Beantwoord

If(PPPoE2) send PADI

  • 15 July 2015
  • 5 reacties
  • 971 keer bekeken

Ik heb een zakelijk ADSL verbinding.

De betreffende router is:

Arcadyan VGV7519KW
Firmware Version:03.00.139

In de security log staat ongeveer om de 2 minuten de volgende melding:

If(PPPoE2) send PADI

Hoe komt dit en wat kan ik hier aan doen?
icon

Beste antwoord door Burhan 16 July 2015, 16:07

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Hallo marcelko,

Welkom op de zakelijke community van KPN! :D

Ervaart u ook problemen met uw zakelijke ADSL verbinding?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf (nog) niet helemaal bekend ben met deze melding. Ik heb het volgende op internet kunnen vinden.

In the discovery stage, the host broadcasts a special PADI (PPPoE Active Discovery Initiation) frame to discover any access concentrators. The access concentrators (typically, only one access concentrator) reply with PADO (PPPoE Active Discovery Offer) packets, announcing their presence and the services they offer. The host picks one of the access concentrators and transmits a PADR (PPPoE Active Discovery Request) packet, asking for a session. The access concentrator replies with a PADS (PPPoE Active Discovery Session-Confirmation) packet. The protocol then moves to the session stage.
Vandaar mijn vraag of er ook problemen met de verbinding zijn. Mogelijk wordt de melding veroorzaakt door een ander aangesloten apparaat op het netwerk. Heeft u wellicht de mogelijkheid om alle apparaten af te koppelen en de Experia Box een factory reset geven (middels het resetknopje). Ik ben heel erg benieuwd of de melding dan nog steeds naar voren komt!

Ik lees graag uw bevindingen.
Hi Tim,

Deze melding komt al geruime tijd voor in de log en lijkt niet gerelateerd aan internet connectiviteits problemen. M.a.w. ook als de internet connectie prima werkt komt deze melding om de 2 minuten in de log.

De router is al meerdere malen gereset door de stroom eraf te halen en weer op te starten...de melding komt daarna altijd weer terug.

Of deze melding van een ander apparaat afkomstig kan zijn, dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk....geen ander apparaat op het netwerk gebruikt een PPP protocol.....???

Even voor de duidelijkheid....deze router word alleen gebruikt voor internet....dus geen voip en ook geen TV, zou het daarmee te maken kunnen hebben?

Overigens heb ik ook al eerdere vermeldingen van dit probleem op jullie forum gevonden alleen staat er geen oplossing vermeld : http://forum.kpn.com/t5/Internet/fouten-met-Arcadyan-VGV7519/td-p/75740

Marcel
Hi Burhan,

Uiteraard heb ik bepaalde aanpassingen gemaakt in de modem, maar die hebben feitelijk alleen met de routing van bepaalde poorten te maken (web server, mail server, dat soort zaken) dus die kunnen volgens mij hier niets mee te maken hebben.

Je vind up jullie fora meerdere meldingen hierover, maar nergens een oplossing.....

Ik vind het toch vervelend dat er geen sluitende verklaring is. Uit mijn eigen analyse heb ik de volgende conclusies getrokken.

PPPoE1 is de WAN verbinding die over VDSL de connectie naar KPN opzet en dit gebeurt zondert verdere problemen.

PPPoE2 is dus een soort tweede interface of Vlan of iets dergelijks, die ook een PPPoE verbinding op probeert te zetten, maar dan zonder success, waardoor hij het blijft proberen.

Het zou toch fijn zijn als we weten wat het precies is......als we dat niet weten dan betekend dat simpelweg dat we een bepaald risico lopen, waarbij we dit risico niet in kunnen schatten.....

Wat ik hierbij ook nog wel even kwijt wil is dat de leverancier van deze router/modem ook geen enkele informatie verschaft......het is jammer dat KPN voor de goedkoopste spullen heeft gekozen en niet voor de beste.

Groet,

Marcel
Reputatie 3
Badge +3
Dag Marcel,

Ik heb ondertussen navraag gedaan bij de afdeling modembeheer. Deze melding gaat over het opzetten van een telefonieverbinding. Bij de Arcadyan modems is dit alleen het geval. 

Wanneer er geen telefonieproducten zijn besteld of aangesloten, zal deze melding verschijnen. De modem probeert een VOICE-verbinding op te zetten, maar deze is niet geconfigureerd in de DSLAM (wijkcentrale) waardoor er geen respons op komt. Daarna probeert het modem dit telkens opnieuw. 

Dit is een volkomen normaal proces bij Arcadyan modems en is geheel ongevaarlijk. 

Ik hoop dat dit uw vraag beantwoord. 

Met vriendelijke groet,

Burhan
Reputatie 7
Badge +11
Goed uitgezocht
  • !
    Fijn dat we nu weten wat deze melding betekent 😃
  • Reageer