Beantwoord

Glasvezel mogelijkheden

  • 25 November 2015
  • 3 reacties
  • 939 keer bekeken

Beste lezers,

betreft een locatie op een industrieterrein waar op dit moment via glasvezel een KPN één verbinding binnenkomt. Verbinding werkt perfect.

Nu is het verzoek om een 2de dienst op deze glasvezel te zetten t.b.v. een gescheiden gasten-netwerk.

Nagekeken op de site van KPN en de postcodecheck geeft aan dat er geen glasvezel voorhanden is.

Doe je de check op http://www.kpnzakelijkglas.nl/ dan krijg je op de postcodecheck wél glas teruggemeld.

Vervolgens kan niemand bij de klantenservice ons helpen want er ligt geen glas.... maar we gebruiken nu glas... nee dan hebben we het toch echt verkeerd, er ligt geen glas. En zo gaan we van het kastje naar de muur.

Inmiddels Ziggo zakelijk gebeld en die geven aan dat ze een verbinding op deze glasvezel kunnen zetten...

Is er iemand die hier duidelijkheid in kan scheppen? 
icon

Beste antwoord door Tim 4 December 2015, 17:06

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Hallo rbntlb,

Welkom terug op het forum! ;)

Wanneer er glasvezel is aangelegd omwille van KPN één, is deze glasvezel niet aangesloten op het openbare glasvezelnetwerk van bijvoorbeeld Reggefiber. De glasvezel is aangelegd door een businesspartner en ook in beheer bij deze businesspartner. Dat betekent dat enkel providers die aangesloten zitten bij deze businesspartner, diensten kunnen leveren op de glasvezelkabel. Om deze reden betwijfel ik of Ziggo deze glasvezelkabel wel daadwerkelijk kan gebruiken aangezien de kabel dus niet zomaar door iemand anders gebruikt kan worden.

Op de website van kpnzakelijkglas.nl zal op bijna elk adres worden aangegeven dat er glasvezel geleverd kan worden. Er wordt namelijk gekeken of er een businesspartner in dat gebied kan leveren, ook wanneer er nog geen glasvezel ligt. Via de postcodecheck van KPN wordt er gekeken of onze netbeheerder, Reggefiber, glasvezel kan leveren. Wanneer er geen open netwerk ligt, is dat dan niet mogelijk.

Om een extra glasvezel kabel aan te laten leggen wil ik u adviseren om contact op te nemen met de betreffende businesspartner of KPN één.

Hopelijk maakt deze informatie één en ander voor u duidelijk. Ik verneem het graag als er aanvullende vragen zijn!
Hallo Tim,

dank je voor de toelichting. De glasvezelverbinding is ooit aangelegd nog voordat KPN één bestond. Voorheen hadden wij 4 epacity dsl verbindingen liggen om het iets werkbaar te maken. Bij toeval ontdekten wij dat er glas in het gebouw ligt. Dat hebben wij bij de overgang naar KPN één aangegeven bij KPN en na enig horten en stoten bleek het mogelijk om de verbinding via glas te gaan leveren.

Het probleem is dat wij niet weten wie de eigenaar is van de glasvezeldraad die er ligt.

Is dat voor jullie te achterhalen, dat moet toch haast omdat jullie er een dienst over leveren?

Daarnaast heb ik al geprobeerd om op de volgende manieren info te krijgen:

1) e-mailen met KPNsaleswest, kan niet helpen, weet niks behalve dat adsl mogelijk is.

2) terugbelformulier ingevuld op de site van KPN één, inmiddels anderhalve week geleden nooit iets gehoord.

3) e-mail verzonden naar servicedesk-me@kpn.com maar ook geen antwoord.

4) geprobeerd te bellen met 0800-0410 maar die zeggen dat er geen glas is (terwijl we al KPN één hebben via glas!!)

Kun jij helpen?

Hartelijke groeten,

rbntlb.
Reputatie 7
Badge +11
Beste Lars,

Vandaag hebben we telefonisch contact gehad, omdat het communiceren hierover telefonisch mijn voorkeur heeft.

Ik heb u uitleg gegeven over het verschil tussen de zogenoemde FttH (Fiber tot the Home) en FttO (Fiber to the Office) netwerken. Dit zijn de glasvezel netwerken waar KPN haar diensten op levert. Consumenten, ZZP en sommige MKB leveren we eigenlijk altijd over het consumenten netwerk. Uw aansluiting betreft een FttO verbinding die daarom niet gevonden kan worden door providers en haar systemen wanneer deze op het FttH netwerk kijken.

Mijn advies aan u is om even rechtstreeks contact op te nemen met RoutIT, de business partner van KPN ten behoeve van KPN Één. Maar ik mag er hopelijk ook op vertrouwen dat u ook reactie ontvangt op uw vragen per e-mail en het terugbelformulier.

Aanvullende informatie: Wanneer een klant in een FttO gebied interesse heeft in een FttH verbinding om Interactieve TV te kunnen ontvangen of bij een andere provider aangesloten te worden, moet een FTU (Fiber Termination Unit) worden geplaatst bij de klant en enkele aanpassingen in de centrale. Een aanvraag hiervoor kan worden gedaan bij http://www.aansluitingen.nl/" target="_blank.

Als er vragen zijn, weet u mij te vinden! Veel succes!

Reageer