Beantwoord

Kan niet meer scannen naar e-mail (SMTP error)

  • 26 november 2015
  • 23 reacties
  • 5442 keer bekeken

Beste forumleden,

Sinds enkele weken geleden kan er vanuit een van onze vestigingen niet meer naar de mail worden gescand.
Daarvoor werkte het scannen naar behoren en waren er geen klachten.

Nu heb ik samen met de netwerkconsultant verschillende SMTP-adressen van KPN geprobeerd maar die boden geen soelaas.

Zou iemand mij verder kunnen helpen?

PS: De desbetreffende vestiging beschikt over een KPN Zakelijk Internet Only lijn.

PS 2: Hieronder een screenshot van de instellingen (de e-mail adressen heb ik weggelaten)

https://
icon

Beste antwoord door SP-Bruin 18 december 2015, 09:21

https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Kan-niet-meer-scannen-naar-e-mail-SMTP-error/m-p/5558#M586Hallo SP-Bruin,

Sorry voor deze late reactie! Om u beter van dienst te kunnen zijn heb ik eerst nog navraag gedaan binnen de organisatie over dit probleem, vandaar de vertraging.

Wat betreft Scan2Email kan ik u het volgende mededelen:

  • Kan het apparaat zonder SSL?
Ja -> KPN kan u de dienst Mail, Store & Forward (Relay) aanbieden.

Nee -> Mail, Store & Forward (Relay) werkt niet, er is een Mailhosting pakket nodig.

Terug ontopic wat betreft de foutmelding in uw schermafbeelding. Er wordt een melding gegeven over POP / IP address error, dit betreft inkomende e-mail. Ik begrijp dat met de E-mail RX (POP) optie het mogelijk is om een bijlage in een e-mail naar de scanner te sturen om deze af te drukken. Voor een KPN Exchange Online abonnement is het serveradres pop.outlook.com absoluut juist. Het IP-adres 8.8.8.8 betreft het Public DNS IP-adres van Google, ik durf niet te zeggen waarom dit zo ingesteld stond. Als u geen gebruik maakt van de E-mail RX (POP) optie, kunt u deze wellicht uitschakelen?

Heeft u inmiddels het account al wel werkend kunnen krijgen op een ander apparaat of computer? Het is namelijk wel van belang dat u een werkend account insteld.

 Hallo Tim,

Er zijn een aantal dagen verstreken sinds het laatste bericht hier op het forum.

Ik kan wel mededelen dat het SMTP probleem reeds is opgelost middels een handleiding die ik van mijn leverancier heb gekregen.

De handleiding is feitelijk voor Ricoh printers maar werkt ook op Develop en Konica Minolta printers, denk overigens wel aan het volgende:

  • Je moet toegang hebben tot een ander SMTP adres 
  • Vergeet niet de juiste instellingen in te voeren in de printer(s)
Naar aanleiding van de handleiding, zal ik de instellingen hier controleren maar mijn collega's kunnen nu weer scannen.

Noot: De handleiding staat nu op WeTransfer, is het mogelijk om de handleiding hier te bewaren zonder dat het verdwijnt?

Bekijk origineel

23 reacties

Beste,

De oplossing lag hem destijds in het gebruik van een extern SMTP adres. Hierdoor omzeil je het SMTP adres van KPN waardoor men verder kan gaan met scannen.

Helaas kan ik het originele document niet meer achterhalen aangezien ik niet meer werkzaam ben bij die werkgever.

Mochten er alsnog vragen zijn, dan hoor ik het graag en ik zal het KPN forum nauwlettend in de gaten houden.

Met vriendelijke groet,

SP-Bruin
Reputatie 2
Badge +2
Hoi Goldsteen,

Sorry, maar er is geen andere manier waarop u SP-Bruin kunt benaderen. 😞 Dit kan alleen via een privébericht.

Ik hoop dat geduld uiteindelijk beloond zal worden. 🙂
Hallo Tim,
Weet jij of toevallig nog een andere manier is om SP-Bruin te benaderen ?
Op mijn gestuurde bericht reageert hij niet.
Hallo Tim,

Dank voor je antwoord. Ik heb zojuist een privébericht naar SP-Bruin gestuurd en wacht op antwoord.
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Goldsteen, inderdaad u hebt gelijk. De downloadlink is verlopen bij WeTransfer. We zijn met het forum overgegaan naar een ander platform waar geen bijlagen meer mogelijk zijn.
Een idee is om SP-Bruin een privébericht te sturen of hij het document nog heeft of weet waar deze elders op internet staat. Ik heb hem ook niet meer! 😞
Hallo Tim,
Wij hebben hetzelfde probleem met een Ricoh Aficio 2016.
Ik zou graag de handleiding proberen die SP-Bruin gebruikt heeft, maar zie die nergens staan.
Is deze nog ergens te downloaden of zie ik iets over het hoofd ?
Reputatie 7
Badge +11
Beste SP-Bruin,

Heel erg bedankt voor uw bijdrage op het forum!

