinstalleerd. Nu twijfel ik echter vanaf welke datum de bundel weer gereset wordt. Kunt u dit misschien inzien in het systeem zodat ik dit juist in kan stellen in "my data manager"? 
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Jeroen,

Dat is goed om te horen, hopelijk kan de app meer duidelijkheid geven in het data verbruik.

Voor uw abonnement gaat de nieuwe bundel in per 1 januari.

Ik verneem uw bevindingen graag over een tijdje. Alvast een knallend nieuwjaar! ;)

Reageer