Vraag

Faxen met Experiabox V10

  • 4 September 2015
  • 3 reacties
  • 2112 keer bekeken

Geachte, 

een klant van mij heeft pas geleden een nieuwe Experiabox V10 geinstalleerd gekregen op zijn praktijk aan huis. Nu is het zo dat hij thuis een nieuw isra2 punt heeft waarvan 1 poort is aangesloten op de experiabox door de KPN monteur, de Y-Kabel is niet gebruikt en ook niet achtergelaten bij de klant thuis.

Op het adres is ook een fax aanwezig in huis, omdat de arts de recepten door kan faxen naar de apotheek.

Nu heeft het faxen altijd goed gewerkt, tot de V10 box is geplaatst, de fax werkt niet meer. wij hebben de compressie, baudrate e.d. allemaal ingesteld zodat de fax in theorie zou moeten werken. in de experiabox kan ik niks vinden voor bijv. de T.38 instelling aan te zetten.
Het probleem is nu, de fax verstuurd 1 fax om daarna dienst te weigeren en elke keer met de melding te komen dat er ruis op de lijn is. tot de hele boel weer een keer gereset is en dan na 1 fax weer ruis, wij hebben alle apparatuur die in de buurt van de modem stonden ivm evt. straling weggehaald zonder resultaat.

De klant wil graag weer kunnen faxen, maar kan de fax niet gewoon op de 2e poort op het isra punt aangesloten worden met het huidige faxnummer, en hierop weer gewoon een analoge lijn laten draaien puur voor de fax ?

De tip van de KPN monteur om een fax te kopen bij KPN slaat natuurlijk nergens op, het heeft altijd gewerkt tot die V10 is geplaatst.

Mvg
Sander

3 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Hallo Sander,

Dat is inderdaad een lastig probleem. Het instellen/aansluiten van faxapparatuur ondersteunen we niet, maar het zou wel moeten kunnen werken. Indien een probleem in het modem wordt gevonden dan kan ik daar modembeheer voor aansturen om verder onderzoek te doen.

Uit uw bericht begrijp ik dat de faxlijn wel heeft gewerkt op een ouder model ExperiaBox? Zo ja, kunt u aangeven welk model dat is geweest? Lukt het versturen van de 1e fax wel of wordt deze ook meteen geweigerd? 'Ruis' op de lijn zou betekenen dat het analoge telefonie signaal niet goed werkt, alsnof er problemen met spraak op de lijn zijn. Werkt de telefoonlijn wel goed als u hier een telefoontoestel op aansluit?

Kunt u daarnaast mij de gegevens van de betreffende klant in een https:///t5/notes/privatenotespage/tab/compose/note-to-user-id/227" target="_blank sturen?
Ik denk graag met u mee!
|Hallo tim, ik heb je een berichtje gestuurd met de gegevens
Reputatie 7
Badge +11
Beste Sander,

Bedankt voor uw privébericht.

Voor HP faxen wordt expliciet vermeld dat bij problemen een reset van de fax geprobeerd moet worden. Door de reset van de fax kan de baudrate van de fax weer op de standaard waarde gezet worden. Bij HP-faxen is dit inderdaad vaak te hoog. Door deze aan te passen naar 9600 zou de fax weer moeten werken. Maar goed, dat heeft u al geprobeerd. Een reset van de fax kan geen kwaad momenteel, probeer dat eens, met een beetje geluk wordt een bepaalde waarde in de fax terug gezet en werkt hij weer.

Probeer ook eens de kabels op Phone 1 en Phone 2 om te wisselen. Werkt het telefoontoestel wel op het faxnummer? En andersom, werkt de fax op het telefoonnummer?

Als het daarna nog niet lukt, kan ik voor u kijken of wij u een ouder model ExperiaBox kunnen sturen. Aangezien wij verder geen ondersteuning bieden bij het aansluiten en instellen van faxapparatuur, is de andere mogelijkheid om een monteur van het Experteam naar het probleem laten kijken.

Reageer