De handleiding is absoluut handig voor eenvoudige E-mail Relay setup ;)

Uw bericht heb ik daarom gemarkeerd als "beste antwoord" zodat deze ook bovenaan het topic staat.
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Kan-niet-meer-scannen-naar-e-mail-SMTP-error/m-p/5875#M624Dag SP-Bruin,

Wat goed om te horen dat het is gelukt om de scanner werkend te krijgen, ontzettend bedankt dat u hier op terug komt. Ik ben erg benieuwd naar de handleiding. Deze kunt u als het goed is als Bijlage in uw bericht posten. Hiervoor kiest u onder de reactie venster voor Geavanceerde opties en kunt u een bijlage toevoegen.

Alvast bedankt!

 Hallo Tim,

Het document staat nu in mijn bericht en de hyperlink is ook bijgewerkt.

Hopelijk zal het document nuttig zijn voor andere forumleden!
Reputatie 7
Badge +11
Dag SP-Bruin,

Wat goed om te horen dat het is gelukt om de scanner werkend te krijgen, ontzettend bedankt dat u hier op terug komt. Ik ben erg benieuwd naar de handleiding. Deze kunt u als het goed is als Bijlage in uw bericht posten. Hiervoor kiest u onder de reactie venster voor Geavanceerde opties en kunt u een bijlage toevoegen.

Alvast bedankt!
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Kan-niet-meer-scannen-naar-e-mail-SMTP-error/m-p/5558#M586Hallo SP-Bruin,

Sorry voor deze late reactie! Om u beter van dienst te kunnen zijn heb ik eerst nog navraag gedaan binnen de organisatie over dit probleem, vandaar de vertraging.

Wat betreft Scan2Email kan ik u het volgende mededelen:

  • Kan het apparaat zonder SSL?
Ja -> KPN kan u de dienst Mail, Store & Forward (Relay) aanbieden.

Nee -> Mail, Store & Forward (Relay) werkt niet, er is een Mailhosting pakket nodig.

Terug ontopic wat betreft de foutmelding in uw schermafbeelding. Er wordt een melding gegeven over POP / IP address error, dit betreft inkomende e-mail. Ik begrijp dat met de E-mail RX (POP) optie het mogelijk is om een bijlage in een e-mail naar de scanner te sturen om deze af te drukken. Voor een KPN Exchange Online abonnement is het serveradres pop.outlook.com absoluut juist. Het IP-adres 8.8.8.8 betreft het Public DNS IP-adres van Google, ik durf niet te zeggen waarom dit zo ingesteld stond. Als u geen gebruik maakt van de E-mail RX (POP) optie, kunt u deze wellicht uitschakelen?

Heeft u inmiddels het account al wel werkend kunnen krijgen op een ander apparaat of computer? Het is namelijk wel van belang dat u een werkend account insteld.

 Hallo Tim,

Er zijn een aantal dagen verstreken sinds het laatste bericht hier op het forum.

Ik kan wel mededelen dat het SMTP probleem reeds is opgelost middels een handleiding die ik van mijn leverancier heb gekregen.

De handleiding is feitelijk voor Ricoh printers maar werkt ook op Develop en Konica Minolta printers, denk overigens wel aan het volgende:

  • Je moet toegang hebben tot een ander SMTP adres 
  • Vergeet niet de juiste instellingen in te voeren in de printer(s)
Naar aanleiding van de handleiding, zal ik de instellingen hier controleren maar mijn collega's kunnen nu weer scannen.

Noot: De handleiding staat nu op WeTransfer, is het mogelijk om de handleiding hier te bewaren zonder dat het verdwijnt?
Reputatie 7
Badge +11
Hallo SP-Bruin,

Dat klinkt goed, ik hoor graag of de handleiding uitkomst heeft gegeven en wat u precies heeft gedaan :D
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Kan-niet-meer-scannen-naar-e-mail-SMTP-error/m-p/5638#M609Ik ben benieuwd!

