Kabelproblemen ADSL

  • 12 December 2022
  • 9 reacties
  • 64 keer bekeken

Hoi Forum,

Op het KPN Consumenten forum is al een thread geopend (plaatser Octal). De Moderator wees erop dat dit een zakelijk contract betreft en dat dit issue daarom meer iets is voor het Zakelijk forum. Hierbij daarom een korte herhaling van het voorafgaande.

  1. Klant is bedrijf, gevestigd op stadspark Alphen a/d Rijn, tussen sportvelden, evenementen terrein en Begraafplaats.
  2. Bedrijf is een indoor skischool, met horeca en winkel. Piekperiode is november-februari.
  3. Bedrijf heeft een ADSL aansluiting. Vanwege grote afstand tot centrale is Internet Buitengebied aktief. Bedrijf moest hiervoor zijn KPN EEN contact omzetten naar Klein Zakelijk. Internet wordt gebruikt voor complete bedrijfsvoering (reserveringen, betalingen, VOIP telefoon, bewakingscamera’s, etc.). Dat het bedrijf volledig  afhankelijk.van internet is, behoeft waarschijnlijk geen betoog.
  4. Sinds begin november 2021 wordt ADSL verbinding getroffen door uitval. We leggen zelf relatie met graafwerkzaamheden iov gemeente die rond die tijd zijn gestart. Storingen hebben intermitterend karakter; gaat soms een paar dagen goed, dan weer een paar dagen hele dag uitval. We leggen zelf relatie met regenval.
  5. Er zijn al 2 KPN monteurs geweest. Die hebben vastgesteld dat alle 4 aderparen geraakt zijn. Door omsteken van kabels naar wijkcentrale en tussen WC en centrale werkte het weer even. Laatste monteur meldde dat dit alles was wat hij nog kon doen en dat het waarschijnlijk zou uitdraaien op reparatie van kabels. Gemeente is inmiddels de straat aan het sluiten, zodat opgraven nu steeds lastiger wordt.
  6. Alternatieven zijn niet beschikbaar. Haalbaarheidsonderzoek Glasvezel is negatief (alhoewel de rest van de gemeente Alphen  grotendeels verglaasd is). Het verzoek aan KPN om een volledige 4G/5G aanbieding liep ook dood, op voor ons onduidelijke redenen.
  7. Er is sinds begin december een 4G Backup dongle actief. Deze levert echter niet voldoende capaciteit. Daarnaast heb ik het gevoel dat niet alle IP/UDP verkeer via de dongle gaat (nog niet verder uitgezocht).
  8. Bij afwezigheid van alternatieven probeer ik nu te bereiken dat de ADSL kabel gerepareerd wordt. Hierbij loop ik helaas vast in de KPN organisatie. Ik begrijp dat graven duur is, maar we moeten iets. Het is nu piekperiode met kerstborrels en de naderende kerst skivakanties.

Wie-o-wie kan ons verder helpen om de kabelreparatie zo snel mogelijk aan de gang te krijgen?

Of wie heeft nog alternatieve oplossingen?


9 reacties

Voor de goede orde: de ADSL kabelproblemen zijn niet door KPN veroorzaakt. Maar door degeen die in de grond heeft zitten poeren. 
KPN is echter wel de partij die de oplossing voor ons in gang kan zetten.

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen @Octal,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum! 
Wat een ingewikkelde situatie waarbij ik me heel goed kan voorstellen dat het voor veel frustratie zorgt. Natuurlijk denken we graag mee en zoeken we uit hoe we dit op kunnen lossen. Allereerst wil ik het systeem induiken om te zien wat ik hier allemaal van terug kan vinden en om te bepalen wat de juiste volgende stap zou zijn. Wil je het klantnummer van het abonnement in je forumprofiel invullen? 

Mogge Rick,

Profiel aangevuld.

Op het Consumenten KPN Forum is al eerder een draadje gestart, met een aantal observaties en suggesties van forum leden.

Daarnaast is een deel van de communicatie met KPN verlopen via 0800-0402 (had niet direct door dat dit het consumenten kanaal is).