Erg lastig nu er geen simpele SMTP server meer voor het Ondernemerspakket wordt aangeboden. Smiley Boos

 Het is inderdaad erg lastig aangezien onze printers (Develop Ineo's/Konica Minolta Bizhubs) heel nauw luisteren wat SMTP Relay betreft.

Overigens heb ik van een van onze leveranciers een handleiding gekregen die het SMTP Relay probleem zou moeten oplossen.

De handleiding is voor Ricoh printers maar ik zal de handleiding testen op onze printers zodat daar snel uitsluitsel over is.
Reputatie 7
Badge +11
Ik ben benieuwd!

Erg lastig nu er geen simpele SMTP server meer voor het Ondernemerspakket wordt aangeboden. :@
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Kan-niet-meer-scannen-naar-e-mail-SMTP-error/m-p/5558#M586Hallo SP-Bruin,

Sorry voor deze late reactie! Om u beter van dienst te kunnen zijn heb ik eerst nog navraag gedaan binnen de organisatie over dit probleem, vandaar de vertraging.

Wat betreft Scan2Email kan ik u het volgende mededelen:

  • Kan het apparaat zonder SSL?
Ja -> KPN kan u de dienst Mail, Store & Forward (Relay) aanbieden.

Nee -> Mail, Store & Forward (Relay) werkt niet, er is een Mailhosting pakket nodig.

Terug ontopic wat betreft de foutmelding in uw schermafbeelding. Er wordt een melding gegeven over POP / IP address error, dit betreft inkomende e-mail. Ik begrijp dat met de E-mail RX (POP) optie het mogelijk is om een bijlage in een e-mail naar de scanner te sturen om deze af te drukken. Voor een KPN Exchange Online abonnement is het serveradres pop.outlook.com absoluut juist. Het IP-adres 8.8.8.8 betreft het Public DNS IP-adres van Google, ik durf niet te zeggen waarom dit zo ingesteld stond. Als u geen gebruik maakt van de E-mail RX (POP) optie, kunt u deze wellicht uitschakelen?

Heeft u inmiddels het account al wel werkend kunnen krijgen op een ander apparaat of computer? Het is namelijk wel van belang dat u een werkend account insteld.

 Hallo Tim,

Bij navraag bij mijn leidinggevende hebben we een Gmail account gemaakt die we hebben getest.

Hierbij ontvingen wij een verbindingsfout met de server, dit was al een stap verder dan het zogeheten 'authenticatiefout'.

Ik zal het probleem nog eens voorleggen bij onze netwerkconsultant om het e.e.a. te controleren.

Ik houd u op de hoogte!
Reputatie 7
Badge +11
Hallo SP-Bruin,

Sorry voor deze late reactie! Om u beter van dienst te kunnen zijn heb ik eerst nog navraag gedaan binnen de organisatie over dit probleem, vandaar de vertraging.

Wat betreft Scan2Email kan ik u het volgende mededelen:

  • Kan het apparaat zonder SSL?

Ja -> KPN kan u de dienst Mail, Store & Forward (Relay) aanbieden.

Nee -> Mail, Store & Forward (Relay) werkt niet, er is een Mailhosting pakket nodig.

Terug ontopic wat betreft de foutmelding in uw schermafbeelding. Er wordt een melding gegeven over POP / IP address error, dit betreft inkomende e-mail. Ik begrijp dat met de E-mail RX (POP) optie het mogelijk is om een bijlage in een e-mail naar de scanner te sturen om deze af te drukken. Voor een KPN Exchange Online abonnement is het serveradres pop.outlook.com absoluut juist. Het IP-adres 8.8.8.8 betreft het Public DNS IP-adres van Google, ik durf niet te zeggen waarom dit zo ingesteld stond. Als u geen gebruik maakt van de E-mail RX (POP) optie, kunt u deze wellicht uitschakelen?

Heeft u inmiddels het account al wel werkend kunnen krijgen op een ander apparaat of computer? Het is namelijk wel van belang dat u een werkend account insteld.
Hier geeft ie aan dat het POP adres niet goed is (het oude adres was 8.8.8.8)

https://

Ik zal het oude adres proberen i.c.m. smtp.outlook.com.

EDIT: Kreeg net een telefoontje van een collega die mij vertelde dat het SMTP adres wijzigen in: smtp.outlook.com niet werkt.

Het blijft tot dusver nog gissen naar een werkend SMTP adres.....
Reputatie 7
Badge +11
Helemaal goed, ik verneem graag of het hiermee lukt!
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Kan-niet-meer-scannen-naar-e-mail-SMTP-error/m-p/5423#M573Hallo SP-Bruin,

De foutmelding suggereert dat er wordt aangemeld zonder authenticatie.