 

Mvg,

Martin

Reputatie 7
Badge +6

Hey Martin, 

Thanks voor het aanvullen! 
Ik heb even gekeken en ik zie dat er op dit moment een ticket open staat. Vanuit het ticket is er zo te zien een verzoek gestuurd om contact op te nemen met mijn collega's. En als ik het goed begrijp is er ook gebeld naar het nummer wat gecommuniceerd is, maar zonder succes. Klopt dat? Zo ja, wat gebeurde er toen er gebeld werd naar het nummer (met pincode)?

Hoi Rick,

Je bedoelt waarschijnlijk die 7-cijferige code in een SMS. Die code bleek niet te werken. Collega’s van de helpdesk hebben ook nog een keer geprobeerd om me door te verbinden naar dat nummer, met hetzelfde resultaat. Mogelijk is de code verlopen (7 dagen).
Afgelopen vrijdag 9/12 heeft de Helpdesk een nieuwe case aangemaakt, met de bedoeling om een “monteur ondergronds” in te plannen, die zou gaan onderzoeken wat er precies moet gebeuren. Gisteren nagevraagd, maar die monteur was nog niet ingepland.

Mvg,

Martin

Reputatie 7
Badge +6

Hey Martin, 

Bedankt voor de verduidelijking! 
Dat is inderdaad de code die ik bedoelde. En ik zie nu ook waarom die code het niet deed, dat is namelijk niet de juiste code. De nieuwe case/het nieuwe ticket zie ik inderdaad ook. Ik stuur je zo even een privé bericht met de juiste pincode. Dan kun je alsnog contact opnemen met de collega's van de backoffice. Zij kunnen dit namelijk verder oppakken en eventueel deze monteur plannen. 

Hoi Rick,

Dank voor je interventie.

Net het Backoffice gebeld. Zij zien de afgelopen 2 weken geen verstoringen op de internet verbinding. Die zijn er echter wel geweest, laatste donderdag 8/12.

De verklaring is dat sinds 29/11 de 4G backup dongle actief is. Dan ziet het er van buiten uit alsof de verbinding goed werkt. Bij ons is dat niet zo: wij krijgen meldingen van onbereikbaarheid via VOIP, bewakingscamera’s niet meer te bereiken, PIN-transacties onmogelijk, etc.

Het Backoffice geeft aan dat zij bij de actuele status geen kabelreparatie kunnen starten.

We hebben daarom afgesproken dat we de 4G backup dongle daarom uit de Experiabox halen, wachten op de volgende verstoring, dan het Backoffice bellen, die op basis van de analyse op dat moment de vervolgstap bepalen. Daarna zetten we de dongle weer in als backup.

Ik snap de beweegredenen, maar dit geeft ons helaas nog geen zicht op een definitieve/betrouwbare oplossing, met alle bedrijfsmatige risico’s van dien. En dat midden in de seizoenpiek.

Daarom zou ik graag zien dat alternatieven nader worden bekeken, zoals een hybride, dan wel volledig draadloze 4G/5G oplossing. Alphen a/d Rijn is al voor een groot deel verglaasd en de ADSL infra lijkt me hoe dan ook een sterfhuis. Kun jij nog iets betekenen m.b.t. aanboren van alternatieven?

Wordt vervolgd.

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag, 

Goed om te lezen dat er contact is geweest! 
Ik kan me voorstellen dat je niet helemaal tevreden bent met de situatie en het antwoord. En logisch dat jullie een definitieve oplossing willen. Als we kijken naar een alternatief zou ik in eerste instantie zeggen een KPN EEN MKB pakket met een 4G Back-up (die het overneemt als de vaste verbinding wegvalt), maar jullie hebben natuurlijk al KPN EEN MKB gehad. Een volledige 4G/5G optie gaat denk ik niet lukken. We hebben wel Data Only abonnementen, maar dat is met beperkte databundels en kan me niet voorstellen dat het genoeg is om de gehele bedrijfsvoering op te draaien. Werden er vanuit het haalbaarheidsonderzoek bij KPN Netwerk helemaal geen opties/alternatieven gegeven?

Hoi Rick,

 KPN heeft bij het haalbaarheidsonderzoek alleen naar glasvezel gekeken en die uitslag was negatief.

Ik heb later nog iemand van KPN EEN aan de telefoon gehad, die het had over een 4G product van de collega’s van T Mobile. Daar heb ik niets meer over gehoord.

Latency en bundelgrootte zijn sowieso nadelen van mobiel internet.

Ik ben nu even uitgedacht.

Mvg,

Martin

Reageer