Wees zeker dat u onderstaande instellingen gebruikt. Probeer eventueel of u wel in kunt loggen in de webmail.

 1Inkomende e-mail POP-3pop.outlook.com (poort 995)

 2Uitgaande e-mail SMTP serversmtp.outlook.com         

Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist. Gebruik dezelfde inloggegevens als de server voor inkomende mail (poort 587)

 3BeveiligingstypeInkomende e-mail = SSL / Uitgaande e-mail = TLS
 4AanmeldenVerplicht
 5GebruikersnaamDe gebruikersnaam is het e-mailadres
 6 WachtwoordHet wachtwoord is bij u bekend
 7 Webmailhttp://mail.office365.com
 Hallo Tim,

Ik ga de bovenstaande gegevens testen bij de desbetreffende printer.

Mocht het gelukt zijn, dan plaats ik hier de oplossing.
Reputatie 7
Badge +11
Hallo SP-Bruin,

De foutmelding suggereert dat er wordt aangemeld zonder authenticatie.

Wees zeker dat u onderstaande instellingen gebruikt. Probeer eventueel of u wel in kunt loggen in de webmail.







































 1 Inkomende e-mail POP-3
pop.outlook.com (poort 995)

 2 Uitgaande e-mail SMTP server
smtp.outlook.com         

Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist. Gebruik dezelfde inloggegevens als de server voor inkomende mail (poort 587)

 3 Beveiligingstype Inkomende e-mail = SSL / Uitgaande e-mail = TLS
 4 Aanmelden Verplicht
 5 Gebruikersnaam De gebruikersnaam is het e-mailadres
 6  Wachtwoord Het wachtwoord is bij u bekend
 7  Webmail http://mail.office365.com
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Kan-niet-meer-scannen-naar-e-mail-SMTP-error/m-p/5413#M571Hallo SP-Bruin,

U zou de uitgaande server van uw Office 365 abonnement kunnen gebruiken. Werken de inloggegevens wel op een andere e-mailcliënt bijvoorbeeld op de computer? Een 5xx error / wrong login betekent meestal een fout in de gebruikersnaam, wachtwoord of beveiligingstype.

Ik zie graag uw reactie!

 Dit krijg ik wanneer ik mijn e-mail handmatig probeer in te stellen, meestal gebruik ik automatische accountconfiguratie om de e-mail in te stellen.

2015-11-27 13_28_49-Postvak IN - bruinsma@thomagroep.nl - Outlook.png

Het blijft gissen waarom ik niet via de handmatige weg kan inloggen....
Reputatie 7
Badge +11
Hallo SP-Bruin,

U zou de uitgaande server van uw Office 365 abonnement kunnen gebruiken. Werken de inloggegevens wel op een andere e-mailcliënt bijvoorbeeld op de computer? Een 5xx error / wrong login betekent meestal een fout in de gebruikersnaam, wachtwoord of beveiligingstype.

Ik zie graag uw reactie!
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Kan-niet-meer-scannen-naar-e-mail-SMTP-error/m-p/5379#M561Hallo SP-Bruin,

Welkom bij de zakelijke community van KPN! Smiley Vrolijk

Uw scanner ondersteundt zo te zien wel authenticatie / versleuteling en dan zou de mailserver van Outlook moeten kunnen werken. Heeft u een Exchange Online abonnement bij KPN en wordt dit e-mailadres gebruikt in de scanner?

Is het mogelijk om een uitgebreidere foutrapportage in te zien?

 Hallo Tim,

Wij hebben een Office 365 abonnement, helaas werkt dat SMTP-adres niet (daar krijg ik een 5xx error waarin staat dat het om een wrong login gaat)

Het viel me wel op dat er een KPN SMTP-adres in stond met de inloggegevens van iemand van buiten het bedrijf.

Ik zal voor je kijken of ik een logbestand kan achterhalen en de output daarvan in dit bericht verwerken!
Reputatie 7
Badge +11
Hallo SP-Bruin,

Welkom bij de zakelijke community van KPN! :D

Uw scanner ondersteundt zo te zien wel authenticatie / versleuteling en dan zou de mailserver van Outlook moeten kunnen werken. Heeft u een Exchange Online abonnement bij KPN en wordt dit e-mailadres gebruikt in de scanner?

Is het mogelijk om een uitgebreidere foutrapportage in te zien?

Reageer